ge
door gendringen Jan 5, 2006 om 11:59
Elektronica & tv

Vertraagd beeld en naijlen sony lcd

ik heb een sony klv s32a10e lcd tv gekocht.
Nu heeft deze tv soms last van naijlen en het weergeven van vertraagd beeld. Vooral bij monden , brillen ,oren etc.  We hebben wel een analoge aansluiting. Op deze aansluiting zit ook internet en telefonie aan gesloten. Ook lijkt het net of het bij de commerciele zenders erger is dan bij de publiek ( vooral rtl en sbs). Ik heb er wel een signaal versterker tussen zitten.
Zou dit met een digitale aansluiting verholpen kunnen worden?
Mensen die ik ken met een philips, jvc en LG lcd hebben er geen last van.
Of is dit hele probleem typisch een probleem van sony?

3022 18 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Jan 5, 2006 om 13:41
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wat bedoel je precies met naijlen? Op basis van de titel had ik eerst even het gevoel dat het om verschuiving in de tijd van beeld tov geluid. Maar ja, dan doen oren en brillen er niet toe :-)

Ik heb zelf nog een ouderwetse Philips CRT (met feature box) met een analoge aansluiting op UPC. Ik heb inderdaad last van naijlen van het beeld op het geluid. Verder heb ik last van z.g. digitale artefacten. Ik vermoed dat UPC het signaal digitaal "transporteert" en het later weer naar analoog terug zet. Satelliet zenders zijn al digitaal. In mijn geval zijn de digitale atrefacten gefriemel om scherpe overgangen (brillen oren monden) die erger worden wanneer er meer detail en of beweging in het signaal zit. Dit staat bekend als mosquito noise. Dit soort verstoringen is sterker waarneembaar op LCD schermen, vooral wanneer er beelverbeteraars aktief zijn. Je zou eens kunnen kijkenwat het effect is van het uitschakelijken van bijvoorbeel sharpness

ge
door gendringen - Jan 5, 2006 om 14:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

met het naijlen bedoel ik dat als bijvoorbeeld een hoofd of een hand beweegt dat het net lijkt of er nog een een half hoofd of hand achter aan komt  een soort spookverschijning. Dit vooral bij de commerciele zenders.

hutch
door hutch - Jan 5, 2006 om 15:52
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Gendringen,

Van de week had ik het er nog over in de winkel (electro e.d.). Daar werd mij zelfs aangeraden, als ik de kabel had en geen digitale aansluiting, om een gewone (breedbeeld) TV te kopen c.q. langer te houden.

Dat zgn. na-ijlen heeft dus te maken met de gewone ontvangst (kabel). Sluit je bijv. een (digitale) satellietschotel aan, heb je hier weer geen last van. Ook DVD's kijken levert geen problemen op.

Het feit is ook, dat dit probleem vaak verzwegen wordt bij de aankoop van een LCD-toestel en de meesten van ons denken dat een LCD-toestel altijd een perfect beeld oplevert...... dus niet!

Ik blijf (voolopig) ook nog mijn gewone TV houden, dan heb ik in ieder geval wel een duidelijk beeld.

Gr. Hutch

pavoordf
door pavoordf - Jan 5, 2006 om 16:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Hutch,

ik kan me er effe niks bij voorstellen dat analoge kabelontvangst "naijlen" zou veroorzaken. Van LCD is bekend dat ze bepaalde digitale artifacten versterken. Dit betekent dat juist digitale signalen een minder goed beeld geven op LCDs, vooral als er op de bandbreedte geknepen is

hutch
door hutch - Jan 5, 2006 om 16:43
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dit is mij medegedeeld door personeel van die winkel. En dit klinkt m.i. wel acceptabel. Waarom zouden zij dit zeggen, als zij beter een LCD TV kunnen verkopen?

Buiten dat, heb ik dit vaker gehoord. In meerdere forums lees je ook dat de gewone kabelontvangst met LCD-Tv een slechter beeld geeft.

Hutch

ro
door ronny530 - Jan 5, 2006 om 17:32
2828 Antwoorden / 41 Vragen

pavoordf. In u geval zou ik op het toestel digital scan uit zetten. Het naijlen kan met een lcd tv ook voor komen vanwege de verversings snelheid zeg maar de tijd die nodig is om een nieuw plaatje op te bouwen. Dan is er al een beweging geweest maar is het toestel nog bezig met de verwerking er van.

Succes Ronny.

ma
door martin1 - Jan 5, 2006 om 19:43
346 Antwoorden / 4 Vragen

Raar probleem, sony scherm waar je het over hebt heeft een responstijd vn 8 ms, een van de snelste LCD die er bestaan. 8 ms bij een tv signaal van 25 beeldjes per seconde zou absoluut niet moeten naijlen. Hoe is het bij DVD, en evt bij op DVD-opgenomen tv signalen? Heb je al contact gehad met de helpdesk van sony, evt een digitale optie uitzetten? Ik weet wel dat bij philips bij analoge ontvangst digital natural motion het beste aan kan staan, maar weet niet heo dit bij sony heet.

mvg

ra
door radar - Jan 6, 2006 om 18:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

heeft u er ook een dolby reciever tussenhangen??dit kan het beeld en geluid ook vertragen

ro
door ronny530 - Jan 6, 2006 om 18:12
2828 Antwoorden / 41 Vragen

Een dolby reciever die is voor het geluid. Daar kan een video ingang op zitten maar dan kun je er geen tv antenne kabel in pluggen.

ra
door rakker71 - Jan 6, 2006 om 23:22
6 Antwoorden / 2 Vragen

Het naijl effect is niet alleen afhankelijk van de responsetijd van het
"panel" (scherm). Want met die waardes wordt nogal mee "geknoeid". De
ene geeft deze waarde (bijvoorbeeld 12 ms) voor wisseling van beeld van
zwart naar wit en de ander van wit naar zwart (de eerste is voor een
LCD moeilijker te realiseren). Wat misschien nog belangrijker is (maar
helaas zijn hiervan nooit gegevens van bekend) is welke processor
ingebouwd zit, deze zorgt namelijk voor de totale aansturing van het
beeld (net zoals de aansturing van een PC), oftewel het hart van de TV.

Zelf heb ik een 32" Diboss aangesloten op een satellietdecoder en ben
zeer tevreden. Hoewel men zegt dat je vanaf 26" eigenlijk beter een
plasma kan kopen. Zelf heb ik beredeneerd dat ik beter een goede LCD
kan kopen dan een goedkope plasma.

Ik denk dat de overstap naar een digitaal signaal al enige verbetering
kan brengen. Een LCD TV geeft haarscherp beeld mits het aangeleverde
signaal zelf ook goed is, en dat laat in de meeste gevallen veel te
wensen over. Waarom denk je dat de kabelmaatschappijen zonodig iedereen
aan een digitale decoder willen hebben?!

Tegenwoordig zijn Philips en LG gaan samenwerken en zullen dus in
Philips LCD TV's het scherm van LG gebruiken. Waarom dan nog het
prijsverschil? Juist,

dat heeft weer te maken met de aansturing van het scherm (de processor).

Groetjuzzz van Roger

ro
door ronny530 - Jan 6, 2006 om 23:39
2828 Antwoorden / 41 Vragen

Ik had begrepen dat philips en lg de samenwerking hadden verbroken maar daar wil vanaf wezen neemt niet weg dat de anologe kabel zeker nog twee jaar blijft bestaan. Tot die tijd heeft vraagsteller geen oplossing voor het probleem. Mijn advies is dan ook alle digitale instellingen wat het beeld aangaat uitzetten.Ik ben vooralsnog blij dat ik niet zo'n hok gekocht heb.

Ronny.

ge
door gendringen - Jan 7, 2006 om 00:04
3 Antwoorden / 2 Vragen

heb nu de "sharpness" terug gezet en na een beetje prutsen met de instellingen ziet het er prima uit. heb de video er tussen uit gehaald en het is al een stuk beter. Maar ik heb ook telefonie en internet via de de zelfde kabel . Heeft dit iets met de beeld kwaliteit te maken of staat dit alles los van mekaar? Ik krijg toch het idee dat het met het signaal te maken heeft. als ik dvd kijk is het beeld prima, als ik naar commerciele zenders kijk en dan vooral rtl en sbs begint het na ijlen weer.

mu
door musicp - Jan 7, 2006 om 00:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Alle Lcd en in mindere mate ook Plasma schermen hebben last van dit verschijnsel. De beeldopbouw is gewoon trager dan bij een ouderwetse beeldbuis.Het is bij een lcd, of plasma scherm in alle gavallen aan te raden te zorgen voor een zo optimaal mogelijk antenne-signaal, dus via uw kabelleverancier digitaal signaal aanvragen, of - en dat is nog het allerbeste - digitale satelliet intvangst via een schotel.Ook het verminderen van de contrast-instelling kan verbetering opleveren. Deze staat als fabrieksinstelling veel te hoog. Zorgt voor onnatuurlijke scherpte, vette letters en meer onrust in het beeld. Gewoon op minstens de helft zetten. Je mist er niks mee. Kost ook nog eens minder stroom. Slechte zaak, dat uw leverancier u hierin niet afdoende geadviseerd heeft. Toch geen Mediamarkt aankoop?? Een zichzelf respecterende winkelier met verstand van zaken zou zich hier normaal gesproken in moeten onderscheiden en goed advies geven, zonder er om te hoeven vragen.Succes!

ro
door ronny530 - Jan 7, 2006 om 00:35
2828 Antwoorden / 41 Vragen

@music u stapt midden in het verhaal vraagsteller heeft een oplossing nodig digitaal is niet aan de orde dus ook niet van toepassing. En beweren dat een slecht toestel is ook al niet. Een goede anologe tv aansluiting mag nooit een reden zijn voor slecht beeld kwaliteit. Wat wel gebeurd is vaak dat er zelf een kastje bij de bouwmarkt wordt gekocht die in de verpakking al stuk is maar dat zie je niet. Heb ik het niet over de buitenkant maar de verbindingen er in.

mu
door musicp - Jan 7, 2006 om 01:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

@Ronny

Neem nou maar van mij aan, dat er toch echt wel verschil zit in het digitale of analoge signaal aanbod. Maar, nogmaals, voor een gewone beeldbuis heeft het niet zo'n grote invloed als voor een lcd of plasma. Waarom denk je dat er in 99 van de 100 zaken niet met analoog signaal wordt gedemonstreerd ?? Het allerliefst sluit men er nog een DVD-speler op aan. Net alsof iedereen zo'n scherm koopt om er alleen dvd-'tjes mee af te spelen.                                       Bovendien zeg ik ook niet, dat er sprake is van een slecht scherm in dit geval. Ik spreek over de lcd en plasma schermen in zijn algemeen. Waarbij ik misschien nog mag opmerken, dat plasma er minder last van heeft en wat kleurzuiverheid en "zwartheid" wat beter voor de dag komt dan lcd.

Lees het nog maar eens goed na....

Paul.

technifreak
door technifreak - Jan 7, 2006 om 20:21
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronny530 en musicP
Ik weet dat jullie, net als ik, weten waarom het nu nog niet mogelijk is om TV te kijken via een Plasma of LCD scherm, op de manier waarop het zou moeten zijn. gendringen stelde een vraag en wil daar graag een antwoord op hebben. Ik vind dat jullie beiden gelijk hebben, maar ga daarom niet hier in discussie maar doe dat liever op een forum.

Een antwoord op de vraag van gendringen:
Het lijkt mij ook beter om ervoor te zorgen dat u gebruik maakt van Digitale TV van UPC. Ik zou ook zeggen dat het beter is om alle beeldverbeteraars in het toestel zoveel mogelijk uit te schakelen en ervoor te zorgen dat het beeld juist ingesteld wordt.

yo
door yourstruly - Jan 8, 2006 om 18:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Na alle tot nu toe gegeven reacties te hebben gelezen kan ik maar tot een conclusie komen; en dat meen ik dan ook nog eens.Nog nooit heb ik in mijn electronische kennisleven zoveel ONZIN de revue zien passeren. Ter verduidelijking : Bij een LCD scherm blijven alle analoge singaal gedragingen gewoon bestaan, of men nu via UPC of Digitenne signalen ontvangt. Al jaren ontvang ik TV signalen via UPC op mijn computer. Zowel op CRT- als LCDmonitor. Dat geldt ook voor mijn gewone huis tuin en keuken TV (Ook CRT en LCD, met verterker). Natuurlijk was het drie jaar geleden zo, dat de "toegangstijd" voor TV-signalen op een LCD wat gebrekkig was. Dat kreeg inderdaad te maken met "naijl" effcten. Waarom? Omdat de techniek van LCD benadering per pixel (transistor)  nog lang niet optimaal was. Niet in het minst door de vele omwegen (electonisch) die de stroompjes voor aansturing moesten volgen. Ik druk me hierbij maar eenvoudig uit . Want als dit echt uitgelegd moet worden worden, dan wordt het verhaal dertig keer zo lang. Als U bij het door U vermelde type van Sony echt last heeft heeft van NAIJL effect, vooral bij CONTRASTRIJKE verschillen (Brillen,oren), dan kan ik nog maar een vraag stellen : Is het apparaat niet KAPOT ? Met andere woorden; heeft U een beroep gedaan op de garantievoorwaarden ? Dit apparaat heeft bij normaal gebruik gewoon GEEN last van de effecten die U noemt!  Even nuchter het tv toestel bekijken ! Het kan kapot zijn !!!!! Geen garantie, pech gehad, maar reparatie blijft mogelijk. Het IS gewoon kapot, naar mijn opvatting!

hutch
door hutch - Jan 8, 2006 om 20:54
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat ik morgen maar terug ga naar die winkel waar het mij is uitgelegd en getoond (het verschil tussen ontvangst via "gewone" antenne (kabel) en digitaal.

Ik hoop niet dat zij mij gaan uitlachen, als ik hen vertel dat die LCD's van hen in de showroom, allemaal de vuilnisbak in kunnen...........