pluisjebaby
door pluisjebaby Aug 8, 2019 om 16:21
Elektronica & tv

Tweede hands tv verkocht

Goedendag,

Mijn zoon heeft onlangs zijn Samsung Led Tv verkocht aan iemand die dicht bij ons staat, dus daarom vind ik het zo complex probleem, nu heeft de tv het 3 dagen gedaan en hij komt met de tv terug en eist zijn geld terug of we moeten hem laten maken op onze kosten??
Ik zeg je heb garantie tot aan de deur, dit is toch belachelijk, hij doet het 3 dagen zonder problemen en na 3 dagen nog wel geluid, maar geen beeld en nu moeten wij hem maar laten maken, tv is zeker 5 jaar oud.
Wat kunnen we doen? en wat zou een eventuele reparatie gaan kosten??

Alvast bedankt voor de reacties

6652 25 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2019 om 16:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Al staat iemand "dichtbij" maakt niet uit. Als de persoon is verteld dat de TV al 5 jaar oud is neemt men sowieso een risico. In dit geval een beetje jammer van dichtbij persoon, maar was de TV op Marktplaats verkocht was het ook: garantie tot aan de deur. Zou niet eens gaan informeren wat reparatie kost.

Donuts
door Donuts - Aug 8, 2019 om 16:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is precies de reden waarom ik nooit iets aan bekenden verkoop. Laat dit gezeur een wijze les zijn.

Wist de kennis dat de t.v. al 5 jaar oud was? Dan heeft hij zelf het risico genomen. Er kan ook tijdens het vervoer iets mis zijn gegaan, stoten bijvoorbeeld. Een 5 jaar oude t.v. laten repareren lijkt me de investering niet waard.

U bent niet verplicht de koop ongedaan te maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2019 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij kan ook op een verkeerde knop gedrukt hebben, zodat hij nu nog alleen radio heeft.

Hij gaat er maar zelf mee naar een reparateur op eigen kosten.

marita5
door marita5 - Aug 8, 2019 om 17:10
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo pluisjebaby ,

U heeft een mededelingsplicht en de andere persoon aan wie u de tv heeft verkocht een onderzoeksplicht .
U heeft de tv werkend verkocht , ik neem aan dat de koper dit heeft gezien ,  u weet niet wat er in die 3 dagen is gebeurd .
Helaas voor de koper is dit pech hebben , en zijn de kosten voor hem / of haar .
Trouwens geen beeld kan meerdere oorzaken zijn.

en nu moeten wij hem maar laten maken, tv is zeker 5 jaar oud.

Moeten staat achter de deur .
Laat hem / of haar dit op zijn buik schrijven en met een hemd uitvegen .-))

Ik zou me er verder niet druk over maken , alleen is het vervelend als deze persoon familie is .

Donuts
door Donuts - Aug 8, 2019 om 17:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat tijger1 schrijft zou heel goed kunnen. Zeker als die persoon niet bijdehand is op het gebied van electronica. Zeker de moeite waard om het even te checken.

ma
door malty - Aug 8, 2019 om 17:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Laat uw zoon er eens naar kijken, misschien een instelling of kabel niet goed.
En voor dat bedrag een slechte relatie met de koper er aan overhouden is denk ik ook niet wat u wilt.
Er zijn op internet veel te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn, Zoek maar op de tekst Samsung no picture sound ok

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 8, 2019 om 17:31
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Zie al gegeven reacties. U bent tot niets verplicht. Uw zoon heeft een werkende/functionerende TV verkocht. Er is sprake van een privé verkoop en dan kan er in ieder geval geen beroep worden gedaan op de consumentenwetgeving. Pech voor degene die dicht bij u staat maar de beslissing is geheel aan u zelf.

Over de reapartiekosten kan ik niets zeggen, dat kan eerst na een onderzoek of de tv werkelijk defect is en wat er dan aan de hand is.

Laat degene die de TV heeft gekocht dat zelf uitzoeken en dan ook zelf laten repareren als er tenminste een defect is.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2019 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verkocht is verkocht.
Vervelend dat het een bekende betreft, maar daar moet je je dan maar niets van aantrekken.
De tv werkte toe die gekocht werd en na de koop valt er niets meer te 'eisen'.

marita5
door marita5 Aug 8, 2019 om 17:39
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik het woord moeten hoor , ben ik al pleite . Bekende of niet .

edrick3
door edrick3 Aug 8, 2019 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En terecht! ;-)

audb
door audb Aug 9, 2019 om 16:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is "niets eisen" er volgens de wet niet bij je hebt wel deglijk garantie er op.

Echter moet de persoon wel kunnen bewijzen dat het niet zijn/haar schuld is maar daar het gaat om een tv van 5 jaar oud is en ik denk ook dat het niet een te hoog bedrag is wat er voor is betaald dan is het wel een ander verhaal.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 8, 2019 om 18:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Pluisjebaby,

Als de vriendschap goed was,zou ik de koper het geld teruggeven.

Het is beter om geen spullen te verkopen aan bekenden omdat dit kan leiden tot ruzie.

marita5
door marita5 Aug 8, 2019 om 18:19
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@magnum007 , als de vriendschap goed was , gebruik je de term moeten niet . Komt zeer dwangmatig over , dan kon de koper bij mij al fluiten na enige medewerking .

ro
door ron503 - Aug 8, 2019 om 18:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U zou de tv bij een lokale reparateur aan kunnen bieden voor een onderzoek en daarbij afspreken om de kosten te delen. Als dat voor de persoon in kwestie geen optie is en eist het geld terug dan weet u ook wat die vriendschap/relatie waard is en dan kunt u op het koop is koop verhaal aansturen.

panter22
door panter22 - Aug 8, 2019 om 18:37
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je zoon de tv geprobeerd toen hij teruggebracht werd? Misschien is het een kleinigheid.
Dat is wel heel snel, na 3 dagen. Geen wonder dat de naaste zich beetgenomen voelt. Zeker als er dan ook nog geroepen wordt van garantie tot aan de deur.Als je  geweten had dat het toestel niet best meer was, dan had je dat toestel toch niet verkocht?
Ik zou de tv terugnemen en het geld teruggeven.

ekiem
door ekiem - Aug 8, 2019 om 19:51
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ervan uit gaande dat u de volledige geschiedenis over de t.v aan de koper hebt verteld, dan valt u niets te verwijten. De koper wist dat de t.v 5 jaar oud was en heeft welbewust een keuze gemaakt met "alle risico's van dien".

Ik begrijp dat h.e.e.a vervelend is omdat de persoon "dichtbij "staat maar dit is in dit geval niet relevant. Koop is koop en daarmee uit. Hoe zou u ermee omgaan als het een "vreemde " betrof ?  Zou u zich dat ook "verplicht " voelen om de t.v te repareren.

Persoonlijk zou ik de boel over laten waaien en in het vervolg niets meer aan "bekenden en familie " verkopen.

Ekiem

me
door mein33 - Aug 8, 2019 om 21:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"verkocht aan iemand  die dicht bij  ons staat", een foutje dat u nooit meer zult maken.
In dit soort specifieke situaties is er, naar mijn gevoel, slechts één oplossing mogelijk die vele toekomstige problemen in de verstandhouding kan voorkomen en dat is, ondanks 'recht', 'verkocht is verkocht' en al zo meer, terug nemen en uw verlies ruimhartig nemen.
Het hele gedoe is het  "zout in de pap" niet waard en die Tv al helemaal niet !!!!  ;-))

1paul
door 1paul - Aug 9, 2019 om 11:39
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Niets, de tv is stuk gegaan bij die ander thuis en u heeft geen zicht op wat hij ermee gedaan heeft...

met andere woorden, u heeft geen enkele verplichting hoe beroerd ook voor die ander, deze wist dat ie een tv kocht van 5 jaar oud...

zoekster1
door zoekster1 - Aug 9, 2019 om 11:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Uw zoon heeft wettelijk gezien geen verplichtingen. Echter als ik mijn oude tv doorverkocht aan een vriend en de tv zou het na 3 dagen begeven zou ik wel het geld teruggeven. Ik bedoel maar, een tv van minstens 5 jaar oud is in feite geen klap meer waard. Zo'n tv zou ik gewoon weggeven als iemand dichtbij me stond.

re
door red1 - Aug 9, 2019 om 11:59
329 Antwoorden / 1 Vragen

5 jaar ??dan zijn de meeste tv's op

mo
door mof - Aug 9, 2019 om 12:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tweedehands is GEEN GARANTIE.  Risico is volledig voor de koper. U hoeft dus helemaal niets.
u zegt echter, de persoon staat dicht bij u. Dan is het slechts nog een vraag van hoe goed of hoe slecht wilt u dat uw relatie met deze persoon wordt.

als de relatie goed was en u wilt die goed houden dan kunt u de tv terugnemen tegen gedeeltelijke of volledige terugbetaling? Dan houdt u w relatie goed met deze persoon. En als niet, tja, u hoeft helemall niets. Deze persoon kan geen enkele aanspraak maken op wat dan ook.

pluisjebaby
door pluisjebaby - Aug 9, 2019 om 12:41
31 Antwoorden / 18 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 9, 2019 om 15:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

De tv heeft 3 dagen bij nieuwe eigenaar gespeeld. Dus er werd een goede tv verkocht.
Ooit gaat iedere tv kapot.
Als de koper wist dat de tv 5 jaar oud was heeft hij bewust het risico genomen.
Waar zit nu het probleem?
Als ik zelf een ouder apparaat verkoop geef ik meestal 1 dag uitprobeergarantie.
Als ik tweedehands apparaat koop probeer ik dat ook te krijgen.

audb
door audb - Aug 9, 2019 om 16:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een tweedehands tv van 5 jaar oud zou ik zelf weggeven of maximaal €50 voor vragen dat is afhankelijk van de persoon en of deze het geld kan missen.

Maar mogelijk is er tijdens het vervoeren het mis gegaan.

Een flatschreen moet namelijk rechtop vervoerd worden en dan ook nog eens zorgen dat je niet al te hard over een drempel rijd anders scheurt het scherm in.

Ma
door Marleentje@ - Aug 9, 2019 om 17:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Pluisjebaby, als de persoon die hem gekocht heeft zo dicht bij u staat, dan zou ik geld terug geven>>>of is een vrienschap zo weinig waard ??

@H
door @HENK@ - Aug 9, 2019 om 17:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

zwart wit gezien (pun intended) is het eigen risico en garantie tot de deur maar of dat een vriendschap waard is kun je natuurlijk alleen zelf beslissen

wat eventueel een reparatie zou gaan kosten is natuurlijk een compleet onzinnige vraag... niemand kan daar zonder het probleem te hebben gezien op antwoorden (en zelfs dan nog waarschijnlijk niet...), dat lijkt me duidelijk toch ?

lo
door lovewinnie - Aug 9, 2019 om 19:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Snap sowieso niet wrm je een tv van 5 jaar oud verkoopt aan familie. Risico dat hij op is binnen no time is bijna gegarandeerd.
Zelf hebben we onze oude, platte tv aan mijn neefje gegeven en is daar super blij mee. Nooit bij nagedacht geld te vragen. Echter draai deze nu al 3 jaar daar en 6 jaar bij ons trouwe dienst.

Tv's van deze tijd zijn niks waard en na 5 jaar afgeschreven. Zou geld terug geven, ben je van het gezeik af.