li
door liesbethmal Dec 18, 2015 om 01:07
Garantie & verzekeringen

Goed verzekerd.

Mijn vraag:

Als iemand door omstandigheden (tijdelijk) geen auto op haar of zijn naam kan hebben en iemand anders zet deze op haar of zijn naam, betaald belasting en verzekering, zijn dan beide personen verzekerd als ze beide gebruik maken van deze auto.

Groet en bedankt voor de antwoorden,  Liesbeth.

2034 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 18, 2015 om 01:27
11716 Antwoorden / 52 Vragen

In nl is de auto, lees kenteken, verzekerd. Alleen de persoon die als kentekenhouder bekend is bij de RDW krijgt alle boetes belastingen voor zijn rekening. Ook moet die persoon zorgen voor een verzekering en de jaarlijkse keuring. Maak vooraf duidelijke afspraken op papier en teken die beiden.

Cookies
door Cookies - Dec 18, 2015 om 08:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo, moet er even gesjoemeld worden?

Gr
door Grunn1 Dec 18, 2015 om 11:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft dit antwoord met de vraag van ts te maken?

holstein
door holstein Dec 18, 2015 om 16:22
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hoezo gesjoemeld, de vraag is toch duidelijk, Liesbeth doet niks verkeerd, jij mag ook in de auto van je buurman rijden.

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2015 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een auto moet verzekerd zijn. Het maakt niet uit wie er in rijdt. Als er schade wordt veroorzaakt keert de verzekering uit.

Behalve als iemand niet MAG rijden en degene op wiens naam die verzekering staat, daar weet van heeft.

me
door mein33 - Dec 18, 2015 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@liesbethmal,

De autoverzekering wordt afgesloten door de kentekenhouder van de auto.
Met toestemming van de kentekenhouder mag iedereen met een geldig rijbewijs de (verzekerde) auto besturen.
De kentekenhouder krijgt ook de eventuele boetes op de deurmat.
De kentekenhouder is de eigenaar van de auto, m.a.w. u bent geen eigenaar meer van de auto en de nieuwe eigenaar zou kunnen besluiten het voertuig niet meer aan u terug te geven.
Bij het overschrijven van het kenteken krijgt u een "vrijwaringsbewijs" om aan te kunnen tonen dat u niet meer de eigenaar bent en niet meer verantwoordelijk bent voor hetgeen er met de auto gebeurt. Wees daar heel zuinig op, mocht de nieuwe eigenaar onverhoopt rare dingen met de auto gaan doen, je weet het immers maar nooit.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 18, 2015 om 10:39
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik op papier eigenaar ben, verzekering en belasting betaalde mag ik hem wel eens aan de ex eigenaar uitlenen!

Zelf zit ik met hetzelfde, ik heb 80% no claim,  woon in goedkope NH en mijn zoon studeerde in ZH waar de motorrijtuigen belasting dus van mijn goedkoopste van NL  het NH naar een van de duurste ZH gaan!

Ik bezit nu 3 voertuigen en man, vrouw, dochter en zoon gebruiken ze alle 3 afhankelijk ruimte, trekhaak of afstanden...
Een ruime bus, kleine stadsauto of zuinige diesel....

Alleen 1 waarschuwing;
Als je langer dan 1 jaar (vermoedelijk nu langer geworden maar weet niet zeker) je geen verzekering hebt komt jou opgebouwde
no claim korting / schade vrije jaren te vervallen!

Niet te lang die stopzetten als je een flinke korting hebt dus!

li
door liesbethmal - Dec 18, 2015 om 19:43
45 Antwoorden / 55 Vragen

Bedankt voor de meeste antwoorden, dat van de no claim korting wist ik.

Veel groetjes,  Liesbeth.

sw
door swat1500 - Dec 18, 2015 om 20:40
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Als de tweede regelmatige bestuurder niet tot uw huishouden behoort en vaker dan incidenteel de auto gebruikt dan moet u deze persoon als regelmatige bestuurder opgeven bij de verzekeraar. Het risico voor schade is bij meer gebruikers hoger dan bij 1 gebruiker. Daarnaast zou het kunnen dat de andere gebruiker een brokkenpiloot is die zelf nergens een verzekering kan afsluiten. De premie komt dan hoger te liggen. Verzwijgt u dat er een regelmatige andere bestuurder is dan loopt u het risico dat schade niet gedekt wordt.