ID
door IDMB Jul 12, 2018 om 08:23
Elektronica & tv

Waarom zijn sommige adapters licht en andere zwaar?

Ik ben een la aan het opruimen en ik kom lichte en zware adapters tegen. Waarom is de een zwaar en de ander licht? Ik wil een aantal wegdoen, kan ik beter de lichte of de zware wegdoen? Eén adapter is van een router geweest en één van een modem.

Bedankt alvast.

5242 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jul 12, 2018 om 08:33
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou alle wegdoen waar u geen bijbehorend apparaat meer voor heeft.
Bij nieuwe apparaten zit altijd een adapter en de oude zullen zeer waarschijnljk niet passen.

jo
door jorisw - Jul 12, 2018 om 09:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De zware adapters bevatten een "ouderwetse" transformator en de licht adapter hebben een geschakelde voeding.

Ik zou de keuze welke je weg kunt doen niet af laten hangen van het gewicht maar van de specificaties (spanning, stroom, AC of DC, eventueel connectors). Als je bijvoorbeeld 12V/3A en 12V/1A hebt, dan zou je die 12V/1A weg kunnen doen. Die grote kan je immers ook gebruiken als je minder vermogen nodig hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2018 om 09:42
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Adapters waarvoor u geen geschikte (voor die adapters) apparaten heeft wegbrengen naar krinloop of inleveren bij een electronica winkel.

Mijn argument daarvoor is dat de adapters qua uitgangsvoltage/amperage etc. veelal verscillend zijn, afhankelijk van de ingangsspecificaties van appareaten. (bijv. 3 Volt, 6 Volt, 12 Volt, 24 Volt en verschillend in milliampere.

Dat is ook medebepalend voor de grootte.

ID
door IDMB - Jul 12, 2018 om 10:39
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de adapters die ik niet meer nodig heb, inleveren.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 12, 2018 om 21:21
641 Antwoorden / 77 Vragen

De "zware" adapters bevatten een ouderwetse transformator. De spanning die uit die adapter komt is meestal niet gestabiliseerd. Dit betekent dat de spanning die eruit komt vaak een stuk hoger is dan wat erop staat. De stabilisator bevindt zich dan in het apparaat waarvoor hij dient.

De lichte adapters bevatten een geschakelde voeding. Er komt precies uit wat erop staat.

LET OP !!!

Indien je zo'n zware adapter op b.v. een router aansluit die gemaakt is voor een lichte, kan de router meteen onherstelbaar kapot gaan. In die router bevindt zich nl GEEN stabilisator.

Omgekeerd kun je een lichte adapter meestal niet gebruiken voor een apparaat waarop een zware adapter aangesloten moet worden.

Die lichte geeft nl al precies de juiste spanning af, maar de stabilisator in het apparaat heeft een paar volt extra nodig om goed te kunnen werken.

Dus: Verwissel NOOIT een lichte en een zware.

Ik heb veel adapters opgeruimd. De lichte van 12V heb ik bewaard omdat die vaak voorkomen.

Je kunt die gebruiken als er ooit een kapot gaat. Als het stekkertje niet past, kun je het snoer van kapotte afknippen en gebruiken (bv mbv kroonsteentje). Wel opletten dat de + en -  niet verwisseld worden. Dus even ((een bevriende techneut vragen om dat te)) controleren met een voltmeter. Die goede moet minstens evenveel Ampere kunnen leveren dan de oude.

ID
door IDMB - Jul 12, 2018 om 21:37
18 Antwoorden / 4 Vragen

Goede aanvulling, bedankt daarvoor!

fr
door frankve - Jul 13, 2018 om 12:53
36 Antwoorden / 1 Vragen

Zelden zoveel onzin over adapters gelezen.

Anyway: wat bedoelt poster met "zwaar". Als dat gewicht is: waarschijnlijk door o.a. de ingebouwde spelelementen om de (geschakelde) voeding te koelen.

De ouderwetsche trafos worden de laatste jaren zelden in adapters voor huinhoudelijk gebruikt geleverd. Je herkent een geschakelde voeding door de streepjes achter de uitgangsspanning.
Bijv 12V= waarbij het onderste streepje dan gestippeld (onderbroken lijn) is.
Als het dezelfde voedingen/adapters zijn en er zit gewichtsverschil in, bewaar dan de zwaarste aangezien deze vermoedelijk efficiënter werkt (en minder warm wordt) en dus minder energie verbruikt.

Als je er wat over hebt, bewaar dan diegene die de meeste Amperes (A) kan leveren.
Uiteraard moet de uitvangsspaninning Volt (V) wel gelijk zijn, anders kan je hem niet als vervaning/reserve gebruiken.

gerbera
door gerbera Jul 13, 2018 om 16:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het dezelfde voedingen/adapters zijn en er zit gewichtsverschil in, bewaar dan de zwaarste aangezien deze vermoedelijk efficiënter werkt (en minder warm wordt) en dus minder energie verbruikt

Zelden zo'n onzin gelezen, zwaardere adapters, wat gewicht betreft, bevatten een trafo die, en meer warmte afgeeft en meer energie gebruiken. En deze worden nog steeds gemaakt cq geleverd. E.e.a. is geheel afhankelijk van het doel waarvoor ze gebruikt worden, o.a. voor apparaten die ook op normale batterij werken.
En wat die onderbroken streepjes betreft, deze geven aan dat het om gelijkspanning (DC) gaat en heeft niets met de sterkte het voltage van doen. Dit kan ook met hen gewone = teken worden aangegeven.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2018 om 14:10
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De USB laders voor telefoon en zo zijn Micro USB,  de zware 1.5 of 2.0 A  maken de batterij heet en brandgevaar.....
Ook snel geladen maar kortere levernsduur.

Ik gebruik juist de  oude 450 en 550 Mah  dus die 3 tot 4x langer werk hebben maar mijn batterij kan dan veilig overnachten aan deze zwakke laders....

ID
door IDMB - Jul 13, 2018 om 15:28
18 Antwoorden / 4 Vragen

Met 'licht' bedoel ik een adapter die ongeveer 100 gram weegt en met 'zwaar' bedoel ik een adapter die ongeveer 600 gram weegt. Beide hebben als output 1.0A. De een is van een router en de andere vermoedelijk van een modem.

ro
door ron503 - Jul 13, 2018 om 18:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De in het gewicht zwaardere adapter kan maarzo al wat ouder zijn en zet middels de transformator de 230 volt wisselspanning om in de gewenste wisselspanning. Een apparaat die gelijkspanning gebruikt kan daar niets mee en dus moet de spanning zeg maar gelijkgericht worden naar een gelijkspanning van 12 volt en dat kan op twee manieren. De eerste manier is enkelzijdig en met één diode dan wordt maar één kant van de wisselspanning gelijkgericht maar daarmee wordt de 12 volt wisselspanning wel gehalveerd tot 6 volt. Om toch aan die 12 volt te komen moet die transformator 24 volt wisselspannning afgeven en dat maakt de transformator zwaar. Zo'n adapter heeft als uitgangsymbool een streep met daarboven een stippellijn en is enkel geschikt voor accu's van boormachines e.d.
De lichtere adapter is voorzien van een transformator die 12 volt afgeeft en wordt dubbelzijdig gelijkgericht en kan daardoor veel kleiner in gewicht zijn. Een klein stukje elektronica zorgt ervoor dat de spanning constant blijft en bromvrij wordt gemaakt en is daarmee geschikt voor elektronische apparatuur zoals telefoons en oplaadbare camera's en zo meer.

Off topic, een geschakelde voeding is in een adapter niet van toepassing want dan zou de elektronica niet in de behuizing passen.

vu2615
door vu2615 Jul 13, 2018 om 23:07
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo RON503,

Volgens mij heb je een beetje een heel verkeerd beeld omtrent het proces van het gelijkrichten van wisselspanning. het is weliswaar een fantastisch verhaal maar het klopt niet. Je zou je eens moeten verdiepen in enkel- of dubbelzijdige gelijkrichting

ro
door ron503 Jul 14, 2018 om 13:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als je precies uit gaat leggen hoe gelijkrichting in zijn werk gaat wordt het te theoretisch en snapt niemand er iets meer van. Met een afgerondde opleiding elektronicus en meer dan 20 jaar ervaring in reparatie branche zou ik niet weten hoe gelijkrichting van wisselspanning in zijn werk gaat!.

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2018 om 10:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR VU2615 13 JUL. 2018 OM 23:07
23 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Hallo RON503,

Volgens mij heb je een beetje een heel verkeerd beeld omtrent het proces van het gelijkrichten van wisselspanning. het is weliswaar een fantastisch verhaal maar het klopt niet. Je zou je eens moeten verdiepen in enkel- of dubbelzijdige gelijkrichting

Volgens mij moeten sommige mensen zich eens verdiepen in begrijpend lezen. De vraag gaat over het gewicht van de adapter en niet over de werking. Dus deze discussie is totaal overbodig.