ba
door balou2000 Sep 3, 2009 om 12:31
Elektronica & tv

Verkoolde draad

Hoi

Van de week was ik aan het wassen de wasmachine staat in de badkamer en is aangsloten met het orginele snoer wat aan de wasmachine zat in zo'n trekschakelaar kastje

Dat is net 2 jaar geleden gebeurt door de winkel waar ik de wasmachine heb  gekocht

dinsdag stopte de wasmachine er plots mee

het lichtje ging niet meer aan, het moest dus bijna zeker een elektra probleem zijn. gisteren is er naar gekeken door een vriend van mij die er wel wat van af weet

er zaten 3 draadjes een blauwe daar was niks mis mee, en groen met gele ook die was goed , de bruine was helemaal vergaan , verkoold hoe je het wilt noemen, als je hem aanraakte werden je hele handen zwart

hij heeft toen een stuk van de draad geknipt en hem weer aangesloten, een oorzaak hij dacht vocht

weten jullie misshcien hoe zo iets kan gebeuren

is het vocht , of toch iets anders

alvast bedankt

13020 13 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 3, 2009 om 13:00
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Zoiets kan gebeuren als de draad niet voldoende contact maakte met het trekschakelaar-kastje. Ik ben blij voor u dat het tijdig ontdekt is, u had ook een grote klap kunnen krijgen. In sommige gevallen kan het kastje zelfs wegsmelten.

Wie had uw wasmachine aangesloten? Zijn daar kabelschoentjes (= een aangeknepen hulsje om de kabel) bij gebruikt? Deze zouden dit moeten voorkomen!

freya
door freya - Sep 3, 2009 om 13:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo balou2000,

Wanneer je het over 'die 3 draadjes' hebt, dan neem ik aan dat je het over de aansluiting in het kastje van de trekschakelaar hebt?
Het lijkt mij er eerder op dat de bruine draad niet goed heeft vastgezeten. Door de (geringe) overgangsweerstand heeft het wel goed kunnen functioneren, maar is de draad, ter plekke van de (schroef?)verbinding veel te warm geworden waardoor de isolatie vergaan/verbrand is.
Enigste oplossing is dan inderdaad om de draad in te korten en opnieuw (goed) vast te zetten.

m.vr.gr. Freya

toolboy
door toolboy - Sep 3, 2009 om 13:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

Dit kan gebeuren door overbelasting van de groep waar de machine op is aangesloten.Toevallig op de schakelaar ook een droger?  Groet T

ba
door balou2000 - Sep 3, 2009 om 13:08
47 Antwoorden / 15 Vragen

@deinart ik ben een leek maar volgens mij zitten er geen hulsjes om de draadjes de aansluiting is gedaan door de winkel waar ik de machine heb gekocht dat is in juli 2007 geweest dus hij heeft 2 jaar lang zo gedraait

@ freya volgens die vriend van mij zat het schroefje behoorlijk vast hij moest kracht zetten op het schroefje om hem los te krijgen. Misschien zat hij te vast??

@toolboy de groep is alleen voor de badkamer daar staat inderdaad ook een droger maar ik heb nog NOOIT de wasmachine en droger tegelijk tijdig aan gehad , de droger is trouwens sinds de winter helemaal niet meer aan geweest

freya
door freya - Sep 3, 2009 om 13:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als er géén 'hulsjes' zijn gebruikt, dan kan 'te vast' draaien hetzelfde probleem opleveren. De ader van de draad bestaat uit een aantal koperdraadjes (om de kabel soepel te houden) en als je dan met een schroefje de ader te vast draait, dan breken er bij het aandraaien een aantal van die koperdraadjes. Het resultaat is dan dat je een dunnere (lees: te dunne) koperdraad overhoudt, die dan weer te warm kan worden wanneer er een (flinke) stroom door de draad moet.

Kortom, de monteur heeft slecht werk afgeleverd.

Freya

toolboy
door toolboy - Sep 3, 2009 om 13:50
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat de combi trekschakelaar de veroorzaker was. Het kan ook zijn dat er door het dansen van de wasmachine met de droger er boven op er een zwake plek in de kabel is ontstaan Hou het in de gaten het kan gevaarlijk zijn. groet T

ba
door balou2000 - Sep 3, 2009 om 13:57
47 Antwoorden / 15 Vragen

de droger staat wel in de zelfde ruimte maar met een andere aansluiting en niet boven op de wasmachine

schuindak past niet :)

bedankt voor jullie snele antwoorden , heb net de 1ste was weer gewassen en er gebeurde niks raars

kenwel2
door kenwel2 - Sep 3, 2009 om 14:12
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag balou2000, de installatiedraden blauw, bruin en geelgroen zijn 2.5 mm draden, vaak wordt een wasmaschine met 1.5mm vmvl snoer aangesloten, zelf gebruik ik toch liever de 2.5mm vmvl kabel, gezien het hoge verbruik(wattage) van een wasmaschine of droger. Ook de kabellengtes niet langer maken dan noodzakelijk, dit vanwege weerstand die dan opgebouwd wordt (het warm worden van snoer!) Ingebrande (trek)schakelaar(s) niet meer hergebruiken maar direct vernieuwen om kortsluiting te voorkomen.

Mvgr. henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 4, 2009 om 00:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag balou,

Wanneer de bruine draad verkoold zou zijn door overbelasting i.v.m. te
hoge stroom door het 1,5 mm² dikke snoer, dan zou ook de blauwe draad
verkoold moeten zijn.
Want dezelfde stroom gaat door de blauwe én de bruine draad. Op één draad werkt een wasmachine niet.

Dit defect kan alleen veroorzaakt zijn door een slecht contact. Dit kan
in: 1: de schakelaar zelf zitten (vervangen van de schakelaar is dan de
oplossing anders gebeurt het weer), of in
2: de aansluiting van de draad
onder het klemmetje of een aantal draadjes van de bruine draad stuk
gedraaid onder het schroefje, waardoor ter plekke de draaddoorsnede
geen 1,5 mm² meer is doch (veel) minder. De draadweerstand wordt dan
ter plekke verhoogd.

Ook heb ik meegemaakt dat een installateur het heel netjes wil doen en
de onder het schroefje te monteren draadjes eerst ging solderen in een
oogje of rechtuit. Dit lijkt heel netjes en goed, doch met het grote
vermogen dat de wasmachine opneemt en lood/tin een zeker hogere
overgangsweerstand heeft dan blank koperdraad of een verzilverd busje,
zal er warmte in de vertinde overgang ontstaan.

We leerden: P=I²xR. I² is bij een 3,5 kWatt wasmachine al gauw 225 en
met 0,1 Ohm overgangsweerstand ontstaat zoveel warmte in de
draadaansluiting onder de schroef dat het tin zacht wordt en zich weg
laat drukken door de schroefdruk. Hierdoor ontstaat bij zo'n "nette"
aansluiting een slecht contact dat steeds slechter wordt. Door de hitte
kan de schroef vastgeoxideerd zijn door de agressieve vinyldamp in het schakelaarhuis.

Lang geleden, toen ik pas begon in het elektrovak, moest ik ook de
snoerdraadjes eerst vertinnen voordat deze in het busje van een stekker
of onder een plat schroefje werd vastgeschroefd. Bij apparaten welke flinke vermogens gebruiken zoals wasmachines, drogers, straalkacheltjes,
strijkbouten en dergelijke kun je dat om bovenvermelde reden beter niet
doen.

Beter is de snoereindjes dubbel zo lang blank te maken dan nodig is om
het vast te zetten. Dan de draden stevig twisten en het blanke stuk
dubbel slaan. Wanneer je dan de draad in het stekkerbusje en/of onder het schroefje
duwt moet je zorgen dat het eind van het dubbel geslagen draad onder
het schroefje komt. Dan mag je rustig een paar dunne draadjes van het
snoer stuk draaien met het schroefje, doch het contact blijft met de
volle draaddoorsnede. Aansluitbusjes waar Freya het over heeft is ook prima, doch die heb je niet altijd bij de hand. Nooit vertinnen!

Dit is een gratis cursus: "Hoe sluit ik een soepele draad goed aan.";-)

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 4, 2009 om 01:11
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Mooi geschreven, Herman!

ba
door balou2000 - Sep 4, 2009 om 07:08
47 Antwoorden / 15 Vragen

ik ga straks ook de woningbouw bellen om te vragen of ze de trekschakelaar komen vervangen

heb gisteren 2x gewassen maar voelde me niet echt veilig

bedankt voor alle antwoorden denk nu dat het bruine draadje gewoon te vast heb gezeten

nog een prettig weekend

johanpc
door johanpc - Sep 4, 2009 om 09:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@hermann

Bedankt door jou antwoord heb ik weer iets bijgeleerd want dat vertinnen van de draden doe ik ook altijd en van af nu dus niet meer!

hans

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 4, 2009 om 22:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Ik had er niks voor willen hebben;-)

Je leert overigens snel!;-)

H.