si
door silver5 Jan 4, 2014 om 19:20
Garantie & verzekeringen

CZ HARDHEIDSCLAUSULE

Ik krijg al sinds 2009 een vergoeding voor zittend ziekenvervoer van CZ. De eerste aanvraag heeft al heel wat moeite gekost, maar uiteindelijk toch gekregen omdat ik per jaar 14 keer naar het UZ GENT moest. (voor iemand die in de grensstreek woont het dichtst bij) Toen al werd er door een telefoniste gezegd dat ik beter voor Utrecht of Amsterdam had kunnen kiezen omdat je dan met 5x al boven de 1000 km énkele reis uitkwam. (later werd dit weer ontkent want het moest een ziekenhuis zo dichtbij mogelijk zijn). Ik dus naar Gent omdat daar neurologie (frequente epilepsie aanvallen) cardiologie (pacemaker en syncope) én neurochirurgie (neurostimulator) onder één dak zitten. Ook een brief van de arts erbij gedaan dat ik onder begeleiding moet reizen, niet per openbaar vervoer mag en het beter is dat ik in het UZ Gent blijf omdat daar mijn hele dossier bekend is. Vorig jaar heeft (na 4x bezwaar maken) mevr. v helden besloten dat op grond van redelijkheid (mijn inkomsten liggen nog beneden AOW en daar zou dan elke 2 maanden nog 50 euro vanaf gaan inclusief tol) ik in aanmerking kwam voor zittend ziekenvervoer. Dit jaar is de situatie alleen maar verslechtert en weer presteert mevr kusters (degene die als eerste de aanvraag onder ogen krijgt) om een afwijzing te sturen nota bene op 4 jan. Dit ondanks dat ik mijn aanvraag nadrukkelijk aan mevr. v. helden gericht had omdat zij de situatie kent.
Nu moet ik wéér bezwaar aantekenen bij de juridische afdeling.
Hoe vaak moet dit nog? Ik word hier zo moe van! Ik heb al genoeg aan mijn handicaps, waarom dan deze "rompslomp" weer?

9948 16 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 4, 2014 om 21:35
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk omdat er in 2014 weer nieuwe voorwaarden gelden en uw aanvraag weer getoetst m liet worden. Wordt de vergoeding betaald uit de basis verzekering of uw aanvullende verzekering. Wat staat er dit jaar in over de vergoeding waarop u aanspraak wil maken?

si
door silver5 - Jan 4, 2014 om 21:59
39 Antwoorden / 17 Vragen

Bij CZ heb je een "hoofdverzekering" en een "basis" verzekering. De laatste is een aanvullende verzekering. Voor alle verzekeringen geld een "vast rijtje" van mensen die vergoeding krijgen zoals volledig blind, rolstoelafhankelijk, chemotherapie, en nierdialyse. Maar de hardheidsclausule is nu juist bedoeld voor mensen die daarbuiten vallen maar wel ernstig ziek zijn en afhankelijk van gespecialiseerde zorg. In mijn geval is dit zo want bijv een NVS (neurostimulator) afstellen dat kunnen ze in zeeland niet eens. De hardheidsclausule kent ook een redelijkheidsbeginsel wat wil zeggen als men bijv (in mijn geval) niet 50 euro (reis plus tol) kan missen of als je (omdat dit nodig is) per taxi vervoerd moet worden én onder begeleiding, je toch niet van iemand met een minimum inkomen kan verlangen dat die de taxikosten kan vergoeden (164 km heen en weer) Ik heb een bejaarde moeder die vanwege dat ze zelf een operatie heeft ondergaan momenteel zelf niet kan rijden (aneurysma) en vrienden die een hele dag met je in Gent doorbrengen? zoek ze maar, die vind je niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2014 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De basisverzekering is dus NIET de aanvullende verzekering. De hardheidsclausule wordt toegepast vanuit de basis verzekering.

En ja, het is logisch dat u daar elk jaar weer opnieuw een beroep op moet doen. U kunnen allerlei zaken veranderd zijn. Heel vervelend voor u, maar helaas.

si
door silver5 - Jan 4, 2014 om 22:45
39 Antwoorden / 17 Vragen

Bij CZ is de basis verzekering (bij andere verzekeraars heet het anders) eem basis aanvullende verzekering. Zo krijg je fysiotherapie deels uit de hoofdverzekering (natura verzekering vorig jaar nog 105 euro) en de rest uit de basisverzekering (vorig jaar 7,05 euro die van dit jaar heb ik nog niet ingescand maar is ongeveer hetzelfde). Zo is mij het altijd uitgelegd. basisverzekering is dus een aanvullende verzekering bij CZ.

we
door webcareteamcz - Jan 6, 2014 om 09:46
25 Antwoorden / 0 Vragen

Beste silver5,

Als medewerker Webcare van CZ zorgverzekeringen zie ik je bericht. Ik begrijp dat het erg vervelend is dat er elk jaar een nieuwe aanvraag nodig is om een akkoordverklaring voor de vervoerskosten te krijgen.

Wil je dat mijn collega, mevrouw Van Helden, je afgewezen aanvraag opnieuw beoordeeld? Stuur dan alsjeblieft je relatienummer en telefoonnummer per e-mail naar webcare@cz.nl.

Met vriendelijke groeten,

Karlijn
medewerker Webcare
CZ

si
door silver5 - Jan 6, 2014 om 10:10
39 Antwoorden / 17 Vragen

Geachte mevrouw karlijn
ik heb vanmorgen een medewerker van CZ aan de lijn gehad en mijn aanvraag zal weer door de medische commissie bekeken worden. Hopenlijk bekijken die wél de stukken van vorig jaar erbij en anders ga ik graag op uw verzoek in. ik zal dus een paar dagen moeten afwachten.

mvgr, silver5

we
door webcareteamcz - Jan 6, 2014 om 15:03
25 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Silver5,

Bedankt voor je reactie. Heb je nog vragen? Stuur dan gerust een e-mail met je relatienummer en telefoonnummer naar webcare@cz.nl.

Met vriendelijke groeten,

Melanie
medewerker Webcare
CZ

si
door silver5 - Jan 13, 2014 om 11:54
39 Antwoorden / 17 Vragen

Geachte mevr. melanie,
Zoals ik eigenlijk al verwacht had is mijn aanvraag voor zittend ziekenvervoer wederom afgewezen nu door de commissie medische beoordelingen. Ik begrijp werkelijk niet hoe men op grond van énkele reis je kan verplichten boven de 1000 km per jaar uit te komen, om dan in aanmerking te komen voor een vergoeding. Het is overduidelijk dat ik aangewezen ben op taxivervoer mét begeleiding, en nu vraag ik me af waar ik mijn eerste taxirit naar gent van moet betalen? Men kan op het redelijkheidsbeginsel besluiten mij een vergoeding te geven net zoals dat vorig jaar ook gedaan is. De leus CZ kijkt wat voor u het meest belangrijk is gaat hier duidelijk niet op.

Ik zal u nog een privé mail stiren ook maar vind dit te gek voor woorden

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Silver,

Is er een groot verschil in uw gezondheidstoestand, dus verbetering, ten opzichte van verleden jaar?

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Silver,

Is er een groot verschil in uw gezondheidstoestand, dus verbetering, ten opzichte van verleden jaar?

Of beter gezegd, denkt CZ dat?

si
door silver5 - Jan 13, 2014 om 17:18
39 Antwoorden / 17 Vragen

Geachte Tijger,

sterker nog, mijn situatie is verslechterd, en op grond daarvan is mijn afhankelijkheidsbijdrage opgetrokken met 15%. Dit is echter een "doeluitkering" bedoeld voor de dagelijkse hulp die je nodig hebt om nog enigszins goed te kunnen functioneren. Deze doeluitkering is uitdrukkelijk niet bedoeld voor vervoer naar bijv. een ziekenhuis, en al zóu ik het er wel voor gebruiken dan zou ik er nog niet eens één taxirit mee kunnen betalen. Maar zoals gezegd daar is het ook niet voor bedoeld. Het is voor mensen die mij dagelijks bijstaan indien nodig.

si
door silver5 - Jan 13, 2014 om 17:22
39 Antwoorden / 17 Vragen

overigens is mijn aanvraag direct retour gestuurd naar de commissie medische beoordelingen, omdat het vervoer vorig jaar wel goedgekeurd werd en moet men er nogmaals naar kijken. U weet niet hoe móe een mens wordt van elk jaar weer dezelfde papierwinkel

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wens u veel sterkte en succes in uw strijd.

si
door silver5 - Jan 17, 2014 om 11:50
39 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kreeg vandaag weer bericht van de medische commissie, en zoals verwacht wéér afgewezen omdat er niet voldaan wordt aan het "rijtje" wat CZ hanteert. Deze commissie weigert pertinent om naar persoonlijke situaties te kijken en nu wordt het weer doorgestuurd naar de juridische afdeling. (een herhaling van vorig jaar) Mevr. melanie (zie bericht van webcare hierboven) had het dossier al teruggestuurd naar diezelfde commissie om het nogmaals te bekijken maar helaas werkt men met oogkleppen voor. ik heb ze nu voorgesteld om mij maar naar amsterdam te laten gaan (200 km enkele reis dus 5x200km =1000 km) want dan krijg ik mijn kosten wél vergoed. (alles wordt dan opnieuw gedaan maar dat is blijkbaar wat CZ prefereert boven een goedkopere en efficiëntere oplossing) Nu is het weer doorgestuurd aan de juridische afdeling en ondertussen wordt ik steeds zieker van de spanning waar ik mijn eerste taxirit van moet betalen!

gj
door gjheijmans - Jan 20, 2014 om 15:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap er ook niks van, hoe CZ de voorwaarden hanteren. Ik kreeg een akkoord verklaring omdat het een behandeling betrof. En bij het opnieuw aanvragen voor mijn vervoerkosten, zeggen ze bij het CZ dat het ondersteunende begeleiding betreft en dat valt niet onder de voorwaarden. Er is echt niks veranderd,

Afijn ik heb het dossier opgevraagd en ga naar de geschillencommissie.

si
door silver5 - Jan 20, 2014 om 16:16
39 Antwoorden / 17 Vragen

Dat noemen ze bij CZ "meer grip op uw kosten" ze vergeten erbij te zeggen dat ze hun eigen kosten bedoelen. Er kon beter staan "meer hand op de knip".