el
door elfje9 May 12, 2013 om 12:51
Garantie & verzekeringen

Declaratie specialist

Ik ben onder behandeling geweest bij de Van Linschoten Kliniek in Hilversum ivm oor en gehoorproblemen. Ik ben nu in 2013 4 maal daar geweest:
De eerste keer is een buisje geplaatst. d
Dit werd met een plaatselijke verdoving gedaan en alles was binnen 20 minuten gebeurd.
Toen dit snel ging ontsteken, kon ik weer terugkomen om het buisje te verwijderen, en kreeg een recept voor een antibiotica kuur mee. Enkele dagen later kreeg ik hevige evenwichtstoornissen waardoor ik weer naar de kliniek ging. Kreeg hier andere medicijnen voor (die niet hielpen) en na een week was ik weer terug, ivm de heftige duizelingen die mij plat op bed hielden.
Uiteindelijk werd ik naar een Duizelingscentrum doorverwezen.
Voor de 4 consulten/behandelingen werd bij Zilveren Kruis Achmea € 1018,05 gedeclareerd.
Omdat ik dit wel erg veel vindt, heb ik geïnformeerd bij Zilveren Kruis. Het antwoord was dat men dit nooit controleert, en dat ik het met de specialist moest opnemen. Ik kreeg alleen een code mee, die stond voor operatie n.a.v. "middenoorontsteking". Ivm privacy (mijn?) waren verdere gegevens niet bekend en deed men er niets mee.
Contact opgenomen met van Linschoten specialisten. Daar vertelde mij men dat ik geen specificatie kon krijgen omdat men de declaratie van alle Zilveren Kruis cliënten als verzamelnota indient en het enige wat men kon zien was de "operatie"(aanbrengen drain) onder narcose. Narcose die ik dus niet heb gehad. Men zou hierop terugkomen na overleg met de specialist, maar 2 weken later heb ik nog niets gehoord.
Ik heb dit nu gemeld bij de NZa, maar verwacht er niet te veel van. Wat helpt wel?

5297 16 Rapporteer

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 13:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=elfje9 schreef op zondag 12 mei 2013, 12:51]
Voor de 4 consulten/behandelingen werd bij Zilveren Kruis Achmea € 1018,05 gedeclareerd.
Omdat ik dit wel erg veel vindt. Daar vertelde mij men dat ik geen specificatie kon krijgen omdat men de declaratie van alle Zilveren Kruis cliënten als verzamelnota indient en het enige wat men kon zien was de "operatie"(aanbrengen drain) onder narcose.

--Behandelingen in ziekenhuizen worden betaald volgens Diagnose Behandel Combinaties (DBC). Een DBC beschrijft het totale behandeltraject. Vanaf de diagnose tot en met de (eventuele) ziekenhuisbehandeling. Ieder behandeltraject heeft een eigen code. Hierdoor worden ziekenhuisbezoeken, onderzoeken en behandelingen niet meer apart in rekening gebracht. -- -Info-

De tarieven die ze hanteren staan gewoon te lezen op hun site dus kun je zelf toch nagaan of het een beetje klopt ? - Klik Hier-

Je kunt her ook nog even kijken: - klik Hier -

tenormin
door tenormin - May 12, 2013 om 14:24
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Een plaatselijke verdoving (regionale verdoving) is ook een narcose, hoor.

@Stacey, dit heb ik niet van een site: heb pas twee staaroperatie's ondergaan en daar het woord regionaal gehoord ;-))

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 18:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 12 mei 2013, 14:24].
@Stacey, dit heb ik niet van een site: heb pas twee staaroperatie's ondergaan en daar het woord regionaal gehoord ;-))

Oké, goed dat je het zegt ik wilde je tekst al op gaan sporen haha
Nee hoor, geintje :-)

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2013 om 12:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste elfje9,

Het is niet uit te sluiten, dat je óók slachtoffer van een groot fraudeschandaal geworden bent (zie Telegraaf). Juist nú komt het er op aan om alle fraudeurs te ontmaskeren. Mijn TIP is de onafhankelijke zorg-consumentenbond NPCF.nl om deze klacht te laten bekijken/uitzoeken. Onlangs hebben ze 8.500 leden over hun ervaringen met declaraties laten berichten en kennen intussen de weg en de boesdoeners. Dus leg het de NPCF Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie voor.......je kunt alleen winnen. Ik heb een rekening over een nooit plaatsgevonden operatie ingeruild tegen een normaal medisch onderzoek en het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein krijgt zowel een boete als ook een administratief onderzoek aan zijn ziekenhuisbroek!
Ik heb altijd een zakelijk antwoord op alle vragen van ze gekregen. Aanbevolen!

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21558862/__Onthutsende_fraude_ziekenhuizen__.html

el
door elfje9 - May 13, 2013 om 14:33
9 Antwoorden / 5 Vragen

Inmiddels is er contact geweest met de kliniek. Al is de arts het niet eens met mijn klacht, uit coulance zal het bedrag gecrediteerd worden en een aanmerkelijk lager bedrag worden gedeclareerd.
Dus controle blijft nodig.
Het grootste gedeelte van de nota is voor de instelling: administratie, computers, personeel e.d. Dit vind je niet op de DBC's enz. terug. Wat de arts als honorarium zelf rekent is alleszins redelijk.

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2013 om 14:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

elfje9 vroeg "wat helpt wel?".........

Je ziet het, controleren helpt, alhoewel de aangeboden coulanceregeling niet kan worden opgevat als het toegeven van een ("bewuste") fout. Ze willen waarschijnlijk geen openbare publiciteit over interne zaken en de actuele berichtgeving zet ze nu óók nog eens extra onder druk! KASSA inclusieve.

Het zou de kliniek echter sieren wanneer ze de klant meteen serieus nemen. Mijn voorstel: zet op de website een "binnen 24h-antwoord-garantie". Alhoewel dit eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Persoonlijk heb ik fout na fout uit rekeningen, overigens óók van apothekers kunnen halen en nooit gedacht "maakt niet uit als de verzekering het maar betaalt". Negatieve en positieve ervaringen zet je het beste direct op reviewsites, zodat een informant door jouw bericht een mening vooraf kan vormen over de zorggever.

labren
door labren - May 13, 2013 om 18:51
862 Antwoorden / 0 Vragen

waarom zou je dat willen weten , het wordt toch betaalt door je zorgverzekeraar???

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2013 om 23:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 13 mei 2013, 18:51]waarom zou je dat willen weten , het wordt toch betaalt door je zorgverzekeraar???

.....en wíe, beste labren, betaalt dan de zorgverzekeraar.........?
jij en ik en wij....... een beetje erg kort door de bocht gedacht!

hansje klein
door hansje klein - May 14, 2013 om 12:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 13 mei 2013, 18:51]waarom zou je dat willen weten , het wordt toch betaalt door je zorgverzekeraar???

Beste Labren,

Hieronder is aangetoond, dat het (naïeve) geloven dat de verzekering alles betaalt, jou, mij en ons door bedrog tenminste ca. € 300,- premie per jaar kost.
M.a.w. de eigen bijdrage kan weer terug van € 350,- naar € 50,- ....als de burgers maar oppast en melingen gaat maken van onbegrijpelijke declaraties.

TIP: kom je er niet uit hoe de afrekening bedoeld is.......neem contact op met de NPCF.nl (kostenloze zorgconsumentenbelangenbehartiger).

hansje klein
door hansje klein - May 14, 2013 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

...........en dan de vergeten link nog (sorry):

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3440855/2013/05/14/Zorgpremie-is-300-euro-te-hoog.dhtml

tenormin
door tenormin - May 14, 2013 om 13:49
16835 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 13 mei 2013, 18:51]waarom zou je dat willen weten , het wordt toch betaalt door je zorgverzekeraar???

Hé, wat schrijf jij nu? Geen idee kennelijk wat er allemaal aan de hand is? [edit redactie - off topic]

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 16:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Met al die fraude gevallen die bekend worden dan moet dat toch betekenen dat vrijwel iedereen in Nederland op de hoogte moet zijn van frauduleuze handelingen in zijn of haar directe omgeving.

In het geval van de fraude door ziekenhuizen zijn het uiteindelijk toch de "mensen op de werkvloer" die de onterechte declaraties verwerken. Een medisch secretaresse moet toch zien dat dingen die zij (meestal is het een zij) invoert in het systeem niet overeenkomen met de activiteiten?

Of doet iedereen gewoon of z'n neus bloed zolang we maar een baan hebben?

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 16:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En ook nog: het lijkt erop dat de zorgsector flink geprofiteerd heeft van de slechte naam die de zorgverzekeraars hebben. Zodra er maar iets is in die sector zijn het de verzekeraars die het hebben gedaan. En ondertussen frauderen de zorgverleners zelf harder dan wie dan ook in Nederland. Nu gaat het alleen nog maar over ziekenhuisdeclaratie maar hoe zit het bij de grote hoeveelheid therapeuten die in ons land rondlopen? Zodra die weten dat een verzekering een bepaald aantal sessies vergoeden dan zullen ze ongetwijfeld tot dat maximum gaan, of het nu nodig is of niet.

tenormin
door tenormin - May 14, 2013 om 16:57
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, ik ben bang het laatste......Als klokkenluider sta je ook in de kou. Dat zou een heel hoge drempel worden. Alleen ex-werknemers willen hierover nog wel eens iets loslaten.

hansje klein
door hansje klein - May 14, 2013 om 18:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 14 mei 2013, 16:57]@jorisw, ik ben bang het laatste......Als klokkenluider sta je ook in de kou. Dat zou een heel hoge drempel worden. Alleen ex-werknemers willen hierover nog wel eens iets loslaten.

De ambtenaren van de belastingdienst zijn begonnen hun baas van jokkek te beschuldigen.....misschien een omslag in het (angst-)systeem. Daarentegen kan de Rotterdamse ambtenaar juist zijn baan kwijtraken, alhoewel hij integer op misstanden wilde wijzen:

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/14/rotterdam-wil-ambtenaar-ontslaan-voor-lekken-aan-nrc/

Het lijkt op botsen van machtsystemen, bij het ministerie, bij de gemeente en hopelijk nu ook binnen de zorg. Je houdt tegenwoordig niets meer onder de pet en dat is maar goed ook!

hansje klein
door hansje klein - May 15, 2013 om 19:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Alhoewel we van het oorspronkelijke thema afdwalen en primair fraude besproken werd hierboven, misschien een goede tip hoe en waar en met welke risico's je kunt verklikken, aan-de-bel-trekken of kunt klokkenluiden met voorbereidende hulp van profi's. Maak van je eerlijke hart geen moordkuil!
Moet je bij voorbeeld rekeningen schrijven voor de baas, waarvan je weet, dat er nooit iets voor is geleverd...of er nooit is geopereerd, lees dan het volgende:

http://www.adviespuntklokkenluiders.nl/klokkenluider/vragen