Ar
door Ariane Goossens Jun 21, 2024 om 13:45
Garantie & verzekeringen
Garantie en recht

In juli 2020 kocht ik een Arco eettafel Extenso II voor 3950,- De tafel is uitklapbaar tot bijna 3 meter. De uitklapbladen bestaan uit een onderblad met daaroverheen een fineerlaag. Deze fineerlaag steekt 2,5 cm uit ten opzichte van het onderblad. Na 3 jaar bemerkte ik scheuren op de plaats waar de fineerlaag uitsteekt. De tafel wordt niet intensief gebruikt en is goed onderhouden.
De dealer van Arco in Utrecht waar ik de tafel kocht, is inmiddels failliet en zo kwam ik bij de firma Eijerkamp terecht. Zij melden dat Arco de tafel uit de productie heeft genomen en derhalve niets meer kunnnen doen. Terwijl de website van Arco 5 jaar garantie belooft en tenminste 40% van de herstelkosten voor haar rekening neemt na een periode van 3-4 jaar.
Arco / Eijerkamp kunnen mijns inziens niet onder de garantie uit. Dat de tafel inmiddels niet meer wordt gemaakt is geen argument.

2187 11 Rapporteer
1paul
door 1paul - Jun 21, 2024 om 14:01
3219 Antwoorden / 0 Vragen

de garantie ten tijde van aankoop daar gaat het om, als deze toen bij aankoop ook 5 jaar was dan heeft u recht van spreken en alleen bij Arco als deze de garantie verstrekt en bij niemand anders.

heeft u bewijzen van de garantie bij aankoop, dan kunt u deze afdwingen via de rechterlijke macht eventueel!!

Ja
door JannyBoe - Jun 21, 2024 om 14:08
540 Antwoorden / Vragen

Het is me niet helemaal duidelijk maar u schrijft dat de dealer waar u de tafel kocht failliet is gegaan? U moet bij de verkoper zijn voor garantie.
Wat de fa. Eijerkamp ermee te maken heeft zou u eens toe moeten lichten.
Bij Consuwijzer van de ACM vindt u alles over garantie.

marita5
door marita5 - Jun 21, 2024 om 14:09
11571 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ariane Goossens ,

Elk Arco meubel is vervaardigd van bijzonder hoogwaardige materialen en wordt met de grootst mogelijke zorg geproduceerd. Mocht er desondanks toch iets misgaan, dan lossen wij dat natuurlijk graag op. Arco geeft 5 jaar garantie op haar meubelen. Bekijk de garantievoorwaarden

In de voorwaarden staat : Aanmelding van aanspraak op garantie dient plaats te vinden bij uw Arco dealer, uitsluitend onder overlegging van de factuur en dit garantiebewijs. Uw dealer zal daarna zorgdragen voor de verdere afhandeling van de klacht.

Als de dealer failliet is , neem dan eens contact op met Arco ,

Arco Meubelfabriek B.V.
Parallelweg 2-III
7102 DE Winterswijk

Telefoonnummer: 0543 546098
( telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 17:00 uur )
E-mailadres: info@arco.nl

rj
door rjw - Jun 21, 2024 om 14:17
3308 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt er op dat de fineerlaag iets is gekrompen, iets wat voor kan komen bij fineer. Het is dan weliswaar geen massief hout maar wel een natuurlijk product wat werkt afhankelijk van de omgevingsomstandigheden. Je kunt dit makkelijk opvullen met reparatiemateriaal wat te krijgen is in een bouwmarkt of speciaalzaak.

mahadma
door mahadma - Jun 21, 2024 om 14:20
11620 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom zou eijerkamp u deel/garantie moeten geven als zij geen partij zijn in het dispuut.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 21, 2024 om 19:59
2148 Antwoorden / Vragen

Het 'leest' alsof Arco 5 jaar fabrieksgarantie geeft en daar zou u dan als dat klopt ook een beroep op kunnen doen. Wettelijke garantie heeft u niet meer omdat u die moet claimen bij uw leverancier en die is failliet.

ne
door neodutchio - Jun 21, 2024 om 21:22
5191 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt een overeenkomst met een verkoper in Utrecht die niet meer bestaat. Bij aankoop hebt u naast de wettelijke garantie extra fabrieksgarantie gekregen. Om daar gebruik van te maken zal u dus ook bij de fabrikant moeten aankloppen. Zomaar naar een andere verkoper gaan heeft geen nut, die is geen partij in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2024 om 15:09
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Ala al gezegd, helaas nee! In deze kwestie kunt u ook (helaas) geen beroep doen op de wettelijke garantie aangezien de verkoper failliet is. Zie o.a. En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25 waaruit is af te leiden dat dee verkoper verantwoordelijk is en dus degene is die zou moeten worden aangesprkne doch die is failliet. U zou eventueel wel een claim kunnen neerleggen bij de curator die het failissement heeft afgehandeld doch daar bent u dan mogelijk al te laat mee en zal het ook erg veel moeite kosten. U kunt dus helaas in ieder geval geen aanspraak maken op hulp van Eijerkamp in zake de garantiekwestie.

an
door ant40 - Jun 25, 2024 om 10:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik jouw foto bekijk valt het mij op dat het onderste gedeelte na beneden is gebogen en niet meer recht langs de lat loopt.
Misschien daardoor de scheuren ontstaan?

Gr
door GreesjeG - Jun 25, 2024 om 11:59
12 Antwoorden / Vragen

Beste Ariane, Als je Arco-dealer failliet is heb je pech. Alleen als Eijerkamp de garantie van Arco heeft overgenomen heb je recht van spreken. Als dat niet zo is zou je nog kunnen proberen bij het hoofdkantoor:
Arco Meubelfabriek B.V.
Parallelweg 2-III
7102 DE Winterswijk
tel: 0543 546 570 (ma t/m vrij 10:00 - 17:00)
info@arco.nl
 Veel succes.

Ozymandias
door Ozymandias - Jun 25, 2024 om 13:54
189 Antwoorden / Vragen

Wat ik niet snap is dat een fineer tafel bijna 4000 euro kost. Fineer is goedkope troep wat gegarandeerd stuk gaat. Het kan niet tegen vocht, het kan niet tegen een stootje, het kan niet tegen zonlicht. Echt waardeloos spul. En zonde van het geld dit.