cees60
door cees60 Feb 28, 2022 om 19:53
Elektronica & tv
Ziggo FM naar DAB+

Binnenkort stopt Ziggo met radiozenders via FM door te geven. Ik zou dus moeten overstappen naar DAB+. Mijn Yamaha receiver type
RX-497 is een prima apparaat en die wil ik niet wegdoen. Nu biedt Ziggo een binnenantenne (coax stekkertje met ca. 80 cm.snoer met een lus aan het eind) gratis aan. Hiermee zou ik dan binnenkort DAB+ zenders moeten kunnen ontvangen. Ik heb echter grote twijfels of dit gaat lukken. Een tweede optie is een kastje (Digitale radio intvanger) ad € 50,- waarover ik toch al negatieve reviews over heb gelezen) aan. Dit kastje moet vervolgens via een vrij omslachtige wijze aangesloten en geïnstalleerd worden. Weet iemand of een wat betere binnenantenne (zoja welk merk en waar te koop?) te verkrijgen is waarmee ik een redelijk aantal zenders op mijn receiver kan ontvangen? Ter info : Ik wook op de hoogste (7e) etage van een flat en mijn Philips DAB/FM wekkerradio werkt prima. Storingvrij en prima stereo geluid, zelfs zonder het antennedraadje te hebben uitgerold. Alvast dank voor elke reaktie. Ik voeg hierbij nog een afbeelding van de achterzijde van mijn receiver met daarop de aansluitingen.

7011 20 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2022 om 21:07
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cees60,

Ik raad u aan om uw DAB+ wekkerradio aan te sluiten aan uw versterker via de koptelefoon - uitgang met een tulpkabel.

U kunt ook radiozenders beluisteren via het tv - kastje.

ne
door neodutchio Feb 28, 2022 om 22:19
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Een wekkerradio staat over het algemeen in de slaapkamer. Maar als je dan muziek in de woonkamer wilt hebben, moet je dan steeds kabels in en uitpluggen en door het huis leggen?

sira
door sira Feb 28, 2022 om 22:32
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn wekkerradio heeft geen DAB en mijn Akai Audiorack uit 1977 ook niet. Wat dan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2022 om 22:41
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en Sira,

Een DAB+ wekkerradio kost maar een paar tientjes, nog goedkoper is een kleine DAB+ radio met koptelefoonaansluiting.

Analoog
door Analoog - Feb 28, 2022 om 21:21
137 Antwoorden / Vragen

Binnenantenne

Als je zo'n binnenantenne koopt dan heb je op die hoogte aardige FM ontvangst, je kunt hem vast wel ergens achter de kast wegwerken.

rj
door rjw - Feb 28, 2022 om 21:41
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. DAB+ wordt ooit* de vervanger van FM. Met de antenne waar Ziggo het over heeft blijf je de Yamaha gewoon als FM ontvanger gebruiken, maar met een eigen antenne ipv die van Ziggo.

*) Mijn verwachting is dat tegen de tijd dat FM uitgezet wordt, alle radio "zenders" via internet worden gedistribueerd, en niet meer via DAB+. Momenteel werkt dat al prima via 4G/5G en natuurlijk via vast internet en dat wordt alleen maar beter. Grote voordeel is dat je zonder problemen bijna alle radiozenders ter wereld probleemloos kunt beluisteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2022 om 21:56
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Internet radio's zijn helaas nog duur.

Ook was er onlangs een topic over veranderde software,waardoor internetradio's onbruikbaar werden.

Persoonlijk vind ik ik DAB+ radio ideaal : goed ontvangst en mooi geluid.

En DAB-radio's zijn betaalbaar + je hebt geen internet nodig.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 28, 2022 om 22:10
2067 Antwoorden / Vragen

Alle radiokanalen zitten toch ook op de televisie, audio uit aansluiten op de versterker en u kunt even vooruit. Ik zou geen FM meer doen en de receiver kan geen DAB aan dus logisch is een kastje wat dan de plaats weer inneemt van de TV maar dan kun je even rustig wat zoeken.

va
door vanlotjegetikt - Mar 1, 2022 om 08:57
809 Antwoorden / Vragen

Heb ook mijn FM radio ingeruild voor een internet aansluiting(wel met een tuner/versterker en boxen) op een gegeven moment is het gewoon over. Mijn wekkerradio werkt wel met DAB. FM gaat er gewoon uit omdat ze deze frequenties voor andere zaken willen gebruken.
Ik weet het goede receivers zijn duur en gaan lang mee. U kunt met een tulp en kastje er tussen heel goed verder. Mijn oudje(1986) heb ik 2 jaar geleden vervangen voor een moderne, zelfde smaak alleen een zilveren ipv een zwarte. Boxen heb ik nog steeds, dus die blijven gewoon te gebruiken.
Succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2022 om 09:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als al opgemerkt is het niet zo zoals u stelt.
Bij mij is Ziggo al ruim een jaar geleden gestopt met doorgeven van anologe radio signalen.
De antenne die men geeft is als ook al gezegd niet meer en minder dan een antenne voor FM ontvangst.
UIk beschik zelf ook over een uitstekende tuner/versterker zonder DAB+ en heb een draad aangeslten (niet van ziggo maar één die ik nog had die was bijgeleverd bij de tuner)  en ontvang daar nog FM zenders mee.

Daarnaast beschik ik over één siecifiek DAB+  / FM ointvanger en ook over een FM/DAB/internetontvanger/bluetooth/cdspeler en externe audio ingangen (USB en stekker).
Het probleem daarbij m.b.t. DAB+ is dat de ontvangst in binnenruimten slecht si en van een aantal zenders zelfs onmogelijk waarom ik beide ontvangsre in vensterbanken heb geplaatst. Het aanbod is wel veel groter dan via FM zoals bijv. NPO radio 5, Classic.nl etc. Veel andere zenders zoals in mijn geval o.o. WDR4 en classic soundtracks ontvang ik via het internet.  Beide apparaten zijn ook aan te sluiten op mijn tuner versterker maar dat heb ik niet gedaan.
Toch benut ik die ook af en toe voor radioontvangst en dan voorzenders die digitaal via mijn TV provider worden aangeboden. Mijn TV is qua geluid aangesloten op de tuner/versterker en ook dat werkt prima. Ziggo biedt ook via de kabel digitaal veel radiozenders aan die dan via de TV te beluiteren zijn (en u kunt de TV dus ook aansluiten op uw versterker.  En herhaald, DAB+ is qua ontvangst bereik mogelijkheid niet wat via FM kan en nog veel minder dan via de oude lange, midden en korte golf.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Mar 1, 2022 om 10:06
98 Antwoorden / 1 Vragen

Met de mediabox of televisie kunt u ook radio luisteren.

va
door vanlotjegetikt Mar 1, 2022 om 10:13
809 Antwoorden / Vragen

Inderdaad luisteren.....

Franske1958
door Franske1958 - Mar 1, 2022 om 10:10
428 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb even de gegevens opgezocht van die RX-497 en die ontvangt geen DAB+   Wat eventueel wel een mogelijkheid is om
toch FM stations te kunnen ontvangen is dat U hier een antenne aan hangt voor ontvangst.  Dat zou dat draadje kunnen zijn
maar of U dan ontvangt wat U wilt is heel erg afhankelijk  van waar U woont en wat u wilt ontvangen.   Zeker op de 7e etage
zou een draad antennetje best eens kunnen werken. Tip:  op mijn zolder heb ik van een stukje tweelingsnoer een antennetje
gemaakt voor het stereo setje daar.   Neem een stukje oud tweelingsnoer en haal daarvan 75 CM los van elkaar. Hang deze
VERTIKAAL op, bijvoorbeeld achter een kast of achter de gordijnen. Aan de andere kant van die draad monteert U een
coax plug, verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt of elektrozaak.  Let op. In een flatgebouw wel ophangen in de buurt van een
raam, want het beton ijzer in de muren geeft flinke demping van het signaal.

ro
door ronny530 - Mar 1, 2022 om 13:36
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De binnenantenne voldoet over het algemeen goed en die lengte is cruciaal voor de juiste werking maar niet geschikt voor DAB+ ontvangst. Het isolatiemateriaal is van een andere soort dan elektra snoer en ook veel dunner omdat radiogolven dan beter de kern van de binnenantenne kunnen bereiken. Het is wel zo dat de radiozenders niet meer op dezelfde frequentie te vinden zijn maar op de frequenties zoals die voor een autoradio van toepassing zijn. Voordat u tot aanschaf van antenne's o.i.d. overgaat eerst de binnenantenne proberen want dat voorkomt dat u onnodige uitgaven gaat doen.

pe
door pebk - Mar 1, 2022 om 13:52
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ziggo gaat niet van FM naar DAB+. Ziggo gaat af van analoog en digitaal via de kabel naar alleen maar digitaal via de kabel.

Uw Yamaha kan inderdaad geen digitale radio aan. De antenne kunt u gratis laten komen. Men neemt ook de bezorgkosten voor rekening. Dit lijkt me het proberen waard (kost niets, kan werken).

Het kastje lijkt ook een aardige oplossing en de installatie valt wel mee. Twee tulp stekkertjes, stroom en een kabel.
U kunt het zelfs plaatsen tussen de kabel en de TV. https://myhumax.info/wp-content/uploads/2021/01/quickguide-installatie-qe317_ziggo-gebied.pdf
Nadeel is dat u een extra afstandsbediening nodig heeft en in ingaande poort voor de tulpstekkers niet langer beschikbaar heeft voor iets anders (al lijken er voldoende.beschikbaar te zijn.

Zie ook: https://www.seniorweb.nl/tip/ziggo-stopt-met-analoge-radio-wat-nu

mo
door mof - Mar 2, 2022 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

digitale radio ... dat is het alternatief. Ja, een DAB antennetje voor in de woonkamer werkt gewoon. HEt blijft gewoon door de ether verzonden worden maar in de vorm van een digitaal signaal. Dat betekent in de praktijk een smallere frequentiebandbreedte zodat met minder vermogen toch dezelfde signaalkwaliteit kan worden geleverd. Verdere voordelen van digitaal signaal is dat er meer mogelijkheden zijn om redundantie in te bouwen, dus minder storing/ruis omdat verloren gegane signalen gereconstrueerd kunnen worden ... tot op zekere hoogte.

mo
door mof - Mar 2, 2022 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

mocht uw Yamaha geen digitaal aankunnen, dan zult u een DA converter erbij moeten nemen die het digitale signaal naar een analoog signaal kan converteren.

pe
door pebk Mar 2, 2022 om 14:34
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat doet het kastje (min of meer). Het gaat niet om een enkel digitaal signaal dat analoog moet worden gemaakt. Het gaat hier om digitale data die naar FM gemoduleerde singalen moeten worden omgezet.

jo
door john1 - Mar 2, 2022 om 12:01
2 Antwoorden / Vragen

Had zelfde probleem met ziggo radio. Heb probleem opgelost dabzenders ontvang ik niet in de flat, heb een losse Hama DIT2105SBTXvan 225,- en die verbonden met lankabel vanuit de modem naar de tuner kan nu 10.000 radiozenders ontvangen ook mogelijkheid dabzenders teontvangen wifi verbinding of blu tooth. Bedraad geeft mooiste geluid en veel radiozenders met voorkeurzenders en afstandsbediening nu 2 maanden werk perfect even chinkabel rood/wit mee aansluiten en de internet op afstellen en je hebt radiozendrs veel.DUS SUCCES

Bu
door Buitenlicht - Mar 2, 2022 om 12:30
7 Antwoorden / 2 Vragen

G-middag,  Ik denk dat veel mensen met dit probleem worstelden. Zo'n binnenantenne geeft een bedenkelijke geluidskwaliteit en een speciaal digitaal kastje kost tussen 50 en 80 euro.Na een tijdje allerlei alternatieven te hebben bekeken heb ik contact met "Alle kabels" opgenomen die mij eerst vroegen om een foto van de achterkant van de Mediabox en van de achterkant van de versterker te sturen. Binnen korte tijd kreeg ik hierop antwoord om een bepaalde kabel te nemen die dus de het geluid uit de Mediabox rechtstreeks via je geluidsysteem laat lopen. Enige "nadeel" is dat je voor het aanzetten van je audio of het wisselen van station dit via de TV moet doen
maar voor b.v. het geluid van films ook gelijk kamerbreed is . (Afhankelijk van je --oude-- installatie).
Voor nog geen 10 Euro ( inclusief opstuurkosten) klaar is Cees . Succes

va
door vanlotjegetikt Mar 2, 2022 om 14:18
809 Antwoorden / Vragen

Klinkt als een tulp kabeltje

He
door Helen 66 - Mar 2, 2022 om 12:57
119 Antwoorden / Vragen

Herkenbaar. Had hetzelfde probleem. Die gratis antenne van Ziggo werkt prima. Even een klein spijkertje in de muur slaan om het lusje aan te hangen op juiste hoogte (even met radio aan proberen welke hoogte het beste resultaat geeft qua geluid) en probleem opgelost.

ja
door janssenjmh - Mar 2, 2022 om 15:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Heb koppeling middels optische kabel gemaakt tussen Humax Digitale Ontvanger en Onkyo receiver en kan nu via de Ziggo-kanalen luisteren,

wel lastig omdat zender wisselen nu via andere afstandsbediening moet en voorkeuze-zenders op receiver werken nu niet meer.

En wat wel raar is, geluid moet veel harder gezet worden (op Humax)  om zelfde resultaat te krijgen

Ga toch nog eens proberen met simpele FM-antenne.

adriaan2
door adriaan2 - Mar 2, 2022 om 17:01
105 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens achter op Uw decoderbox van Ziggo. Daar zit een aansluiting voor stereo- en een voor surround ontvangst welke U kan aansluiten op Uw radio.
Uw radioset doet dan dienst dan als versterker en kunt eveneens vlekkerloos naar de radio luisteren.

do
door don-chriz Mar 2, 2022 om 19:56
26 Antwoorden / 3 Vragen

Een correct antwoord, Top!  Er zit inderdaad altijd een audio uitgang op die decoderboxen.  Heb er net enige,uitgebreidere uitleg over gegeven.

Coebel
door Coebel - Mar 2, 2022 om 18:46
52 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al een paar maanden geleden dat ziggo gestopt is met he tdoorsturen van analoge signaal van radio.
Ook ik liep daar tegen aan om  mijn B&O installatie  weer geluid te laten geven.
Na uitvoering onderzoek is de oplossing van Ziigo het  beste, een kastje dat wordt aangesloten op de kabeluitgang van de Tv, dat gaat via een dubbele connector en is dan is de radio ook digitaal helaas wel een afstandsbediening extra maar de ontvangstn geluid is uitstekend. Zeer simpel te plaatsen
Ook van mij buren geen negatieve geluiden gehoord, waar staan de negatieve revieuws?

cees60
door cees60 - Mar 2, 2022 om 19:30
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de vele antwoorden. Ben zeker een stuk wijzer geworden. Ik ga, zodra het FM signaal ophoudt, eerst de/het door Ziggo toegestuurde
FM-antenne(tje) gebruiken. Mocht dat niet naar tevredenheid werken dan denk ik erover een dab+ radio (niet al te prijzig) aan te schaffen om toch af en toe
naar de raido te kunnen luisteren. Ik blijf in ieder geval mijn Yamaha receiver gebruiken voor het afspelen van muziek cd's en mijn LP's.
Mijn MP4 bestanden speel ik via mijn Sony blue-ray speler perfect af op de TV of met mijn Bose bluetooth koptelefoon via mijn smartphone.
Nogmaals dank voor alle reakties.

do
door don-chriz - Mar 2, 2022 om 19:53
26 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Cees60,

Het verbaast mij steeds, dat er een heleboel mensen niet weten dat er in het kastje waarmee je de televisiezenders ontvangt, ook alle radiozenders en thema kanalen geprogrammeerd zijn.  Er zit altijd een audio output mogelijkheid op de box om deze als een randapparaat op welke audio installatie dan ook aan te sluiten hetzij met een rechtstreekse kabel of via een diditale/analoge audio omvormer. Het enige wat je vervolgens hoeft te doen is je stereoset op de juiste input selectie te schakelen, het tv kastje op radio functie te zetten en voila.... Het enige nadeel is dat je wel eerrst even de tv aan moet zetten om te zien welke radiozender je inschakeld. Daarna kan de tv gewoon uit en kan je lekker radio luisteren en dat zonder extra antennes of radio ontvangers... mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel...

va
door vanlotjegetikt Mar 2, 2022 om 19:57
809 Antwoorden / Vragen

Ik kan dat alleen maar beamen.