jinglestudio
door jinglestudio Nov 23, 2017 om 17:58
Garantie & verzekeringen

Eigen risico

zojuist een rekening gekregen van het eigen risico van maart 2016 ! .... zorgverzekeraar zilveren kruis opgebeld hoe dat kon, kennelijk heeft het ziekenhuis waar ik een behandeling onderging eerst een nota ingedient ( wat afgehandeld was door de zorgverzekeraar ) en maanden later die nota ingetrokken en een "correctie nota" ingedient ruim anderhalf jaar na de tijd, ik moet dus nu nog een aanzienlijk bedrag betalen aan de zorgverzekeraar van het eigen risico van 2016, mag dit zomaar ? ik lees ergens anders op deze site dat een zorgverzekeraar maximaal een jaar na de tijd nog een rekening mag declareren van het eigen risico van het jaar daarvoor, het is mij niet te verwijten dat die nota zo laat door het ziekenhuis is ingedient, is dat nog steeds correct.....??

met vriendelijke groet, lhp ten thije

4863 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, uw veronderstelling is niet terecht.

Afgezien daarvan was u op de hoogte dat u in 2016 zorg gebruikt hebt, waarbij het eigen risico van toepassing zou zijn. Dus u had daar rekening mee kunnen houden.

getty
door getty - Nov 23, 2017 om 18:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit mag. U moet gewoon betalen. U mag vast een betalingsregeling afspreken als u het niet in 1 x kan betalen. Maar betalen moet u gewoon.

marita5
door marita5 - Nov 23, 2017 om 18:09
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jinglestudio ,

Rekeningen die betrekking hebben op het eigen risico van een bepaald jaar kunnen nog t/m 31 december van het daarop volgende jaar door de zorgverzekeraar in behandeling worden genomen. Dit betekent dus dat rekeningen uit 2016 nog verrekend mogen worden met het eigen risico van 2016 als de rekening voor 31 december 2017 bij de verzekeraar binnen is. Het kan volgens deze regeling dus langer dan een jaar duren voor de rekening binnen is.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/veelgestelde-vragen-over-de-ziekenhuisrekening#no6

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2017 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wist dat u in 2016 zorg gehad had en dat die betaald moet worden. Dus u moet betalen. Vraag anders eventueel om een betalingsregeling.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2017 om 19:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, die late factuur is jou niet te verwijten. Maakt voor de betaling ervan natuurlijk niets uit.

jan vis
door jan vis - Nov 24, 2017 om 13:04
7 Antwoorden / Vragen

Helaas gebeurt dat meer, mij ook overkomen. Ziekenhuizen doen vaker later nog een gecorrigeerde nota indienen. Eigen risico nog niet op. Dan is het betalen ook als U het eigen risico verhoogt heeft.

1paul
door 1paul - Nov 24, 2017 om 16:11
3188 Antwoorden / 0 Vragen
mo
door mof - Nov 24, 2017 om 19:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe kan tot twee jaar nog worden gedeclareerd bij u.

ki
door kimmiely - Nov 25, 2017 om 10:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het wel zo dat een rekening zeker wel anderhalfjaar op zich kan laten wachten. Wat ik niet zeker weet of het correct is een nota te veranderen in de loop van de tijd.Dat had de zorgverzekering u zeker moeten mededelen. Dat is wel zo redelijk. Als een regel niet redelijk is,zoals in uw geval,denk ik wel dat u het kunt aanvechten. Verder is het belangrijk om u voor de tijd goed te laten informeren bij de zorgverzekering wat een eigen bijdrage gaat kosten voor wat behandeling dan ook. Ik wens u veel geluk