door wieksel Apr 28, 2009 om 17:14
Garantie & verzekeringen

Contracten met zorgaanbieders

Goedemiddag allen,

Ik ben sinds jaren verzekerd bij Menzis (incl. Tandartsverzekering en Aanvullende verzekering). Ik heb enig overgewicht, waartegen ik aan het knokken ben. De methode van Sonja Bakker beviel mij (en is effectief voor mij gebleken) dus ik ben ook online lid geworden. Hier betaal je ca 30 euro per maand voor, en wordt je begeleid door Sonja en haar dietistes/ voedingsdeskundigen. Ik heb mijn eerste nota hiervoor gedeclareerd en kreeg van Menzis de reactie dat dit niet vergoed wordt, aangezien de zorgverlener niet aangesloten is bij e juiste branchevereniging. Na een telefoontje naar Menzis bleek dat ze dit maar op de post alternatieve geneeswijze hebben geboekt, waarvoor zo'n aansluiting bij een vereniging noodzakelijk is.
Op de site van Menzis adverteren ze met de zgn. Afvalacademie (www.gezonderafvallen.nl) wat mijns inziens hetzelfde idee is als de methode van Sonja. Als je daaraan meedoet krijg je wel vergoeding.Waarom daar wel en bij Sonja niet, wist de medewerker niet.

Mijn vragen zijn:
- Ik heb duidelijk baat bij deze methode, waarom wordt dit niet vergoed
- waarom is het niet inzichtelijker welke zorgaanbieders er gecontracteerd worden: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hierin wel inzicht krijg
- Kosten voor evt. dietiste zou ik wel terugkrijgen, hoe kan ik richting ervoor zorgen dat ik de kosten voor mijn dieetmethode ook krijg?

2654 18 Rapporteer

birdies
door birdies - Apr 28, 2009 om 17:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hierin wel inzicht krijg....

http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Vergoedingen/Zorgvinder.htm

johanpc
door johanpc - Apr 28, 2009 om 17:29
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Sonja Bakker is Geen zorgverlener maar iemand die op commerciele basis (en niet medisch erkend) werkt en als het helpt is daar niks mis mee.

Maar er zijn nu eenmaal regels waar aan ook menzis zich in deze houdt.

Je kunt altijd opvragen welke zorgaanbieders zijn aangesloten.

Zelf ben ik bij cz verzekerd en kan via een inlog kode via internet alle aangesloten zorgaanbieders opvragen.

marijke77
door marijke77 - Apr 29, 2009 om 13:02
162 Antwoorden / 3 Vragen

Als je normaal gezond eet kun je ook afvallen en blijf je op gewicht, de Sonja Bakkers komen allemaal weer aan als ze weer normaal gaan eten, behalve dan als je zoals Sonja Bakker geen aanleg hebt om dik te worden. Gezond eten wordt ook niet vergoed.

koekeloer
door koekeloer - Apr 29, 2009 om 13:13
562 Antwoorden / 19 Vragen

Je snapt zelf toch wel dat een verzekeraar niet zo maar alles gaat vergoeden. Als je er baat bij hebt, betaal het dan gewoon zelf in plaats van te gaan piepen "dat het niet eerlijk is"

hammond
door hammond - Apr 29, 2009 om 13:20
122 Antwoorden / 15 Vragen

Je gaat toch ook geen instraling van Jomanda vergoeden. Het gaat bij Sonja  Bakker alleen maar om de centen en met een beetje gezond verstand kan je haar zg. dieeten zelf ook wel verzinnen.

el
door elisamad - Apr 29, 2009 om 14:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Sonja Bakker is een privé persoon,intussen miljonair,van wie de methode geen enkel medisch aspect heeft..Men hoeft maar minder of anders te eten,meer te bewegen en men valt af!!
DÁT kan elke mens je vertellen daarvoor hoef je zelfs gen dietiste te zijn.Dat zoveel mensen Mevr Bakker de hemel inprijzen is mij onduidelijk.Het is zoals altijd een typisch geval van luiheid zelf een beetje mee te helpen met afvallen en helaas bij een dikke persoon geld:ELK pondje ging door het mondje...slechts 2% niet afvallers hebben een schildklierstoring waardoor ze niet of moeilijk afvallen

el
door elisamad - Apr 29, 2009 om 14:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het moet niet zijn:ALS ZE WEER NORMAAL GAAN ETEN,..het moet zijn:Als ze hun foute eetcultuur weer oppakken...Als je nl normaal eet wordt je niet dikker en "normaal"is voor elk persoon anders.dat ligt aan de hoger of lagere vetverbranding die elk mens anders heeft!

yinyang
door yinyang - Apr 29, 2009 om 15:21
11 Antwoorden / 3 Vragen

hallo, fijn dat je baat hebt met sonja, ik zelf ben een paar jaar geleden zelf opzoek gegaan en kwam bij voedingscentrum.nl daar kun je heerlijke balans recepten vinden veel leuker om zelf maaltijden bij elkaar te zoeken dan voorgeschreven recepten? en kost niets!!!! let op de goede vetten en suikers en de verborgen vetten schep iets minder op en neem geen tweede porti, neem mager vlees en 30+ kaas let ook op zouten die houden vocht vast, 3 jaar geleden kwam ik bij een dieetiste via m'n arts, ik woog 89 kg nu weeg ik 70 kg, sonja heeft het niet van haar zelf ze haald alle info van internet, kun je zelf ook gewoon even tijd voor maken. suc verder

du
door dubbelzout - Apr 29, 2009 om 16:03
100 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik goed ben geïnformeerd bestaat het dieet van Sonja Bakker uit het bewust leren omgaan met voedingsmiddelen. Voeding die u gewoon, net als altijd in de supermarkt koopt. Kortom u eet dezelfde voedingswaren, alleen nu bewuster. U bent dus niet gebonden aan (heel) dure voeding of toevoegingen aan de voeding. Kortom, het is volstrekt logisch dat de verzekering dat niet vergoed. Zou dat wel zo zijn, dan zat morgen 80% van de bevolking "op dieet" om je voedsel te laten vergoeden. Dus, stevig door gaan met Sonja Bakker, u hebt al succes geboekt. En volhouden. Succes!!

wi
door wieksel - Apr 29, 2009 om 16:12
3 Antwoorden / 2 Vragen

Goedemiddag allen,

Dank voor alle reacties. Ik ben blij dat ik gebaat ben bij deze methode, en wil verder niet ingaan op alle voors en tegens op de methode an sich. Ik ben schildklierpatient (geboren zonder) en wil graag van mn overgewicht af.
Het enige wat ik graag nog wil weten is waarom de verzekeraar zomaar voor de afslankacademie mag kiezen en zonder reden een soortgelijk iets naar de prullenmand mag verwijzen

druifje01
door druifje01 - Apr 29, 2009 om 16:24
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Als iedereen zijn steuntjes voor de gezondheid vergoed wil krijgen dan teren we ten lange leste voor het merendeel op het toeschieten van de overheid. Probeer het eens bij de belastingdienst. Als het om een voorgegeschreven diëet gaat kan het misschien aftrekbaar zijn. Je maatje.

audb
door audb - Apr 29, 2009 om 16:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Afvallen is niet alleen een dieet volgen er moet ook een hele goede pycholoog er bij komen.

En Sonja Bakker dieet hoe populair dan ook heeft maar voor korte duur effect.

Eigelijk zit overgewicht tussen de oren immers gaat u meer of minder eten als het u tegen zit of juist mee zit en daar kan een pycholoog u bij helpen.

birdies
door birdies - Apr 29, 2009 om 18:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Het enige wat ik
graag nog wil weten is waarom de verzekeraar zomaar voor de
afslankacademie mag kiezen en zonder reden een soortgelijk iets naar de
prullenmand mag verwijzen..........

Het is aan de zorgverzekeraar om te bepalen met wie of welke instantie men overeenkomsten aan gaat. Zo simpel is dat.
Er is trouwens geen enkele verzekeraar die Sonja Bakker dieet vergoedt. Je kan niet verwachten dat vergoedingen plaatsvinden voor elke willekeurige dieetgoeroe.

ja
door jans2 - Apr 29, 2009 om 22:13
311 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Wieksel, je bent schildklierpatiënt, daardoor heb je overgewicht. De methode van Sonja bleek effectief bij je strijd daartegen. Voor 30 euro p.m. wordt je begeleid en geadviseerd. Sommige zure reakties ten spijt: dat is niet duur voor een verbeterde gezondheid. Maar wel veel voor een kleine portemonnee. Je vragen zou je eigenlijk met vasthoudendheid moeten stellen aan je zorgverzekeraar. Wat kost die Afvalacademie? Als de prijs gelijk is en als het jouws inziens hetzelfde idee is als van Sonja, stap dan gewoon over.

ja
door jan2nolly - Apr 29, 2009 om 22:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou, onder de gegeven omstandigheden, het boek kopen van Sonja Bakker en daaruit mijn maaltijd samenstellen. Dat is dan een eenmalige uitgave.

ra
door rabbiyentl - Apr 29, 2009 om 23:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit me rot te ergeren aan mensen die hier beweren dat bij 98% van de te dikke mensen ieder pondje door het mondje gaat, en dat overgewicht tussen de oren zit.

Men vergeet blijkbaar de vele mensen die vreselijk veel aankomen door toedoen van medicatie! Ik eet gezond,a l mijn hele leven, heb nooit overgewicht gehad. Totdat ik ernstig ziek werd en medicijnen (o.a. Prednison) moest gaan gebruiken. Sindsdien ben ik 25 kilo aangekomen. Mijn eetpatroon is echt niet veranderd en nog net zo gezond. Bij mij gaat ieder pondje dus echt niet door m'n mondje! En het moeten innemen van medicatie lijkt mij toch echt niet tussen de oren te zitten!

Denk dus voortaan eerst eens na voordat je met uitspraken aankomt die nergens op slaan!

mamamama
door mamamama - May 5, 2009 om 15:27
68 Antwoorden / 7 Vragen

Dag Wieksel,

Wat Sonja heeft gedaan, is de kookgewoonte van haar oma op papier zetten en daarmee vervolgens per ongeluk een schot in de roos getroffen te hebben. Alleen grootmoeder gebruikte nog te veel vet omdat destijds de mensen meer lichamelijk werk moesten doen. Verder moet je ook maar eens op onderzoek uit gaan (kringloop) om te weten te komen hoe men vroeger kookte.

In ieder geval bakken in olijfolie i.pv. vet of boter! Geen gekochte sausen voor salades maar zelf maken met olijfolie-azijn/citroensap-zout en peper.

Begin in de kritieke fase 'smorgens met havermout gekookt in water.strooi de havermout in koud water en breng roerend aan de kook. Zet het vuur wat lager en laat het mengsel nog één minuutje na-garen.  Vind je het niet te pruimen doe er dan een klein beetje honing in. Gegarandeerd dat je afvalt, maar wel een tijdlang volhouden!

Tussen de middag: Éen boterham met vleeswaren en/of kaas, één met banaan/jam o.i.d. en ontbijtkoek/cracker.Magere melk, thee/koffie, vruchtensap. Geen frisdrank!!

'sAvonds: veel groente, weinig aardappels. Als toetje géén melk- produkten. Trosje druiven of een sapje wel.

Succes!!!!!!!

druifje01
door druifje01 - May 29, 2009 om 21:00
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Sonja Bakker is toch niet duur? Of vraagt ze uurloon? Wat zou je vergoed moeten krijgen Als je gewoon je eetgewoonten veranderd. In een Sonja Bakker tijdschrift zag ik hele gewone en betaalbare recepten staan.