ch
door chris1960 Dec 11, 2011 om 10:58
Elektronica & tv

Whirlpool Wasmachine

Wij hebben een paar weken geleden een nieuwe wasmachine gekocht een Whirlpool Cento 1400. In vergelijking met onze vorige wasmachine die een was op 40graden in 1 uur deed doet deze er 2,45uur over, dat geeft hij tenminste aan tijdens het instellen. De nieuwe is een A++ en daar zal de veel langere tijd wel inzitten, hadden we dit op voorhand geweten dan hadden we hem nooit gekocht. Maar het word gekker, de machine verlengt de tijd soms met wel 0,45uur zodat het in totaal 3,5uur duurt. Volgens navraag bij Whirpool is dit heel normaal, in eerste instantie stuurden ze wel een monteur maar deze heeft niets gedaan. Volgens hem zitten er sensors in die deze verlenging veroorzaken, maar de reden van de verlenging is onduidelijk en altijd in de plus. Wij hebben de was gewogen zodat er niet teveel inzit, de was is niet vuil, maar alleen gedragen, verschillende soorten zeep gebruikt, en er is geen overmatige schuimvorming. En toch is er altijd een vermeerdering van de toch al abnormale wastijd. Aangezien Whirpool het als normaal bestempeld hebben we bij de winkel geen poot om op te staan om hem te ruilen, naar mijn gevoel gebruikt hij ook meer energie op deze manier, en zal ik een KWh meter aan moeten schaffen om dit te moeten controleren. Mijn vraag is zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben?

8915 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2011 om 11:11
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt toch de omgedraaide wereld. Ik kocht een nieuwe (omdat de oude op was uiteraard) en was juist heel blij dat de nieuwe A++ (Bosch) maar een uur doet over een was met 90 graden terwijl die oude er inderdaad 2 uur over deed. Mij lijkt het in een tijd met energiebesparing en noem maar op een erg vreemd verhaal dat dit heel normaal zou zijn. De elektronische kennis ontbreekt me maar de logica van Whirlpool begrijp ik niet.

ro
door ron530 - Dec 11, 2011 om 11:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb niet dezelfde ervaring maar dat er iets niet klopt moge duidelijk zijn. Er is geen aparte KWH meter voor nodig om vast te stellen dat de machine navenant meer stroom gebruikt. Doe eens het 40 graden programma zonder wasgoed en neem de tijd op, als die nog zo lang is mag u er van uit gaan dat machine een grandioos probleem heeft.

ch
door chris1960 - Dec 11, 2011 om 11:29
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 11 dec 2011, 11:23]Ik heb niet dezelfde ervaring maar dat er iets niet klopt moge duidelijk zijn. Er is geen aparte KWH meter voor nodig om vast te stellen dat de machine navenant meer stroom gebruikt. Doe eens het 40 graden programma zonder wasgoed en neem de tijd op, als die nog zo lang is mag u er van uit gaan dat machine een grandioos probleem heeft.

Dat hebben we uitgeprobeerd, dan word de wastijd inderdaad korter als aangegeven, dus dat werkt. Maar verklaart nog niet dat als er schone was in zit de aangegeven tijd nooit word gehaald, maar altijd word overschreden.

ro
door ron530 - Dec 11, 2011 om 12:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Gaat u dan uit van de tijd die op het display staat of de werkelijke tijd dat het programma er over doet.

ja
door jans2 - Dec 11, 2011 om 13:35
311 Antwoorden / 4 Vragen

Op deze site: http://www.bestsellers.eu/whirlpool-cento-1400-wasmachine-voorlader-kopen.html wordt een programmaduur van 140 min. aangegeven, maar op deze: http://virtuelevakman.nl/product/Whirlpool/CENTO+1400 240 min. Dat laatste komt meer in de richting van die van u, maar uw machine doet daar nog een flinke tijd bij. Dat is natuurlijk niet "normaal" en daarmee zult u toch terug moeten naar de winkel, daar heeft u de machine gekocht, met Whirlpool heeft u niets te maken.

ch
door chris1960 - Dec 11, 2011 om 13:43
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 11 dec 2011, 12:10]Gaat u dan uit van de tijd die op het display staat of de werkelijke tijd dat het programma er over doet.

Ik ga uit van de tijd die op het display staat tijdens het instellen. Dan zetten we een klok om te kijken waar we in werkelijkheid op uitkomen. De werkelijke tijd word altijd anders maar verschilt van 15min tot 45min extra.

ro
door ron530 - Dec 11, 2011 om 13:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een normaal was programma zal met 90 minuten is anderhalf uur klaar moeten zijn. Een programma op 90 graden zal er 180 minuten over doen. Het display geeft de globale tijd weer maar is dat ook werkelijk zo? Hou de werkelijke tijd bij want die interne klok op de wasmachine is niet echt betrouwbaar.

ch
door chris1960 - Dec 11, 2011 om 14:02
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jans2 schreef op zondag 11 dec 2011, 13:35]Op deze site: http://www.bestsellers.eu/whirlpool-cento-1400-wasmachine-voorlader-kopen.html wordt een programmaduur van 140 min. aangegeven, maar op deze: http://virtuelevakman.nl/product/Whirlpool/CENTO+1400 240 min. Dat laatste komt meer in de richting van die van u, maar uw machine doet daar nog een flinke tijd bij. Dat is natuurlijk niet "normaal" en daarmee zult u toch terug moeten naar de winkel, daar heeft u de machine gekocht, met Whirlpool heeft u niets te maken.

De winkel verkoopt, en voor service moet ik contact opnemen met Whirlpool. De servicemonteur is langs geweest en heeft geen afwijkingen geconstateerd. Ik heb daarna mijn verhaal naar de verkoper gestuurd, waarna hij het naar zijn contactpersoon bij Whirlpool heeft gestuurd. Van deze heb ik een antwoord via de verkoper terug gekregen waarin hij vertelt dat het zo hoort. Want een wasbeurt met een lege machine is korter dus hij werkt naar behoren. Dat de wastijd toeneemt zodra je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is, is het probleem.

ch
door chris1960 - Dec 11, 2011 om 14:07
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 11 dec 2011, 13:53]Een normaal was programma zal met 90 minuten is anderhalf uur klaar moeten zijn. Een programma op 90 graden zal er 180 minuten over doen. Het display geeft de globale tijd weer maar is dat ook werkelijk zo? Hou de werkelijke tijd bij want die interne klok op de wasmachine is niet echt betrouwbaar.

Een bonte was op 60 graden gaat volgens de machine 4:00uur duren, daar zijn we helemaal maar niet aan begonnen.

jantje7
door jantje7 - Dec 11, 2011 om 14:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik las in het overzicht dat de start-tijd in is te stellen wanneer het wasprogramma moet beginnen( bv i.v.m. nachtstroom). Hebt u gecontroleerd of deze op 0 minuten staat ? Zoniet is dit mogelijk de oorzaak dat het wasprogramma langer duurt.

Jantje

ro
door ron530 - Dec 11, 2011 om 14:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Doet de machine er werkelijk zo lang over of geeft de display de verkeerde tijd aan?

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2011 om 14:43
16927 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 11 dec 2011, 13:53]Een normaal was programma zal met 90 minuten is anderhalf uur klaar moeten zijn. Een programma op 90 graden zal er 180 minuten over doen. Het display geeft de globale tijd weer maar is dat ook werkelijk zo? Hou de werkelijke tijd bij want die interne klok op de wasmachine is niet echt betrouwbaar.

Sorry, in mijn 11:11 bijdrage heb ik de tijd en temperatuur "omgedraaid": lees s.v.p. was op 60 graden doet er 90 minuten over.

ch
door chris1960 - Dec 11, 2011 om 17:16
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 11 dec 2011, 14:41]Doet de machine er werkelijk zo lang over of geeft de display de verkeerde tijd aan?

Hij geeft een tijd aan die erg genoeg nog word overschreden. We klokken daarnaast de werkelijke tijd met een aparte klok.