MD
door MDeHeer Feb 2, 2017 om 18:57
Garantie & verzekeringen

Geen DigID geen polis

Ik heb een zorgverzekering afgesloten bij Zilveren Kruis. Nu krijg ik altijd een polis via de email, maar Zilveren Kruis kiest ervoor om de polis naar "mijn" DigID inbox te sturen, maar ik heb dus geen DigID, en wil dit ook niet.  Contact opgenomen, maar omdat ik een internetpolis heb, gaat alles digitaal en gaat de polis naar de inbox van DigID. Al zeker tien jaar lang krijg ik mijn polis via de email, dus ook digitaal, maar dat mag volgens Zilveren Kruis niet vanwege de wet op de privacy. En op papier willen ze niet doen, want ik heb een internetverzekering.
Dus nu weerhoudt Zilveren Kruis mij van het zien van mijn polis. Ik vraag mij af of dit wettelijk is, want iemand moet zijn polis toch kunnen inzien? Stel dat de gegevens niet kloppen bijvoorbeeld, dan kan die polis misbruikt worden oid.

5589 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weerhoudt uzelf van het kunnen inzien van de polis. U hebt een verzekering waarbij alles via internet gaat, maar u doet het maar half. Dan had u gewoon de duurdere moeten nemen op papier.

getty
door getty - Feb 2, 2017 om 19:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kiest zelf voor deze verzekering met bijkomende voorwaarden, snel maar een digid aanmaken dus.

fa
door familyman - Feb 2, 2017 om 19:10
888 Antwoorden / 1 Vragen

Voorwaarde 1 bij een internetpolis is een veilige digid brievenbus. U heeft gekozen voor een internetpolis, dus moet u aan die regel voldoen. Dat u dat niet wilt, tja, dan heeft u geen polis. U kunt uw polis inzien via digid, dus u bent fout in deze. En ja, vroeger, toen was alles anders en geluk heel gewoon ..........

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2017 om 19:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan toch je polis inzien. Als je geen gebruik wilt maken van DigiD, waarom sluit je dan een verzekering af die alles via internet afhandelt? Voortaan niet alleen op de prijs letten, maar ook op de voorwaarden van een verzekering.

Keus is dus aan jou: wel DigiD, wel polis inzien (en alle andere zaken als verbruikt eigen risico, ingediende declaraties enz.); geen DigiD, geen polis enz. inzien. En ja het is wettelijk toegestaan wat ZK doet.

want iemand moet zijn polis toch kunnen inzien

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 19:48
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie het probleem niet of anders gezegd: wat weerhoudt u van het aanvragen van een digd? Als u dat niet vertrouwt kunt u altijd instellen dat u een SMS code krijgt om in te loggen.
Gewone e-mail is 'kraakbaar'. Jammer maar wel waar.

MD
door MDeHeer - Feb 2, 2017 om 21:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als een digID vereist was, waarom kon de polis dan zonder DigID afgesloten worden? Dus daar was geen DigID voor nodig. Werd ook niet vermeld bij de aanmelding of iets dergelijks. Hoe moeilijk is het om dit bij het aanmelden te vermelden.
Ik ben groot voorstander van vrije keuze en hierin is geen keuze voor de klant. En als de klant geen DigID wenst, en gewoon de polis per email wil ontvangen, zoals Zilveren Kruis in 2015 nog deed!, dan moet dit gewoon geen probleem zijn. Kreten als "had niet alleen naar de prijs gekeken" zijn niet van toepassing. Dat bepaal ik zelf en deze verzekering is identiek aan de gewone basisverzekering, alleen alles gaat digitaal.  Dat doe ik al jaren en al jaren ontvang ik de polis in mijn email. Het is gewoon klantonvriendelijkheid van Zilveren Kruis.  Eind dit jaar snel opzeggen en voor een klantvriendelijker verzekeraar kiezen, zonder DigID. Gelukkig bestaan die nog. Dank voor jullie reacties.

fa
door familyman Feb 2, 2017 om 21:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

Reken er nu maar op dat veel meer instanties digid gaan gebruiken en al gebruiken. Het is geen klantonvriendelijkheid maar de tijd waarin wij leven. Je kan ook digitaal declareren. En dan veranderen dingen. En opzeggen per 31-12-2017 hoeft niet, als u toch veranderd zegt die verzekering uw bestaande verzekering op, let wel op dat eventuele aanvullende verzekeringen dan meegenomen worden. Maar zomaar een vraag (u hoeft natuurlijk geen antwoord te geven) maar wat heeft u tegen digid?

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En via internet is die polis echt goedkoper dan met papier.

costnix
door costnix Feb 3, 2017 om 14:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil mijn polis gecaligrafeerd hebben op perkament.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2017 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix. Dat verzoek kunt u per Digid indienen.:-))

newmikey
door newmikey - Feb 2, 2017 om 21:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo u heeft geen DigiD, hoe doet u dan in 's hemelsnaam aangifte inkomstenbelasting elk jaar?

tenormin
door tenormin Feb 2, 2017 om 21:44
16837 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Ook zonder DigiD kan men belastingaangifte doen hoor, schrijft iemand die ook geen DigiD heeft. (En ook geen apps en sms). Kortom, geen mobiele telefoon ook nog eens. ;-O

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Maar u doet uw belastingaangifte niet zelf.

diumenge
door diumenge - Feb 2, 2017 om 21:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Al tien jaar krijg je de polis digitaal, dus ooit liep je voorop in de ontwikkelingen. Nu valt je stil. Het is 2017, neem een Digid. Email is voor dit soort zaken passé.

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2017 om 21:57
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft zelf aangegeven dat u de polis digitaal wilt ontvangen. Zelf heb ik onlangs de polissen van Zilveren kruis per post ontvangen. Dus zit er niets anders voor u op een DiGiD aan te vragen. Dit is ongevaarlijk voor u.

jo
door jorisw - Feb 2, 2017 om 21:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de reden dat je geen Digid wilt gebruiken? Het is veiliger dan email. Om jouw email te kraken is alleen het password nodig. Voor Digid authenticatie heb je Digid usernaam, password, MSISDN en ook nog een keer jouw mobiele telefoon voor de SMS authenticator. De eerste 2 kan je volledig geheim houden, en de laatste kan je alleen maar ontvangen op jouw mobiele telefoon (je moet flink wat hacken om die SMS ergens anders te ontvangen, en dan heb je nog steeds die eerst 2 nodig).

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2017 om 22:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Eind dit jaar snel opzeggen en voor een klantvriendelijker verzekeraar kiezen, zonder DigID. Gelukkig bestaan die nog.....

Nog wel, maar dat zal snel steeds minder worden. Over enkele jaren misschien nog 1? En om nou een verzekeraar uit te kiezen alleen vanwege die mogelijkheid?

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 2, 2017 om 22:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

Waarom geen DigID? Je moet met de tijd meegaan. Betaalkaarten en kasscheques bestaan ook niet meer, en daarvoor heb je een PINpas.

De DigID is net zo'n stap. Als je niet meedoet aan de nieuwe ontwikkelingen maak je het jezelf verdomd moeilijk!

fl
door flessebon - Feb 2, 2017 om 23:17
418 Antwoorden / 7 Vragen

Misschien heeft u iets aan onderstaande link, volgens de webcare van zk zou u via deze link kunnen instellen dat de communicatie weer via papier moet verlopen.

link

fa
door familyman Feb 2, 2017 om 23:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan wel, als dat kan, tegen een hogere premie ............ principes kosten geld.

ma
door maarten heest Feb 3, 2017 om 09:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

Niet voor deze polis echter.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 3, 2017 om 00:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft liever een internetpolis via een onveilig manier. U stelt zich star op jegens DigiD. Dit is een veel veiliger manier en met DigiD heeft u ook bij andere sites toegang, UWV, pensioenfondsen, toeslagen enz enz
Maak nou die account gewoon aan , 4 minuten werk en dan kunt u fijn uw polis lezen.

fl
door flessebon Feb 3, 2017 om 08:37
418 Antwoorden / 7 Vragen

Zo wordt je op kosten gejaagd (pc, internetabonnement, software, mobieltje en printer) en voor zòn dure verzekering willen veel mensen een papieren polis, lijkt mij wel zo logisch.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2017 om 08:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts wil juist geen dure papieren polis, maar een goedkopere via internet.
Op kosten gejaagd? Doe niet zo mal, dat internetabonnement had hij al voor zijn polis en waarom een printer?

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 3, 2017 om 11:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger om zijn polis uit te printen :-)

ma
door maarten heest - Feb 3, 2017 om 09:32
463 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de voorwaarden:

De ZieZo-verzekeringen zijn internetverzekeringen. Dit betekent dat

alle contact via e-mail, de website en het klantdomein verloopt. Zo

ontvangt u bijvoorbeeld uw polisblad digitaal in het klantdomein. En

kunt u uw declaraties alleen via de app en het klantdomein indienen.

mo
door mof - Feb 3, 2017 om 12:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, u moet uw polis kunnen inzien. Dan moet u wel een digid nemen.
alleen als u buiten uw eigen schuld om geen digid kunt krijgen zal zk u de polis op andere
wijze moeten openbaren.
Ze hoeven niet op iedere exclusieve wens van een klant in te gaan

ze mogen het gewoon doen

ga
door gastonf - Feb 3, 2017 om 12:28
20 Antwoorden / 6 Vragen

DigiD is wettelijk gezien niet verplicht, het is iets wat je weer moet hebben. Het is gemakkelijk voor de overheid en bedrijven.
Laat de juridsche afdeling van de verzekering waar bij je zit maar aantonen dat je het wettelijk verplicht om een Digid te hebben. Ze zullen gaan bluffen want ze willen alles het liefst digitaal doen.
Slechts 1 restrictie, je mag de afgelopen 5 jaren geen gebruik gemaakt hebben van DigiD in welke vorm dan ook!!!

zoekster1
door zoekster1 - Feb 3, 2017 om 13:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar zo bijzonder is die polis toch ook weer niet? Als u per se geen Digid wilt dan kunt u er ook gewoon op vertrouwen. Ik neem aan dat u wel een bevestigingsmail heeft gekregen dat u zich heeft aangemeld. En u betaalt ook iedere maand de premie.

ma
door marleenvanh - Feb 3, 2017 om 13:39
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. U kunt dus kiezen: Een DigiD (al dan niet met extra beveiliging door SMS) aanvragen of inderdaad - in elk geval- dit jaar uw polis NIET in kunnen zien. Wat is trouwens de reden dat u geen DigiD wilt? Ik persoonlijk wilde de SMS service er niet bij. Dat had een goede reden want ben vaak in het buitenland (op een plaats zonder GSM bereik!) en dan is dat een probleem. Inmiddels kan ik dan ook weer kiezen (ik ben bij Bewuzt) voor geen SMS. DigiD is -voor mij- IDEAAL!

Jeannetims
door Jeannetims - Feb 3, 2017 om 14:31
51 Antwoorden / 3 Vragen

Als je echt geen Digid wilt en wel online bankiert, dan denk ik dat je nog even geduld moet hebben. Er bestaat nl. een andere inlogmethode: iDin. Hiermee kun je inloggen met dezelfde gegevens als waarmee je inlogt op je bankomgeving. Er wordt via de bank alleen gecontroleerd of de inloggegevens juist zijn. Verdere bankgegevens worden niet gedeeld. Er zijn al zorgverzekeraars waarbij je via iDin in kunt loggen. Ik denk dat Zilveren Kruis ook zal volgen.
Meer informatie vind je via Google.

ro
door roel sannes - Feb 3, 2017 om 19:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens volledig met de moderne tijd mee te gaan en lees goed wat u neemt. Ik heb ook een zelfde polis van Zilver Kruis. Het is duidelijk aangegeven dat er alleen met DigiD gewerkt wordt. Er is geen enkele reden om geen DigiD te nemen. Risico`s zijn er altijd op internet maar het DigiD systeem rukt snel op. Dus gebruik is al bijna noodzakelijk. Zilveren Kruis heeft hier totaal geen schuld aan. Zo werkt de moderne tijd !!.

fl
door flessebon - Feb 4, 2017 om 09:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is wel een heel domme redenering. Zelfs bij de verkiezingen heeft men oude software en onbeveiligde usbsticks gebruikt. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. En die is voor het publiek meestal niet zichtbaar. Je ziet alleen de mooie reclamespotjes en hoort meestal alleen de gladde PR praatjes.

sira
door sira - Feb 6, 2017 om 10:19
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Per telex misschien een optie? :-))

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2017 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of postduif.:-))

sira
door sira Feb 6, 2017 om 11:17
2350 Antwoorden / 24 Vragen

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat er soms dingen zijn die mij ook tegen de borst stuiten, zeker als het wordt geadviseerd of wordt opgedrongen door overheidsinstanties, banken enz. Vaak zijn die zaken niet in mijn belang, maar in hun belang.
Maar de vooruitgang kun je niet tegenhouden en dan zul je met je tijd mee moeten gaan.

In het geval van TS, hij kiest er zelf voor om een internetpolis af te sluiten, en helaas, daar zitten dan consequenties aan.

Wat mij wel opvalt, is hoeveel mensen hun DigiD aan de boekhouder geven (of deze vraagt er om). Je zult ze de kost moeten geven.