door wim bakker Jan 10, 2024 om 20:57
Garantie & verzekeringen

Heeft iemand ervaring met paardenverzekeringen

ik heb een goede kennis en die had een paard welke 2 jaar gelden plotseling op natuurlijke wijze is gestorven. zij was en is er nog steeds kapot van. zij heeft na de koop het paard gelijk verzekerd tegen o.a. een accuut verlopen ziekte. De kosten van deze verzekering zijn ruim € 7000,00 geweest.

na het overlijden heeft zij circa 3 weken later gebeld met de verzekering met de vraag wat ze moest doen, nu haar paard is overleden.

welnu ze had a la minuut moeten bellen en niet 3 weken later. want volgens de polis had dat binnen 24 uur gemoeten. Hallo, dit gaat om een paard, een levend dier, een surrogaat kind zeg maar, geen auto.

Naja na 2 jaar gedoe krijgt ze uit coulance dan 1000 euro, en dat is het dan. ik vind dit op het maar zo te zeggen een verkapte vorm van diefstal.

1930 7 Rapporteer
sira
door sira - Jan 10, 2024 om 21:04
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Ik snap er werkelijk niets van. Lees het verhaal zelf ook nog eens na.

Waarom 3 weken later bellen of binnen 24 uur? Had het paard gered kunnen worden? Of had u het dood moeten melden?

Dood melden geldt ook voor mensen, kun je ook geen 3 weken mee wachten.

Ik ben een groot dierenliefhebber, maar het zijn geen surrogaatkinderen van mij, maar gewoon huisdieren waar je een grote band mee hebt.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 21:07
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Moet binnen 24 uur omdat de verzekering dan eventueel een authopsie kan laten uitvoeren. Een paard wordt vaak binnen 1 of 2 werkdagen door de destructie opgehaald.

sira
door sira Jan 10, 2024 om 21:17
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Duidelijk.
Ik heb heel mijn leven wel heel veel paard gereden, maar nooit eentje in mijn bezit gehad.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 12:42
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk zelf in de paardensector en ken verschillende verzekeringsmensen. Er wordt veel gefraudeerd met dode paarden die nog vrolijk in het buitenland rondlopen vandaar dat ze graag direct bij overlijden op de hoogte willen worden gesteld zodat ze het kadaver kunnen zien.

sira
door sira Jan 11, 2024 om 12:45
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Dat had ik moeten weten vanwege je naam ;-))

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 13:52
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, mijn nickname is vernoemd naar mijn favoriete hengst (die ik ook een aantal jaren heb mogen verzorgen)

ju
door juliomariner - Jan 10, 2024 om 21:05
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Tuurlijk had ze dit binnen 24 uur moeten melden. De verzekering kan dan eventueel een authopsie laten uitvoeren. Dit staat ook gewoon in de voorwaarden.
Ongelovelijk dat u hier vreemd van op kijkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 10, 2024 om 21:46
2080 Antwoorden / Vragen

Nooit begrepen waarom mensen hun huisdieren proberen te verzekeren. Een paard kost gewoon veel geld, zowel in aanschaf als in stalling en als je dat niet kan betalen moet je geen paard nemen. Gemiddeld verdient niemand aan een verzekering dus dat maakt dat paard alleen nóg maar duurder.
En dat is allemaal vooraf want achteraf (na een incident) moet je je gewoon aan de voorwaarden houden en zo niet kunnen ze terecht heel lastig doen.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 12:48
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Het nut van een paardenverzekering is er zeker wel. Je kunt voor verschillende dingen verzekeren namelijk dood, ongeschiktheid voor de sport, ongeschiktheid voor de fokkerij etc. Er zijn dan ook verschillende acceptatie eisen. Voor een recreatiepaard van 2000 euro zijn de eisen heel anders dan voor een sportpaard van een ton. Bij het eerste geval is een klinische keuring meestal voldoende (dierenarts onderzoekt het paard en bepaalde punten) voor het sportpaard van een ton eisen ze naast de klinische keuring ook een rontgologisch onderzoek van het beenwerk en bij de duurdere paarden ook foto's van nek en rug. Is er iets niet goed dan wordt dat punt door de verzekering uitgesloten. Stel er zit een botfragmentje in de knie. Als het paard daar kreupel en onbruikbaar door wordt keert de verzekering niet uit.
Bij paarden gaat het ook om iets meer geld dan bij honden en katten. Voor een beetje paard ben je minimaal 5000 euro kwijt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2024 om 23:14
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, hier zijn de polisvoorwaarden van belang waarvoor ook is getekend bij de aanvang van de verzekering. Zo toch het idee zou kunnen zijn dat dat onredelijk is, dan kan dit van nut zijn: https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/.  Ik 'vrees' evenwel dat uw goede kennis in principe al blij moet zijn met de vcoulance uitkering doch m.b.t. de Ombudsman van Kifid: niet geschoten is altijd mis / wie niet vraagt die niet krijgt.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 12:50
1329 Antwoorden / 2 Vragen

sorry HK maar kansloos, de verzekering moet de kans krijgen om het dode paard te zien of eventueel een authopsie uit te kunnen laten voeren.
Er wordt in de paarden verzekering heel veel verzekerinsfraude gepleegd. Menig paard dat hier als dood is opgegeven en door de verzekering uitbetaald loopt vrolijk in het buitenland in de wei of in de sport.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2024 om 13:28
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER, u vindt het kansloos. Mogelijk heeft u gelijk maar toch: (citaat) niet geschoten is altijd mis / wie niet vraagt die niet krijgt.

Daarbij: fraude? Het is zoals ik het lees eenn kwestie van niet naleven van de polisvoorwaarden m.b.t. tijdig melden dat de termijn 24 uur is kan uiteraard te maken hebben met het kunnen uitvoeren van autopsie.

rj
door rjw Jan 11, 2024 om 13:48
3270 Antwoorden / 5 Vragen

HK: hij zegt ook niet dat er in dit geval fraude is gepleegd maar dat de regels er zijn om fraude te voorkomen. Leesonderwijs was vroeger ook al niet best zo te zien.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 13:51
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zeg niet dat TS fraude pleegt echter de verzekering is huiverig op dit soort punten vanwege ervaringen uit het verleden. Daarbij als je met uw auto schade rijd wil de verzekering meestal ook even een expert sturen. Zeker als het een duurdere schade is. De kennis van TS heeft de verzekering die mogelijkheid ontnomen dus zullen ze waarschijnlijk niet uitbetalen.
Bij een paard gaat het ook niet om  een paar honderd euro maar meestal over duizenden of tienduizenden euros. Dan zou ik als verzekering het dode paard ook wel even willen zien.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2024 om 14:22
16876 Antwoorden / 202 Vragen

De kern is en blijft: niet naleven van de polisvoorwaarden!! En er is een coulance aangeboden. En dvoor het stellen van die voorwaarde zal de verzekeraar zeker een reden hebben. Zo er een beroep zou worden gedaan op KiFid zal men vanuit de verzekeraar de reden ook aangeven. Welke dat ook is/zijn.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 18:06
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ken niet alle voorwaarden van alle paardenverzekeringen maar weet eigenlijk voor 99% zeker dat er in de voorwaarden staat datje zo gauw je de schade opmerkt je dit bij de eerste mogelijkheid bij de verzekering moet melden.
Deze voorwaarden lijkt mij ook een logische en niet onnodig in nadeel van de consument. Ik zie kifit dan ook geen uitspraak in het voordeel van de kennis van ts doet.

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2024 om 14:58
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Net als bij mensen moet je een overlijden Altijd binnen 24 uur melden.

mo
door mof - Jan 12, 2024 om 13:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom een verkapte vorm van diefstal? Als het in de polis is vermeld dan is het toch duidelijk? De polis kost 7000€, dat betekent nog niet dat er ook direct € 7000 (of meer) moet worden betaald. De verzekering heeft een korte tijd van 24 uur bepaalt, ws. omdat het om zieke dieren gaat en dan moet er snel een controle kunnen worden uitgevoerd of het dier echt wel ziek was, of u wel bijtijds een dierenarts erbij heeft gevraagd etcetera. De verzekering wil ws direct met de dierenarts in contact komen. U bent de verzekering destijds aangegaan maar heeft de voorwaarden niet doorgenomen. En ja, eenpaard is een dier, en voor de wet is een dier een product, net zoals een auto.

Co
door Com-mcr - Jan 12, 2024 om 13:45
10 Antwoorden / Vragen

Mocht u overwegen om uw klacht in te dienen bij Kifid, dan vindt u hier de actuele informatie over Kifid: Procedure - Kifid  U zult uw klacht wel eerst moeten voorleggen aan uw verzekeraar; komt u er samen niet uit, dan kunt u bij Kifid terecht.