Bonus/Malus, krom of niet
Ik heb mijzelf eigenlijk nooit gerealiseerd wat voor een belachelijk krom systeem het Bonus/Malus systeem dat de autoverzekeraars hanteren eigenlijk is.
Ik heb 15 jaar in het buitenland gewoond en heb na het terugkeren in Nederland natuurlijk geen aantoonbare schadevrije jaren meer.
Dus heb ik verleden jaar een nieuwe auto gekocht en een all-risk verzekering bij OHRA afgesloten met nul (0) schadevrije jaren, geen probleem.
Nu heb ik de pech een ongelukje te hebbem met een bromfiets waarvan je je nog steeds kunt afvragen of de brommer nu heeft aangereden of ik hem, maar verzekering technisch ben ik verantwoordelijk dus geen probleem.
De schade a 1950 euro is gerepareerd en ik heb mijn 135 euro eigen risico betaald, of er ooits iets aan de bromfietser is uitgekeerd is mij onbekend.
Want ik heb nooit meer iets verder van OHRA omtrent deze schade mogen vernemen, zeker niet over wat er is uitgekeerd noch aan mij noch aan de bromfietser.
Totdat ik de prolongatie van de autoverzekering in de bus krijg, en wat schetst mijn verbazing de premie is bijna verdubbeld van plm. 50 euro naar 90 euro per maand.
Bij navraag bij de verzekering krijg ik in eens te horen dat ik een -2 als schadevrije jaren heb ipv nul (0) jaren. Dit slaat toch nergens op na 1 ongelukje wordt je ettelijke treden naar beneden gedonderd, zowieso het
hele principe van negatieve jaren is belachelijk. Als ik nu noch ettelijke ongelukken en schades heb en dus een echte brokkenmaker ben is nog wat anders, maar na 1 ongeluk ?.
Het komt er gewoon op neer dat ik met de verhoogde premie voor nu en de komende jaren plus het betaalde eigen risico de complete schade uiteindelijke uit eigen zak moet betalen, dit slaat nergens op. Het gaat totaal voorbij
aan het principe van waarom je je verzekerd. Ik kan me beter niet verzekeren en gewoon alles uit eigen zak betalen. Daarnaast krijg je bij contact met de verzekering ook nog eens een of andere slimmerd te spreken die een verhaaltje probeert op te hangen dat het bonus/malus systeem bij wet is geregeld, volgens mij is het gewoonweg prijs afspraak tussen de verzekeraars.
Geen dubbelpost. Dubbelpost staat al bij het andere gelijke discussiepunt met een verwijzing naar hier.
Vladja
roelofensing
Ben het geheel met je eens, maar................................................zo zit het nu eenmaal in elkaar en niet anders! Voor veranderingen (kansloze zaak) moet je bij het Verbond van Verzekeraars zijn.
Pedro.
roelofensing schreef op zaterdag 9 okt 2010, 17:57: Ik heb mijzelf eigenlijk nooit gerealiseerd wat voor een belachelijk krom systeem het Bonus/Malus systeem dat de autoverzekeraars hanteren eigenlijk is.
Ik heb 15 jaar in het buitenland gewoond en heb na het terugkeren in Nederland natuurlijk geen aantoonbare schadevrije jaren meer.
Dus heb ik verleden jaar een nieuwe auto gekocht en een all-risk verzekering bij OHRA afgesloten met nul (0) schadevrije jaren, geen probleem.
Nu heb ik de pech een ongelukje te hebbem met een bromfiets waarvan je je nog steeds kunt afvragen of de brommer nu heeft aangereden of ik hem, maar verzekering technisch ben ik verantwoordelijk dus geen probleem.
De schade a 1950 euro is gerepareerd en ik heb mijn 135 euro eigen risico betaald, of er ooits iets aan de bromfietser is uitgekeerd is mij onbekend.
Want ik heb nooit meer iets verder van OHRA omtrent deze schade mogen vernemen, zeker niet over wat er is uitgekeerd noch aan mij noch aan de bromfietser.
Totdat ik de prolongatie van de autoverzekering in de bus krijg, en wat schetst mijn verbazing de premie is bijna verdubbeld van plm. 50 euro naar 90 euro per maand.
Bij navraag bij de verzekering krijg ik in eens te horen dat ik een -2 als schadevrije jaren heb ipv nul (0) jaren. Dit slaat toch nergens op na 1 ongelukje wordt je ettelijke treden naar beneden gedonderd, zowieso het
hele principe van negatieve jaren is belachelijk. Als ik nu noch ettelijke ongelukken en schades heb en dus een echte brokkenmaker ben is nog wat anders, maar na 1 ongeluk ?.
Het komt er gewoon op neer dat ik met de verhoogde premie voor nu en de komende jaren plus het betaalde eigen risico de complete schade uiteindelijke uit eigen zak moet betalen, dit slaat nergens op. Het gaat totaal voorbij
aan het principe van waarom je je verzekerd. Ik kan me beter niet verzekeren en gewoon alles uit eigen zak betalen. Daarnaast krijg je bij contact met de verzekering ook nog eens een of andere slimmerd te spreken die een verhaaltje probeert op te hangen dat het bonus/malus systeem bij wet is geregeld, volgens mij is het gewoonweg prijs afspraak tussen de verzekeraars.
Bij mij ging het van +2 naar -2 schadevrije jaren en nog niet eens veroorzaakt door mij zelf, dat deed de onbekende ander wel. De premie werd zelfs lager omwille van 1 schademelding met 'no-claimbeschermer'!
Elke verzekeraar hanteert blijkbaar, naar eigen inzicht, bij schade de terugval jaren variërend van 2 tot 6 jaren per gebeurtenis.
Als je negatieve schadevrije jaren hebt dan blijf (noodgedwongen) bij je verzekeraar, want andere verzekeraars accepteren geen negatieve schadevrije jaren.
Bonus/malus is gewoon een systeem waarbij de "brokkenpiloten" gestraft en de "veilige rijders" beloond worden.
Prima voor de verkeersveiligheid dus.....
vladja schreef op zaterdag 9 okt 2010, 18:13: Geen dubbelpost. Dubbelpost staat al bij het andere gelijke discussiepunt met een verwijzing naar hier.
Vladja
Kijk eens naar de tijd, we hebben tegelijk gereageerd, alleen op de andere toipic
spooky01 schreef op zondag 10 okt 2010, 13:16:vladja schreef op zaterdag 9 okt 2010, 18:13: Geen dubbelpost. Dubbelpost staat al bij het andere gelijke discussiepunt met een verwijzing naar hier.
Vladja
Kijk eens naar de tijd, we hebben tegelijk gereageerd, alleen op de andere toipic
Ja en wat is het probleem? Je moet dan bij 1 van de 2 topics zetten dat dat geen dubbelpost is en er daar gereageerd moet worden. zodat een overzichtelijke discussie tot stand komt. Omdat bij de andere topic al een link stond naar deze, is het volstrekt logisch om deze te ont-dubbelen. Kan het niet duidelijke uitleggen.
Vladja
harrie schreef op zondag 10 okt 2010, 07:31: Bonus/malus is gewoon een systeem waarbij de "brokkenpiloten" gestraft en de "veilige rijders" beloond worden.
Prima voor de verkeersveiligheid dus.....
Je gaat ook wel lekker door de bocht zeg! Als er door een derde schade werd aangebacht, diens naam, adres, woonplaats noch telefoonnummer niet-achterliet,
dan ben je nog zeker brokkenpiloot.
Harrie, als het je overkomt, dan ben je geen brokkenpiloot, slachtoffer van een ander nalatigheid. Dan mag je hopen dat het Waarborgfonds tussenbeide kan treden en voldoen aan de criteria die het Waarborgfonds stelt.
Bij Bonus/Malus gaat het niet om de schuldvraag maar om de claimvraag van de verzekerde. Als je geld gaat claimen van je verzekeraar, ga je omlaag in de B/M-ladder. Zo werkt dat bij alle verzekeraars. Daar zijn regels over opgesteld die voor alle verzekeraars het zelfde zijn.
Overigens moet je je afvragen of claimen bij de verzekeraar wel verstandig is. Het is een kwestie van rekenen om vast te stellen dat de schade zelf betalen soms goedkoper is, zonder terugval op de B/M-ladder.
Als je met de schadevrije jaren uit Buitenland die je vermoedelijk wel kunt bewijzen heb je geen rechten op schade vrije jaren maar er zijn onderlinge die uit coulance, vooral ex klanten als je daar 15 jaren terug weg ging om deze reden die wel eens jaren cadeau geven.
Univé doet het wel eens, vooral als je ook alle andere verzekeringen daar wilde onderbrengen.
Ohra of andere grote zal dit minder snel doen.
Dus kies een van de onderlinge die vaak soepeler zijn in dit soort gevallen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer