en
door enzobuscherhof Nov 16, 2010 om 19:55
Garantie & verzekeringen

Eigen risico maar aanvullend verzekerd zijn

: Ik heb op 3 november 2010 een rekening mogen ontvangen van tandheelkundige zorg. Ik ben verzekerd conform het tandpakket D. 100% vergoeding (alle kosten) tot 1500, -- euro.
Wat wordt mij medegedeeld: dat vanwege het feit dat een prothese tot 75% in basis vergoeding zit ik over die vergoeding (75%) maar eigen risico moet gaan betalen. Mijn inziens belachelijk! Waarom heb ik een pakket D genomen...juist om deze kosten op te vangen. Ik heb aan ONVZ gezegd dat ik weiger om eigen risico te gaan betalen voor kosten die 100% vergoed dienen te worden via dit pakket. Wat is de mening van kassa?

749 12 Rapporteer

moonacrobat
door moonacrobat - Nov 16, 2010 om 20:39
32 Antwoorden / 0 Vragen

100% is 100%.

Ik heb hun voorwaarden voor 2011 doorgelezen en zie daarin geen uitzondering. Wat staat er in de voorwaarden van 2010?

Gr. Henry

pb
door pbarendse - Nov 16, 2010 om 20:52
406 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry dat ik jullie beiden moet teleurstellen, maar ik denk dat de verzekering gelijk heeft. Alle vergoedingen uit het basispakket zijn onderhavig aan het eigen risico. Als u het eigen risico nog niet (volledig) voldaan heeft wordt over deze vergoedingen dus het eigen risico berekend.
Omdat het kunstgebit voor 75% uit de basisverzekering betaald wordt (dit is volgens mij wettelijk zo geregeld) komt dit ten laste van het eigen risico.

vladja
door vladja - Nov 16, 2010 om 20:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De aanvullende verzekering vergoed boven/buiten de basisdekking.

Vladja

ha
door hanneke - Nov 16, 2010 om 20:59
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 16 nov 2010, 20:55]De aanvullende verzekering vergoed boven/buiten de basisdekking.

Vladja
Dus de 25% die niet vanuit de basisverzekering wordt vergoed, wordt door de aanvullende verzekering volledig vergoed, tot een maximum van € 1500 natuurlijk.
Volgens mij is het niet toegestaan om middels een aanvullende verzekering het eigen risico op de basisverzekering af te dekken. Het eigen risico is immers wettelijk verplicht.

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 16, 2010 om 21:47
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is logisch dat datgene dat in de basis zit niet vergoed wordt vanuit de aanvullende.
Iedereen heeft een eigen risico van 165 euro dus die kosten betaal je inderdaad zelf.

birdies
door birdies - Nov 16, 2010 om 22:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik heb aan ONVZ gezegd dat ik weiger om eigen risico te gaan betalen voor kosten die 100% vergoed dienen te worden via dit pakket......

Dat kun je wel zeggen, maar je zit er helemaal naast met jouw redenering. Als je daarin volhardt gaat dit sowieso problemen opleveren.

@moonacrobat: je antwoordt klopt niet.

stacey
door stacey - Nov 16, 2010 om 22:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Verplicht eigen risico 2011
Het verplicht eigen risico is een bedrag dat u moet betalen als u medische kosten maakt.

Dit betekent dat u de eerste € 170,- aan zorgkosten -> die onder de basisverzekering vallen, zelf moet betalen.

Verstrekkingen uit de aanvullende verzekeringen vallen hier niet onder.--

druifje01
door druifje01 - Nov 16, 2010 om 22:29
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het doet er niet toe welk pakket u heeft, want het gaat om twee verschillende geldstromen met hun voorwaarden. Het eigen risiko is een overheidsmaatregel en staat los van de pakketdekking van de verzekering.

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 16, 2010 om 22:46
1961 Antwoorden / 1 Vragen

--Verplicht eigen risico 2011

Het is 2010.

birdies
door birdies - Nov 16, 2010 om 22:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Het is 2010..... Jee, knap van je!

stacey
door stacey - Nov 16, 2010 om 23:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 16 nov 2010, 22:51].....Het is 2010..... Jee, knap van je!

Ja ze is goed hè, toch niet zo blond ;-)

De Verzekeringsite was al geheel ge-update met de nieuwe jaar/prijsinfo..........
Maar het geldt ook gewoon hetzelfde voor 2010 ook hoor en het dan geldende verplichte eigen risico (van 165,00 nu) hoor.

Je kunt het verplichte eigen risico niet afdekken met een aanvullende verzekering.

moeder56
door moeder56 - Nov 16, 2010 om 23:41
483 Antwoorden / 2 Vragen

Het klopt gewoon. Je hebt een basisverzekering deze vergoed 75%.
Op gebruik uit de basisverzekering is een eigen risico van toepassing van € 165,00 ongeacht (behoudens een paar uitzonderingen).
Dit moet je gewoon betalen, je bent in je aanvullende namelijk niet verzekerd voor een vergoeding van het eigen risico.