ed
door eddyv Oct 15, 2005 om 20:07
Elektronica & tv

Wel of geen garantie na 14 maanden (Sony)

Kan iemand mij helpen met volegende,

mijn schoonzus heeft vorig jaar een tv van sony gekocht voor €1000 en deze heeft het na 14mnd begeven, net buiten de garantie. Tv is gerepareerd maar wel met een rekening van €137. Nu vond ik dit erg veel en vond dat zij het daarniet mee eens hoefde te zijn. Bij navraag blijkt dat verwachte levens duur van de TV 8 jaar was en had het gebruikersdeel betaald moeten worden, dus 1/8e deel. Nu is 1/8 van €137 zo ongeveer €950 dus zowat een nieuwe TV. Nu wil sony niet eens vertellen wat de totale reparatie kosten zijn en kregen wij verder als antwoord dat wij niet moesten zeuren want er was al onder coulance gerekend (maar willen niet vertellen hoeveel). Ook wil de leverancier RAF/stafhorst utrecht ons niet verder helpen en behandelt ons als mensen die gewoon zeuren.

Heb ik nu de wetgeving op garantie juist geinterpreteerd of niet, en zo ja hoe kan ik mijn recht dan halen? alvast bedankt.

148 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De maker van een product geeft na 12 maanden geen garantie meer voor het desbetreffende product. Wel als het een lcd-scherm is of een tft-scherm dan geeft men meestal 3 jaar garantie.

Zo ver ik weet  hoef de fabrikant de kosten niet te betalen omdat het buiten de garantie periode valt SORRY!!! maar de kosten zijn voor eigen rekening

Gr Jeffrey

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie maar nu hebben wij dit ook verteld aan de leverancier en fabrikant en deze willen ons hier niet in verder helpen, hoe kan ik hun nu het beste benaderen?

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft volkomen gelijk. Conform Europese wetgeving heeft u na de garantie van b.v. 1 jaar ook daarna recht op garantie gebaseerd op de geschatte economische levensduur van de TV. Het is dan inderdaad zo, dat u zelf een deel van de reparatiekosten moet meebetalen afhankelijk van de ouderdom van het apparaat. Is de geschatte levensduur 10 jaar en u krijgt na 5 jaar te maken met reparatiekosten dat dient u dus 50% hiervan te betalen. Enzovoort. U heeft dus geen pech maar gelijk. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is om de verkoper te dwingen om op deze basis uw TV te (laten) repareren.Misschien dat een eventuele rechtsbijstandverzekering u kan helpen, hoewel ik vrees dat zij voor een dergelijk bedrag geen vinger zullen uitsteken. Als u lid bent van de consumentenbond kunt u deze club een benaderen maar als ook die u niet kunnen helpen zit er weinig anders op dan u in uw lot te schikken. Naar de kantonrechter stappen heeft geen enkele zin want ook als u wint bent u meer geld kwijt dan die reparatie kost. Recht hebben en recht krijgen zijn helaas twee verschillende zaken. Sterkte - E.