jc
door jcelineba Mar 23, 2013 om 17:59
Garantie & verzekeringen

Annuleren van vakantie voor 1 persoon

Hallo,

Ik heb op 16 januari jl. een pakketreis naar portugal geboekt via correndon.
Deze is voor 4 personen, maar nu blijkt dat waarschijnlijk 1 persoon niet mee kan vanwege een studie. We hebben wel een annuleringsverzekering afgesloten, maar geldt deze ook voor deze gevallen? Ik heb de volledige reissom nog niet betaald alleen een aanbetaling gedaan.

Of moet ik als ik geen gegronde reden heb tot annuleren voor deze persoon gewoon de reissom betalen + een bedrag voor het annuleren van deze persoon?

alvast bedankt.

17229 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 23, 2013 om 18:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je moet een gegronde reden hebben om vergoeding te krijgen en die kun je vinden in de voorwaarden.
Verwacht dat een studie daar niet onder valt daar je daar zelf voor kiest en dat kun je dus weten.
Feit dat je nog niet betaald hebt doet er niets aan af.....
Veelal betaal je gewoon alles en krijg je achteraf van reisverzekeraar geld terug als het gegrond is, daar heeft reisorganisatie niets mee van doen, het is jouw verzekering.

stacey
door stacey - Mar 23, 2013 om 18:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien is er, als annulering niet vergoed wordt, een mogelijkheid ipv annuleren een ander persoon mee te laten gaan.
Dan betaal je wellicht kosten voor wijziging maar dat is misschien dan goedkopere optie.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2013 om 18:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En mocht je toch besluiten voor die ene persoon te annuleren doe dat dan zo spoedig mogelijk.
Kijk in de annuleringsvoorwaarden van je boeking.

Artikel 11: In-de-plaatsstelling

Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en
het verzoek wordt uiterlijk 7 dagen vóór vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht; en
de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze in-de-plaatsstelling.
De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 10 lid 1 bedoelde wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 12: Annulering door de reiziger

Standaard annuleringskosten Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Afwijkende annuleringskosten
Voor eigen-vervoerreizen naar wooneenheden zoals bungalows, appartementen, stacaravans en campingstaanplaatsen, zijn naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 60% van de reissom;
bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.
Organisatoren van cruises, lijndienstreizen, rondreizen, avontuurlijke reizen en reizen buiten Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen afwijken van het bepaalde in lid 1. Zij maken dat vooraf aan de reiziger kenbaar.
Indien het vervoer per lijndienst wordt uitgevoerd of bijzondere diensten worden aangeboden zoals camperhuur, huur van motorboten of zeiljachten, autohuur, bezoek aan nationale parken incl. “pretparken” of bezoek aan culturele- of sportevenementen, kunnen voor dat vervoer c.q. die bijzondere diensten afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Deze worden vooraf aan de reiziger kenbaar gemaakt.

Deelannulering

Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd.
Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, doet de reisorganisator aan de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie.
Voor de sub b. bedoelde reiziger(s) wordt de reissom gewijzigd conform de prijstabel. Voor de betaling van de gewijzigde reissom zullen de normale betalingsregels van artikel 6 gelden.
Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringsgeld verschuldigd.
Het totaalbedrag van annuleringsgeld en gewijzigde reissom zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht.

emcede
door emcede - Mar 23, 2013 om 23:59
960 Antwoorden / 4 Vragen

Je stelt eigenlijk twee vragen ineen. Even uit elkaar halen:

1. Annuleren van de reis voor deze ene persoon
Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat eenmaal geboekt, je niet meer kunt annuleren (vliegtickets, hotelkamers). Of dat in jou geval ook zo is kun je is de boekingsstukken zien. Annuleer zo spoedig mogelijk als duidelijk wordt dat deze persoon niet mee gaat.

2. Vergoeding door de reisverzekering
Je bent minimaal de aanbetaling en maximaal de reissom voor deze persoon kwijt. Of je de kosten vergoed krijgt, kun je vrij eenvoudig opzoeken in de voorwaarden. Lang niet elke verzekeraar vergoed dit maar bv. Aegon (woon- en vrijetijdspakket) en AIG (Group plus) wel, dus er is wel degelijk een kans. Natuurlijk alleen als deze persoon dit bij het boeken van de reis niet heeft kunnen voorzien.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 24, 2013 om 00:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u de voorwaarden bekijk lijk mij dat u dat daar moet vinden, of gedeltelijke afzegging in de verz. aanwezig is.

jo
door jorisw - Mar 24, 2013 om 20:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je dan wilt annuleren voor de 4e persoon, moet je ook even checken of dat nog gevolgen heeft voor de prijs van de 3 die wel gaan. Vaak zie je dat de prijs per persoon lager wordt als er meer mensen meegaan (en uiteraard hoger als er minder mensen mee gaan).