jo
door jose61 Apr 17, 2022 om 11:11
Garantie & verzekeringen

Aansprakelijkheids verzekering unive betaald schade niet

Donderdagmiddag 7 april begon ik aan mijn krantenwijk er kwam een windvlaag en mijn postkarretje viel tegen een auto.
Deze raakte beschadigd. Ik heb een aansprakelijkheids verzekering. Maar deze wil de schade niet betalen.
De uitgever van de kranten is duidelijk dat deze niet verantwoordelijk is voor schade die de bezorger veroorzaakt.
En adviseert dat je een aansprakelijkheids verzekering moet nemen.
Wat kan ik als bezorger van de krant nu doen????
Moet ik de schade zelf betalen????

5988 17 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 17, 2022 om 12:03
7210 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt een aansprakelijkheidsverzekering en kunt u de polisvoorwaarden nazien.
Is het Univé dan hebt u misschien iets aan de link hieronder.

https://www.unive.nl/aansprakelijkheidsverzekering

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 17, 2022 om 12:39
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte José,

Bij welke verzekeraar heeft u een APV?

Wat voor reden geeft de verzekeraar aan waarom de schade niet wordt vergoed.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 17, 2022 om 14:08
2093 Antwoorden / Vragen

Je werkgever is in principe aansprakelijk voor schade die je veroorzaakt tijdens je werk. Daar zullen ze op iedere mogelijk manier proberen onderuit te komen in je contract, iets dat je helemaal geen werknemer bent of andere juridische bezweringen. Ik neem aan dat je AVP heel duidelijk was dat ze geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade tijdens werk dus het mooiste zou zijn als ze het samen uit zouden vechten maar dat zal wel niet gebeuren en blijf jij dus zitten met een schade.
Mocht je rechtsbijstand hebben dan zou je die erop kunnen zetten en anders moet je zelf aan de bak. Als de uitgever claimt dat je niet in dienst bent kun je je AVP zeggen dat hun standpunt niet klopt, je bent niet in dienst. Als de AVP dat weerlegt kun je naar de uitgever, ik ben wel in dienst maar vermoedelijk zal je op dat punt moeten gaan rechten. Ik bedenk me nog dat dit ook typisch de expertise is van de vakbond maar vermoedelijk ben je geen lid.

Topantwoord

rj
door rjw - Apr 17, 2022 om 14:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Is het postkarretje van de krantendistributeur? Of van jezelf?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 17, 2022 om 15:46
16883 Antwoorden / 202 Vragen

1.Volgens wetgeving is een werggever aansorakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door een werknemer. Indien u als werknemer actief was is hetgeen de uitgever stelt m.i. in strijd met de wetgeving.
2. Bij het hebben van een aansprakelijkheidsverzekering zou ook m.i. in beginsel er sprake moeten zijn van uitkering maar ik sluit niet uit, u noemt dat niet, dat de verzekeraar zich beroept op het wettelijke gegeven dat een werkgever aansprakelijk is. Zie deze info m.b.t. hert aspect dat de schade mogelijk aan roekeloosheid van u is te verwijten doordat u het karretje te dicht bij de betrokken auto geplaatst zou hebben en de windvlaag te voorzien was. Handig om dat te hebben hoewel m.i. de bewijslast ook bij de werkgever/uitgever ligt.  Zie:https://www.dezaak.nl/personeel/arbeidsrecht/aansprakelijkheid-wie-draait-op-voor-schade/ .

Al met al dus een lastige kwestie en u kunt m.i. het beste contact opnemen met - Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en nagaan of u op basis van rechtshulp een advocaat kunt raadplegen. U kunt uw vraag m.b.t. het aspect van niet uitkeren door de verzekeraar vook voorleggen aan de Ombudsman van www.kifid.nl en dan is het habdig dat u wel een schriftelijke bevestiging heeft van de afwijzing door Univé (https://rechtshulp.unive.nl/klacht-indienen/klacht-indienen

panter22
door panter22 - Apr 17, 2022 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Info schade krantenbezorger
https://www.krantine.nl/wp-content/uploads/2018/02/Bezorgersinfo_2018.pdf

Is schade tijdens het werk verzekerd?

Schade tijdens het werk is per saldo niet verzekerd. Alleen de bezigheden van uzelf en uw gezin zijn als particulier verzekerd. Betaalde arbeid wordt dus niet verzekerd. Daarentegen vergoeden verzekeraars wel bij schade die voortkomt uit vrijwilligerswerk. Ook schade tijdens een stage, vakantiebaan of krantenwijk van de kinderen is meeverzekerd.
https://www.aansprakelijkheidsverzekering.org/faq/#:~:text=Alleen%20de%20bezigheden%20van%20uzelf,van%20de%20kinderen%20is%20meeverzekerd.

Wat is de reden waarom wil de verzekering de schade niet wil betalen?

mahadma
door mahadma - Apr 17, 2022 om 16:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht zou het kunnen zijn als je zzp'ér bent of andreszinds in dienst bij de "krant".
De vraag waarom de krant niet vergoed is in deze wel belangrijk.

Iv
door Ivo W - Apr 17, 2022 om 17:15
734 Antwoorden / Vragen

Schade die ontstaat tijdens de uitvoering van werkzaamheden is in beginsel voor rekening van de werkgever. Die werkgever kan op zijn beurt vervolgens eventueel zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering inschakelen.

panter22
door panter22 Apr 17, 2022 om 17:28
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is wat afgesproken is:
Bezorgers zijn zelf aansprakelijk voor schade die zij tijdens het bezorgen toebrengen aan eigendommen van anderen. NDC is niet aansprakelijk voor schade die bezorgers tijdens de uitvoering van hun werkzaamheden veroorzaken. Dit geldt ook voor schade die de bezorger zelf lijdt tijdens het uitoefenen van de werkzaamheden. Zorg ervoor dat je een eigen aansprakelijkheidsverzekering hebt.

Iv
door Ivo W Apr 17, 2022 om 20:55
734 Antwoorden / Vragen

Afspraken tussen werkgever en werknemer mogen niet in het nadeel van de werknemer afwijken van wetgeving en/of geldende CAO. Volgens de Nederlandse wetgeving is de werkgever aansprakelijk voor schade die ontstaat tijdens de 'normale uitvoering van de werkzaamheden'. De bepaling in de overeenkomst zal in dit geval juridisch nietig worden verklaard.

Alleen in geval van aantoonbare 'ernstig verwijtbaar gedrag' of opzet aan de zijde van de werknemer kan de werknemer aansprakelijk worden voor schade die tijdens het uitvoeren van werkzaamheden ontstaat.

rj
door rjw Apr 18, 2022 om 08:53
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Daarom ook mijn vraag over van wie het karretje is. Als de werkgever die verstrekt heeft en werknemer heeft die volgens de instructie gebruikt dan lijkt het logisch dat de verantwoordelijkheid bij de werkgever ligt. Heeft de werknemer echter een op eigen initiatief een karretje gepakt dat niet geschikt is voor het doel, s
dan ligt het wat ingewikkelder.

drevil
door drevil - Apr 18, 2022 om 08:54
223 Antwoorden / 14 Vragen

Onlangs is er bij radar een item geweest over minderjarige en onverzekerde folderbezorgers. Wellicht dat je daar wat antwoorden over je rechten in dezen uit kan halen:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/folderbedrijf-spotta-laat-bezorgers-onderbetaald-en-onverzekerd-rondfietsen-radar-checkt

Klik op de rode link. Vanaf +/- 13:45 minuten, gaat het over de verzekering.

1paul
door 1paul - Apr 18, 2022 om 14:37
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als u zzp er bent bent u ook aansprakelijk, dat uw eigen, prive, verzekering niet betaald snap ik, dat is immers een particuliere verzekering.

u had voor uw bedrijf een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering moeten nemen en daar had u dan de claim neer kunnen leggen, nu zult u zelf de kosten moeten voldoen....

mo
door mof - Apr 18, 2022 om 14:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de aansprakelijkheids verzekering niet wil betalen vindt deze verZekering dat u niet aansprakelijk bent. U hoeft dus niet te betalen totdat de eigenaar van de auto aansprakelijkheid van u aantoont. Een aansprakelijkheidsverzekering dekt aansprakelijkheid, niet schade.

jo
door jose61 - Apr 18, 2022 om 14:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

De reden is omdat het onder werktijd is.
Maar ik heb geen arbeids contract maar als krantenbezorger word je als freelancer gezien.
Die een overeenkomst (bezorg contract) heeft met distributie centrum.
De uitgever van de krant heeft ook vermeld op de bezorg contract dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade.
En zij adviseren een aansprakelijkheids verzekering.

pe
door pebk Apr 19, 2022 om 15:32
583 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het zijn dat u een aansprakelijkheidsverzekering hebt, maar dat die voor u als privepersoon is? Ofwel, u zult als zzp'er een aansprakelijkheidsverzekering ZZP (AVB) moeten afsluiten. Daar heeft u nu niets meer aan, maar een volgende keer wel.

jo
door jose61 - Apr 18, 2022 om 14:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het postkarretje is van mijzelf

jo
door jose61 - Apr 18, 2022 om 14:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Allen bedankt voor de reacties en adviezen.
Ik had het karretje een stuk voorbij de auto gezet maar door de wind was hij richting  de auto gewaaid en omgevallen.

getty
door getty - Apr 19, 2022 om 16:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maak schriftelijk bezwaar tegen de afwijzing van uw verzekeraar.

panter22
door panter22 - Apr 19, 2022 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Het hof stelt vast dat er tussen De Persgroep en de krantenbezorger geen (arbeids)overeenkomst bestaat en dat art. 7:658 lid 4 BW (de zorgplicht) en 7:611 BW (goed werkgeverschap) niet rechtstreeks van toepassing zijn.
https://www.esq-advocaten.nl/arbeidsrecht-2/jurisprudentie-augustus-2011/

In 2011 was het al duidelijk dat je geen arbeidsovereenkomst hebt.
Je hebt een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor particulieren zoals aanbevolen..
Als kinderen een krantenwijk hebben, dan betaalt deze verzekering wel uit.
Als volwassene met een krantenwijk dan betaalt de aansprakelijkheidsverzekering dus niet uit.
Je bent geen zzp-er. Een aansprakelijkheidsverzekering voor zzp-ers kun je niet afsluiten, want dan moet je ingeschreven staan bij de Kvk
https://www.unive.nl/zakelijk/aansprakelijkheidsverzekeringbedrijven/premieberekenen-en-afsluiten/add-single-application/form/fill-form/screen/S1?formExtId=avb&formDialogueExtId=aanvraagInternetA&dateFormDefinition=2022-04-19&originExtId=Internet
Het komt er op neer dat je je nergens kunt verzekeren. Wat moet je dan? Je krantenwijk maar opgeven? Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Je kunt een klacht indienen bij de Unive, maar neem eerst eens contact op met het juridisch loket.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2022 om 10:03
6599 Antwoorden / Vragen

Het klopt natuurlijk niet dat je geadviseerd wordt een aansprakelijkheidsverzekering te nemen die er niet voor jou is.
Ik heb nog even gekeken bij andere verzekeringen, maar die vergoeden ook niets bij betaalde werkzaamheden,
Van een krantenwijk kun je niet leven. Heb je misschien een aanvullende bijstandsuitkering? Dien een aanvraag voor bijzondere bijstand in. Niet dat het direct toegekend zal worden, maar je zit klem. Je kunt je krantenwijk niet opzeggen. Je loopt het risico gekort te worden op je uitkering. En je kunt de schade die per ongeluk ontstaan is, niet betalen.