ch
door chris1100 Jun 24, 2012 om 11:25
Garantie & verzekeringen

Europees zorgverzekering

Elke Europeaan die in een ander Europees land een ongeval of ziek wordt wordt direct in dat land geholpen en de betalingen worden buiten je om geregeld.
Waarom is een Europeaan dan niet vrij om zijn zorgverzekering in een ander Europees land af te sluiten en dat dan ook zijn medicijnen uit een veel goedkoper land vandaan komen. Dit zal miljarden kunnen gaan besparen!
We zijn toch een Europa of geld het dan weer niet?
Uit ervaring weet ik dan de medicijnen in Frankrijk bijna de helft goedkoper zijn. En er zullen zeker landen zijn die het voor nog veel minder doen.

8541 28 Rapporteer

czar
door czar - Jun 24, 2012 om 17:50
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik woon in Duitsland, maar draag zorgpremies af in Nederland.
Ik kan me niet voorstellen dat dezelfde medicijnen in het ene land veel goedkoper zijn dan in het andere. Misschien dat sommige landen meer subsidie geven
Wat ik wel weet is dat ik zowel in Duitsland als in Nederland zorg kan krijgen, maar dat ik in Duitsland daarvoor geen eigen bijdrage hoef te betalen.

su
door supermuis10 - Jun 28, 2012 om 11:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Denk ook niet dat ze dit zullen doen dan kunnen ze in nederland hun zakken niet lopen vullen

jancorporaal
door jancorporaal - Jun 28, 2012 om 11:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

ben er helemaal voor dit initiatief voor een europese zorgverzekening, zegt het voort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jancorporaal
door jancorporaal - Jun 28, 2012 om 11:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=chris1100 schreef op zondag 24 jun 2012, 11:25]Elke Europeaan die in een ander Europees land een ongeval of ziek wordt wordt direct in dat land geholpen en de betalingen worden buiten je om geregeld.
Waarom is een Europeaan dan niet vrij om zijn zorgverzekering in een ander Europees land af te sluiten en dat dan ook zijn medicijnen uit een veel goedkoper land vandaan komen. Dit zal miljarden kunnen gaan besparen!
We zijn toch een Europa of geld het dan weer niet?
Uit ervaring weet ik dan de medicijnen in Frankrijk bijna de helft goedkoper zijn. En er zullen zeker landen zijn die het voor nog veel minder doen.

aiko
door aiko - Jun 28, 2012 om 12:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

klopt in duitsland hoef je geen euigen bijdrage te betalen.

la
door lanzenk - Jun 28, 2012 om 12:05
21 Antwoorden / 7 Vragen

Ach een recent voorbeeld

Ibuprofen 600mg 40 stuks Spanje 1,89 Nederland (2e verstrekking) 13,80
Colchicine 0,5 mg 60 stuks Spanje 2,50 Nederland (1e verstrekking) 16,30

Zoek het maar uit?

aw
door awijnveen - Jun 28, 2012 om 12:55
3 Antwoorden / 8 Vragen

Wij kopen in Spanje flumucil 600 mg, bruistabletten,20 stuks voor € 3,50,-,en bij het Kruidvat 6 stuks ook 600 mg,€ 6,50.-
AWijnveen

tj
door tj.daems - Jun 28, 2012 om 13:14
13 Antwoorden / 27 Vragen

We hebben de mond vol van één Europa, waarom dan niet een verzekering afsluiten in een land waar de zorg en de medicijnen veel minder kosten dan in eigen land? Neem b.v. Duitsland, waar je geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Misschien kan KASSA dit aan de betreffende minster van gezondheid voorstellen? Als individue heb je n.l. geen schijn van kans, dat je gehoord wordt. De alsmaar duurder wordende zorgkosten zijn inmiddels voor velen onbetaalbaar geworden!

wi
door wicket - Jun 28, 2012 om 13:24
49 Antwoorden / 0 Vragen

Aiko en vele anderen. In Duitsland betaal je wel degelijk een eigen bijdrage per recept. En net zoals in Nederland worden sommige medicijnen niet vergoed.

Voor een opname in een Duits ziekenhuis betaal je 10 euro per dag eigen bijdrage. Hoe ik dit weet? Omdat mijn zus al meer dan 30 jaar in Duitsland woont.

jossy
door jossy - Jun 28, 2012 om 13:55
47 Antwoorden / 1 Vragen

En zo worden we langzamerhand Federaal Europa ingezogen.......

gr
door grobertje - Jun 28, 2012 om 13:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kun je doen wat je wilt.Ze vinden telkens wel een gaatjes om zichzelf te verrijken. Wij wonen in de wintermaanden in Spanje,
medicijnen zijn daar over het algemeen meer als de helft goedkoper.
Voorheen was de huisarts, specialist etc. ook goedkoper, maar wat doen de Nederlandse ziektekostenverzekeringen, ze sluiten contracten af met ziekenhuizen, huisartsen, specialisten etc. zogenaamd om het de klanten makkelijker te maken, ze hoeven niet meer met aan hun zorgverzekeraar te vragen of de behandeling in Spanje gedaan kan worden met als gevolg, de tarieven van alles gaan omhoog. Nee , de zorgverzekeraars en alles daaromheen zorgen goed voor zichzelf en wij met z'n allen betalen dit.
Dat veel oudere de ziektekosten verzekering, eigen bijdragen bijna niet meer op kunnen brengen maakt niets uit. Ik vraag me af waarom er nog zoveel zorg aan de oudere besteed wordt, die kunnen toch veel beter dood gaan, dan zit je tenminste niet met het probleem dat Nederland vergrijst.

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 28, 2012 om 15:27
134 Antwoorden / 1 Vragen

Voeger was alles beter. Toen moesten we nog kolen naar boven sjouwen voor de kachel en was een ijsje maar 5 cent. We gingen met de fiets op vakantie en de tandarts had geen verdoving. Veel beter dan nu (ahum).
Mensen denk toch eens na. Wat bereik je met dat gemopper? Kijk eens hoe goed wij het nu hebben vegeleken met vroeger.

jo
door jorisw - Jun 28, 2012 om 15:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jobiejoba schreef op donderdag 28 jun 2012, 15:27]Voeger was alles beter. Toen moesten we nog kolen naar boven sjouwen voor de kachel en was een ijsje maar 5 cent. We gingen met de fiets op vakantie en de tandarts had geen verdoving. Veel beter dan nu (ahum).
Mensen denk toch eens na. Wat bereik je met dat gemopper? Kijk eens hoe goed wij het nu hebben vegeleken met vroeger.

Precies. En bovendien slaat dat cherry-picking in zaken die in andere landen toevallig iets beter zijn ook nergens op. In Spanje zouden de pillen goedkoper zijn. Maar zij hebben weer een gigantische werkeloosheid. In Duitsland zou je geen eigen bijdrage hebben. Maar daar hebben ze weer geen wettelijk minimumloon. Oftewel: het gras is niet altijd groener aan de andere kant.

jo
door jopaprovoost - Jun 28, 2012 om 16:20
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bekend is dat medicatie in Spanje vaak (veel) goedkoper was/is. Dermate dat nog niet lang geleden nederlanders en belgen een privëhandeltje opzetten door (op vakantie) massaal medicatie in te slaan voor zichzelf, familie, buren... Spanje heeft deze lucratieve handel, o.i. terecht, ingedamd door onbeperkt te leveren of voor te schrijven wat gevraagd wordt. Ik vind het ongehoord dat een partij die ´vrijheid´ in haar naam voert de vrije keuze van zorgverzekering in de EU belemmert en de staat via de nederlandse rechtspraak verschoond wordt van nochtans erkende discriminatie van gemigrëerde nederlanders onder de noemer ´bestuurlijke naiviteit´! Het is toch hemeltergend dat fouten van de staat juridisch worden verschoond met argumenten die van geen enkele burger geaccepteerd zouden worden?

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 28, 2012 om 16:37
134 Antwoorden / 1 Vragen

Emigreer dan naar Spanje.
Je kan niet van alles het maximale ontvangen en het minimale betalen. Alles heeft een prijskaartje.

cl
door cluwie - Jun 28, 2012 om 16:55
25 Antwoorden / 8 Vragen

Die meneer of mevrouw jorisw Die schrijft dat wij het hier zo goed hebben, als u over heeft geeft u dan wat aan het KWF of Kika. Geloof mij, we zijn er nog lang niet en diegene die het dan nu heel misschien nog goed hebben worden steeds en steeds minder. Natuurlijk is het niet te vatten dat zoals ik een puf gebruik en hier 47 euro koste en op vakantie in Frankrijk heb ik er één gekocht voor 19 euro, het zelfde merk van Glaxo, dus nog hier gemaakt ook.

ch
door chris1100 - Jun 28, 2012 om 17:16
1 Antwoorden / 2 Vragen

Een toevoeging over de rechtvaardigheid van het systeem zorgverzekering.

Voor een ingrijpende behandeling wordt soms verwezen naar een ander land, om verschillende redenen. Dit is niet de keus die wij mogen maken, dat zijn de verzekerings-maatschappij die daar over beslissen. Wanneer wij zelf met advies komen worden we niet gehoord.
Wij zijn de genen die betalen en zij bepalen, vreemd de klant is toch koning of vergis ik me.

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 28, 2012 om 17:19
134 Antwoorden / 1 Vragen

De apothekers en de importeur pikken natuurlijk ook hun graantje mee Cluwie. Glaxo is geen Nederlands bedrijf.

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 28, 2012 om 17:23
134 Antwoorden / 1 Vragen

Zou je dan niet blij zijn als je die behandeling kan krijgen als het nodig is?

monique12
door monique12 - Jun 28, 2012 om 17:46
10 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon helemaal uit Europa stappen lijkt mij een veel beter plan! het gaat ons de kop kosten. En ze drukken maar miljarden voor Spanje Italie Cyprus Griekenland en wie komt daar nog meer bij? Nederland wellicht.!!!??? En wie moet dat niet bestaande geld terug betalen? Precies, wij, de burgers!

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 28, 2012 om 18:16
134 Antwoorden / 1 Vragen

Het geld dat een Nederlander gemiddeld aan geneesmiddelen uitgeeft, is in 2009 gestegen tot € 341. Dit bedrag ligt 15% onder het West­Europees gemiddelde (€ 402).

Totale uitgaven in West­Europees perspectief.

In onze buurlanden ligt de geneesmiddelenconsumptie19 tot 67% hoger.In Belgie is­ in 2009 gemiddeld € 406 per hoofd besteed aan geneesmiddelen, in Duitsland € 473. In Frankrijk bedroegen de uitgaven € 570 per hoofd. Het land dat gemiddeld het meeste geld uitgeeft aan geneesmiddelen, is Zwitser­land.

In vergelijking met het van oudsher zuinige Denemarken liggen de uitgaven per hoofd van de bevolking in ons land zo’n 30% hoger. De Zuid ­Europese landen hebben traditiegetrouw eveneens lage geneesmiddeluitgaven per inwoner. Nederland bevond zich in 2009 met 341 euro boven het niveau van Italie (€ 327) maar was goedkoper dan Portugal (€ 346) en Spanje (€ 357).

bron SKF

gr
door grobertje - Jun 28, 2012 om 20:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jobiejoba schreef op donderdag 28 jun 2012, 15:27]Voeger was alles beter. Toen moesten we nog kolen naar boven sjouwen voor de kachel en was een ijsje maar 5 cent. We gingen met de fiets op vakantie en de tandarts had geen verdoving. Veel beter dan nu (ahum).
Mensen denk toch eens na. Wat bereik je met dat gemopper? Kijk eens hoe goed wij het nu hebben vegeleken met vroeger.

We leven nu en als je nu moet leven van alleen een AOW uitkering met een klein pensioen of nog erger van een uitkering dan heb je weinig te makken.
Want alleen al de premie zorgverzekering + eigen bijdragen, gas, water,licht en verzekeringspremie. Hoe goed heb je het dan ???? Je zult wel niet tot deze categorie horen.

hereistom
door hereistom - Jun 28, 2012 om 21:13
739 Antwoorden / 1 Vragen

Tja je kan het niet met Spanje vergelijken, want die staat net als Griekenland aan de rand van de afgrond!
Alles kan daar wel 'goedkoop' zijn, daarom hebben ze ook zoveel schulden en dat kunnen wij gaan betalen!

an
door annawalraven - Jun 28, 2012 om 22:28
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het zal toch bekend zijn dat het apothekerstarief per medicijn bijna 6 euro is bij een herhaal recept en het dubbele bij een eerste gebruik van een medicijn !
Dat zal in het buitenland dan niet het geval zijn ???

jo
door johannezzz - Jun 28, 2012 om 23:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je gaat vergelijken, moet je er niet een dingetje uitpikken, maar alles vergelijken.
In Duitsland bestaat het verschil tussen verplicht verzekerd en particulier nog. Als je particulier verzekerd bent, betaal je een smak meer dan hier.
In Spanje zijn niet alleen de medicijnen goedkoper, maar ook het brood, de wijn, het bier, en nog een heleboel meer. Daarom verdienen ze er ook minder dan wij, namelijk de helft minder.
In Duitland tanken is nog steeds goedkoper, in Griekenland is driekwart van elke huiseigenaar ook écht eigenaar, er wordt eerst gespaard en dán gekocht en niet andersom, zoal wij doen. Zij hebben een huis, wij hebben niks, alleen een hypotheek.
In Bulgarije kosten de medicijnen een fractie van wat ze in Spanje kosten, en in Thailand krijg je zowat nog geld toe (alleen verdienen ze daar inderdaad ook ietsiepietsie minder dan wij).

Ik vind dit dus een non-diskussie, er is altijd wel wat te vinden in de rest van Europa, of de wereld, wat goedkoper is dan hier, maar dan moet je ook de levensstandaard bekijken, de belasting die geheven (en betaald) wordt, de relatieve welvaart, enz. enz.

fe
door festinger - Jun 29, 2012 om 02:28
410 Antwoorden / 18 Vragen

Als we toch veroordeeld zijn tot 1 Europa en marktwerking, waarom mag je dan elders niet goedkoop boodschappen doen als consument. En dan niet alleen zorgverzekering. Waarom mag ik geen nieuwe auto kopen in EU land Letland.Kost een derde van de nieuwprijs hier. Exact dezelfde auto. En niemand kan dat uitleggen. Voor de VVD geld vrije marktwerking enkel binnen eigen landsgrenzen en voor D´66 is meer Europa het credo, maar waarom .

Heb als kiezer deze vraag over de auto gesteld aan alle partijen. Alleen het CDA was zo fatsoenlijk genoeg te reageren, echter zonder inhoudEnkel dank en bla bla.

jobiejoba
door jobiejoba - Jun 29, 2012 om 07:52
134 Antwoorden / 1 Vragen

Grobertje, staat U er wel eens bij stil dat heel veel andere mensen met werklen zoals postbode`s en de cassiere van de supermarkt een lager inkomen hebben dan U? En dat een uitzendkracht geen loon of uitkering krijgt als het werk om 3 uur op is? En dan ook de rekeningen moet betalen?

ft
door ftm - Jun 30, 2012 om 23:52
102 Antwoorden / 1 Vragen

Chris100: de situatie in Frankrijk is onvergelijkbaar met die van Nederland.

Ten eerste heeft Frankrijk bijna 4 maal zoveel inwoners dan Nederland, dus is de verhouding omzet-kosten en dus de prijs ook sterk verschillend.
Ten tweede is het voorschrijfgedrag van de artsen in Frankrijk vele malen groter dan in Nederland. Franse artsen schrijven nl. véél meer medicijnen voor dan in Nederland, waar artsen verhoudingsgewijs zeer terughoudend zijn.
In Frankrijk kom je de spreekkamer van de arts zelden uit zonder een stapel voorgeschreven medicijnen.

Dus met een hoger aantal verkochte medicijnen en gelijkblijvende kosten is het in Frankrijk, maar ook in andere Europese landen, veel eenvoudiger lage prijzen te hanteren dan in Nederland waar relatief weinig medicijnen worden verkocht.