ro
door roelofensing Oct 9, 2010 om 17:57
Garantie & verzekeringen

Bonus/Malus, krom of niet

Ik heb mijzelf eigenlijk nooit gerealiseerd wat voor een belachelijk krom systeem het Bonus/Malus systeem dat de autoverzekeraars hanteren eigenlijk is.
Ik heb 15 jaar in het buitenland gewoond en heb na het terugkeren in Nederland natuurlijk geen aantoonbare schadevrije jaren meer.
Dus heb ik verleden jaar een nieuwe auto gekocht en een all-risk verzekering bij OHRA afgesloten met nul (0) schadevrije jaren, geen probleem.
Nu heb ik de pech een ongelukje te hebbem met een bromfiets waarvan je je nog steeds kunt afvragen of de brommer nu heeft aangereden of ik hem, maar verzekering technisch ben ik verantwoordelijk dus geen probleem.
De schade a 1950 euro is gerepareerd en ik heb mijn 135 euro eigen risico betaald, of er ooits iets aan de bromfietser is uitgekeerd is mij onbekend.
Want ik heb nooit meer iets verder van OHRA omtrent deze schade mogen vernemen, zeker niet over wat er is uitgekeerd noch aan mij noch aan de bromfietser.
Totdat ik de prolongatie van de autoverzekering in de bus krijg, en wat schetst mijn verbazing de premie is bijna verdubbeld van plm. 50 euro naar 90 euro per maand.
Bij navraag bij de verzekering krijg ik in eens te horen dat ik een -2 als schadevrije jaren heb ipv nul (0) jaren. Dit slaat toch nergens op na 1 ongelukje wordt je ettelijke treden naar beneden gedonderd, zowieso het
hele principe van negatieve jaren is belachelijk. Als ik nu noch ettelijke ongelukken en schades heb en dus een echte brokkenmaker ben is nog wat anders, maar na 1 ongeluk ?.
Het komt er gewoon op neer dat ik met de verhoogde premie voor nu en de komende jaren plus het betaalde eigen risico de complete schade uiteindelijke uit eigen zak moet betalen, dit slaat nergens op. Het gaat totaal voorbij
aan het principe van waarom je je verzekerd. Ik kan me beter niet verzekeren en gewoon alles uit eigen zak betalen. Daarnaast krijg je bij contact met de verzekering ook nog eens een of andere slimmerd te spreken die een verhaaltje probeert op te hangen dat het bonus/malus systeem bij wet is geregeld, volgens mij is het gewoonweg prijs afspraak tussen de verzekeraars.

459 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

vladja
door vladja - Oct 9, 2010 om 18:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

================= dubbelpost =================

Discussie hier...

Vladja

nb
door nbw - Oct 10, 2010 om 02:04
521 Antwoorden / 24 Vragen
0

Welkom terug in Nederland. Bonus/Malus systeem krom? Ja uiteraard als je maar vergenoeg zoekt. Ik vind het altijd al een krom systeem maar niet vanwege jou verhaal. Het is een soort van commerciele onderneming die bepaald of je net wel of net niet die brommer raakt.En alles is netjes geregeld in wetten.Heb ook ooit een crossbrommer geraakt. Deze vluchte weg en nooit meer teruggevonden. Wat ik wel zag was een jonge gast zonder helm of verzekeringsplaatje die van een zandpad plots de weg overstak.Gelukkig kon hij/zij vluchten. Kostte mij wel 2 stappen in de no-claim ladder. Klagen bij het waarborgfonds of de verzekeraar is zinloos, want ik had geen getuigen enzovoort en bla bla bla.

vladja
door vladja - Oct 10, 2010 om 03:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen
0

nbw,

Zet je reactie bij de andere reacties, zoals aangegeven, dan versnippert het niet.

Vladja

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer