ja
door janbiere Jan 26, 2012 om 12:22
Garantie & verzekeringen

Abbonement Stilzwijgend verlengt

Beste Lezers,

Via FNV zelfstandigen heeft mij helaas telefonisch een abbonement aangesmeerd middels een voicelog. Dit koste eerst 70 euro per jaar, zodat ik het even kon proberen. Dit vond ik goed en telefonisch is het abbonement aan mij verkocht.

Halverwege het eerste jaar heb ik telefonisch aangegeven dat ik van het abbonement wilde afzien. De medewerker vondt dit goed en zei dat het bij deze opgezegd was.

Het volgende jaar ( 2011 ) kreeg ik een rekening van 200 euro. Het bleek dat de opzegging niet verwerkt was en dat FNV een brief had gestuurd. In deze brief stond, indien u het abbonement wil opzeggen, dan moet u binnen een x aantal dagen rageren. Deze brief heb ik overigens nooit ontvangen.

Hierna heb ik een e-mail gestuurd met de vraag of het abbonement opgezegd kan worden. Hier kreeg ik geen reactie op.

Telefonisch is FNV zelfstandigen overigens zeer slecht bereikbaar. Zelf zeggen ze dat ze tussen 8:30 en 17:00 uur open zijn, maar vaak nemen ze niet op.

Aangezien ik nog een jaar aan het abbonement vast zat, heb ik aan fnv een aantal dingen gevraagd. Of ze juridisch advies konden geven over een werkgever die te weinig betaald had. Fnv zelfstandigen zei hier dat dit niet onder hun diensten valt. ( terwijl FNV bondgenoten zegt dat het wel zo is. )

Begin november ( 2011 ) heb ik een e-mail verzonden met nogmaals de vraag of het abbonement opgezegd kan worden. Hier kreeg ik weer geen reactie op. Dit vertrouwde ik niet, dus stuurde ik op 10 December nogmaals een e-mail met hetzelfde verzoek. Op 12 December kreeg ik een bevestiging van mijn opzegging.

Nu krijg ik in Januari ( 2012 ) weer een factuur van 200 euro. FNV zelfstandigen zegt, dat ik eerder had moeten opzeggen, want ze hanteren een maand opzegtermijn met 14 dagen respijt. Persoonlijk vindt ik dit echt niet kunnen.

Wat kan ik hier aan doen? FNV zelfstandigen is namelijk een grote organisatie en ik vrees dat ik niets tegen hun kan beginnen. En heeft iemand soortgelijke ervaringen met FNV zelfstandigen?

Jan Biere

2718 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tdehond
door tdehond - Jan 26, 2012 om 12:57
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

Als in de a.v. staat hoe de opzegtermijn geregeld is, dan kunt u hier weinig aan doen.

Ik raad aan om nu schriftelijk aangetekend op te zeggen per einde dit jaar. Verzoek om schriftelijke bevestiging einde overeenkomst en bewaar copie brief + verzendbewijs goed tot schriftelijke bevestiging waarin einddatum juist vermeld staat binnen is.

tdehond
door tdehond - Jan 26, 2012 om 12:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

Toevoeging: bewaar de schriftelijke bevestiging heel zorgvuldig gedurende minimaal 5 jaar.

ja
door janbiere - Jan 26, 2012 om 13:12
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Van FNV heb ik inmiddels een schriftelijke bevestiging van de opzegging voor 2013. ( deze kreeg ik pas op 12 December ) Het probleem is dus voornamelijk, de wijze waarop FNV zelfstandigen handelt, want volgens mij hebben ze met opzet gewacht met reageren tot het te laat was.

De medewerker van het callcenter van FNV zelfstandigen heeft mij vandaag kenbaar gemaakt dat het niet mogelijk is om telefonisch het abbonement op te zeggen. Terwijl een voorgaande collega van hem dit wel heeft toegezegd.

Aangezien ze de beloofde diensten een aantal keren niet zijn nagekomen, is het dan verstandig om de laatste rekening niet te betalen en FNV in gebreke te stellen?

Want zodra ik het bedrag overmaak kan ik denk ik fluiten naar mijn centen.

loreleigil
door loreleigil - Jan 26, 2012 om 13:30
678 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=janbiere schreef op donderdag 26 jan 2012, 13:12]Van FNV heb ik inmiddels een schriftelijke bevestiging van de opzegging voor 2013. ( deze kreeg ik pas op 12 December ) Het probleem is dus voornamelijk, de wijze waarop FNV zelfstandigen handelt, want volgens mij hebben ze met opzet gewacht met reageren tot het te laat was.

De medewerker van het callcenter van FNV zelfstandigen heeft mij vandaag kenbaar gemaakt dat het niet mogelijk is om telefonisch het abbonement op te zeggen. Terwijl een voorgaande collega van hem dit wel heeft toegezegd.

Aangezien ze de beloofde diensten een aantal keren niet zijn nagekomen, is het dan verstandig om de laatste rekening niet te betalen en FNV in gebreke te stellen?

Want zodra ik het bedrag overmaak kan ik denk ik fluiten naar mijn centen.
Nee dat is niet slim! U bent zelf verantwoordelijk om uw lidmaatschap op tijd op te zeggen. Dat heeft u niet gedaan. Dan moet u dus gewoon betalen. Opzeggen via de telefoon is nooit aan te raden, want u heeft dan geen bewijs dat u heeft opgezegd.... In de Algemene Voorwaarden staat precies hoe u kunt opzeggen. Als u zich niet aan die voorwaarden heeft gehouden, moet u echt gewoon betalen voor 2012.

traporgel
door traporgel - Jan 26, 2012 om 13:35
191 Antwoorden / 4 Vragen
0

U bent een zelfstandige. En dan meent u desondanks dat een telefoontje genoeg is. Wilt u dat uw opdrachtgevers (die leveren uw salaris tenslotte) ook alles met een telefoontje of een sms je afhandelen?

U bent een zelfstandige, dus u weet ook hoe u de boeken bij moet houden. Daar onder valt ook schriftelijke communicatie aangaande uw verplichtingen jegens derden.

U deed dat niet. Dus, u betaalt nog een jaar lidmaatschap.

ja
door janbiere - Jan 26, 2012 om 13:55
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

traporgel en loreleigil laten het hier helaas klinken alsof het mijn schuld is, dat FNV zelfstandigen dit soort procedures hanteert.

Dit lijkt mij de omgekeerde wereld. Als je telefonisch een overeenkomst aangaat, zou je dit toch ook telefonisch moeten kunnen opzeggen? Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Een mondelinge afspraak is ook bindend.

En als je het hele verhaal leest, zie je dat ik vaker een e-mail van te voren heb verzonden. Hier hebben ze gewoon niet op gereageerd, dat mag volgens mij helemaal niet. En deze e-mails heb ik ook bewaard. FNV zelfstandigen beweert deze alleen niet ontvangen te hebben.

stacey
door stacey - Jan 26, 2012 om 14:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

[quote=janbiere schreef op donderdag 26 jan 2012, 13:55]. Als je telefonisch een overeenkomst aangaat, zou je dit toch ook telefonisch moeten kunnen opzeggen? Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Een mondelinge afspraak is ook bindend.


Dat mag zo zijn, alleen is het bewijzen vaak nogal een probleem...........
Dus telefoninsch opzeggen prima, maar vraag ze dan een schriftelijke bevestiging hiervan te mailen of posten............
Nu je dat dus niet hebt heb je een probleem........had je aangetekend een opzegging verzonden dan had je ook zonder bevestiging wat sterker gestaan.

ja
door janbiere - Jan 26, 2012 om 14:17
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

De rekening ga ik voor de zekerheid maar betalen. Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Het is wel een vrij grote organisatie en daar kan je vaak weinig tegen beginnen. Wel ga ik proberen er werk van te maken, want dit soort gedrag had ik niet van FNV zelfstandigen verwacht.

loreleigil
door loreleigil - Jan 26, 2012 om 14:33
678 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=janbiere schreef op donderdag 26 jan 2012, 14:17]De rekening ga ik voor de zekerheid maar betalen. Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Het is wel een vrij grote organisatie en daar kan je vaak weinig tegen beginnen. Wel ga ik proberen er werk van te maken, want dit soort gedrag had ik niet van FNV zelfstandigen verwacht. Dus u verwacht niet dat als u akkoord gaat met Algemene Voorwaarden, dat deze ook nageleefd moeten worden? Dat verwacht u als kleine zelfstandige toch ook van uw klanten? Afspraak is afspraak? Het is heel jammer voor u dat het FNV niet reageert op uw mail, maar er is geen wet dat een bedrijf of organisatie op uw mail moet antwoorden. Telefonisch en via de mail dit soort zaken afhandelen is gewoon niet handig, dat weet zo'n beetje heel Nederland. Van mail kun je beweren dat je het nooit gehad hebt, maar een aangetekende brief kunnen ze niet ontkennen. Dus ja, dit ligt echt voor het overgrote merendeel aan uzelf.

tdehond
door tdehond - Jan 26, 2012 om 14:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=janbiere schreef op donderdag 26 jan 2012, 14:17]De rekening ga ik voor de zekerheid maar betalen. Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Het is wel een vrij grote organisatie en daar kan je vaak weinig tegen beginnen. Wel ga ik proberen er werk van te maken, want dit soort gedrag had ik niet van FNV zelfstandigen verwacht.

Het kost m.i. de minste energie om deze rekening te betalen met als leer aspect om voortaan alles schriftelijk aangetekend op te zeggen, copie brieven en verzendbewijzen te bewaren tot liefst schriftelijke bevestiging binnen is.

Deze schriftelijke bevestigingen bewaar ik overigens in een speciale map, die eindeloos bewaard wordt.

Ik heb mijn lesje geleerd na 9 maanden stalken door een provider met een discutabele administratie.

ja
door janbiere - Jan 26, 2012 om 14:49
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is inderdaad een goed idee om dit in een mapje te bewaren. In elk geval wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties.

jo
door jorisw - Jan 26, 2012 om 16:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op donderdag 26 jan 2012, 14:35]
Het kost m.i. de minste energie om deze rekening te betalen met als leer aspect om voortaan alles schriftelijk aangetekend op te zeggen, copie brieven en
verzendbewijzen te bewaren tot liefst schriftelijke bevestiging binnen is.


Alles schriftelijk en aangetekend opzeggen lijkt me eerlijk gezegd overkill en zonde van het geld. Gewoon telefonisch of per email, en als je binnen een bepaalde tijd geen bevestiging hebt gehad kan je er nog achteraan bellen en als dat allemaal niet lukt kan altijd nog iets aangetekends versturen.

ne
door nemop - Jan 27, 2012 om 08:00
7 Antwoorden / 1 Vragen
0

Neem het telefoongesprek waarin je een opzending van een abonnement doet op. Internetdiensten maken dit mogelijk: makkelijk met je eigen telefoon en vele malen goedkoper dan een aangetekende brief.

De opname van het gesprek krijg je in je mail toegestuurd. Achteraf geen discussie dat je niet hebt opgezegd of dat de opzegging niet door het betreffende bedrijf zou zijn ontvangen.

Twijfelt het bedrijf? Je mailt gewoon de opname door naar ze.

fnvzzp
door fnvzzp - Jan 27, 2012 om 09:50
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Geachte heer Biere,

Wij betreuren het dat u niet tevreden bent over het afwikkelen van uw opzegging.

Het lidmaatschap van FNV Zelfstandigen kunt u ieder jaar opzeggen door voor 15 november een brief of mail naar lid@fnvzzp.nl te sturen. Binnen 5 werkdagen ontvangt u dan een brief met bevestiging van uw opzegging en de einddatum. Heeft u op dag 6 deze brief niet ontvangen, dan kunt u contact opnemen met onze ledenadministratie op 030 26 37 203 of via lid@fnvzzp.nl.

Het lijkt erop dat dit in uw geval niet volgens de juiste procedure is verlopen. In de loop van volgende week zullen wij dan ook contact met u opnemen om deze kwestie op te lossen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer