jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 11:35
Elektronica & tv
Zelf stopcontact geplaatst in meterkast

Goedendag,

ik heb gisteren zelf een stopcontact geplaatst in de meterkast op een bestaande groep. Nu kreeg ik te horen dat ik dit niet zelf had mogen doen i.v.m verzekering-> brandgevaar.

In hoever is dit waar? Ik sluit ook zelf stopcontacten aan in de woonkamer en dit mag ook gewoon.

32221 17 Rapporteer

jo
door joerieve - Dec 17, 2016 om 11:37
31 Antwoorden / 7 Vragen

Zo ziet het er afgewerkt uit

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2016 om 11:40
16925 Antwoorden / 108 Vragen

Ik mag overal knutselen met stopcontacten maar (officieel) moet ik met mijn vingers van de meterkast afblijven. Qua plaatsen stopcontact e.a. aansluitingen dan. Dat mag hier alleen een erkende installateur doen. WBV voorschriften.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2016 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, die stopcontacten in de rest van het huis, mogen, maar u mag helemaal niet in die groepenkast komen. En daar op deze manier een verlengsnoer in aansluiten, mag natuurlijk helemaal niet.

"Leuk" bedacht, maar uit die groepenkast mogen alleen maar kabels komen in een leiding.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 11:43
31 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk dat wist ik dus niet, als ik erop google krijg ik overal te lezen dat het wel mag en hoe je dit moet doen. Vandaar dat ik de vraag stel wat nou wel en niet mag en waarom zou het niet mogen? een stopcontact verkeerd aansluiten leverd het zelfde gevaar op.

Cookies
door Cookies Dec 17, 2016 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou iemand niet in de groepenkast mogen komen? De kast zit in huis, dus is van de bewoner. Zolang je maar niet rotzooit met meters, leidingen enz.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen, dat uw manier ergens aanbevolen wordt.

Maar u hoeft mij uiteraard niet te geloven.

Stel uw vraag, met plaatjes eens op KLusidee, daar krijgt u ongetwijfeld de juiste adviezen hoe dit op de juiste manier te doen.

Even correctie: u mag wel in die groepenkast komen, foutje van mij, maar wat u gedaan heeft, dat snoertje daar zo in aansluiten, mag dus niet.

Cookies
door Cookies - Dec 17, 2016 om 11:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou van mij verboden mogen zijn, als ik zie wat voor achterlijke kunstjes mensen allemaal uithalen.

Ik sluit ook zelf stopcontacten aan in de woonkamer en dit mag ook gewoon

Cookies
door Cookies - Dec 17, 2016 om 11:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Link naar tip van @tijger1: http://www.klusidee.nl/Forum/ Op dat forum zitten ook vakmensen.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2016 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even nog ter idee. Stel u hebt in de woonkamer, of zo, een stopcontact, dan mag u daar ook niet op dezelfde manier, dus in dat stopcontact, die draden van het verlengsnoer aansluiten.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 17, 2016 om 12:06
641 Antwoorden / 78 Vragen

Uit de groepenkast moet een kabel, met daarachter een stopcontact komen aangesloten volgens de NEN1010.
Het snoer, zoals je dat gemaakt hebt, is levensgevaarlijk.
Indien er brand uitbreekt is de meterkast het eerste waar de brandverzekering gaat kijken. En als ze dit ondeskundig knutselwerk zien heb je een heel groot probleem! Ongeacht of het de oorzaak van de brand is.
Weghalen en een stopcontact laten aanleggen door installateur!

Wat je achter dat stopcontact gaat aansluiten is minder critisch, alhoewel brand of schokgevaar blijft.

holstein
door holstein Dec 17, 2016 om 12:30
922 Antwoorden / 16 Vragen

Is ook nog zo'n flut verlengdoos, hier dubbel stopcontact in meterkast laten aanleggen, dus gauw verwijderen dat ding en laten doen zoals Mathijs hierboven al aangeeft, meterkast moet je uit blijven!

Cookies
door Cookies Dec 17, 2016 om 15:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik had niet eens gezien hoe TS het stopcontact had aangelegd. Dat is dus precies wat ik bedoel: mensen klungelen maar wat aan en de buren zijn de pineut als er wat mis gaat.

jo
door joerieve - Dec 17, 2016 om 12:45
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ah okay, is allemaal duidelijk. Inmiddels het spul maar gedemonteerd en opzoek gegaan naar een erkend bedrijf die dit wilt gaan doen! Bedankt voor de reacties, had niet door dat het zon gevaar op kan leveren

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dit al kon:-)) gewoon even op Klusidee vragen hoe het wel moet. Bent u klaar voor weinig kosten.

pi
door pieterwolters Dec 17, 2016 om 14:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft het inderdaad niet door een erkend bedrijf te laten doen, maar zoek wel even op hoe je dit hoort aan te leggen. De materialen zijn gewoon bij de DIY winkels te koop, dus spannend is het niet.

hansje klein
door hansje klein - Dec 17, 2016 om 12:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer ik in mijn meterkast kijk sinds er 'vakmensen' de glasvezel hebben aangesloten zie ik één verschil. De leiding naar het eerste vast op de muur gemonteerde stopcontact ligt in een kunststof pijpje. Daarop wederom aangesloten is een aan een snoer loshangende verdeler met drie stekkers....... Vanwegen stopcontacten mogen niet in de meterkast! Daar heeft de KPN helemaal geen moeite mee!

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verdeler mag wel, maar dan met een stekker in het stopcontact. Ik heb wel drie stopcontacten, voor allerlei zaken, in de meterkast, maar allemaal op de juiste wijze geinstalleerd.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 13:08
31 Antwoorden / 7 Vragen

Heb inmiddels ook contact opgenomen met de woningstichting. eens kijken wat voor bedrag zij hiervoor vragen. .

Cookies
door Cookies Dec 17, 2016 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De woningbouw doet dergelijke klussen niet, ook niet betaald.

jo
door joerieve - Dec 17, 2016 om 13:11
31 Antwoorden / 7 Vragen
jo
door joerieve - Dec 17, 2016 om 13:14
31 Antwoorden / 7 Vragen

Iemand een idee waarvoor dit dient? zit een rood en groene draad in

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 13:16
31 Antwoorden / 7 Vragen

draden zijn afgedopt

hansje klein
door hansje klein Dec 17, 2016 om 13:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer er ondanks het afdoppen tòch spanning op staat meteen even de electriciën vragen die de vorige klus komt doen. Zulke verbindingen hebben bij mij tenminste allemaal nog een extra aardedraad en verdelen de stroom naar verschillende punten in de ruimte. Hier wordt klaarblijkelijk verder niets mee gedaan.

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 13:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het doosje lijkt een gewone lasdoos te zijn.
Wat voor draden zitten er in de doos?
Als het een groene en rode draad zijn kunnen het oude stroomdraden zijn.
Vroeger werd de  groene draad gebruikt voor stroomdraad en rood voor de nuldraad.

Kijk even of en spanning op staat en met welke groepsschakelaar deze spanningsloos wordt.
Wanneer het oude stroomdraden zijn en op een bepaalde groep zitten kunt u op die lasdoos heel eenvoudig een stopcontact op monteren.
Een montagedeksel kopen, voor een enkel of dubbel opbouw stopcontact en deze op de lasdoos schroeven.
Vroeger waren het 5/8" schroeven, tegenwoordig M4 om het stopcontact op de montageplaat te monteren.
De stekker van het verlengsnoer kan in dat stopcontact.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 14:20
31 Antwoorden / 7 Vragen

En dit mag ik wel zonder gevaar zelf doen? Alleen zie dat ze afgedopt zijn maar gekoppeld. (drie groene draden en 3 rode draden en elke kleur in een eigen dop).

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 15:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kan zijn dat het bedoeld/geweest is voor 3phasen, electrisch koken.
Kijk eerst of er spanning op staat.
Misschien makkelijker om een stopcontact vanuit de groepenkast aan te leggen.
U mag veel zelf doen, geen zegels van meter en hoofdzekering verbreken,en natuurlijk de installatieregels (NEN1010) in acht nemen.
Maar als u het vanuit de groepenkast het aanlegt met flexible electrobuis, installatiedraden 2,5 mm2 en een gewoon gebruikelijk stopcontact is dat prima.
Als u graag 4 stekkers kwijt wilt, kunt u er ook voor kiezen om 2 dubbele stopcontacten te plaatsen.
Daarvoor vanaf de groepenkast een flexible electrobuis, dan naast de groepenkast ergens een vork lasdoos plaatsen, een vork lasdoos heeft een spruit aan de ene kant en twee spruiten aan de andere kant, vandaar de naam vorkdoos.
De buis vanaf de meterkast gaat in die enkel spruit en u gaat vanaf de doos verder met 2 buizen,deze 2 buizen dan zo monteren dat u 2 dubbele stopcontacten naast elkaar kunt monteren.
In dat geval heeft ook geen verlengsnoer meer nodig om de 3 stekkers, te zien op uw foto, kwijt te kunnen.
Ik weet niet of u mijn uitleg begrijpt anders maak ik wel een schets.

ph
door philip36 - Dec 17, 2016 om 14:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wanneer u een stopcontact wilt plaatsen heeft u het volgende nodig, daar heeft u geen installateur voor nodig.
U bent, gezien de aansluiting welke u al gemaakt had, handig genoeg.

Koop flexible 5/8 " electrobuis en wat beugels om deze vast te zetten.
Electrodraden:  Bruin, blauw en geel/groen. Bruin=stroomdraad, blauw=nuldraad en geel/groen is aarddraad.
U kunt geel/groen ook weg laten als u geen randaarde nodig heeft.
Opbouw stopcontact enkel of dubbel. (geen stekkerdoos voor verlengsnoer gebruiken)

Makkelijker om de electrobuis eerst op maat te maken en de draden er in te doen, gaat namelijk makkelijker als de buis nog recht is.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 14:31
31 Antwoorden / 7 Vragen

Maar mag dit zomaar gekoppeld worden in een bestaande groep? Als ik een nieuwe groep moet aanleggen moet ik eerst een nieuwe aardlekschakelaar plaatsen.
Dus mag ik dan gewoon de 2 draden in 1 aansluiting steken (wat ik dus gedaan had).

En ja ik ben best handig, ben alleen niet bekend met de regelgeving wat wel en niet mag (begrijp dat via een geaard stekkerdoos het niet mag, dus dan ga ik alles zelf trekken (ook niks moeilijks aan))

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gooit de zaken nu een beetje door elkaar.

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 15:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het goed is zie ik 4 groepen en een aardlekschakelaar.
De aardlekschakelaar is toch voor alle groepen dus er een bijplaatsen is niet nodig.
Zie ook dat er 3 electobuizen uit de groepenkast komen dus een groep nog vrij?
Ja, als de aansluiting daar voor gemaakt is mag u 2 draden in een aansluiting steken,wel goed controleren of beide draden goed vast zitten. En anders een lasdop gebruiken

U heeft het over een geaard stopcontact, heeft u in de meterkast dan een geaard stopcontact zitten?

ro
door ronny530 - Dec 17, 2016 om 14:45
2881 Antwoorden / 41 Vragen

Eigenlijk is alles wat u aansluit in de groepenkast uw eigen verantwoordelijkheid omdat niemand dit controleerd maar wat u heeft gedaan is best wel gevaarlijk. Als u een stopcontact van af de meterkast wil plaatsen dan moet dat een vast gemonteerd stopcontact zijn die met koperen draden in een buis of een vmvk kabel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wat u daarna op het stopcontact aan gaat sluiten is aan u.

gerbera
door gerbera - Dec 17, 2016 om 15:50
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou er maar gewoon van afblijven dit is een (ouderwetse) lasdoos waarin de draden ook nog met een oudewetse lasdop afgedopt zijn. Groen en rood geeft al aan dat het oude draden zijn die makkelijk kunnen breken op de plaats waar het koper is gestript, en ook mist er de aarde draad. Voor het bijmaken van een stopcontact is de aarde draad tegenwoordig verplicht. U zou dan vanuit de groepenkast een aarde bij moeten trekken. U kunt daar waar u een snoer heeft gebruikt een (flexibele) 5/8 pvc buis plaatsen en daar de draden, bruin, blauw en geelgroen door laten lopen en daar een stopcontact aan monteren. Bruin - fase, blauw=0 geelgroen=aarde. En dan niet zo'n snoerstopcontakt maar een normale opbouw. Vandaar uit kunt u dan met de stekker het snoercontact aansluiten.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 16:05
31 Antwoorden / 7 Vragen

Maar mag je in de bestaande stop/groep twee kabels in 1 aansluiting doen. 2x bruin in de aansluting voor bruin. Daar kan ik namelijk nergens iets over vinden.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2016 om 22:39
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor u mag meerdere aansluitingen op 1 groep maken zolang u er voor zorgd dat de groep niet wordt overbelast. In dat geval zal u dus gebruik moeten maken van een lasdoos waarin de draden afkomstig van de stotz gelast moeten worden met de overige draden van betreffende groep. Dus kijk even hoe uw groepverdeling, u heeft er 4, is en wat op welke groep is aangesloten. Alleen afzonderlijke groepen voor wasmachine/ droger zou ik hier niet voor gebruiken. Maar nogmaals haal er iemand bij die weet wat wel en niet kan en ga als u het zelf niet weet ( en dat schat ik in gelet op deze vraag) niet zelf zitten prutsen. Een hoofdzekering is anders snel naar de knoppen.

jo
door joerieve - Dec 17, 2016 om 15:59
31 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben zojuist naar de gamma gegaan (heb nog plinten nodig). Vervolgens daar met een medewerker gepraat. Die gaf aan dat ik het volgende nodig heb(zie afbeelding). En dat ik dus de oorspronkelijke stroomkabel die in de stop zit eruit mag halen. Om vervolgens een klein stukje kabel daarin te doen en deze door te doppen met een lasklem en zo door te trekken naar de stopcontact.

Maar klopt dit wel?

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u daar aarde stopcontacten nodig?

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 16:11
31 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom niet. Het kan geen kwaad, en als het toch geplaatst wordt.

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 18:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn insteekaansluitingen met 2 openingen waar dus 2 draden ingestoken kunnen worden, het principe van die insteeklasdoppen.
2 draden onder een schroefaansluiting mag niet.
Lasdop in groepenkast mag ook niet.
Lasdop in groepenkast is op zich niet gevaarlijk, om de lasverbinding niet met een grote stroom te belasten kunt u een groep kiezen waar geen wasmachine en oven op aangesloten is.
De lasdop kan overigens wel gewoon een stroom van 16 A hebben hoor.

Kijk eens of er geen groep vrij is want er komen maar 3 buizen boven uit de groepenkast, hoeft u niet te lassen.
Er mogen maximal 4 groepen op één aardlekschakelaar.

Wat betreft de spullen van de Gamma, flexible buis prima.
Weet niet of ik dat stopcontact wel zou gebruiken, het wordt namelijk niet gebruikt in een electrische huisinstallatie, weet ook niet of het kemakeur is en of deze geschikt is voor 16A, dat staat meestal op de onderzijde.

Als je bij een opbouw stopcontact de kap eraf schroeft zie je aan de binnenkant van de kap boven en onder uitbreekpoorten zitten.
Met een tangetje is dat er eenvoudig maar wel voorzichtig uit te breken en kan daar de flexible buis ingestoken worden.
Dat 4 voudig stopcontact zal wel een kleine uitbreekpoort hebben voor een snoer.

Neem aan dat in het zakje lasdoppen zitten.
Ook wat die grijze buitenkabel erbij doet begrijp ik niet.
In de flexible buis hoort gewoon vd installatiedraad, bruin, blauw en geel/groen.
Standaard wordt deze verkocht in rollen van 100 meter.
Wanneer Gamma alleen maar rollen van 100 m. heeft ga dan naar een electriciteitszaak of installateur waar je de installatiedraad per meter kunt kopen en daar kun je ook een lasdoppen los kopen.

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 18:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen
jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 18:40
31 Antwoorden / 7 Vragen

De reden voor die grijze draadbundel is simpel. Is goedkoper en heeft alle draden erin zitten die ik nodig heb. Ook 2.5 mm. Als ik bruin,blauw en groengeel los koop was ik meer kwijt dan nu en qua werking maakt het niet uit. en in het kleine bakje zitten lasklemmen

Ik heb trouwens in dit topic meer fotos en info staan http://www.klusidee.nl/Forum/stopcontact-in-meterkast-t104372.html#622123

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 18:43
31 Antwoorden / 7 Vragen

Betreft het contactdoos. Daar staat het volgende op  W12-A341 16A/250V
Kemakeur 0415

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt het niet helemaal. Uiteraard maakt het voor de werking niet uit, maar u hoort de juiste kabels te gebruiken als u dergelijke vaste aansluitingen maakt. En het restant kunt u wellicht een andere keer op een andere plek gebruiken. Groen/geel hoeft u niet te kopen, want dat stopcontact hoeft niet geaard. En waar heeft u vier stopcontacten voir nodig in die kast? Koop één dubbel gewoon opbouw stopcontact, is ook nog goedkoper.

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 19:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

25m. buitenkabel bij de gamma €35,15
10m. Installatiedraad bij de gamma €5,76
3x 10m. €17,28.
Scheelt dus wel de helft.
U heeft van elke kleur maar een paar meter nodig. Als u de buitenkabel gaat gebruiken heeft u de flexibele buis niet nodig.

Cookies
door Cookies Dec 17, 2016 om 19:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lijkt me verstandig verder te gaan op het forum van Klusidee, gezien de vakkennis die daar aanwezig is.

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 19:08
31 Antwoorden / 7 Vragen

Dit betreft een 10 meter buitenkabel. En meende dat ik er 12/14 euro voor betaalde maar goed moet toch nog stroom opbalkon komen dus heb ik dit alvast in huis.

En tijger ik denk dat u het niet helemaal begrijpt. Deze kabel voldoet gewoon aan de eisen die gesteld worden m.b.t het plaatsen van een stopcontact. Heeft de juiste dikte en heeft gewoon hard koper (en niet van die losse draadjes) van binnen. En die grijze isolatie kan ik er altijd nog afhalen mocht dit verplicht zijn. Dus ik zie u probleem niet nee :)

jo
door joerieve Dec 17, 2016 om 19:08
31 Antwoorden / 7 Vragen

@carola inderdaad. En het overzicht is daar ook stukken beter :)

ph
door philip36 Dec 17, 2016 om 19:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, de isolatie niet ervan afhalen, gewoon zo monteren, zonder die flexibele buis.
Kan zo buiten gebruikt worden, dus zeker binnen. wel vast zetten met beugels, schroefjes gebruiken, geen spijkers.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2016 om 22:50
7454 Antwoorden / 14 Vragen

@joerieve, lees mijn reactie op deze vraag onder mijn eerder antwoordt. Overigens heeft u de buis niet nodig als u de kabel gebruikt. Daarnaast mis ik de lasdoos die nodig is om de draad vanaf de stotz te verbinden met die van de rest van de groep en het door u te plaatsen stopcontact. Zijn dus 3 draden (bruin) die met elkaar verbonden moeten worden in de lasdoos. 2 aansluitingen op de stotz mag niet.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joerieve. U stelt een vraag over het aanleggen van een stopcontact. U krijgt adviezen over hoe u dat op de juiste manier moet doen. Maar ik heb er geen probleem  mee, als u liever een beetje aanknoeit. Ga gerust verder uw gang.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2016 om 14:10
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Hansje-klein@ glasvezel, andere telecom aansluitingen hebben niets van doen met electraaansluitingen met normaliter tot de meterkast 0 - 240 - 360 volt.

Ik zie dat Ts al heeft gedemonteerd. Tip: laat ook dat nakijken!