nash64
door nash64 Mar 6, 2004 om 20:28
Garantie & verzekeringen

Aanvullende tandartsverzekering ziekenfonds

Achteraf is mij gebleken dat mijn ziekenfondsverzekering een lagere premie rekent voor mensen met een prothese. Ik heb deze prothese al meer dan 20 jaar en heb waarschijnlijk al geruime tijd teveel premie betaald. Volgens het ziekenfonds en de consumentenbond is dit pech en zou er uit coulance misschien iets gedaan kunnen worden. Ik ben het daarmee niet eens omdat ik vorig jaar nog een nieuwe prothese heb aangeschaft en er vanuit de verzekering niemand heeft gereageerd in de zin van dat er teveel premie wordt betaald. In die 20 jaar zijn er natuurlijk meerdere protheses aangeschaft en is er ook nooit gereageerd. Volgens het ziekenfonds kunnen ze zulke dingen niet gaan controleren. Maar nu! Hoe ben ik er achter gekomen dat ik teveel premie betaal. Mijn vader heeft opgegeven ooit dat hij een prothese heeft maar dat heeft hij niet. Sterker nog, hij heeft vorig jaar zijn gebit nog laten saneren. Toen ik heb aangegeven bij het ziekenfonds dat ik een prothese had moest ik dit door middel van een verklaring van de tandarts aantonen en de maand erop ging de nieuwe premie in. Zijn er geen enkele mogelijkheden om dit opnieuw op te pakken met het ziekenfonds of is het inderdaad domme pech? Het verschil per maand in premie is € 8,95 of op jaarbasis € 107,40

256 1 Rapporteer

lu
door luca_1 - Apr 16, 2004 om 12:58
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vervelend ook ik geef je weinig kans dat je een geldbedrag terug kunt krijgen. Van een verzekeraar kun je ook niet verwachten dat ze op persoonsnivo bij houden wat iemand wel of niet declareerd. Verzekeringen hebben hun systemen op zo,n manier ingericht dat declaraties waarvoor geen machtiging nodig is (zoals bijvoorbeeld voor buitenlandopname's of plastiche chirurgie) de betaling automatich gebeurd.De koppeling wat wordt er betaald en wat declareerd men is dus niet automatisch te maken. Het is dus de verantwoordelijkheid van
de verzekerde en niet van de verzekeraar om aan te geven wannner er sprake is van een veranderde situatie. Helaas