ag
door agnesver Feb 25, 2009 om 05:07
Elektronica & tv

Tv in kampeerauto

wij hebben een kampeerauto gekocht en willen nu graag tv erin.

We willen de nederlandse zenders zowel in nederland als europa kunnen ontvangen.

Er zit wel een sateliet schotel op de auto, maar heb je die wel nodig?

wat hebben we eigenlijk allemaal nodig?

5386 49 Rapporteer

mastag
door mastag - Feb 25, 2009 om 07:46
955 Antwoorden / 19 Vragen

Met een schotel en bijpassende ontvanger (tuner) kunt u in heel Europa alle Nederlandse zenders gaan kijken, U heeft dan wel nog een zgn smartcard nodig. Deze koopt u bij Canal Digital. Let wel dat u officieel geen rtl 4 5 7 8 sbs6 enz in et buitenland mag kijken. U betaald namelijk licentie voor gebruik in Nederland.
De pakkans is nihil maar het is maar dat u het weet. Het staat overigens ook op de dozen van de meeste schotel/tunersets.
Maar sta hier maar niet bij stil en ga lekker in zuid frankrijk van de Nederlandse tv genieten, ik ben nu al jaloers..
Groet
Mastag

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 13:46
119 Antwoorden / 1 Vragen

Hou er ook rekening mee dat u de smartcard wel regelmatig moet gebruiken minstens een uurtje per maand anders verloopt hij, dit is ter controle dat u de zenders alleen vanuit nederland bekijkt en u betaald dan ook maandelijks een bedrag dus niet alleen wanneer u op vakantie gaat, Misschien dat u beter even uw informatie kan inwinnen bij de juiste zaak.

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 13:50
119 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier nog een paar linken waar u het e.e.a. kuunt vinden.,

http://www.cardwriter.nl/eShop/satelliet_installatie.htm#Alléén_de_schotel_en_LNB_ontvangstkop(pen)_door_óns_laten_afregelen

http://www.canaldigitaal.nl/verkooppunten/verkooppunten.aspx

http://www.canaldigitaal.nl/

Bij Canaldigitaal kunt u diverse verkooppunten vinden waar u al uw informatie kunt inwinnen.

enrique
door enrique - Feb 25, 2009 om 14:11
68 Antwoorden / 17 Vragen

Voor je campeerwagen heb je nodig: een schotel, een receiver, en een smartkaart. Die smartkaart bestel je bij canaldigital. Daar kun je dan tegelijkertijd je te ontvangen zenderpakket samenstellen. Wat betreft ontvangen in het buitenland, dat is tegenwoordig helemaal legaal. Canaldigitaal heeft zelfs een e-mail adres en een telefoonummer beschikbaar gesteld om je smartkaart vanuit het buitenland opnieuw te activeren voor het geval dat je te lang niet on-line met je reciever zou zijn geweest. Betalen gaat automatisch via de bank. Koop wel een receiver die aan de eisen en voorwaarden van canal digital voldoet. Ik overwinter al 15 jaar in Spanje eh wel eens een schotelprobleempje. Maar een SMSje, telefoontje of e-mailtje (vanuit Spanje dus) en binnen een half uur heb ik weer TV. Groeten en veel kijkplezier.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 14:16
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, sinds kort is er met een duo lnb ook de mogelijkheid, om alle lokale omroepen in heel europa te ontvangen(nieuw!), ook zijn er schotels die zich geheel automatisch afstellen, waar u ook staat, ontvangst gegarandeerd. Wat betreft de smartcard: Als u een smartcart neemt van Canaldigitaal, dan wordt deze op uw woonadres geregistreerd,in Nederland, waar u de smartcard gebruikt, maakt niet zoveel uit. En het maandelijkse activatiesignaal krijgt u ook in het buitenland, als u de smartkaart maar in de ontvanger laat zitten, en aan heeft staan....het maandelijkse activatiesignaaltje wordt tenslotte via de satelliet verzonden, daarom maakt het niets uit, waar u dan ook bent, of hier of in Frankrijk, Oostenrijk, Italie, noem maar op..

Mist u een keer een activatie, en heeft u geen ontvangst meer? Ook dat is geen probleem: Ga naar een internet cafe toe, noteer het smartcardnummer, en u kunt zelfs vanuit frankrijk, via internet, uw smartcart opnieuw activeren, het heractivatie signaaltje wordt tot ongeveer 23.00u s ávonds naar u toegezonden...

Succes, en laat u goed informeren, er zijn heel veel mogelijkheden tegenwoordig, zelfs is het mogelijk om 3 satellietposities te ontvangen (Astra1,2 en 3) Astra 2 bied u veel engelse zenders, Astra 3 voor de lokale zenders, themazenders (en full hd) Kijkt u uitsluitend naar de nederlanse omroepen: Dan volstaat een schotel met een enkele lnb (kop) en uitrichting op Astra 1, diameter van schotel: minimaal 60 cm aanbevolen.(kijk op www.canaldigitaal.nl voor verdere info, ook staan daar de exellent dealers vermeld)

Veel kijkplezier alvast!

Groeten, Henri

labren
door labren - Feb 25, 2009 om 14:32
862 Antwoorden / 0 Vragen

of je neemt digitenne van KPN is een stuk goedkoper als de aanschaf van een schotel

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 14:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste labren: Niet zo'n slim idee,en een ondoordacht advies, voor iemand die met de kampeerauto in europa nederlandse zenders wil ontvangen, zover komt komt kpn namelijk niet met z'n zendertjes....

Verdiep je eens in de materie, dan kom je nog eens wat tegen...vooral als je gaat praten over digitenne.....(het werkt hier nog niet eens fatsoenlijk....:-)

Groeten, Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 25, 2009 om 14:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ labren:

Digitenne is geen methode om in het buitenland Nederlandse TV te ontvangen. Zelfs in Nederland lukt dat alleen maar dichtbij grote steden. En dan nog met een buitenantenne, omdat een camper een afgeschermde kooi is. In onze stad van 31.000 inwoners zou ik, volgens de KPN postcodecheck, geen Digitenne kunnen ontvangen, terwijl ik luchtrecht 11 km van de 50 mtr hoge zendmast woon. Met een "hark", antenneversterker en omdat ik op een heuvel 40 mtr hoger dan de voet van de zendmast woon, lukt mij dat wel.

Ook met een schoteltje op een camper valt het nog wel tegen als je in een uithoek zit als b.v. Spanje, Portugal, Ierland, IJsland, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Zuid Italië, Sicilië.

Dat je in heel Europa alle Nederlandse TV-zenders kunt ontvangen is gewoon niet waar, zelfs met een schoteldiameter van 1 meter lukt dat niet! Op de meeste campers zit zo'n klein vierkant k*t-schoteltje.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 25, 2009 om 14:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

"Verdiep je eens in de materie..." Goed advies. Moet je zelf ook eens doen en dan speciaal over het bereik van DVB-S. Let dan ook eens op footprints, polarisatie en schoteldiameters.

Begin hier maar eens mee:

http://www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra3a/index.php

Veel studieplezier en geef dan nog eens advies.

H.

sc
door schotel - Feb 25, 2009 om 15:04
35 Antwoorden / 2 Vragen

Veel informatie geeft als voorbeeld www.arobantennebouw.nl betreft alles over de div. digitale infratrukturen. veel gebruikt wordt www.astron.nu/sat/index.htm zie ook rubriek benodigheden om de schotel af te stellen gebruik ik de laatste kompas.daar staan de meeste bekende satellieten op afgebeeld.U kunt via een smart-card van canal-digitaal in heel Europa zonder TV/Radio-signaal-verlies het digitale signaal ontvangen.Doordat de schotel in het ontvangen van de Nederlandse TV kanalen niet in Europa te traceren is(een schotel zendt geen signaal uit.Alle Nederlandse radio kanalen zijn FTA(FREE TO AIR) te ontvangen.U kunt ook,en deze vorm wordt veel gebruikt door kampeerauto's een volautomachtige zelf zoekende schotel monteren.DVB-T(digitenne) voor ontvangst van de Nederlandse TV/Radio kanalen is niet mogelijk,buiten het Nederlandse gebied.U kunt ook gebruik maken van de aller nieuwste lekker plat schotel de NEOVIA  VH-200 die weing plaats inneemt,en vooral voor sat. ontvangst voor de appartementen een fantastische oplossing is.Nog een tip koop één niet goedgekeurde sat. ontvanger,die zijn meer door ontwikkelt,altijd ontvangst van oa de wereldomroep BVN en de vele FTA sat. kanalen,mocht Uw smart-card nog de oude codering bevatten.Door de toename van de misbruik van de smart-card,gaat canal-digitaal dit jaar over op een nieuwe codering.succes toegewenst.Via mijn collega net zoals ik Feedhunter ga naar zijn web-site www.feedhunter.com en ga naar rubriek ontvangst satellieten en zie de bekende satelieten in de Clark-belt.

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 15:05
119 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt bij KPN digitene niet gesproken over dat je de zenders ook vanuit het buitenland kan ontvangen er wordt alleen maar gesproken over (zie onderstaand)

Overal genieten van digitale televisie

Het grote voordeel van Digitenne van KPN is dat u de ontvanger overal kunt gebruiken binnen het dekkingsgebied. Gaat u bijvoorbeeld een weekje met de caravan op pad, of een weekend varen met de boot? Geen probleem! Neem de ontvanger mee, sluit hem aan op uw televisietoestel en ook onderweg kunt u genieten van uw favoriete zenders!

Volgens mij kan dat alleen maar met een schotel maar zeker weten doe ik het niet.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 15:20
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Herman, wat zeur je nu weer? Hier heb je een footprint, en extra info, studeer daar eens wat op, en digitenne: =DVB-T.... hoor! Studeer daar maar wat verder op dan!

En houd eens op met dat gezeik verder, als je dan toch begint..je VRAAGT er om! Als je geen verstand van schotelontvangst hebt, houdt je dan bezig met andere zaken, en lig niet te griepen dan!

http://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/nieuws/ontvangst-regionale-omroepen.aspx

 Ik geef een duidelijk advies. En geen een of ander onlogisch l.l verhaal. Digitenne van kpn heeft alleen bereik in Nederland (in bepaalde gebieden zelfs zeer slecht, omdat de dekkingsgraad niet overal optimaal is)

Groeten, Henri

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 15:33
119 Antwoorden / 1 Vragen

@kenwel1  laten we het nu beschaafd houden??? en niet gaan schelden of ander soort van schuttingwoorden naar elkaar smijten.

Kenwel1, uw uitleg was uitmuntend, ik had het niet beter kunnen doen, vaststaat nu dat als de vragensteller met zijn camper naar het buitenland gaat en savonds tv wil kijken hij het beste een schotel kan aanschaffen, digitenne heeft dus geen zin.

Opgelost.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 15:34
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@schotel, kijk, dat is wel de waarheid...helemaal mee eens!

Zo is het!

Groeten, Henri

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 15:44
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Oplossing, ja, je hebt gelijk, sorry hoor! Moet ik ook niet doen, soms wordt je uit je tent gelokt namelijk door bepaalde mensen, ik heb zelf al zo'n 15 jaar schotelervaring, een hele goede vriend van me, houdt zich dag en nacht bezig met het plaatsen van schotels, het is nu een van de grootste dealers op schotelgebied, als er iets nieuws is, voor wat betreft ontvangst, receivers, apparatuur, alsook bereik, dan weten wij dit dan ook direct, wij zitten er bovenop!! Onze ervaring reikt HEEL erg ver, vandaar mijn uitleg. Met een (juiste!) schotel kun je in GEHEEL europa de nederlandse zenders ontvangen, daarmee is (hopelijk) dan ook de vraag beantwoord aan vraagsteller/ster.

Opgelost, wat mij betreft ook!

Prettige dag allen nog, (ja, ook Herman)Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 15:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@schotel: Canaldigitaal is inmiddels al overgestapt op seca3, dit ter verdere info,, verder hebben de abonnees met een abonnement op de full-hd kanalen (Astra 23.5) inmiddels al een nieuwe smartkaart ontvangen, waaronder ikzelf...

Groet, Henri

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 15:57
119 Antwoorden / 1 Vragen

@kenwel1, gelukkig ben je voor rede vatbaar en nog fijner dat je excuus aanbied dat maak je vandaag de dag maar weinig mee maar wie goed doet goed ontmoet, toch???

Ik heb ook sinds 5 jaar een schotel en ben er zeer tevreden over, zelf heb ik er heel weinig (eigenlijk helemaal geen) verstand van en jammer dat ik zo'n vriend niet heb die mij over de nieuwe dingen kan vertellen maar ja, je kan niet alles hebben toch??

groetjes en nog bedankt

jvdorst
door jvdorst - Feb 25, 2009 om 16:00
186 Antwoorden / 5 Vragen

Ik begrijp dat je TV wilt ontvangen zonder schotel in heel Europa ? Vergeet dat maar, schotel is de meest goede en goedkoopste oplossing. En aan die schotel zal je wel wennen, die zit niemand in de weg. Anderen zullen anders hoogstens zeggen, kijk die nou die hebben zelfs nog geen schotel om televisie te kijken.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 16:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Het is inderdaad verstandiger om een goedgekeurde receiver aan te schaffen, zekr nu de seca3 codering van kracht is geworden, ook heb je dan de mogelijkheid om een zg. 'fastscan' uit te voeren, simpel en makkelijk, omdat er nogal eens wat zenders erbij komen, alsook weer verdwijnen...je hebt dan je zenderlijst altijd up to date, op een eenvoudige manier...

Groeten, Henri

sc
door schotel - Feb 25, 2009 om 16:23
35 Antwoorden / 2 Vragen

aanvulling op mijn eerder verzonden reaktie: U kunt overal in Europa het DVB-T signaal ontvangen maar dan alleen de landskanalen,U kunt via de laptop met een USB-stick en antenne ook gebruiken voor TV/Radio ontvangst via DVB-T.Woont U aan de Nederlandse/Duitse grens dan kunt U de FTA DVB-T zenders ontvangen zie www.uberallfernsehen.de het DVB-T signaal kan door zijn lage UHF signaal bandbreedte 3 MB/S is totaal niet geschikt voor de grotere format LCD/Plasma TV's Ook het HDTV signaal is niet mogelijk te ontvangen via digitenne,één HDTV signaal heeft een bandbreedte  van globaal 40MB/S Maar via internet TV kunt U 3000 TV kanalen ontvangen zie (wwitv.com) Deze web-site gebruik ik om TV Gelderland te ontvangen,dan hoef ik niet over te gaan naar een dublo-lnb.Dat de Nederlandse publieke omroepen(zowel commercieel) gecodeerd zijn komt omdat ze te maken hebben met uitzend/auteurs rechten.Doordat de footprint van de satellieten niet gebonden zijn aan de landsgrensen kan iedere burger van Europa die de Engels taal machtig is genieten van de oa films die door onze publieke omroepen worden uitgezonden.Dan zouden de omroepen voor heel Europa moeten betalen aan de rechthebbende.De Duitse omroepen vervangen de Engelse taal door hun eigen landstaal.En daarom zijn de globaal 40 Duitse publieke/regionale/commerciele FTA te ontvangen via de schotel.Ik zelf kan als feedhunter globaal 10.000 TV/Radio satelliet kanalen ontvangen.Vooral de feeds die de up-link satelliet reportage auto's doorzenden naar de EBU EUTELSAT 3W sat zijn via een andere film-ware en codering te ontvangen via een sat. receiver.E isr een klein verschil in verzenden en het ontvangen van de uitgezonden Feeds, door de globaal de 80.000 km afstand die het sat.kanaal moet afleggen om via de schotel je te voorzien van het digitale sat. kanaal.Als U naar de web-site gaat www.omroep.nl klik op NPO  klik op rubriek (veelgestelde vragen) en zie ook mijn ingezonden reaktie's in het belang in al zijn diversiteit voor de geweldige informatie en kennis vergroting door de vele thema/doku/cultuur/ sat. kanalen etc.Via de Engelse Astra zijn er vele Engelse TV/Radio  FTA te ontvangen. Ook als je div. buitenlandse talen beheerst oa Duits/Spaans/Engels/Frans/Italiaans etc. zijn er legio mogelijkheden via satelliet ontvangst je niet hoeven te beperken tot alleen de Nederlandse omroepkanalen.

sc
door schotel - Feb 25, 2009 om 17:11
35 Antwoorden / 2 Vragen

Met een schotel van 80cm diameter onvang ik via de Astra satelliet 19.2 zowel CUBA als JAPAN en de nieuwe Chinese staatskanaal CCTV 9 Via de HOTBIRD 13 zijn er duizende TV/RADIO kanalen te ontvangen via een vaste schotel. zie www.satellitemagazine.com rubriek Nederlands nieuws  de vele informatie over dit Item.ook via www.digitv.de zie rubriek frequentie's klik op de satelliet de Hotbird en zie de duizenden TV/RADIO sat. kanalen vanaf de zichtbare kant van de aarde te ontvangen.Vooral omdat de nieuwste satellieten een veel sterker sat. signaal kunnen uitstralen. Ook de nieuwste Astra M1 19.2 sat heeft een sterker uitzendkanaal.De oude ASTRA G1 is verplaats naar de nieuwe positie die de nederlandse regionale omroepen een groter bereik geven over Europa.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 25, 2009 om 17:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Kijk Henri, dat is nu het verschil tussen jou en mij: Jij baseert je op informatie van een commerciële instelling welke gebruik maakt van de diensten van ASTRA.

Zoals elke commerciële instelling heeft Canal Digitaal er belang bij zaken mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Dat is commerciële jongens en meisjes nu eenmaal eigen. Daar kan een technische jongen als ik nu eenmaal niets aan veranderen. Als je het niet zo nauw neemt met de waarheid, kun je altijd nog de commercie in.

Ik baseer me op gegevens van ASTRA zelf. Dat is een faciliterend bedrijf. Het is ook nog informatie waar ©2009 bij staat, dus mag je aannemen up to date. Verder baseer ik me op ervaringsgegevens van familie welke permanent in Spanje woont en een 1 mtr. schotel hebben en gegevens van RTV-OOST, welke gebruik maakt van ASTRA 3A. Familie kan RTV-OOST niet ontvangen en de footprint van RTV-OOST zou volgens een kennis welke als technicus daar werkt slechts tot net boven Barcelona reiken bij een 60 cm schotel.

Heb je de URL  van ASTRA 3A gegevens al bekeken welke ik je gaf? Ik denk het niet!

H.

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 17:37
119 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman

Kenwel1 (Henri) heeft al afgesloten dus heeft het geen zin meer.

gr O

pi
door piet limburg - Feb 25, 2009 om 17:45
233 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo allen,

Digitenne met een beperkt aanbod van zenders.Buurman heeft het aangeschaft zonder dat hij er erg in had dat geen enkele duitse zender in hun pakket zit.Omdat we op enkele meters afstand van de Duitse grens wonen wordt hier heel veel naar de duitse zenders gekeken.Telefoontje naar KPN leert,dat daar geen behoefte aan is oftewel geen vraag.Het zou wel mogelijk zijn dat de digi-receiver met een beetje geluk duitse zenders installeert.Dat moet je dan maar geloven.Moet de buurman nog een FTA schotel/receiver aanschaffen.Zoals een reactie zegt....,,Digitenne doet het in Nederland niet eens fatsoenlijk''Misschien kan KPN nog een smak engelse zenders toevoegen.

Piet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 25, 2009 om 17:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ O:

Bedankt voor je medeleven.

Henri en afsluiten? Dan ken je hem nog niet. Die wil altijd gelijk. Maar dat heeft ie ook nu weer niet.

Zelf ga ik vanavond naar een lezing over een communicatiesatelliet. Ondanks mijn leeftijd probeer ik zo goed mogelijk bij te blijven, als radiozendamateur en gepensioneerd computertechnicus.

Prettige avond.

Groet, H.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 18:01
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Herman, heb inderdaad de footprints eens bekeken, op de link die u gaf, daarop staat geheel wat anders aangegeven, dan canaldigitaal aangeeft. Wel moet ik toegeven, dat IK niet kan controleren, wie er nu de waarheid spreekt. Als ik de footprints van SES Astra nu eens bekijk, daar waar het gaat om de astra 3a, dan (zou) je weleens gelijk kunnen hebben...of zouden de footprints dan zo sterk afwijken??(serieus dan..)

Voorheen waren de regionale omroepen in een groot deel van Spanje en Italië niet te ontvangen via ASTRA 23,5. SES ASTRA heeft het ontvangstgebied voor de regionale omroepen nu sterk verbeterd. Hierdoor kunnen kijkers die voorheen in het buitenland de regionalen moeilijk konden ontvangen, nu ook makkelijker genieten van hun regionale omroep.

sinds kort is overigens deze bovenstaande tekst van canaldigitaal gepubliceerd...als je dit moet geloven, dan kun je dus met een schotel van 60 cm daar kijken??!....dit trek ik nu dus heel erg in twijfel...ook uigaande van de mensen in de praktijk: U heeft die! Ik niet...

Overigens is het altijd verstandiger om een grotere schotel te nemen zelf heb ik een triax 88 cm, met 4 lnb's (Inverto) Hirschman coaxkabel, receiver: Inverto scena 5, softwareversie 1.56, (1.0) en doe niet aan feethunting, wat overigens wel heel leuk is..

Goed, Herman... Voor vraagsteller/ster is het van belang dat ze de nederlandse zenders goed kan ontvangen OVERAL in europa, laat dat even voorop staan, en met een kampeerauto een schotel meeslepen van een meter diameter, is ook niet de meest ideale oplossing, om eerlijk te wezen dan....maar het kan wel!

Groeten, Henri

kenwel2
door kenwel2 - Feb 25, 2009 om 18:21
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@ oplossing, ik hoef helemaal geen gelijk hoor, echt niet! @Herman, als je gelijk hebt dan heb je gelijk! Lees eerst mijn bevindingen eens, alvorens (wederom!) te menen dat ik mijn gelijk moet hebben, da's je reinste onzin natuurlijk, u bent zowat alles geweest in het leven, wellicht bent u eerdaags: proffessor, doctorandes, directeur, je mag van me hoor! Als IK het bij het verkeerde eind heb, of maar enigzins twijfel, dan geef ik dat ook ruiterlijk en openlijk toe, en da's bij u nogal eens een probleem, blijkbaar...

Schrijf alleen maar zaken op, die ik zelf ervaren heb, of waarmee ik ervaring mee heb opgedaan. Ik blijf realistisch, en benoem me niet allerlei titels, wanneer ik wat weet (in zoverre dan) en ik meen dat ik er iemand anders mee kan helpen, dan doe ik dat. En het heeft niets te maken met u...het gaat om een vraag die hier gesteld is...

u bent zeker vergeten, dat ik persoonlijk a vd l verzocht heb, om al mijn punten te verwijderen! ik hoef en sterker nog, wil geen punten scoren, als je gezond bent, dan heb je punten, helaas heb ik daarin bijna geen punten meer...soms gaat het fout zelfs, bij het maken van een grapje, maar dan ook reageer ik richting u, omdat ik u dan gelijk geef! Niet waar zeker? Over gelijk hebben gesproken dan...

Succes vanavond, Groeten, Henri

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 18:41
119 Antwoorden / 1 Vragen

@kenwel1 ik geloof je direct en ik denk ook niet dat je altijd het laatste woord wilt hebben en als je gelijk hebt dan heb je gelijk, zo niet okay dan niet, ik ben er dan ook van overtuigd dat je dat zal toegeven. geen probleem.

@herman, hou eens op met steeds die steken onder water te geven, gedraag je nu eens als een volwassen (gepensioneerde) man, ga vanavond naar die cursus en geniet van hetgeen u nog kan.

gr Oplossing.

di
door dickvdburgt - Feb 25, 2009 om 19:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt nodig een TV, een sateliet ontvanger ,een schotel en een onderhouds abonnement van canal digitaal(ongeveer 50 euro per jaar) Of als U in nederland blijft ,digitenne van kpn

op
door oplossing - Feb 25, 2009 om 19:29
119 Antwoorden / 1 Vragen

@dickvdburgt

EEN ONDERHOUDSABONNEMENT??????????

Nou dast is nieuw voor mij............ wat moet dat inhouden dan?????

grindweg
door grindweg - Feb 25, 2009 om 21:27
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij als ervaren kamperrijders en reparateur hebben al een paar jaar een schotel en reciver met een abonnement , cannaldigital 50 euro op jaar basis. en elke maand moet bijvoorkeur de tv even aan en dan word er een signaal mee gestuurd en blijft hij werken . is hij niet meer in werking door hem bv in de winter te gebruiken dan even een telefoontje en doe de tv aan en binnen de kortste jkeren werkt alles weer . bel wel in ned want vanuit het buitenland werkt het niet. wij hebben een fam lid laten bellen met onze gegevens want wij waren in fr en hebben zo de ervaring opgedaan. door schade en schande wijs geworden. en een lodde schotel op statief want een automatische schotel geeft vaak problemen  op campings of plaatsen waar hoogspannings leidingen lopen of er staan bomen in de weg etc . een camping set met redelijke schotel koop je al voo300euro. veel kijkplezier gewenst.

sc
door schotel - Feb 25, 2009 om 23:51
35 Antwoorden / 2 Vragen

In het buitenland geen ontvangst van de Nederlandse zenders maar wel BVN:bel uit het buitenland het 00-31-356477477 en zet je receiver op SBS6 of stuur een SNS met het smartcardnummer (zonder puntjes) naar 06-44 300300 binnen 60 minuten moet U weer beeld hebben.Of via internet www.canaldigitaal.nl/smartcard.Dit zijn de officiele gegevens van de provider canal-digitaal.Maar koop liever een niet goedgekeurde satelliet-receiver(de signaalsterke meter geeft 2 signalen weer: de kwaliteit en de sterke van het signaal wordt duidelijker weergegeven)en daarom al is het vinden van de Astra 19.2 een fluitje van een euro-cent.Ook het omschakelen van TV/Radio is simpel,ook het inloggen van nieuwe kanalen duurt 4 minuten,bij de canal-digitaal receivers val je in slaap,Een aanrader die ik zelf bezit en altijd meeneem naar onze vakantie-kampeer adressen in zowel binnen/buitenland is de twin-Topfield-4000-pvr sat. receiver,ook het doorlussen naar een andere huislokatie kan via de RF antenne aansluiting TV beeld geven.Zie via www.satellietplatform.nl de werking van een pvr, en met één van de beste camping-schotels van Technisat. zie www.technisat.de Voor goede ontvangst van het sat. digitaal signaal zijn ook de kwaliteit van de kabels en de massa aansluiting zeer belangrijk.Vooral de massa-verbinding(zilver papier) is zéér belangrijk.Succes ermee.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Feb 26, 2009 om 00:20
1163 Antwoorden / 60 Vragen

De regionale vrienden zitten op Astra 1G: http://www.lyngsat.com/astra1g.html

Dus is hier de bijbehorende footprint: http://www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra1g/index.php    ....een behoorlijke rit met de camper om buiten de footprint te komen!

....zo, nu geen ruzie meer maken, hoor!

Ik las iemand die schreef over ontvangst van de duitse Digitenne in het grensgebied: met een goede antenne kan in het grensgebied veeeeeel meer ontvangen worden dan men denkt... Met dit advies heb ik recentelijk nog een Nijmeegse vriend gelukkig gemaakt!

....inderdaad een gebrek dat KPN geen duitse zenders aanbied. Bedankt voor de tip, voor mij nog een reden om nooit aan digitenne te beginnen!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Feb 26, 2009 om 00:44
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Oh ja, toch nog een kleine aanmerking op het bericht van schotel over de EBU-feeds van de W3 (sorry, beetje off-topic, maar toch): ik zou deze satelliet nooit aanraden aan (beginnende) feedhunters. De EBU eist namelijk voor hun eigen producties een zgn 4:2:2 ontvanger. Deze zijn -voor zover mij bekend- niet als consumentenontvanger verkrijgbaar.
In de professionele range (waar een consument weinig aanheeft, geen zaplijsten e.d.) zijn deze ontvangers peperduur ivm de dure microprocessor die daarvoor gebruikt wordt.
De enige feeds die op de W3 voor feedhunters interessant kunnen zijn, zijn de zgn 4:2:0-uitzendingen. Deze worden gebruikt bij uitzendigen die geen geld mogen kosten.

Oh ja, vergeet ik nog de BIS-codering. Geen enkele consumentenontvanger kan dit decoderen. Alsnog, dan zou je toch over de lange code moeten beschikken. Alle 'leuke' uitzendingen moeten van de EBU gecodeerd zijn!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 26, 2009 om 01:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert:

Quote: "De regionale vrienden zitten op Astra 1G."

Mooi niet. Het gros (enkele niet)van de regionalen zitten net als RTV-OOST op Astra 3A. Ziehier:

Satelliet (DVB-S)

Radio- en TV Oost via satelliet

Astra 3
Graden23,5° Oost
Transpondernummer208
Frequentie11.914,50 GHz
Polarisatiehorizontaal
Symbolrate27500 kBd
FEC3/4

RadioTV
Voorkeuze Canal Digitaal      237 77

Astra 23.5° oost

Voor schotelbezitters zijn de programma's van RTV Oost alleen via de ASTRA 23.5° oost satellietpositie te ontvangen.

Dit haal ik van de website van RTV-OOST.

Je hebt gelijk, je moet een heel eind met een camper rijden om buiten het verzorgingsgebied te komen. Doch gesteld werd (niet door jou) dat in heel Europa de Nederlandse zenders via satelliet te ontvangen zijn en dat is nog steeds niet juist. Maar hij houd vol.

Lekker warm in zuid Spanje, - Portugal en - Griekenland alsmede de wat koudere nieuwe EU-landen aan de oostkant  niet. Zelfs met de optimistische footprint van Canal Digital niet. En toch hoort ook bij Europa.

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Feb 26, 2009 om 15:08
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Herman, haal je dit soort info van de site van RTV Oost??? Hebben die mensen kaas gegeten van satellieten?

Sinds 18 februari jl zitten de regionale op Astra 1G, daarvoor op Astra 1E. Daarmee is de ontvangst in het zuiden v Europa flink verbeterd.

http://nl.kingofsat.net/sat-astra1g.php

http://www.satellietforum.com/showthread.php?p=35851 (klein stukje naar beneden scrollen)

...en natuurlijk het lyngsat-linkje dat ik al gegeven heb!

jvdorst
door jvdorst - Feb 26, 2009 om 15:22
186 Antwoorden / 5 Vragen

Heel veel erg diepgaande antwoorden, maar misschien geschikt voor een nieuw topic of forum. De vraag is:

Er zit wel een sateliet schotel op de auto, maar heb je die wel nodig?

Misschien toch even wachten op een antwoord van vraagsteller.

kenwel2
door kenwel2 - Feb 26, 2009 om 15:37
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@jvdvorst en vooral deinert: Voor wat vraagsteller betreft en ontvangst van nederlandse zenders in europa, is nu wel uitgebreid geantwoord, en als laatste: Deinert, je hebt dus zelf absoluut geen schotel, dat is nu wel duidelijk, ik weet niet waar je je info vandan haalt, maar sorry,klopt niet hoor.. In het begin zijn de regionalen (10 stuks)wel even op astra 1 geweest, echter kort na de lancering van de duo lnb, was het afgelopen...ze zijn dan ook niet zo erg lang op astra 1 te ontvangen geweest (balen voor heel veel mensen..)

Astra 1 = 19 graden (Ned 1,2,3 rtl's,veronica sbs6 etc. + alle fta)
Astra 2 = 28 graden (engeland, BBC etc.veel fta zenders)
Astra 3 = 23,5 graden (regionalen)fta + gecodeerde zenders canaldigital, zoals de hd zenders, en themazenders o.a ned4

Groeten, Henri

kenwel2
door kenwel2 - Feb 26, 2009 om 15:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

deinert, lees hieronder eens de link goed door, de satelliet heet Astra 3, en zit op 23.5 oost, lees het maar eens goed door...de 1G is gekoppeld aan Astra3..vandaar dat de ontvangst veel beter is geworden, laatste bericht en footprints zijn te vinden op onderstaande link, laatste bericht is van 18-02-09 jl...Groeten, Henri

http://www.satellietforum.com/showthread.php?p=35947#post35947

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Feb 26, 2009 om 19:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

....even voor Henri:

19.2 Oost: Astra 1 F, H, KR, L en M
28.2 Oost Astra 2 A, B, C en D
23.5 Oost Astra 1 E en G en Astra 3A
en sinds kort op 5 Oost Astra 4a en 1C
en op 31.5 Oost Astra 1D

...waarbij de Astra 1C en D inclided zijn, hier is dus een schotel voor nodig die de satelliet volgt.

sc
door schotel - Feb 26, 2009 om 23:36
35 Antwoorden / 2 Vragen

Astra 1G versterkt Astra 3 23.5 Oost voor HDTV zie bronvermelding www.hdtvnieuws.nl datum 21-2-2009 Geeft een mooie weergave van de footprint van deze satelliet.Zelf gebruik ik deze web-site al jaren voor de nieuwste digitale technieken,en geeft veel info over oa HDTV-technologie.Ook gebruik ik het satelliet informatie kanaal via de Astra 19.2 sat. Dr Dish en via internet TV in zowel in de Engelse/Duitse taal www.drdish.dweb.de Een aanrader is:omdat ik ook veel interesse heb in alles wat met de technische ontwikkelingen van de satellieten op de hoogte wil blijven,en de op de juiste positie brengen van de satellieten door de Ariane 5 raketten in de Clark-belt zie www.arianespace.com Clark-belt is genoemd naar de Engels geleerde die in de jaren 1940 heeft berekend,dat een voorwerp op een afstand van globaal 36.000km boven de evenaar dezelfde omloopsnelheid heeft tov. een vast punt op de aarde,oa de schotels.Een satelliet heeft voor globaal 15 jaar brandstof,om op de juiste positie te blijven,en dan is  de brandstof op.Dan wordt hij vervangen door een nieuwe sat.De meeste lanceer-platform's zijn gevestigd bij de evenaar,omdat daar de grootste omloopsnelheid is van de aarde (40.000km in 24 uur)Om te ontsnappen aan de zwaarte-kracht krijgt de raket al het voordeel mee van de omloopsnelheid,wat weer scheelt in de brandstof,of een zwaardere satelliet kan meenemen. groetend "De schotelman"

kenwel2
door kenwel2 - Feb 27, 2009 om 09:49
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Met speciale dank @schotel, voor de verhelderende uitleg. De vraagsteller/ster, weet nu de ontvangstmogelijkheden met haar kampeerauto, en de mogelijkheden met de schotel van 60 cm doorsnede, daar waar het gaat om ontvangst van de nederlandse zenders, inclusief de lokale omroepen. Bedankt voor deze uitstekende ondersteuning. ASTRA 3A: Een  hele verbetering!Groeten, Henri

sc
door schotel - Feb 27, 2009 om 10:48
35 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte Henri:het gaat mij er niet om dat ik wel of niet gelijk wil hebben.Maar de kennis die ik via vakbladen/bibliotheek/sat kanalen en internet verkregen heb.En met de andere lezers kan delen.Zie oa via www.omroep.nl klik op NPO klik op de rubriek (veelgestelde vragen) en zie datum 22-1-2008 mijn ingezonden reaktie's in al hun diversiteit.Er wordt in Nederland zoveel onzien verteld oa in de media etc. over satelliet ontvangst,en over het milieu-beleid de zin en de onzin.zie ook mijn ingezonden reaktie's ook verkregen via de vakbladen etc. ga naar Forum (de populaire discussies) thema electrische auto,iets voor U? 90% van de reaktie's zijn door mij ingezonden.Doordat Nederland tot de top in de wereld behoort in de verstengeling van belanghebbende,wordt vaak de exaktheid van zowel de voordelen,maar niet de nadelen weergegeven.Het draait allemaal om GELD.Het Vara Tv programma"DE LEUGEN REGEERT"zou van toepassing kunnen zijn.zie ook via GOOGLE (tik mijn naam in Hans Peperkamp) en zie mijn ingezonden reaktie's in al hun diversiteit. groetend de schotelman  PS. via GOOGLE is er ontzettend veel info te verkrijgen.

jvdorst
door jvdorst - Feb 27, 2009 om 11:07
186 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien kunnen diverse mensen hier de discussie ergens anders voortzetten. Vraagsteller weet niet eens of hij een schotel nodig heeft, laat staan dat hij deze discussies nog kan volgen. Volgens mij heeft vraagsteller trouwens allang afgehaakt ook.

sc
door schotel - Feb 27, 2009 om 11:41
35 Antwoorden / 2 Vragen

Het is één vraag die meerdere lezers kunnen gebruiken als voorbeeld:omdat de kennis over vooral (techniek) in al zijn diversiteit,door mijn eigen ervaring zeer bepert is.en de consument de verkeerde voorlichting wordt gegeven,anders waren er geen consumenten programma's nodig.Daarom al vind ik het consumenten programma van de Vara "KASSA" een van zeer groot maatschappelijk belang in de weergave en de exaktheid en de opjektieve benadering zonder een vorm van eigen gewin,en in het belang van de consumenten.Het gáát mijn niet om dat ik wel of geen gelijk wil hebben,maar dat het digitale medium internet met de zoekmachine GOOGLE in samenhang met de consumenten-programma's ook voor onze democratie een belangrijk aandeel hebben.   groetend de schotelman.  Einde voor mij om verder deel te nemen aan dit thema.

jvdorst
door jvdorst - Feb 27, 2009 om 13:32
186 Antwoorden / 5 Vragen

Het klopt dat deze discussie heel wat lezers tot nadenken heeft gezet, en is op zich ook wel heel nuttig, maar daar zijn forums voor. En de vraagsteller in deze heeft helemaal niets aan deze discussie.

je
door jeanson - Feb 27, 2009 om 16:31
5 Antwoorden / 5 Vragen

om te beginnen moet U een goede satelietontvanger hebben als U naar het buitenland gaat ,daarbij een abonnement  b.v. Canal Plus voor de nederlandse zenders . De schotel moet beweegbaar zijn omdat Uw kampeerwagen steeds anders staat  Ook zou een kop  die 2 astrasatelieten 19 en 23 Graden kunnen ontvangen makkelijk zijn .immers de regionale kanalen kunnen ontvangen worden op astra 23,5 graden . Probeer ook eerst te weten te komen wat de Frequenties en andere instellingen zijn van die kanalen en bestudeer eerst van te voren hoe die ontvanger werkt . dit voorkomt een heleboel erger.   Met vr. groeten W.J.Jeanson

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 16:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jeanson:

Naar mijn mening is slechts 1 kop (LNB) voldoende op een camper met draaibare schotel. Bij vaste opstelling heeft u n.m.m. volkomen gelijk.

H.

le
door legaumais - Feb 27, 2009 om 16:45
13 Antwoorden / 0 Vragen

In Virton (Belgïe)

jij gratis ontvangen via TNT (DBVT):
RTL 8 nederlands (5 kanaal 7)
RTL-4, 5, 7 nederlands (kanaal 24) met een kleine antenne.