Ruben2001
door Ruben2001 Sep 30, 2022 om 19:36
Garantie & verzekeringen

2 minuten telefoon gesprek met doctor rekening 150 euro mag dat zomaar?

Mijn zusje is verzekerd bij Zilveren Kruis met aanvulde verzekering
Ze heeft problemen met haar oren, en heeft een 2 minuten duurende telefoongesprek "consult" gehad met de kno Arts, en heeft een rekening van 150 euro ontvangen de, verzekeraar vergoed dit niet. Ze is een student en heeft het niet altijd breed, ik vraag mij af of dit valt op te lossen want een telefoon gesprek met de doctor van 2 minuten van 150 euro is te gek voor woorden

7332 17 Rapporteer

getty
door getty - Sep 30, 2022 om 19:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vergoed het niet of valt onder het eigen risico? Ik neem aan dat u het tweede bedoelt, en ja, dat zou kunnen kloppen

Googke maar eens op dbc nota

Ruben2001
door Ruben2001 Sep 30, 2022 om 20:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap wel dat het onder het eigen risico valt, ik snap alleen niet waarom ze een meid van 19 een rekening sturen van 150 euro voor een gesprek van 2 minuten, valt daar niet iets optelossen

getty
door getty Sep 30, 2022 om 20:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, nogmaals : Google eens op dbc code.

gerbera
door gerbera Sep 30, 2022 om 21:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is het verschil tussen een persoon van 19 en iemand van 70, ook die moet het eigen risico betalen. Maar mogelijk kan er een betalingsregeling getroffen worden.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 30, 2022 om 19:40
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ruben,

Waarschijnlijk gaat het om het verplichte "eigen risico ",klik op de volgende link:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/eigen-risico

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 30, 2022 om 19:50
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ruben2001 ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.maxmeldpunt.nl/gezondheid/waarom-is-mijn-ziekenhuisrekening-zo-hoog/

sira
door sira - Sep 30, 2022 om 19:58
2353 Antwoorden / 24 Vragen

2 Minuten lijkt me erg kort. In 2 minuten zeg je niet zoveel, buiten het goedemorgen en naam van ziekenhuis en arts.

panter22
door panter22 - Sep 30, 2022 om 20:30
6599 Antwoorden / Vragen

Het staat op de informatie die ze gekregen heeft, een telefonisch consult kost hetzelfde als een afspraak in het ziekenhuis.
De rekening valt onder het eigen risico en moet ze betalen.

ne
door neodutchio - Sep 30, 2022 om 21:41
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn vastgestelde tarieven. Was het maar zo makkelijk dat het een consult was van 2 minuten, voor de arts is er veel meer werk. Een dokter moet ook een administratie bijhouden en zou ook in de history moeten kijken van uw zusje en bijhouden wat er nu besproken is. Hij zal niets uit zijn hoofd doen en niets bijhouden.

Het eigen risico is niets nieuws en ook dbc codes is ook niet iets van de laatste tijd.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2022 om 22:05
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Eenheidsprijs, een gesprek van 1 minuut kost net zoveel als 30 minuten.

mahadma
door mahadma - Oct 1, 2022 om 00:06
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Off Topic: Niet persoonlijk bedoeld. Doet mij denken aan dit mopje: de auto wil niet starten, de monteur komt, geeft 1 klap met een hamer, auto start, rekening 50 euro.
Klant wil specificatie, daarop staat: 1 klap met de hamer 5 euro, de wetenschap waar 45 euro =  totaal 50 euro.

sw
door swat1500 - Oct 1, 2022 om 01:32
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Een specialist wordt per consult betaald en niet per minuut. Leeftijd is geen factor bij het bepalen van het tarief.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2022 om 09:38
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Weet u wel zeker dat het twee minuten heeft geduurd? Werd het gesprek via een smartfone gevoerd, damn is dat helder na te gaan. En zo het echt onjuist is is het zaak om een klacht neer te leggen bij die arts resp. de organisatie waar die arts aan verbonden is.

Het komt mij, helaas, voor dat in een twee minutengesprek geen adequate behandeling kan plaatsvinden.   Zue iook deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-een-klacht-over-een-arts-of-zorginstelling

lo
door lovewinnie - Oct 1, 2022 om 09:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Echter alles vergoed vanuit de basis verzekering ( behalve huisarts en verloskundige zorg) valt binnen het eigen risico.

Het klopt dus dat ze dit zelf niet betalen.
Of je nu belt of op lokatie komt maakt voor kosten niet zoveel uit. Ze maken tijd voor je vrij en dat kost geld

Je betaald gewoon voor een consult. Dat zijn vaste prijzen. Of dit nu 5 minuten duurt of 20 min.

Gr
door Grunn1 - Oct 1, 2022 om 10:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoals al meer vermeld maar toch nog maar een keer.

Een telefonisch consult is meer dan alleen de paar minuten die de arts spreekt met de patiënt.

Voorbeeld:
Je gaat naar het ziekenhuis voor een onderzoek (bloedonderzoek, scan, foto of wat dan ook).
De uitslag krijg je niet direct en wordt je verteld in een telefonisch consult met een dure arts. Het gesprekje duurt maar een paar minuten want er is bijvoorbeeld niks aan de hand of er is niks aan te doen of wat dan ook.

Voor dat het gesprek plaats vindt moet de arts eerst het onderzoek beoordelen, een conclusie schrijven, en bijhouden wat hij de patiënt moet vertellen. Er wordt een heel medische dossier aangelegd en wat daar inkomt komt er niet vanzelf. Al deze werkzaamheden vallen onder het telefonisch consult en komen dus bij het gesprekje op.

rj
door rjw - Oct 1, 2022 om 10:31
3271 Antwoorden / 5 Vragen

Die 2 minuten is slechts een klein onderdeel van het geheel. Om iets te kunnen zeggen in die 2 minuten moet de arts uiteraard vooraf, en afhankelijk van wat er wordt besproken ook achteraf, ook werk verrichten. Dat is niet anders dan met iedere ander soort werk. Als een klant of collega ons iets vraagt is het antwoord misschien ook maar 1 of 2 minuten, maar om dat antwoord te kunnen geven moet je toch ook vaak wat onderzoek doen.

ro
door ronny530 - Oct 1, 2022 om 12:03
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Waarom heeft uw zusje geen contact met de huisarts opgenomen want dat was gratis geweest. De gespecialiseerde kno arts wist volgens uw zusje binnen 2 minuten een remedie voor de gehoor problemen te vinden en kan dus onnodig andere patiënten niet helpen. Tijd is geld en inderdaad een telefonisch consult ook al is die kort wordt middels het eigen risico door de zorgverzekeraar in rekening gebracht.

panter22
door panter22 Oct 4, 2022 om 19:27
6599 Antwoorden / Vragen

Zonder verwijzing door de huisarts kan je niet terecht bij de kno arts.

mo
door mof - Oct 3, 2022 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Voor een consult staat doorgaans 15 minuten. Dat is de tijd die de arts heeft vrijgehouden (een arts is een dokter trouwens en niet per definitie doctor ... ) en die tijd wordt afgerekend.

pi
door piet limburg - Oct 3, 2022 om 13:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Een telefonisch consult valt onder het eigen risico.
Over de prijs van dit consult kun je over twisten.
Misschien informeren bij het Ziveren Kruis of dit redelijk is.
Als je eigen risico vol was geweest,hadden ze het moeten vergoeden.

ci
door cieta - Oct 4, 2022 om 19:14
14 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar had ik 2 keer een telefonisch consult met mijn reumatoloog en hopla,bijna mijn hele eigen risico op.

rj
door rjw Oct 4, 2022 om 19:49
3271 Antwoorden / 5 Vragen

En die reumatoloog hoefde niets voor te bereiden voor het gesprek en na afloop hoefde er niets gedocumenteerd te worden? De reumatoloog zat ook op een bankje in het park en niet in een kantoorruimte met de bijbehorende noodzakelijke voorzieningen? Er was niemand nodig om. De afspraak voor de consulten in te plannen, dat ging allemaal automagisch?