ro
door ronko Mar 3, 2004 om 14:01
Garantie & verzekeringen

Aansprakelijkheid

op 2 augustus verloor ik een vinger bij stichting kvw Wellerlooi. Ik kreeg een opdracht van de voorzitter en voerde deze uit, door nalaten van deze voorzitter is er een ongeluk gebeurt waarbij ik mijn vinger verloor.
De verzekering zegt dat dit mijn eigen schuld is en wijst schuldvraag af. Ik zit ondertussen met ontstane schade, en ondervid op veel gebieden veel last van het niet hebben van een vinger.
De rechtsbijstand is ingeschakeld, maar dit schiet niet egt op (nu drie jaar verder)

506 2 Rapporteer

li
door lindaz - Apr 16, 2004 om 12:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

Aansprakelijkheid is altijd een moeilijke kwestie, en natuurlijk is de reactie van de verzekeraar van de stichting afhankelijk van de polis die de stichting daar heeft, in principe is het bij werkgeversaansprakelijkheid zo dat indien een ondergeschikte werk uitvoert in opdracht van, en daarbij alle veiligheidsvoorschriften in acht neemt die hem medegedeeld zijn door de opdrachtgever, de opdrachtgever/werkgever aansprakelijk is voor een evt bedrijfsongeval.
Heb je de beveilingsvoorschriften niet in acht genomen of zijn ze je niet medegedeeld dan kan het zijn dat er op de polis geen dekking voor is, wat niet wil zeggen dat ze er niet voor aansprakelijk zijn alleen keert de polis van de stichting dan niets uit.
Helaas moet ik je mededelen dat de meeste letselschades erg lang kunnen lopen gezien aangetoond moet worden wie er aansprakelijk danwel schuldig is aan het ongeval.
Je moet er wel zelf bovenop blijven zitten en de rechtsbijstand blijven vragen naar de stand van zaken, en reden van afwijzing door de verzekeraar.
Als er bijv. al schot in zit maar ze zijn over de punten en komma's bezig kan je bijv. vragen om een voorschot, natuurlijk alleen als er kans bestaat op een uitkering.

sip
door sip - Apr 19, 2004 om 22:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Je werkgever, in dit geval de stichting blijft altijd aansprakelijk als er ongelukken gebeuren. Zij moeten op allerlei manieren voorkomen dat dit soort dingen gebeuren. Je moet dan denken aan waarschuwingen en instructies bij machines en gereedschappen. Ook hoort een werkgever hierop te controleren en mensen op hun (onveilig) gedrag aan te spreken. Als hij dit doet is hij nog steeds aansprakelijk. Alleen als het waarschijnlijk is dat je geacht wordt alles te weten, bijvoorbeeld een leermeester die de hele dag mensen instructies geeft en het dan zelf geen veiligheid neemt kan eigen schuld worden verweten. Het kan ook zijn dat je schriftelijk al meerdere keren bent gewaarschuwd voor je onveilig gedrag. In dat geval is het bewijsbaar en kan een verzekeraar nee zeggen.

Dus in het kort, als de stichting verzekerd is voor de juiste evenementen krijg jij gewoon je geld, in ieder ander geval zal je het bij de stichting zelf moeten halen via de rechter. Veel suc6!