mi
door michaelz Feb 9, 2004 om 15:46
Garantie & verzekeringen

Geove; te late omzetting particulier naar ziekenfonds

Ik ben gedurende een jaar particulier verzekerd (sutdentenverzekering) geweest bij Geove. Toen ik in mei dit jaar wederom werk had, kreeg ik van Geove een brief waarin stond dat ik mijn verzekering om kon zetten naar een ziekenfonds verzekering. Het zou goedkoper zijn en ik zou hetzelfde gemak blijven behouden. Echter omdat er nergens met klem stond dat ik over moest stappen, heb ik het op dat moment links laten liggen; ik woonde nog thuis en ik had geld genoeg om die paar euro meer te blijven betalen. In october kreeg ik echter een kamer en ik besloot toen om toch maar mijn verzekering om te zetten naar een ziekenfonds verzekering. Die paar euro verschil zou toch altijd fijn zijn. Echter, Geove wil ineens aanspraak maken op het bedrag wat zij zouden hebben moeten ontvangen vanaf 1 juni, toen ik dus net een maand gewerkt had. Na veel gezeur bleek ik wettelijk verplicht om mijn verzekering had moeten omzetten, maar dat had ik nog niet eerder gehoord van hun kant. Het betrof echter zo'n 180 euro, die ze meteen maar van mijn rekening afschreven. Erg leuk, want ik kan je vertellen, van 30 euro kan ik niet een maand leven. Dus, ik belde de postbank en liet het terugstorten. Immers, ik had nooit toestemming gegeven voor dergelijke inningen, alleen voor het maandelijkse bedrag. Inmiddels heb ik ik restitutie gevraagd voor mijn particuliere verzekering, welke zij verekend hadden met het ziekendfonds. Echter achteraf moet ik toch weer die 180 euro betalen, sterker nog, ze beweren dat ze nog recht hebben op een maand meer (december), welke ik allang heb overgemaakt. Toch weiger ik met klem om dit bedrag over te maken, die 210 euro hebben ze naar mijn mening geen recht op. Ze hebben ook nog steeds geen steekhoudende argumenten gegeven, alleen dat het wettelijk zo is dat ik moet betalen. Zelfs ondanks het feit dat je wettelijk gezien niet dubbel verzekerd mag zijn. Ze konden mij zelfs nog niets eens een artikelnummer vertellen waar het te vinden zou moeten zijn. Iemand die mij hier misschien meer over kan vertellen?

353 1 Rapporteer

lu
door luca_1 - Apr 16, 2004 om 12:37
11 Antwoorden / 0 Vragen

In je polisvoorwaarden van je studentenverzekering kun je nalezen dat je alleen onder bepaalde voorwaarden gebruik kunt maken van deze goedkope particulier verzekering. Zo moet je bijvoorbeeld studiefinanciering ontvangen. Bij wijzigingen waarop je het recht op de goedkope verzekering verliest ben je zelf verantwoordelijk dit door te geven aan je zorgverzekeraar.Het ziekenfond is een verplichte verzekering waar je slechts in hele uitzonderlijke gevallen onder uit kunt. Als je in loondienst bent en onder de ziekenfondgrens zit zal je werkgever altijd via je salaris een bedrag voor het ziekenfond inhouden. Daarnaast ben je verplicht een nominale premie te betalen en heb je de keus een aanvullende (particuliere) verzekering ter uitbreiding op je ZF dekking af te sluiten.Hiervoor geld echter wel vaak dat er medische selectie kan plaatsvinden en de zorgverzekeraar je niet hoeft te accepteren.
In jouw geval is het niet terecht dat je met een beschuldigende vinger naar je zorgverzekeraar wijst. Je had het een en ander na kunnen lezen in je polisvoorwaaren en je werkgever had je moeten informeren.Immers de zorgverzekeraar
is niet van jouw persoonlijke omstandigheden op de hoogte. Zij zijn bij zowel destudentenverzekering ( een particulier product met wettelijke bepalingen)als bij de ziekenfonds verzekering gebonden aan wettelijke bepalingen.