RW
door RWout Aug 23, 2024 om 13:05
Garantie & verzekeringen

Fabrikant vraagt bijbetaling van 50% bij 2e keer vervanging van defecte oven

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een nieuwe keuken laten plaatsen met Whirlpool/Indesit apparatuur.

Na ongeveer een jaar begon de oven regelmatig uit te vallen. Toen ik contact opnam met de winkel werd ik doorverwezen naar de fabrikant. Via de fabrikant heb ik meerdere repratie bezoeken gehad, maar het probleem kon niet worden opgelost. Er is toen besloten de oven geheel te vervangen.

Nu heeft de nieuwe oven het ongeveer een jaar goed gedaan, maar valt ook deze nu regelmatig uit, het is dus exact hetzelfde probleem als die ik met de vorige oven had. Wederom staat de eerste reparatie afspraak geplanned. Maar ook heeft de fabrikant al laten weten dat als de oven niet gerepareerd kan worden, deze dan kan worden vervangen met 50% bijbetaling.

Mijn vraag is: mag dit zomaar? Zover ik weet heb ik wettelijk recht op een goedwerkend product. Ze hebben de vorige keer het probleem niet kunnen oplossen, dus ik vermoed dat dit deze keer ook niet gaat lukken.

3753 8 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 23, 2024 om 13:12
2246 Antwoorden / Vragen
1

De verwachte levensduur van Whirlpool is toch ongeveer twee jaar? Maar goed, natuurlijk hebt u het recht garantie te claimen maar dan wel bij uw leverancier, niet bij de fabrikant. Die leverancier zal dat dan naar verwachting allemaal wel niet begrijpen en zeggen dat uw garantie verlopen is dus kunt u wellicht het beste maar direct juridische bijstand inroepen en schriftelijk communiceren.

marita5
door marita5 - Aug 23, 2024 om 13:42
11642 Antwoorden / 15 Vragen
2

Hallo RWout , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( lees benedenaan ook onder : Zie ook ) 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

sira
door sira - Aug 23, 2024 om 14:20
2521 Antwoorden / 24 Vragen
3

De eerste keer is dus al fout verlopen.

Uw leverancier (de verkoper) is verantwoordelijk en geeft garantie en die had aangesproken moeten worden, ook bij de tweede keer. Met de fabrikant heeft u helemaal niets te maken.
Lekker gemakkelijk van uw leverancier, wel verkopen, maar garantie ho maar.

Als u een jaar geleden op internet 'garantie" had ingetypt, had u uitgebreide uitleg gekregen over hoe de wet in elkaar zit.

sw
door swat1500 - Aug 23, 2024 om 17:59
3851 Antwoorden / 0 Vragen
4

Zoals al gezegd u moet met een garantieclaim bij de leverancier en dus niet de fabrikant van het produkt zijn tenzij deze twee een en dezelfde persoon zijn.
Fabrieksgarantie is meestal 2 jaar en de fabrikant heeft de oven kennelijk onder deze garantie vervangen.
De fabrieksgarantie wordt niet verlengd door de vervanging. Dus nu is de fabrieksgarantie voorbij en mag de fabrikant bij vervanging de kosten in rekening brengen. Dat zij dit beperken tot 50% is dan erg schappelijk want ze zijn daartoe immers niet verplicht.

U zult dus bij de leverancier moeten  zijn om een vergoeding voor die 50% bijbetaling zijn of de levarancier moet met de fabrikant regelen dat deze (mogelijke) nieuwe vervanging of de reparatiekosten voor haar rekening komen.

1paul
door 1paul - Aug 24, 2024 om 08:09
3308 Antwoorden / 0 Vragen
1

naast de al gegeven antwoorden is het zo dat als u een nieuwe oven krijgt omdat de oude stuk is en niet gerepareerd kan worden NIET de garantie opnieuw gaat lopen!

betekent dat u aan moet gaan tonen dat uw produkt al bij levering een gebrek had waardoor het nu niet meer correct werkt.

mocht u besluiten op het aanbod in te gaan overweeg dan serieus, en leg dit ook voor, om een ander model aan te schaffen!!

ro
door ronny530 - Aug 24, 2024 om 11:45
2882 Antwoorden / 41 Vragen
2

Reparatie of vervanging van de oven verlengt de garantietermijn inderdaad niet, ongeveer 2 jaar is een ruim begrip omdat de garantie verlopen kan zijn ook al is het maar één dag.
Mocht dat het geval zijn dan wordt u een coulance van 50% korting op de aanschaf van een nieuwe oven aangeboden en is gezien de afschrijving van 2 jaar na aanschaf redelijk omdat u de ovens heeft kunnen gebruiken.
Wettelijk heeft u recht op een werkend product maar de wet stelt ook dat u er niet beter van mag worden en dat zou u als u een geheel nieuwe oven zou krijgen er wel van worden.
Als de garantietermijn nog niet verstreken is dan heeft u wel recht op een vervangende oven maar ook dan geldt dat de garantietermijn niet opnieuw ingaat en af gaat lopen.


heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2024 om 14:02
16948 Antwoorden / 202 Vragen
1

Aanvullend geef ik bij deze ook links naar de relevante wetgeving in deze. Ala al gesteldL de verkoper is degene die u dien aan te spreken.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Richard Q
door Richard Q - Aug 26, 2024 om 16:12
1 Antwoorden / Vragen
1

Als de een na de ander oven het begeeft, zou ik toch naar een andere oorzaak gaan zoeken. Los contakt, raakt de oven oververhit door slechte warmte afvoer? Een nieuwe kan zoiets wel aan maar zal na verloop van tijd toch de geest geven.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ri
Rick van Oosten - Sep 17, 2024 om 23:02
Vakantie & reizen

Kan Booking.com alles maken?

Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten.  Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer

Wi
Wim-Bart - Sep 19, 2024 om 14:45
Computers & telefonie

Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben

Gechte,

2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.

Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.

Afijn een week ... Lees meer

Du
Duifje123 - Sep 15, 2024 om 19:00
Geldzaken & recht

BKR registratie

Hi!

Mijn vader heeft een BKR registratie lopend, met een bedrag van 0 euro. Een codering A2 staat hierbij. Dit vinden wij best wel gek. Aangezien het een schuld uit 2008 zou betreffen. In de tussentijd heeft hij onder bewind gestaan en in de WSNP gezeten. Een eventuele schuldenlijst kan ik opvragen bij de bewindvoerder aangezien zij claimen gegevens 7 jaar te bewaren. 

Echte ... Lees meer