mo
door monza Jan 16, 2006 om 23:58
Garantie & verzekeringen

A. O.W.

Mijn vader is 83 en sinds 2 jaar weduwnaar .Nu heeft hij sinds kort een oude kennis weer opgezocht .Ook weduwe .Zij heeft een eigen appartement .Hij heeft een huurhuis .Ze doen samen de hele dag gezellige dingen ,want ze zijn allebei nog erg kwiek .Heerlijk toch .Maar mijn vraag is ,moet hij nou opgeven als hij daar elke dag is ??? Hij gaat ook elke dag naar zijn eigen huis ,want daar zit zijn hobby (vogels ) Ze leven toch niet samen ,en hebben toch beiden een eigen huis .Laatst zij iemand dat ze een gezamelijk huishouden hebben ,maar dat is niet zo .Graag een advies voor de ouwetjes .

792 8 Rapporteer

hutch
door hutch - Jan 17, 2006 om 00:04
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Als uw vader elke dag naar zijn eigen huis gaat is er niets aan de hand. Zelfs al zou hij soms bij zijn oude kennis (vriendin) een paar keer overnachten, is er nog niets aan de hand.

Hij heeft overduidelijk een eigen huishouden en zijn vriendin ook. Niets aan de hand dus.

Verder staat het hem vrij om elke dag gezellige dingen te gaan doen, daar hoeft hij totaal geen verantwoording over te doen.

Laat hen genieten, zo lang het nog kan.

Gr. Hutch

scroogy
door scroogy - Jan 17, 2006 om 16:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

Helaas kan het zomaar zijn dat de Sociale verzekeringsbank vind dat uw vader een gezamelijke huishouding voert en naar aanleiding daarvan beider alleenstaande AOW's gaat verlagen naar niveau van gehuwden.

Ieder een eigen adres is niet doorslaggevend, het gaat om de tijd die ze met elkaar doorbrengen. Een stukje van de site van de svb (www.svb.nl):

Het kenmerk van een LAT-relatie (Living-Apart-Together) is dat u beiden uw eigen huishouding voert en dat u beiden uw hoofdverblijf in uw eigen woning heeft. U houdt dan uw alleenstaandenpensioen. Maar als u en uw partner zoveel tijd met elkaar doorbrengen dat u feitelijk uw hoofdverblijf in dezelfde woning heeft, kan de SVB tot de vaststelling komen dat u een gezamenlijke huishouding voert. Ook al heeft een van u beiden nog een eigen woonruimte. Immers, die andere woonruimte wordt niet langer gebruikt voor het voeren van een aparte huishouding. In dat geval wordt het alleenstaandenpensioen verlaagd naar het gehuwdenpensioen.

Tja, soms gunnen ze 'n mens ook niks. Als het echt serieus gaat worden zou ik het maar melden ter voorkoming van een boete of stopzetting van de uitkering.

Helaas geen beter nieuws, succes.

opaleo
door opaleo - Jan 21, 2006 om 19:59
67 Antwoorden / 0 Vragen

Geen nood niets aan de hand. Beide oudjes, sorry vor dit woord, maar deze mensen genieten van hun ouwe dag. Laat ze genieten zij doen er niemand kwaad mee, en dan meen ik echt niemand. Je vader slaapt een groot gedeelte van de week in zijn eigen huis, en dat is aantoonbaar. Hij betaald zijn huur en verdere lasten, en is bovendien zichtbaar op zijn bank of giroafschriften.Je vader kan nog een stapje verder gaan, en bij zijn oude vriendin in gaan wonen en daar een kamer huren. Dit laatste is iets riskanter, en hij krijgt dan ook een lagere uitkering van zijn A.O.W. Laat die mensen plezier maken samen, nu het alemaal nog kan. Dit soort gevallen heeft geen hoge prioriteit bij de uitvoerende instanties. En wat doen zij nu verkeerd, helemaal niets. Je mag visiten met een ieder, en er is nog geen wet die ons socialeomgang bepaald. Groetjes aan de beide oudjes en wees gerust.

Opaleo.

mo
door monza - Jan 21, 2006 om 23:22
6 Antwoorden / 13 Vragen

Hartelijk dank .De oudjes zijn gerustgesteld .M.V. Vliet

vladja
door vladja - Jan 21, 2006 om 23:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

War Scroogy schrijft is recentelijk nog in het nieuws geweest. Een buurvrouw van een paar huizen verder verzorgde een hulpbehoevende buurman. Ondanks dat ze geen enkele verhouding hadden, werden ze aangemerkt als samenwonend, omdat de vrouw veel tijd doorbracht bij de buurman voor zijn verzorging. Nu kost de verzorging van deze buurman bijna niets omdat de buurvrouw een groot gedeelte voor haar rekening neemt. Stopt zij daarmee, dan moet de man opgenomen worden in een verpleeghuis of heel veel dure zorg thuis krijgen. De SVB is onverbiddelijk.

Het is te gek voor woorden, maar het gebeurt. Waar ze een dergelijke verhouding uit afleiden is ook het energie- en watergebruik. Deze ambtenaren hebben kennelijk opsporingsbevoegdheid, want ze krijgen zowel van het energiebedrijf als het waterleidingbedrijf de gebruikscijfers. Wordt er weinig water gebruikt, dat gaat men ervan uit de deze persoon het grootste deel van zijn tijd ergens anders doorbrengt, dus als samen levend wordt aangemerkt. De AOW wordt dan teruggebracht voor beiden naar de gehuwde uitkering.

Vladja

mo
door monza - Jan 21, 2006 om 23:27
6 Antwoorden / 13 Vragen

Tja ook dat hebben we gelezen ,maar wat zou nou goedkoper zijn ?????????? En gezelliger

mo
door monza - Jan 21, 2006 om 23:32
6 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn vader is zeer blij met al deze fijne reacties ,en gaat toch iets geruster elke dag naar zijn vlam van 81 .Enig !!!!!!!!!! Dank u .Monza

door 102030 - Jan 26, 2006 om 12:17
9 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben alleen en heb een laag inkomen.

Het leven bij een temperatuur van 15 graden in huis begint te wennen.

Het douchewater ook voor het toilet gebruiken. Ik zit nu op min 25 kub water per jaar. Toen de verhalen kwamen dat een laag water verbruik je in de gevarenzone brengt kraakten mijn hersenen. Het twee-persoons bed werd afgebroken en mijn matrasje schoof ik op de grond.

Ik ben iedere avond (alleen) thuis. Durf niet eens aan een eventuele relatie te denken want zonder helpt zelfs ook niet.

Op zekere dag stond er toch een fraude-inspecteur op de stoep.

Na bijna 40 jaar keihard werken zit ik nu in de ww. Sinds 1,5 jaar. Ik heb zelfs nog een baan gevonden op mijn leeftijd voor 2 dagen per week die de helft van mijn uitkering opbrengt.

We leven in een communistische staat tegenwoordig, met dank aan de geldsmijterij door onze ambtenaren die over onze hoofden hun geldbuidel gevuld willen houden.

Een vrij land? Een verzorgingsstaat? Hebben we het nog over Nederland? Hebben wij het over mensen zoals u en ik die premies hebben betaald voor een luchtbel?