Brief RDW niet verzekerd?
Beste leden,
Ik heb een vraag. Van RDW heb ik een brief ontvangen dat bij controle is gebleken dat ik onverzekerd was op 25-10-2013. Brief dateert ook van die dag.
Even een uitleg voor jullie beeld.
De verzekering loopt niet van begin maand tot einde maand, maar halverwege tot halverwege van een maand.
Tot september gaat het allemaal redelijk goed. Op onduidelijkheid van herberekening in de schadevrije jaren na.
19de september is de incasso, 26ste blijkt er een storno te zijn geweest en krijg 14 dagen om alsnog te betalen. Dat doe ik op 1 oktober. Maar de 26ste krijg ik ook een aanmaning voor dezelfde factuur met 5 euro boete erop. Kan wel gaan bekvechten, maar niet zoveel zin in, dus trek het boetekleed aan en betaal die kosten ook nog.
20 oktober krijg ik een schrijven dat er nog een rekening open staat. Ik neem aan dat we het hebben over de nieuwe premie en betaal deze. Nu krijg ik van mijn vrouw te horen dat de premie is afgehouden van haar rekening (stond nog in hun bestand blijkbaar als tweede incassopunt). Tot mijn verbazing blijk ik de premie van 19 september te hebben voldaan! Dus heb ik hun om opheldering gevraagd. Mijnheer, u hebt niets openstaan. Alles klopt nu. Maar meer uitleg heb ik nog niet.
Krap 3 uur later van een brief van RDW op de mat. U was 25 oktober niet verzekerd. Krijg 14 dagen de tijd om een verklaring via de verzekeraar te krijgen. Anders krijg ik € 390,- boete opgelegd.
Stel dat de verzekeraar geen verklaring afgeeft? Wat dan?
Ik kan aan de hand van mijn afschriften aantonen dat ik wel betaald heb!
Nu moet ik zaterdag een lange rit maken naar Rotterdam (200 km). Wat als de politie me staande houdt, wegens niet verzekerd zijn?
Ik overweeg nu wel een andere verzekeraar te gaan nemen, want wil gewoon van maand tot maand kunnen betalen. Dus gewoon als het salaris binnen komt ;-)
Bedankt voor jullie reacties
Of u nu verzekerd bent kunt u zien op www.rdw.nl. Rechts in beeld voert u uw kenteken in, dan doorklikken naar "status van het voertuig", dan dient bij "WAM verzekerd" JA te staan.
U schrijft: Op de 26ste blijkt er een storno te zijn geweest. Een stornering gebeurt niet vanzelf. Waarom hebt u gestorneerd?
En is er in oktober nu twee keer voor dezelfde periode betaald?
Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij.
Geen idee waarom de incasso gestorneerd is, maar ik heb geen opdracht ervoor gegeven. Saldo was er volgens mij gewoon.
Oktober is nu gewoon betaald. September is dubbel voldaan.
Ik heb bij RDW gekeken en ben gewoon niet verzekerd!
Inmiddels ook reactie van de verzekering gekregen. September staat open!
En daarom geen verklaring.
Heb hun laten weten dat deze inmiddels 2 keer voldaan is.
Tot nu toe geen enkele reactie meer van hun :-(
Dus het wordt een wellis nietes verhaal?
Zinvol om elders alvast een verzekering af te sluiten, zodat ik komende weekend gewoon verzekerd onderweg ben?
U moet aantonen dat de maandpremies op tijd betaald zijn. Dit kan d.m.v. kopiën van de bankoverschrijvingen.
Als u géén (zogenaamde) art. 34 WAM-verklaring (klik ook * *) krijgt van uw verzekeringsmaatschappij, kunt u deze zaak voor de kantonrechter laten komen.
In dat laatste geval dient u absoluut keihard aan te tonen dat u de premie wél betaald heeft en dat de fout dus bij die verzekeringsmaatschappij ligt.
En om in dit stadium van verzekeringsmaatschappij te veranderen lijkt mij niet erg slim.
Als de politie u onderweg staande houdt en controleert voor de , zijn er 3 mogelijkheden:
- de premie is voldaan: geen probleem;
- de premie is mogelijk niet voldaan (dus u blijft volhouden dat de premie wél betaald is): u krijgt een vordering ingevolge art. 34 WAM, dus u dient binnen (meestal 14 dagen) aan te tonen, middels de al eerder door u genoemde (art. 34 WAM-)verklaring, dat u wel verzekerd bent;
- de premie is niet voldaan: auto wordt (tijdelijk) ingenomen en u krijgt dan de tijd om de premie alsnog te voldoen, waarna u binnen een bepaalde termijn de auto terug krijgt ná het tonen van het bewijs dat de verzekering wel betaald is. Er volgt dan wel een proces-verbaal voor overtreding van art. 30 WAM.
De boete voor het niet voldoen aan de vordering ingevolge art. 34 WAM staat gelijk aan de boete voor het onverzekerd zijn.
U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerijd bent.
"U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerd bent."
Als u wel verzekerd bent, of weer verzekerd bent en u voldoet niet aan die 34WAM-vordering, krijgt u toch een boete voor het niet voldoen van die vordering.
Dit staat dus los van het wel of niet verzekerd zijn.
[quote=hutch schreef op woensdag 30 okt 2013, 17:07]U moet aantonen dat de maandpremies op tijd betaald zijn. Dit kan d.m.v. kopiën van de bankoverschrijvingen.
Als u géén (zogenaamde) art. 34 WAM-verklaring (klik ook * *) krijgt van uw verzekeringsmaatschappij, kunt u deze zaak voor de kantonrechter laten komen.
In dat laatste geval dient u absoluut keihard aan te tonen dat u de premie wél betaald heeft en dat de fout dus bij die verzekeringsmaatschappij ligt.
En om in dit stadium van verzekeringsmaatschappij te veranderen lijkt mij niet erg slim.
Als de politie u onderweg staande houdt en controleert voor de , zijn er 3 mogelijkheden:
- de premie is voldaan: geen probleem;
- de premie is mogelijk niet voldaan (dus u blijft volhouden dat de premie wél betaald is): u krijgt een vordering ingevolge art. 34 WAM, dus u dient binnen (meestal 14 dagen) aan te tonen, middels de al eerder door u genoemde (art. 34 WAM-)verklaring, dat u wel verzekerd bent;
- de premie is niet voldaan: auto wordt (tijdelijk) ingenomen en u krijgt dan de tijd om de premie alsnog te voldoen, waarna u binnen een bepaalde termijn de auto terug krijgt ná het tonen van het bewijs dat de verzekering wel betaald is. Er volgt dan wel een proces-verbaal voor overtreding van art. 30 WAM.
De boete voor het niet voldoen aan de vordering ingevolge art. 34 WAM staat gelijk aan de boete voor het onverzekerd zijn.
U bent dus afhankelijk van die verzekeringsmaatschappij. Zij moeten doorgeven aan de RDW dat u (wel) verzekerijd bent.
Heldere uitleg. Top!
Ik heb mijn betalingen (..en de nota's die ik nog had) wel 100 maal op na geslagen en voor mij niet meer dan duidelijk dat de nota voldaan is.
Van de verzekering heb ik nu een bevestiging. Alles is voldaan en ben per 30-10 weer verzekerd.
Maar dan was ik de 25ste niet verzekerd!
Wat ik niet begrijp is het nota/herinnering:
"Datum 17-10-2013, factuur XXXXX Periode vanaf 19-09-2013 tot 19-10-2013.
Het is u misschien ontgaan dat de premie voor deze verzekering niet betaald is. De betaalperiode van 30 dagen is weliswaar nog niet voorbij, maar wij willen u eraan herinneren om dit bedrag binnen 14 dagen aan ons over te maken. Als u al betaald heeft kunt u deze herinnering als niet verzonden beschouwen.
Als u de premie niet op tijd betaalt, zal dit leiden tot het opschorten van de dekking en zullen wij extra kosten in rekening brengen. Deze kosten bedragen €5,- voor een aanmaning en €7,50 voor de laatste aanmaning.
Ingeval van een motorrijtuig wordt het kenteken afgemeld bij de Rijksdienst voor het wegverkeer en zal weer aangemeld worden als de premie, incl. bijkomende kosten, voldaan is."
Daar de incasso onverklaarbaar was gestorneerd en men mij hiervan op 26 september heeft geïnformeerd, heb ik deze factuur op 1 oktober voldaan (kenmerk op mijn afschrift).
Zelfs al zou ik hem nu nog niet voldaan hebben, dan zou ik nog in de 14 dagen van de herinnering vallen. Hierna zou die afgemeld gaan worden, toch?.
Nu kreeg ik eveneens op de 17de oktober een brief van de maatschappij met de herinnering, maar wordt geschreven door een ander deel van het bedrijf genaamd Anac. Vermoed een incassoafdeling?
Naar aanleiding van die brief heb ik contact gehad en is het bedrag gelijk voldaan. Verder niet gekeken over welk termijn het ging.....
Brief was gewoon de premie en geen incassokosten op de maand september. Kwartje was nog niet gaan vallen!
[quote=zoekster schreef op woensdag 30 okt 2013, 17:18]Bij welke verzekeringsmaatschappij bent u verzekerd?
Gaat over de Nederlanden van Nu...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer