kr
door krokele Dec 29, 2014 om 19:19
Garantie & verzekeringen

Ik moet operatie zelf betalen

Mijn vriendin is voor de tweede keer geopereerd aan hernie en verzekering wil maar klei. Deel betalen. Net als twee jaar geleden moest mijn vriendin aan hernia worden geopereerd, wij hebben contact gezocht met de zilveren kruis. Die heeft ons voor de mri gestuurd naar Alkmaar. Vorige Kerr was dit Amsterdam. Vorige keer is ze geopereerd in Hoorn en nu dus ook weer. Nu zegt zilveren kruis dat ze geen contract hebben met het ziekenhuis in Hoorn en dus dat ze de behandeling maar voor een klein deel vergoeden. dit betekend dat ik faliet ben en het zelfs niet kan betalen. Had het ziekenhuis of de verzekering dit niet moeten melden wij hebben ten slotte keurig contact gehad met zilveren kruis..

6891 37 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 29, 2014 om 19:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat zijn polis voorwaarden die behoren bij het soort verzekering bij zij die heeft afgesloten daar zijn n.l verschillende voorwaarden aan.

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2014 om 19:44
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik het goed begrijp heeft u eerst contact gehad met de Zorgverzekering en toestemming gekregen om in Hoorn daar uw vriendin de operatie te laten plaatsvinden? Is er enige miscommunicatie geweest? Kan me niet voorstellen dat ze okay zeggen en vervolgens NEE.

getty
door getty - Dec 29, 2014 om 19:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Uw vriendin heeft zelf een (goedkope?) verzekering afgesloten met bijbehorende voorwaarden. Daar moet je je zelf in verdiepen, zeker als het een goedkopere polis is waar een aantal zaken worden uitgesloten. Is dit het geval, dan kan je er weinig aan doen. Is het te danken aan verkeerde voorlichting, dan zou ik een klacht indienen. Maar kijk eerst eens even goed de voorwaarden bij haar polis na.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2014 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zullen in ieder geval 75% moeten betalen. Ik begrijp uit uw verhaal dat u er van uitging dat het ziekenhuis in Hoorn nog steeds gecontracteerd was.want u hebt blijkbaar alleen over de MRI cobtact gehad.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 20:40
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 dec 2014, 20:29]Ze zullen in ieder geval 75% moeten betalen. Ik begrijp uit uw verhaal dat u er van uitging dat het ziekenhuis in Hoorn nog steeds gecontracteerd was.want u hebt blijkbaar alleen over de MRI cobtact gehad.lees dit artitkel in NRC Handelsblad. http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/december/16/onverwachte-kosten-door-polis-1451663 . Dan weet u dat u niet de enige bent.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:05
150 Antwoorden / 3 Vragen

Neem contact op met NRC. Misschien hebben zij een advies of de schade verhaald kan worsen bij het ziekenhuis of zorgverzekeraar omdat verwijtbaar is gehandeld.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:23
150 Antwoorden / 3 Vragen

De polisvoorwaarde van de Selectiefpolis 2014 zegt zelfs dat maar 70% vergoed wordt.
Niet-gecontracteerde zorgverleners of zorginstellingen
Wilt u zorg van een zorgverlener of zorginstelling met wie of waarmee wij geen contract hebben afgesloten? Dan loopt u het risico dat u een deel van de kosten van de zorg zelf moet betalen. U heeft dan namelijk aanspraak op een vergoeding van maximaal 70% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief tenzij er een andere lagere vergoeding bij de zorgsoort staat vermeld. Een lijst met de hoogte van de vergoedingen kunt u vinden op onze website. Maar de rechter heeft dus gezegd dat dit minstens 75% behoort te zijn. Maar ook daar behoeft u geen genoegen mee te nemen. Stel de zorgverzekeraar aanslrakelijk als u in december 2013 niet op de hoogte bent gesteld van de vernandering van de deze polis. In 2013 waren namelijk nog alle zoegverleners gecontracteerd, in 2014 nog maar 31 zieke huizen. De zorgverzekeraar had u moeten waarschuwen, dmv een officiele brief, dat deze verandering er was. Als ze dat niet gedaan hebben , staat u volgens mij sterk. Schakel rechtshulp in.

Eventueel heeft ook het ziekenhuis verwijtbaar gehandeld. Een ziekenhuis moet patienten meedelen als er geen contract is. Volgens het artikel in NRC zegt het ziekenhuis dat ze dat niet konden omdat deze informatie niet in VECOZO stond. Als dit klopt, dan valt het ziekenhuis niets te verwijten. ( daarentegen is dan de zorgverzekeraar nog meer te verwijten: want dan heeft de zorgverzekeraar verzuimd om noodzakelijke informatie ter informering van de verzekerden in VECOZO te zetten). Ik hoop echt dat de NRC iets voor u kan betekenen.

di
door digioma - Dec 30, 2014 om 01:04
646 Antwoorden / 29 Vragen

Paar dagen geleden heb ik iets geschreven over pijnpoli en Tens-apparaat.
Mocht de behandeling van zes weken niet voldoen (consulten en huur apparaat worden door Achmea betaald) dan wordt het opereren in het OLV (Onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Amsterdam).
Nu woon ik ook in genoemde regio en ik heb gevaagd of dat niet in het ziekenhuis in Hoorn kan (kijk er zowat op uit), of in Alkmaar, danwel Purmerend. Wel zo handig en veel goedkoper voor echtgenoot i.v.m. heen- en weer reizen.
Chirurg heeft mij duidelijk gezegd dat deze drie ziekenhuizen in Westfriesland geen contract hebben met Achmea voor dit soort operaties en dat alleen bij een operatie in het OLV in Amsterdam alles vergoed wordt. Is me direct medegedeeld. Mogelijk dat het ooit verandert, maar een paar weken geleden nog niet!

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 10:43
150 Antwoorden / 3 Vragen

Digioma, jij bent dus verzekerd via de Basis Budget verzekering van het Zilveren Kruis. Deze heette in 2014 de Beter AF Selectief. In 2013 was dit een onlinepolis, zonder beperking van ziekenhuizen.

Als jij deze verzekering ook al had in 2013 kun je de TS helpen door hier op dit forum te vertellen op welke manier jou is meegedeeld door Zilveren Kruis, dat deze verzekering in 2014 veranderde in een verzekering met maar 31 ziekenhuizen.

Hierbij tevens een oproep aan anderen om dit hier te vertellen. ik heb namelijk begrepen dat Zilveren Kruis alleen een folder heeft toegestuurd. Dat lijkt mij juridisch te weinig informatie bij zo'n grote verandering.

Aan jou zou ik willen aanraden om van verzekering te veranderen. Als je in de omgeving van Hoorn woont en het ziekenhuis is daar niet gecontracteerd, is het eenvoudig om van zoegverzekeraar te wisselen. Het enige dat u hoeft te doen is nu via de website van Zilveren Kruis afmelden vóór 31 december 24:00 uur.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 11:03
150 Antwoorden / 3 Vragen

Gecontrcteerde ziekenhuizen zijn op te zoeken via de Zorgzoeker op de website.

http://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/Home/Index

Deze werkt heel onduidelijk. Ten eerste gaat het zoeken via de specifieke klacht. Dus bij een rugoperatie zijn er diverse mogelijkheden, zoals een microscopische rughernia, een endoscipische rughernia en een rughernia neurochirurgisch of een rughernia orthopedisch. Daarna moet je aangeven of je een budgetpolis hebt of niet. Daarna komen de gevonden ziekenhuizen. Boven aan de pagina van het zoekresultaat is niet meer te vinden of er gezocht is op Budget. Bij een neurochirurgische rughernia operatie staat het ziekenhuis in Alkmaar wel bij de budgetlijst. Dus Alkmaar is wel een van de 37(44) gecontracteerde ziekenhuizen.

Er bestaat trouwens ook een lijst met die 44 ziekenhuizen. Zoek eens op de website van Ziilveren Kruis. Dan gaan je de ogen open. Als minder dan de helft van de ziekenhuizen gecontracteerd zijn, kan het toch lastig worden met zo'n polis.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 11:05
150 Antwoorden / 3 Vragen

Krokele, kunt u nog een keer reageren? Is er enige duidelijkheid gekomen?

Ook in uw geval raad ik aan om van zorgverzekeringstype/zorgverzekeraar te wisselen.

zoekster
door zoekster - Dec 30, 2014 om 11:15
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is echt waardeloos gedoe. Mensen (en niet iedereen is even doortastend) moeten van alles nagaan om te zien bij welke klacht welk ziekenhuis is gecontacteerd.
Als ik u was zou ik de route van de SKGZ volgen.
klik HIER

En van iemand anders hoorde ik dat de SP zich voor dit soort gevallen hard maakt en dat dat effect zou hebben. Het fijne weet ik er niet van. Dus probeer contact op te nemen met iemand van de SP in uw gemeente of anders iemand uit de tweede kamer van de SP.

Het artikel van Elze30 uit de nrc is alleen te lezen via een inlogprocedure.

Het is allemaal niet handig gelopen, maar dat iemand failliet moet gaan aan zijn zorgkosten, dat is toch wel al te gek. Kan straks allemaal de WSNP in en dat kost de samenleving nog veel meer.

ro
door ron530 - Dec 30, 2014 om 11:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Even gezocht welk ziekenhuis in Hoorn een contract met Zilveren kruis heeft afgesloten, het Westfriesgasthuis heeft wel een contract en de Dr. kuypers kliniek dan weer niet. Vraag blijft in welk ziekenhuis is uw vriendin geopereerd?

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Dat het ZK een contract heeft met een ziekenhuis, wil nog niet zeggen dat dat contract geldt voor elke soort polis.

ro
door ron530 - Dec 30, 2014 om 13:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1, krokele geeft aan dat het Zilveren Kruis geen contract met het ziekenhuis in Hoorn heeft. Al zou het een uitgeklede zorgpolis zijn bij gecontracteerde ziekenhuizen worden de kosten vergoedt.

di
door digioma - Dec 30, 2014 om 13:30
646 Antwoorden / 29 Vragen

Nee hoor Elze; helemaal fout geconcludeerd.
Wij zijn verzekerd Bij OZF-(Top-pakket) in Hengelo. Is wel aan ACHMEA verbonden.
Denk dat ik TS wel ken, gezien zijn beschrijvingen; mogelijk zien we hem komende zaterdag.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 30 dec 2014, 13:12]@tijger1, krokele geeft aan dat het Zilveren Kruis geen contract met het ziekenhuis in Hoorn heeft. Al zou het een uitgeklede zorgpolis zijn bij gecontracteerde ziekenhuizen worden de kosten vergoedt.

We weten helemaal niet wat voor polis de Ts, of zijn vriendin heeft, bij het ZK.

Het ZK heeft voor verschillende polissen verschillende contracten en ook nog ja of nee een contract.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 14:39
150 Antwoorden / 3 Vragen

TS is bij Zilveren Kruis verzekerd. Het WestFries Gasthuis is niet gecontracteerd voor hem. Dan moet het de Beter Af Selectief polis ( oude naam) oftewel de BasisBudget polis zijn. Daar heeft de NRC op16 december 2014 een voorpagina-artikel aan gewijd. Een van de anderen zegt dat dit ziekenhuis wel gecontracteerd is door Zilveren Kruis. Dat kan kloppen, want Zilveren Kruis heeft aparte contracteringen per polis. Dus de BasisBudget heeft maar 37(44 inclusief nevenvestigingen) ziekenhuiizen , de BAsisZeker heeft alle ziekenhuizen gecontracteerd.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 14:41
150 Antwoorden / 3 Vragen

dit is het NRC artikel:

Onverwachte kosten door polis
Zorgverzekering
Patiënten met budgetpolis worden verrast als verzekeraar behandeling niet vergoedt.
DoorJEROEN WESTER16 DECEMBER 2014
De budgetpolis, de goedkope ziektekostenverzekering die dit jaar aan 600.000 mensen is verkocht, blijkt patiënten in grote financiële problemen te kunnen brengen. De polis, die sommige ziekenhuizen uitsluit van vergoeding van medische behandelingen, leidt tot schrijnende situaties.

Patiënten die een ziekenhuis bezoeken, weten vaak niet van te voren wat hen precies mankeert en welke behandeling ze nodig hebben. En ziekenhuizen kunnen in hun administratie niet zien hoe patiënten precies verzekerd zijn. Het is voor vele bezitters van zo’n budgetpolis per definitie onbekend of de behandeling voor hun aandoening vergoed wordt of niet.

VERGOEDING NIET HELDER

600.000
mensen sloten dit jaar een zogeheten budgetpolis af. Dat is een basispolis die goedkoper is doordat sommige ziekenhuizen voor vergoeding zijn uitgesloten. Het is bij veel polissen onmogelijk dit bij een aandoening vooraf te weten.

euro per maand. Zoveel is de budgetpolis dit jaar gemiddeld goedkoper dan een doorsnee

basispolis.

4.400
declaratiecodes bestaan er. Eigenlijk behoort de patiënt met een budgetpolis vooraf te weten welke code zijn aandoening krijgt, maar dit kan per definitie niet want die wordt pas achteraf bepaald.

procent van de rekening moet de verzekeraar betalen als patiënten een ziekenhuis bezochten dat zij niet selecteerde. Vanavond stemt de Eerste Kamer over een wetswijziging die het mogelijk maakt dat de patiënt alles zelf moet betalen.

De budgetpolis bestaat al langer, maar werd dit jaar populair. Het is de goedkoopste variant van de verplicht af te sluiten ziektekostenverzekering. De dekking van deze basispolis is voor iedereen gelijk, maar de budgetpolis brengt wel een selectie aan in de te bezoeken ziekenhuizen. Dit kan soms per behandeling verschillen: wel knieën in een bepaald ziekenhuis, maar geen schouders. Dit zullen patiënten op de site van de verzekeraar moeten opzoeken. Voor spoedgevallen geldt een uitzondering.

Het Westfriesgasthuis bijvoorbeeld kampt met honderden patiënten die verrast werden doordat rekeningen niet zijn vergoed als gevolg van hun budgetpolis. Het ziekenhuis in Hoorn is in 2014 door Zilveren Kruis niet gecontracteerd voor de ‘Beter Af Polis’, een budgetpolis. Het betekent dat die verzekerden het ziekenhuis beter kunnen mijden, want anders riskeren zij een deel – ruwweg een kwart – van de rekening te moeten betalen. Dat driekwart nog vergoed wordt, komt voort uit jurisprudentie. Vanavond stemt de Eerste Kamer over een wetswijziging die zorgverzekeraars het recht geeft helemaal niets meer te vergoeden als er geen contracten zijn.

Patiënten moeten dit zelf in de gaten houden. Het Westfriesgasthuis zegt zijn patiënten niet vooraf te kunnen waarschuwen omdat de polisdetails niet in hun systeem te lezen zijn. Dat komt volgens het ziekenhuis door de beperkte informatie die zorgverzekeraars aanleveren. Daar is alleen te lezen dat patiënten met zo’n budgetpolis verzekerd zijn bij Achmea, het moederbedrijf van Zilveren Kruis.

„Dit is administratief niet uitvoerbaar”, zegt Pieter Vroon van het Westfriesgasthuis. Het ziekenhuis zegt al 80.000 euro te hebben uitgegeven voor patiënten met dit probleem.

Nog complexer is het voor de patiënten die een budgetpolis hebben die niet een heel ziekenhuis uitsluit, maar alleen bepaalde behandelingen in dat ziekenhuis. Het komt erop neer dat die patiënten vooraf van alle 4.400 declaratiecodes moeten weten of die in hun pakket zitten. En die codes worden altijd achteraf door een computer vastgesteld op basis van de medische diagnose. Artsen kunnen hun patiënten met een budgetpolis daardoor evenmin vooraf waarschuwen.

Verzekeraars en ziekenhuizen wijzen naar elkaar. „Welke polis iemand heeft, is iets tussen verzekeraar en patiënt”, zegt Rinco de Jong van het Westfriesgasthuis. „Dit is een probleem dat gecreëerd is door verzekeraars.” Maar een woordvoerder van Achmea stelt dat het ziekenhuis „verplicht is mensen te informeren over te verwachten kosten en eigen bijdrage.” Volgens de verzekeraar heeft het ziekenhuis ten onrechte declaraties ingediend voor patiënten met de Beter Af Polis. „Die nota’s hebben wij aan hen teruggestuurd”, zegt een woordvoerder.

Patiënten met zo’n polis kunnen de klantenservice van de verzekeraar bellen. „Die kan de klant uitleg geven en meteen onderzoeken hoe het kan dat de klant toch in een niet-geselecteerd ziekenhuis is beland en of dat mogelijk aan iemand verwijtbaar is. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat wij de vordering overnemen.” Het Westfriesgasthuis heeft waarschuwingsborden op de poli opgehangen.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze30

Allemaal mooi die verhalen, maar ondertussen voelt de Ts zich niet geroepen te vertellen welke polis zijn vriendin heeft.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 15:36
150 Antwoorden / 3 Vragen

dit is de lijst van ziekenhuizen die Achmea voor 2015 gecontracteerd heeft. https://www.zilverenkruis.nl/SiteCollectionDocuments/Consumenten/Gecontracteerde-zorg/Overzicht-gecontracteerde-zorg/Overzicht-gecontracteerde-ziekenhuizen-basis-budget-2015.pdf .

Dat was in 2014 anders. Het NRC artikel noemt het WestFriesGasthuis. Dus vorig jaar waren ze niet gecontracteerd. Ik las bijvoorbeeld dat in 2014 het ziekenhuis in Dordrecht wel gecontracteerd was en dit jaar niet. Lastig zo'n budget polis, je bent dan nooit zeker en het risico is erg groot.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 15:39
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=digioma schreef op dinsdag 30 dec 2014, 13:30]Nee hoor Elze; helemaal fout geconcludeerd.
Wij zijn verzekerd Bij OZF-(Top-pakket) in Hengelo. Is wel aan ACHMEA verbonden.
Denk dat ik TS wel ken, gezien zijn beschrijvingen; mogelijk zien we hem komende zaterdag.OZF lijkt erg op de naturapolis van Zilveren Kruis ( de Basis Zeker). In de zorgzoeker is te zien dat het de Achmea zorgzoeker is. Via Zilveren Kruis krijgt men de zelfde zorgzoeker, maar dan zit er een extra vraag bij, namelijk of je misschien de BasisBudget hebt.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 16:05
150 Antwoorden / 3 Vragen

Gecontracteerde ziekenhuizen Beter Af Selectief 2014 Zilveren Kruis.
Alkmaar Medisch Centrum Alkmaar
Almelo Stichting Ziekenhuisgroep Twente
Amsterdam Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
Amsterdam Slotervaartziekenhuis
Amsterdam Stichting Bovenij Ziekenhuis
Apeldoorn Stichting Gelre Ziekenhuizen IJsselland Ziekenhuis
Den Haag Ziekenhuis Bronovo
Den Helder Gemini Ziekenhuis
Dordrecht Albert Schweitzer Ziekenhuis
Ede Ziekenhuis De Gelderse Vallei
Emmen Scheper Ziekenhuis
Geldrop Sint Annaziekenhuis
Gouda Groene Hart Ziekenhuis
Groningen Martini Ziekenhuis
Harderwijk Ziekenhuis St. Jansdal
Heerenveen Algemeen Ziekenhuis De Tjongerschans
Heerlen Atrium Medisch Centrum Heerlen
Haarlem Spaarne Ziekenhuis
Hoogeveen Scheper-Bethesda Ziekenhuis
Leiden Het Diaconessenhuis
Lelystad IJsselmeer Ziekenhuizen
Roermond Laurentius Ziekenhuis
Roterdam Havenziekenhuis en Instituut Voor Tropische Ziekten B.V.
Stadskanaal Stichting Christelijk Ziekenhuis Refaja
Terneuzen Zorgsaam Zeeuws Vlaanderen
Tilburg Sint Elisabeth Ziekenhuis
Utrecht Diakonessenhuis
Venlo Viecuri, Medisch Centrum Voor Noord-Limburg
Vlissingen Stichting Admiraal De Ruyter Ziekenhuis Loc. Oosterschelde
Winterswijk Streekziekenhuis Kon. Beatrix

Bovendien vermeld ZK nog het volgende:
We contracteren ook op medische behandeling
Het kan gebeuren dat een behandeling in een Beter Af Selectief ziekenhuis niet aan onze kwaliteits- en veiligheidseisen voldoet. Terwijl het ziekenhuis voor andere behandelingen wel een contract met ons heeft. U kunt dan voor deze specifieke behandeling terecht in een van de andere Beter Af Selectief ziekenhuizen en ZBC’s

ro
door ron530 - Dec 30, 2014 om 16:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@elze30, uw op internet opgezochte artikelen zijn niet echt relevant. Grote lappen tekst die het er niet makkelijker op maken terwijl vraagsteller krokele niets terugkoppeld, zou dat komen omdat hij/zij ook afgeschrikt wordt door de reacties die u geeft of al weet dat het bezochte ziekenhuis geen contract heeft afgesloten dus zelf voor de bovenmatige kosten op draait.

el
door elze30 - Dec 30, 2014 om 19:09
150 Antwoorden / 3 Vragen

Het lange NRC artikel is de moeite van het lesen waard. Het beschrijft precies wat er aan de hand is.

En wat de lijst contracteringen betreft: ook die is van belang. Want er werd al geroepen dat het Westfries gasthuis wel gecontracteerd zou zijn. Dat klopt dus wel voor 2015 maar niet coor 2014. De betreffende lijst is ook nergens meer op internet te vinden, ik heb hem uit mijn eigen bibliotheek gekopieerd.

Ik wed dat de journalisten van de NRC dit ook een interessante lijst vinden.

zoekster
door zoekster - Dec 30, 2014 om 19:20
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 30 dec 2014, 16:22]@elze30, uw op internet opgezochte artikelen zijn niet echt relevant. Grote lappen tekst die het er niet makkelijker op maken terwijl vraagsteller krokele niets terugkoppeld, zou dat komen omdat hij/zij ook afgeschrikt wordt door de reacties die u geeft of al weet dat het bezochte ziekenhuis geen contract heeft afgesloten dus zelf voor de bovenmatige kosten op draait.
Ik vind het heel interessant en ik vind het ook goed dat elze30 zoveel moeite doet om krokelle (en ons) inzicht te geven.

Daarvoor dank.

Ron530 moet zich dan maar op andere vragen storten, als hij zich hier zo stierlijk zit te vervelen. En hij zat er ook nog eens hartstikke naast dat het Westfries Gasthuis gecontracteerd zou zijn. En dan een ander de maat nemen....

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor polis heeft de vriendin van de Ts nu en wat had zij in 2013?

door 1953 - Dec 31, 2014 om 02:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kliniek zoeken waar wel een contract mee is afgesloten door Zilveren Kruis Achmea of nog uiterlijk vandaag overstappen naar een andere zorgverzekeraar voor het jaar 2015!

Zeker als het een budget of naturapolis in dezen, dan is de kliniekkeuze beperkt en aangewezen op het aanwijzen van een kliniek door Zilveren Kruis Achmea bepalend.

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:05
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 29 dec 2014, 19:57]Uw vriendin heeft zelf een (goedkope?) verzekering afgesloten met bijbehorende voorwaarden. Daar moet je je zelf in verdiepen, zeker als het een goedkopere polis is waar een aantal zaken worden uitgesloten. Is dit het geval, dan kan je er weinig aan doen. Is het te danken aan verkeerde voorlichting, dan zou ik een klacht indienen. Maar kijk eerst eens even goed de voorwaarden bij haar polis na.

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:07
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=elze30 schreef op dinsdag 30 dec 2014, 14:41]dit is het NRC artikel:

Onverwachte kosten door polis
Zorgverzekering
Patiënten met budgetpolis worden verrast als verzekeraar behandeling niet vergoedt.
DoorJEROEN WESTER16 DECEMBER 2014
De budgetpolis, de goedkope ziektekostenverzekering die dit jaar aan 600.000 mensen is verkocht, blijkt patiënten in grote financiële problemen te kunnen brengen. De polis, die sommige ziekenhuizen uitsluit van vergoeding van medische behandelingen, leidt tot schrijnende situaties.

Patiënten die een ziekenhuis bezoeken, weten vaak niet van te voren wat hen precies mankeert en welke behandeling ze nodig hebben. En ziekenhuizen kunnen in hun administratie niet zien hoe patiënten precies verzekerd zijn. Het is voor vele bezitters van zo’n budgetpolis per definitie onbekend of de behandeling voor hun aandoening vergoed wordt of niet.

VERGOEDING NIET HELDER

600.000
mensen sloten dit jaar een zogeheten budgetpolis af. Dat is een basispolis die goedkoper is doordat sommige ziekenhuizen voor vergoeding zijn uitgesloten. Het is bij veel polissen onmogelijk dit bij een aandoening vooraf te weten.

euro per maand. Zoveel is de budgetpolis dit jaar gemiddeld goedkoper dan een doorsnee

basispolis.

4.400
declaratiecodes bestaan er. Eigenlijk behoort de patiënt met een budgetpolis vooraf te weten welke code zijn aandoening krijgt, maar dit kan per definitie niet want die wordt pas achteraf bepaald.

procent van de rekening moet de verzekeraar betalen als patiënten een ziekenhuis bezochten dat zij niet selecteerde. Vanavond stemt de Eerste Kamer over een wetswijziging die het mogelijk maakt dat de patiënt alles zelf moet betalen.

De budgetpolis bestaat al langer, maar werd dit jaar populair. Het is de goedkoopste variant van de verplicht af te sluiten ziektekostenverzekering. De dekking van deze basispolis is voor iedereen gelijk, maar de budgetpolis brengt wel een selectie aan in de te bezoeken ziekenhuizen. Dit kan soms per behandeling verschillen: wel knieën in een bepaald ziekenhuis, maar geen schouders. Dit zullen patiënten op de site van de verzekeraar moeten opzoeken. Voor spoedgevallen geldt een uitzondering.

Het Westfriesgasthuis bijvoorbeeld kampt met honderden patiënten die verrast werden doordat rekeningen niet zijn vergoed als gevolg van hun budgetpolis. Het ziekenhuis in Hoorn is in 2014 door Zilveren Kruis niet gecontracteerd voor de ‘Beter Af Polis’, een budgetpolis. Het betekent dat die verzekerden het ziekenhuis beter kunnen mijden, want anders riskeren zij een deel – ruwweg een kwart – van de rekening te moeten betalen. Dat driekwart nog vergoed wordt, komt voort uit jurisprudentie. Vanavond stemt de Eerste Kamer over een wetswijziging die zorgverzekeraars het recht geeft helemaal niets meer te vergoeden als er geen contracten zijn.

Patiënten moeten dit zelf in de gaten houden. Het Westfriesgasthuis zegt zijn patiënten niet vooraf te kunnen waarschuwen omdat de polisdetails niet in hun systeem te lezen zijn. Dat komt volgens het ziekenhuis door de beperkte informatie die zorgverzekeraars aanleveren. Daar is alleen te lezen dat patiënten met zo’n budgetpolis verzekerd zijn bij Achmea, het moederbedrijf van Zilveren Kruis.

„Dit is administratief niet uitvoerbaar”, zegt Pieter Vroon van het Westfriesgasthuis. Het ziekenhuis zegt al 80.000 euro te hebben uitgegeven voor patiënten met dit probleem.

Nog complexer is het voor de patiënten die een budgetpolis hebben die niet een heel ziekenhuis uitsluit, maar alleen bepaalde behandelingen in dat ziekenhuis. Het komt erop neer dat die patiënten vooraf van alle 4.400 declaratiecodes moeten weten of die in hun pakket zitten. En die codes worden altijd achteraf door een computer vastgesteld op basis van de medische diagnose. Artsen kunnen hun patiënten met een budgetpolis daardoor evenmin vooraf waarschuwen.

Verzekeraars en ziekenhuizen wijzen naar elkaar. „Welke polis iemand heeft, is iets tussen verzekeraar en patiënt”, zegt Rinco de Jong van het Westfriesgasthuis. „Dit is een probleem dat gecreëerd is door verzekeraars.” Maar een woordvoerder van Achmea stelt dat het ziekenhuis „verplicht is mensen te informeren over te verwachten kosten en eigen bijdrage.” Volgens de verzekeraar heeft het ziekenhuis ten onrechte declaraties ingediend voor patiënten met de Beter Af Polis. „Die nota’s hebben wij aan hen teruggestuurd”, zegt een woordvoerder.

Patiënten met zo’n polis kunnen de klantenservice van de verzekeraar bellen. „Die kan de klant uitleg geven en meteen onderzoeken hoe het kan dat de klant toch in een niet-geselecteerd ziekenhuis is beland en of dat mogelijk aan iemand verwijtbaar is. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat wij de vordering overnemen.” Het Westfriesgasthuis heeft waarschuwingsborden op de poli opgehangen.

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:07
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=elze30 schreef op dinsdag 30 dec 2014, 14:39]TS is bij Zilveren Kruis verzekerd. Het WestFries Gasthuis is niet gecontracteerd voor hem. Dan moet het de Beter Af Selectief polis ( oude naam) oftewel de BasisBudget polis zijn. Daar heeft de NRC op16 december 2014 een voorpagina-artikel aan gewijd. Een van de anderen zegt dat dit ziekenhuis wel gecontracteerd is door Zilveren Kruis. Dat kan kloppen, want Zilveren Kruis heeft aparte contracteringen per polis. Dus de BasisBudget heeft maar 37(44 inclusief nevenvestigingen) ziekenhuiizen , de BAsisZeker heeft alle ziekenhuizen gecontracteerd.

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:13
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=krokele schreef op maandag 29 dec 2014, 19:19]Mijn vriendin is voor de tweede keer geopereerd aan hernie en verzekering wil maar klei. Deel betalen. Net als twee jaar geleden moest mijn vriendin aan hernia worden geopereerd, wij hebben contact gezocht met de zilveren kruis. Die heeft ons voor de mri gestuurd naar Alkmaar. Vorige Kerr was dit Amsterdam. Vorige keer is ze geopereerd in Hoorn en nu dus ook weer. Nu zegt zilveren kruis dat ze geen contract hebben met het ziekenhuis in Hoorn en dus dat ze de behandeling maar voor een klein deel vergoeden. dit betekend dat ik faliet ben en het zelfs niet kan betalen. Had het ziekenhuis of de verzekering dit niet moeten melden wij hebben ten slotte keurig contact gehad met zilveren kruis..

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2015 om 17:22
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@krokele, als u wilt quoten ga dan na het ] teken met spatie naar beneden en u kunt antwoorden in het witte veld. Anders quote u niet en geeft het antwoord wat u wilt geven. Probeer het maar, lukt vast wel.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2015 om 17:23
16933 Antwoorden / 108 Vragen

lees: met spatie en enter.....

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:30
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 29 dec 2014, 19:57]Uw vriendin heeft zelf een (goedkope?) verzekering afgesloten met bijbehorende voorwaarden. Daar moet je je zelf in verdiepen, zeker als het een goedkopere polis is waar een aantal zaken worden uitgesloten. Is dit het geval, dan kan je er weinig aan doen. Is het te danken aan verkeerde voorlichting, dan zou ik een klacht indienen. Maar kijk eerst eens even goed de voorwaarden bij haar polis na.

Beste getty, ik heb altijd de zelfde verzekering gehad en nooit gewijzigd ik heb ook altijd keurig contact gehad met zilveren kruis. Nu schijnt het zo te zijn dat voor 1 jaar geen contract te zijn geweest met het west Fries gast huis. Dit hoort het ziekenhuis of de verzekering toch aan te geven als er iets veranderd. Wat jij een goedkope verzekering noem is voor mij gewoon de standaard verzekering aangezien wij geen kinderen hebben, wij zijn zelfs aanvullend verzekerd. Schijnbaar hebben wij een fout gemaakt alleen weet ik niet waar. Ik ben een voorstander van dit soortstandervan deze polissen maar ik heb alles gedaan wat volgens de verzekering moet maar nu is het toch zo dat ik mijn eigen risico 2 keer kwijt ben + nog eens 25 % dat lijkt mij niet te kloppen

kr
door krokele - Jan 11, 2015 om 17:44
13 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=elze30 schreef op dinsdag 30 dec 2014, 10:43]Digioma, jij bent dus verzekerd via de Basis Budget verzekering van het Zilveren Kruis. Deze heette in 2014 de Beter AF Selectief. In 2013 was dit een onlinepolis, zonder beperking van ziekenhuizen.

Als jij deze verzekering ook al had in 2013 kun je de TS helpen door hier op dit forum te vertellen op welke manier jou is meegedeeld door Zilveren Kruis, dat deze verzekering in 2014 veranderde in een verzekering met maar 31 ziekenhuizen.

Hierbij tevens een oproep aan anderen om dit hier te vertellen. ik heb namelijk begrepen dat Zilveren Kruis alleen een folder heeft toegestuurd. Dat lijkt mij juridisch te weinig informatie bij zo'n grote verandering.

Aan jou zou ik willen aanraden om van verzekering te veranderen. Als je in de omgeving van Hoorn woont en het ziekenhuis is daar niet gecontracteerd, is het eenvoudig om van zoegverzekeraar te wisselen. Het enige dat u hoeft te doen is nu via de website van Zilveren Kruis afmelden vóór 31 december 24:00 uur.

Beste Elze bedankt voor je antwoorden.
Natuurlijk ga instralen van verzekering wissele maar dT lost nu niets op. Wij hebben al jaren de zelfde verzekering en daar nooit iets in gewijzigd. Ook altijd contact gehouden met zilveren kruis en dus ook naar verschillende ziekenhuizen geweest voor verschillende behandelingen. Maar het probleem is nu dat ik met die rekening zit en wij zijn aanvullend verzekerd (sommige noemen ons goedkoop verzekerd, (sukkels)) maar zilveren kruis gaat nu ook nog eens maar 70% betalen voor de totalen verzekering ondanks dat wij bijvoorbeeld aanvullend verzekerd zijn voor fisiotherapie, maar het ziekenhuis moet alles op 1 nota zetten dus ook daar pakken ze maar 75% van. Procederen tegen een verzekeringsmaatschappij lijkt mij kansloos en dat weten zij ook.
Al met al is het zo dat wij niet eens weten dat we schijnbaar een budget polis hebben zonder dit te weten en dat wij duizenden euro's zelf moeten betalen en dat het ziekenhuis de schuld geeft aan de verzekering en de verzekering de schuld aan het ziekenhuis. Maar het resultaat is het zelfde. Wij moeten betalen.

el
door elze30 - Feb 5, 2015 om 00:18
150 Antwoorden / 3 Vragen

Krokele, ook zonder te procederen maak je kans. Wat moet je hiervoor doen?

Een zogenaamde " heroverweging " vragen over deze klacht. Schriftelijk natuurlijk.

Als er nog niets schriftelijk is behandeld dan eerst met redenen omkleed vragen om volledige betaling, met twee redenen:
- jou is nooit meegedeeld dat de verzekeing in januari 2014 van een online verzwkering gewijzigd is in ene budgetpolis.
- het ziekenhuis had jou moeten informeren. En je hebt zelf diverse keren contct gehad met zilveren kruis.
Na een eventuele negarieve beslissing vervolgens om een zogenaamde " heroverweging" vragen: ZK weet dan dat het menens is en dat je de zaak aan de SKGZ wil voorleggen( ombudsman zorgverzekeringen in Zeist). Je kunt informatie over de te volgen procedure zien op de website van SKGZ. ook kun je bellen en om informatie vragen. Het is ook mogelijk om eerdere uitspraken te doorzoeken. Ik dacht dat dat skgzpro heet.

Als ZK twee keer negatief beslist OF geen antwoord stuurt binnen ene termijn van ca. 4 weken, dan kun je zaak voorleggen aan de SKGZ. Eerst volgt een bemiddeling. Als dat niet lukt moet je ca. €40 entreegeld betalen. Als je wint krijg je dat ook terug.