CZ HARDHEIDSCLAUSULE
Ik krijg al sinds 2009 een vergoeding voor zittend ziekenvervoer van CZ. De eerste aanvraag heeft al heel wat moeite gekost, maar uiteindelijk toch gekregen omdat ik per jaar 14 keer naar het UZ GENT moest. (voor iemand die in de grensstreek woont het dichtst bij) Toen al werd er door een telefoniste gezegd dat ik beter voor Utrecht of Amsterdam had kunnen kiezen omdat je dan met 5x al boven de 1000 km énkele reis uitkwam. (later werd dit weer ontkent want het moest een ziekenhuis zo dichtbij mogelijk zijn). Ik dus naar Gent omdat daar neurologie (frequente epilepsie aanvallen) cardiologie (pacemaker en syncope) én neurochirurgie (neurostimulator) onder één dak zitten. Ook een brief van de arts erbij gedaan dat ik onder begeleiding moet reizen, niet per openbaar vervoer mag en het beter is dat ik in het UZ Gent blijf omdat daar mijn hele dossier bekend is. Vorig jaar heeft (na 4x bezwaar maken) mevr. v helden besloten dat op grond van redelijkheid (mijn inkomsten liggen nog beneden AOW en daar zou dan elke 2 maanden nog 50 euro vanaf gaan inclusief tol) ik in aanmerking kwam voor zittend ziekenvervoer. Dit jaar is de situatie alleen maar verslechtert en weer presteert mevr kusters (degene die als eerste de aanvraag onder ogen krijgt) om een afwijzing te sturen nota bene op 4 jan. Dit ondanks dat ik mijn aanvraag nadrukkelijk aan mevr. v. helden gericht had omdat zij de situatie kent.
Nu moet ik wéér bezwaar aantekenen bij de juridische afdeling.
Hoe vaak moet dit nog? Ik word hier zo moe van! Ik heb al genoeg aan mijn handicaps, waarom dan deze "rompslomp" weer?
Waarschijnlijk omdat er in 2014 weer nieuwe voorwaarden gelden en uw aanvraag weer getoetst m liet worden. Wordt de vergoeding betaald uit de basis verzekering of uw aanvullende verzekering. Wat staat er dit jaar in over de vergoeding waarop u aanspraak wil maken?
Bij CZ heb je een "hoofdverzekering" en een "basis" verzekering. De laatste is een aanvullende verzekering. Voor alle verzekeringen geld een "vast rijtje" van mensen die vergoeding krijgen zoals volledig blind, rolstoelafhankelijk, chemotherapie, en nierdialyse. Maar de hardheidsclausule is nu juist bedoeld voor mensen die daarbuiten vallen maar wel ernstig ziek zijn en afhankelijk van gespecialiseerde zorg. In mijn geval is dit zo want bijv een NVS (neurostimulator) afstellen dat kunnen ze in zeeland niet eens. De hardheidsclausule kent ook een redelijkheidsbeginsel wat wil zeggen als men bijv (in mijn geval) niet 50 euro (reis plus tol) kan missen of als je (omdat dit nodig is) per taxi vervoerd moet worden én onder begeleiding, je toch niet van iemand met een minimum inkomen kan verlangen dat die de taxikosten kan vergoeden (164 km heen en weer) Ik heb een bejaarde moeder die vanwege dat ze zelf een operatie heeft ondergaan momenteel zelf niet kan rijden (aneurysma) en vrienden die een hele dag met je in Gent doorbrengen? zoek ze maar, die vind je niet.
De basisverzekering is dus NIET de aanvullende verzekering. De hardheidsclausule wordt toegepast vanuit de basis verzekering.
En ja, het is logisch dat u daar elk jaar weer opnieuw een beroep op moet doen. U kunnen allerlei zaken veranderd zijn. Heel vervelend voor u, maar helaas.
Bij CZ is de basis verzekering (bij andere verzekeraars heet het anders) eem basis aanvullende verzekering. Zo krijg je fysiotherapie deels uit de hoofdverzekering (natura verzekering vorig jaar nog 105 euro) en de rest uit de basisverzekering (vorig jaar 7,05 euro die van dit jaar heb ik nog niet ingescand maar is ongeveer hetzelfde). Zo is mij het altijd uitgelegd. basisverzekering is dus een aanvullende verzekering bij CZ.
Beste silver5,
Als medewerker Webcare van CZ zorgverzekeringen zie ik je bericht. Ik begrijp dat het erg vervelend is dat er elk jaar een nieuwe aanvraag nodig is om een akkoordverklaring voor de vervoerskosten te krijgen.
Wil je dat mijn collega, mevrouw Van Helden, je afgewezen aanvraag opnieuw beoordeeld? Stuur dan alsjeblieft je relatienummer en telefoonnummer per e-mail naar webcare@cz.nl.
Met vriendelijke groeten,
Karlijn
medewerker Webcare
CZ
Geachte mevrouw karlijn
ik heb vanmorgen een medewerker van CZ aan de lijn gehad en mijn aanvraag zal weer door de medische commissie bekeken worden. Hopenlijk bekijken die wél de stukken van vorig jaar erbij en anders ga ik graag op uw verzoek in. ik zal dus een paar dagen moeten afwachten.
mvgr, silver5
Beste Silver5,
Bedankt voor je reactie. Heb je nog vragen? Stuur dan gerust een e-mail met je relatienummer en telefoonnummer naar webcare@cz.nl.
Met vriendelijke groeten,
Melanie
medewerker Webcare
CZ
Geachte mevr. melanie,
Zoals ik eigenlijk al verwacht had is mijn aanvraag voor zittend ziekenvervoer wederom afgewezen nu door de commissie medische beoordelingen. Ik begrijp werkelijk niet hoe men op grond van énkele reis je kan verplichten boven de 1000 km per jaar uit te komen, om dan in aanmerking te komen voor een vergoeding. Het is overduidelijk dat ik aangewezen ben op taxivervoer mét begeleiding, en nu vraag ik me af waar ik mijn eerste taxirit naar gent van moet betalen? Men kan op het redelijkheidsbeginsel besluiten mij een vergoeding te geven net zoals dat vorig jaar ook gedaan is. De leus CZ kijkt wat voor u het meest belangrijk is gaat hier duidelijk niet op.
Ik zal u nog een privé mail stiren ook maar vind dit te gek voor woorden
Beste Silver,
Is er een groot verschil in uw gezondheidstoestand, dus verbetering, ten opzichte van verleden jaar?
Beste Silver,
Is er een groot verschil in uw gezondheidstoestand, dus verbetering, ten opzichte van verleden jaar?
Of beter gezegd, denkt CZ dat?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer