ma
door marlim Jan 10, 2012 om 12:17
Elektronica & tv

Wat is de gemiddelde levensduur van een tv

Onze tv begint mankementjes te vertonen. Als je hem aanzet, zie je eerst een half beeld en als hij langer aanstaat, wordt dat beeld weer gewoon, maar ik denk dat dat niet lang meer duurt.
De tv is van februari 2001.
Is het dan nog de moeite waard om hem te laten maken.

48723 33 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2012 om 12:26
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn ervaring is dat een tv gemiddeld genomen tussen de 5 en de 10 jaar in de praktijk meegaat. Dat hangt o.a. van het gebruik af en de kwaliteit van het apparaat/merk. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk, van kapot binnen een paar maanden tot (eigen ervaring probleemloos) 15 jaar.

Eén ding is echter anders, de tv's zijn tegenwoordig een stuk platter als vroeger en hebben meer functies en mogelijkheden.

Ik zou in jouw situatie niet tot repareren overgaan, de kosten zijn dan snel 100 euro minimaal, en rondkijken of je een nieuwe kan vinden met jouw gewenste mogelijkheden. Als dat niet kan (qua geld) kijk dan eens bij een kringloopwinkel, daar vindt je vaak nog goed spelende tv's voor weinig geld.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 10, 2012 om 12:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe vaak u hem gebruikt is ook een zaak van hoelang die bruikbaar blijft.Dus bedrijfs uren.

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 12:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb een Aristona van 1986 die het nog prima doet, maar die nieuwe platte t.v.'s zijn zo mooi, dat ik deze grote in de computerkamer heb gezet en een nieuwe aan de muur heb hangen. Echt wel kijkplezier (als er tenminste wat is, haha). Zou u dus aanraden een nieuwe te kopen (als er uiteraard het geld voor is). Zijn ook minder duur als toen ze pas op de markt kwamen.

pavoordf
door pavoordf - Jan 10, 2012 om 13:07
519 Antwoorden / 73 Vragen

Philips ging uit van een levensduur van 7 jaar voor consumentenapparaten en 13 jaar voor professionele apparaten (zolang moesten alle onderdelen leverbaar zijn, ook de niet standaard onderdelen). Ik neem aan dat dit niet veranderd is. In jou geval zou ik tot vervanging overgaan

eva369
door eva369 - Jan 10, 2012 om 13:22
308 Antwoorden / 2 Vragen

na bijna 11 jaar, denk ik dat hij als die kapot is, het beste vervangen kan worden.

ma
door marlim - Jan 10, 2012 om 13:54
20 Antwoorden / 20 Vragen

Dank u wel voor al uw reacties. De meningen lopen erg uiteen.

zw
door zwaardvis - Jan 10, 2012 om 14:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou zeggen koop een nieuwe. Voor minder dan 300 euro heb je al een keurige 32 inch TV. Die is al groter als wat u nu heeft. En kleinere zijn nog goedkoper.

marjon1
door marjon1 - Jan 10, 2012 om 14:34
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou in zo'n situatie een nieuwe kopen, de prijs is tegenwoordig veel lager dan in de tijd dat u dit toestel kocht en de beeldkwaliteit is een stuk beter.
Als u deze tv nog laat maken kan hij misschien ook wel weer een tijd mee maar ik zou het zonde vinden om aan een toestel van deze leeftijd nog onkosten te maken.
Maar ik kan natuurlijk niet in uw portemonnaie kijken

zwemmer
door zwemmer - Jan 10, 2012 om 14:35
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Een degelijke tv met beeldbuis kost heden ten dage nog maar een schijntje. Ik heb een goede Sony die het al jaren prima doet voor maar 100 euro. Is misschien het overwegen waard als je niet meegesleurd wordt door het modernisme. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel kijk.

Zwemmer

rj
door rjw - Jan 10, 2012 om 15:51
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zwemmer schreef op dinsdag 10 jan 2012, 14:35]Een degelijke tv met beeldbuis kost heden ten dage nog maar een schijntje. Ik heb een goede Sony die het al jaren prima doet voor maar 100 euro. Is misschien het overwegen waard als je niet meegesleurd wordt door het modernisme. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel kijk.

Zwemmer

Waar kan je die beeldbuis tv's dan nog kopen?

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 16:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 10 jan 2012, 15:51][quote=zwemmer schreef op dinsdag 10 jan 2012, 14:35]Een degelijke tv met beeldbuis kost heden ten dage nog maar een schijntje. Ik heb een goede Sony die het al jaren prima doet voor maar 100 euro. Is misschien het overwegen waard als je niet meegesleurd wordt door het modernisme. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel kijk.

Zwemmer

Waar kan je die beeldbuis tv's dan nog kopen?

Bij de kringloopwinkel!

zwemmer
door zwemmer - Jan 10, 2012 om 17:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Niet ver van mijn huis is een tv, etc. winkel die alleen 2e hands verkoopt en reuze goede aanbiedingen heeft het hele jaar door. De eigenaar geeft drie maanden garantie, maar daar wordt in de mij bekende gevallen nooit aanspraak op gedaan.

Zwemmer

ta
door tar - Jan 11, 2012 om 12:28
522 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Marlim,

Als ik u was zou ik geen verouderde beeldbuis tv kopen.

In alle beeldbuis tv's zit een hoogspanningsgedeelte, wat in de stand-by stand erg heet kan worden en daardoor storingen en/of zelfs brand kan ontstaan...

In veel bejaardenhuizen en verpleegtehuizen zijn dergelijke verouderde beeldbuis tv's zelfs verboden, omdat deze tv's een verhoogd risico hebben op ernstige mankementen.

Ik zou als ik een (tweedehands) tv zou kopen, een LCD of Plasma tv kopen; dus zo'n platte tv.

Succes!

angelbinky
door angelbinky - Jan 11, 2012 om 13:15
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ook een nieuwe tv kopen, want volgens mij verbruikt een oude tv ook veel meer energie en dat is dan ook weer niet bevorderlijk voor de energienota. Succes!

ma
door marlim - Jan 11, 2012 om 13:29
20 Antwoorden / 20 Vragen

Na een telefoontje naar de zaak waar we deze tv gekocht hebben, denken ze dat de hoogspanningstrafo kapot is, kosten ong. 200 euro.
Dus kunnen we beter een nieuwe kopen.
Zoals al gezegd is, scheelt het ook aan energiekosten.
Dank allemaal.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 15:13
16836 Antwoorden / 108 Vragen

marlim, goed besluit, hoor, wens je een goed beeld toe!

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 11, 2012 om 15:41
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tar schreef op woensdag 11 jan 2012, 12:28]Beste Marlim,

Als ik u was zou ik geen verouderde beeldbuis tv kopen.
In alle beeldbuis tv's zit een hoogspanningsgedeelte, wat in de stand-by stand erg heet kan worden en daardoor storingen en/of zelfs brand kan ontstaan...
Ik zou als ik een (tweedehands) tv zou kopen, een LCD of Plasma tv kopen; dus zo'n platte tv.
Succes!

Wat een belachelijke onzin! In de standby stand staat (meestal, bij oudere toestellen) alleen een apart separaat gevoed ontvangertje aan dat de afstandsbedieningssignalen ontvangt. Bij redelijk moderne volledig getransistoriseerde toestellen, behalve de beeldbuis dan natuurlijk, zit een schakelende voeding, die schakelt dat gedeelte in wat gebruikt wordt en levert die stroom die gevraagd wordt en niet meer, geen ruststroom en daarom zo zuinig. (bij adaptors e.d. herkenbaar aan lichtgewicht en zeer kleine, meestal smallere uitvoering) Bij geen enkel toestel waar ter wereld ook blijft het hoogspanningsgedeelte in de stand standby ingeschakeld!! In de ruim twintig jaar dat ik TV' gerepareerd heb, heb ik nog nooit brand meegemaakt die in het hoogspanningsgedeelte is ontstaan, omdat die goed beveiligd is tegen oververhitting, als er iets te heet wordt schakelt het apparaat vanzelf uit! Wél kwam het veel voor bij de mechanische aan/uitschakelaar door de grote vonkvorming aldaar en het omhullende stof dat zeer brandbaar is. In het bejaardenhuis waar mijn vader verbleef is niets bekend over een verbod van TV's met beeldbuis, zou ook belachelijk zijn. Wél heb ik meegemaakt dat in sommige tehuizen personeel rondloopt dat een link heeft met een lokale handelaar of vriendje die leuke provisie geeft dankzij schandalig hoge aanschafprijzen en bijvoorbeeld een "extra benodigde stekker van €100,- ",zijnde de provisie, als via dit personeelslid iets aangeschaft wordt, waarbij dan schandelijk misbruik gemaakt wordt van het vertrouwen dat personeel geniet. Dit personeelslid werkt er echter niet meer na dat ik dit constateerde. (en gemeld heb natuurlijk) maar dit even terzijde en off topic maar toch wel leuk om eens in gedachten te houden als te ijverig personeel adviezen gaat geven. Wat deze reparatie betreft, erg duur. Ik ga er vanuit dat er geen buizen meer in zitten, zo ja dan is het de PCL 85 die defect is, kost nog geen tientje en kan evt.verwisseld worden met de meestal aanwezige andere lamp van hetzelfde type die een andere functie en het dan wél nog doet. Zeer waarschijnlijk zal in dit toestel de afbuiging, dat is dat gedeelte dat het signaal naar boven en beneden stuurt richt front beeldbuis, defect zijn. Dit gebeurt door twee thyristoren of triac's die hooguit acht Euro kosten, alleen is er tegenwoordig nauwelijks voldoende gekwalificeerd personeel die zo'n onderdeel opspoort en vervangt en wordt er een nieuw "moduul" (waar die dingen op een printje met steker zitten en dan zo door iemand die kijkt welke indicatie led uit is en dan weet welk moduul hij moet vervangen en daar wordt dan rustig €200,00 voor gerekend. Een jaar geleden heb ik in een kringloopwinkel voor een vriendin een Sony TV gekocht voor negen Euro, grootbeeld met geweldig veel toepassingen, zelfs de koptelefoonaansluiting kan apart geregeld worden en hij heeft zelf p.i.p. Hij heeft "maar" 50 kanalen, is daarom zo goedkoop maar dankzij de tuners die haast iedereen heeft heb je helemaal niet veel kanalen meer nodig want de scartaansluiting wordt als enige gebruikt en de vele kanalen komen van de tuner. Een Plasma TV gebruikt erg veel stroom dus een TV van een tientje bij de kringloop is een geweldig goed(koop) idee!

ko
door koopman52 - Jan 11, 2012 om 16:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

En wat dacht je van de andere onderdelen die er in zitten .
Zou zelf een nieuwe kopen.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 16:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=koopman52 schreef op woensdag 11 jan 2012, 16:01]En wat dacht je van de andere onderdelen die er in zitten .
Zou zelf een nieuwe kopen.

Goede morgen, marlim koopt toch ook een nieuwe!

blubber2
door blubber2 - Jan 11, 2012 om 17:15
34 Antwoorden / 7 Vragen

koop een nieuwe is mijn advies.
èn je bespaard een hoop stroom op je energierekening

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 18:36
16836 Antwoorden / 108 Vragen

koopman52 en blubber2 lezen kennelijk niet de antwoorden en het genomen besluit van TS.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2012 om 22:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 10 jan 2012, 16:40][quote=rjw schreef op dinsdag 10 jan 2012, 15:51][quote=zwemmer schreef op dinsdag 10 jan 2012, 14:35]Een degelijke tv met beeldbuis kost heden ten dage nog maar een schijntje. Ik heb een goede Sony die het al jaren prima doet voor maar 100 euro. Is misschien het overwegen waard als je niet meegesleurd wordt door het modernisme. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel kijk.

Zwemmer

Waar kan je die beeldbuis tv's dan nog kopen?

Bij de kringloopwinkel!

@tenormin

Nou, niet bij onze kringloopwinkel!
Mijn zus heeft pas een andere tv gekocht en wilde haar oude tv bij de kringloop brengen, nog een prima tv, maar nee hoor, ze hoefden m niet te hebben.
Iedereen wil tegenwoordig een platte tv, gaven ze als verklaring.
Dus je kunt alleen nog een 'platte' tv kwijt in onze kringloop.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2012 om 23:01
632 Antwoorden / 58 Vragen

maar zoals gezegd: ts gaat al een nieuwe kopen ;-) veel kijkplezier gewenst!

blubber2
door blubber2 - Jan 11, 2012 om 23:04
34 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 18:36]koopman52 en blubber2 lezen kennelijk niet de antwoorden en het genomen besluit van TS.
jouw vriendelijkheid is als een olifant in de porceleinkast

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 23:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=blubber2 schreef op woensdag 11 jan 2012, 23:04][quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 18:36]koopman52 en blubber2 lezen kennelijk niet de antwoorden en het genomen besluit van TS.
jouw vriendelijkheid is als een olifant in de porceleinkast

Daar heb je groot gelijk in: ik moet nodig afvallen, als muis kan ik niet al te veel schade veroorzaken. ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 11, 2012 om 23:18
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 23:08][quote=blubber2 schreef op woensdag 11 jan 2012, 23:04][quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 18:36]koopman52 en blubber2 lezen kennelijk niet de antwoorden en het genomen besluit van TS.
jouw vriendelijkheid is als een olifant in de porceleinkast

Daar heb je groot gelijk in: ik moet nodig afvallen, als muis kan ik niet al te veel schade veroorzaken. ;-)

hahaha :D

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 23:23
16836 Antwoorden / 108 Vragen

orgelmuts, je ziet: ik heb het geleerd van je, die ;-) en :D en de rest ben ik al weer vergeten.

ta
door tar - Jan 12, 2012 om 07:37
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op woensdag 11 jan 2012, 15:41][quote=tar schreef op woensdag 11 jan 2012, 12:28]Beste Marlim,

Als ik u was zou ik geen verouderde beeldbuis tv kopen.
In alle beeldbuis tv's zit een hoogspanningsgedeelte, wat in de stand-by stand erg heet kan worden en daardoor storingen en/of zelfs brand kan ontstaan...
Ik zou als ik een (tweedehands) tv zou kopen, een LCD of Plasma tv kopen; dus zo'n platte tv.
Succes!

Wat een belachelijke onzin! Bij geen enkel toestel waar ter wereld ook blijft het hoogspanningsgedeelte in de stand standby ingeschakeld!!

In de ruim twintig jaar dat ik TV' gerepareerd heb, heb ik nog nooit brand meegemaakt die in het hoogspanningsgedeelte is ontstaan, omdat die goed beveiligd is tegen oververhitting, als er iets te heet wordt schakelt het apparaat vanzelf uit! Wél kwam het veel voor bij de mechanische aan/uitschakelaar door de grote vonkvorming aldaar en het omhullende stof dat zeer brandbaar is. In het bejaardenhuis waar mijn vader verbleef is niets bekend over een verbod van TV's met beeldbuis, zou ook belachelijk zijn.

Vermoeiend, dat sommige mensen een technische ingewikkelde discussie (voor leken) starten die het probleem van gevaarlijke oude beeldbuis TV's bagatelliseren...

Inderdaad, heb een simplistische manier gebruikt om iets simpel uit te leggen om het resultaat, en niet om iemand (ongewild) een cursus hogere elektronica te geven, wat hoogstwaarschijnlijk erg verwarrend zal werken.

Ik weet dat in het hoogspanningsgedeelte geen brand uit zal breken, omdat het probleem meestal ligt bij de aan/uitschakelaar of de stand standby voorschakelapparatuur.

Stofophoping kan een belangrijke oorzaak spelen, maar dat hoeft niet!
Trouwens, het is nogal makkelijk voor de leek om te zien of er potentieel gevaarlijke hoeveelheden stof in de TV aanwezig zijn...

Dat u het beter weet dan brandpreventie-experts zegt meer dan genoeg; ga eens met die experts in gesprek en laat de feiten u overtuigen!

Feit is: In oude beeldbuis TV's is het brandgevaar vele male grote dan in moderne LCD/Plasma TV's!

Feit is: De meeste elektronische apparatuur van 10 jaar oud is meestal onveiliger dan apparatuur die veel nieuwer en veel energiezuiniger is.

Zeker in een bejaardenhuis/verzorgingshuis moet je vrij zware preventie-maatregelen nemen om te voorkomen dat er brand kan uitbreken! En geen extra risico in huis gaan halen voor een paar tientjes "winst".
Dat u dat blijkbaar niet weet en/of bagatelliseert vertelt ook weer wat...

Google ook eens op: TV veroorzaakt brand in bejaardenhuis

U kunt bij het betreffende brandweerkorps gewoon navragen wat voor een TV er in brand is gevlogen.

Wat links:

Beeldbuis TV's

P.S.

Wat Orgelmuts al terecht opmerkte: Zelfs de kringloopwinkel wil geen eens oude beeldbuis TV's voor niets meenemen/verkoopt die beeldbuis TV's meer...

toon59
door toon59 - Jan 12, 2012 om 09:21
40 Antwoorden / 7 Vragen

Ben al 12 jaar in het bezit van een bakbeest van Sony en het werkt nog prima.
Ik kijk veel TV 's-middags en 's-avonds. Als hij uit staat, staat hij uit, dus NIET op stand-by. Als hij op welke manier dan ook kuren gaat vertonen, ga ik naar de winkel en koop een nieuwe. Bij Media-Markt te Roermond kan je heel goed onderhandelen over de prijs, ze leveren tegen de goedkoopste prijs op het internet.

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 12, 2012 om 16:55
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 18:36]koopman52 en blubber2 lezen kennelijk niet de antwoorden en het genomen besluit van TS.

Inderdaad en als reactie gaat deze slechte lezer nog katten ook!

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 14, 2012 om 10:54
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 jan 2012, 16:04]
Goede morgen, marlim koopt toch ook een nieuwe!

niet iedereen heeft daar onmiddelijk geld voor ter beschikking!

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2012 om 15:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

vliegenderob, deze slechte lezer verwees alleen maar aan twee nog slechtere lezers dat TS al een nieuwe ging kopen en nee, niet iedereen heeft hier direct geld voor maar het gaat om marlim die het zich gelukkig wel kan veroorloven. Prettige dag, nog.

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 18, 2012 om 18:44
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tar schreef op donderdag 12 jan 2012, 07:37][vermoeiend, dat sommige mensen een technische ingewikkelde discussie (voor leken) starten die het probleem van gevaarlijke oude beeldbuis TV's bagatelliseren...omdat het probleem meestal ligt bij de aan/uitschakelaar.
Dat u het beter weet dan brandpreventie-experts zegt meer dan genoeg; ga eens met die experts in gesprek en laat de feiten u overtuigen!
Feit is: In oude beeldbuis TV's is het brandgevaar vele male grote dan in moderne LCD/Plasma TV's!
Feit is: De meeste elektronische apparatuur van 10 jaar oud is meestal onveiliger dan apparatuur die veel nieuwer is.
Google ook eens op: TV veroorzaakt brand in bejaardenhuis
U kunt bij het betreffende brandweerkorps gewoon navragen wat voor een TV er in brand is gevlogen.
Wat Orgelmuts al terecht opmerkte: Zelfs de kringloopwinkel wil geen eens oude beeldbuis TV's voor niets meenemen/verkoopt die beeldbuis TV's meer...

Ik heb inderdaad inlichtingen ingewonnen, zie onderstaand het antwoord van een voorlichter van de brandweer in Groningen. Ik heb de naam erbij gelaten, kunt u mij tenminste niet tegenspreken met uw z.g. feiten die echt niet kloppen. Uit dat antwoord blijkt dat ik wel degelijk in alle opzichten gelijk heb, heeft U, meneer Tar, eigenlijk wel inlichtingen ingewonnen? Nee dus, of het ene korps denkt heel anders over brandoorzaak dan andere want zelf zit u er helemaal naast. Ik heb gegoogled en Inderdaad, in Sydney, aan de andere kant van de wereld, is eens brand ontstaan door een tv in een bejaardentehuis met drie doden als gevolg, nou en? In Maarsen was brand in een bejaardentehuis en men sluit de mogelijkheid niet dat het door een TV komt! Dat is alles. Wél hebben wij alleen in Nederland al tien doden door alcohol, in verkeer andere dingen samen opgeteld per dag, waarom gaat u daar niet zo tegen tekeer, u drinkt zeker zelf?
Let u ook even op de uitspraak dat momenteel een oude of nieuwe LCD TV even brandgevaarlijk zijn?
Recent heb ik overigens bij de reparatie van een laptop mijn vinger verbrand door een twee centimeter lange vonk, ook op een laptop staat dus hoogspanning, op de achterkant althans. Gelukkig zit die zó goed dicht dat daar veel minder stof in kan komen.
Hier in Groningen wordt in diverse kringloopwinkels nog steeds een "oude" tv in- en verkocht. Vooral als ze een scartaansluiting hebben kun je, in combinatie met een tuner, ook 400 kanalen krijgen.
Veel mensen vinden mijn uitleg wél interessant en leerzaam maar u bent niet verplicht het te lezen, al is het zeker voor u zeer leerzaam.

Geachte heer Van der Waal,

Via de mail hebben wij uw opmerking doorgezonden gekregen. Naar
aanleiding van uw reactie kan ik u het volgende meedelen.
Mogelijk is in het door u genoemde programma alles wat scherp aangezet.
Het komt echter voor dat de TV als brandoorzaak kan worden aangewezen.
Was het eerder de combinatie van het hoogspanningsdeel en het verzamelen
van stof (broei en sluiting), tegenwoordig maakt men zich vooral druk om
de behuizing van de televisies. Uw opmerking dat men een ouderwetse
mechanische schakelaar beter aan kan laten is zeker uit brandonveiligheids
oogpunt zeker steekhoudend. Uit onderzoek is gebleken dat de verbranding
van de behuizing van een groot aantal TV's gelijk kan worden
gesteld aan een paar liter benzine. Vrij hevig dus. Dit laatste geldt
dus niet alleen voor bij TV's met beeldbuis, maar ook de flatscreens.
In dit soort gevallen zou het niet alleen om de het elektrische deel
gaan, maar bv. een brandende kaars die te dichtbij staat. De snelle
verbranding van de kunststof kast en de hoeveelheid vrijkomende
(giftige) verbrandingsgassen waren verbluffend.
In een aantal landen is het al verplicht dat de kunststof kast al is
voorzien van brandvertragers. In Nederland lopen we wat dat betreft
achter.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groeten,

Luc Oldenhof

teamleider toezicht en handhaving
Brandweer Stad Groningen
tel: 050 - 367 4635

Denk aan het milieu: is het nodig dit bericht af te drukken ?