tamohammed
door tamohammed Aug 6, 2010 om 15:13
Garantie & verzekeringen

Incasso en deurwaarderskosten

Ohra heeft ten onrechte nog de verzekeringspremie van januari 2009 geïnt. Deze heeft mijn dochter laten terug storten en een paar dagen later Ohra ook. Dus 1 betaald en 2 x terug. In aug. 2009 is er opnieuw betaald (14-08-2009 en 21-08-2009) met rente, maar Ohra heeft dit 1 x terug gestort. Mij dochter heeft hier telefonisch contact over gehad met Ohra en ze hadden het ontvangen en het was zo in orde. Nu is het zo dat het op een oud rekening nummer van Ohra was gestort en Ohra-Arhem heeft verzuimd dit door te storten naar hun nieuwe rekening, pas op 5 augustus 2010 is dit door gestort. Intussen is er op 7 augustus 2009 een dossier naar de deurwaarder gestuurd door Ohra. Wat mijn dochter nu niet vind kloppen is dat ze alle rente en incassokosten van na 21 augustus 2009 ook nog moet betalen. Is het terecht dat ze nadat ze betaald heeft nog van een heel jaar de rente en incassokosten moet betalen?

5084 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Behalve het exacte verschuldigde bedrag, welke bedragen worden er extra gevraagd aan rente en andere kosten (met name omschreven)?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van Januari 2009 was €104,11
Van aug. 2009 €106,18
Wat er tot 21 aug. 2009 is bijgekomen aan kosten ong. €120
Er is betaald €261.51
Ze willen nog hebben €655.90 - €261,51 (is betaald) - €106,18 = €288,21

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de zaak voor de rechter geweest? Vanwege de zogenaamde wanbetaling? Anders begrijp ik die hoge kosten niet.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De deurwaarder was al in aantocht, maar ik ben overeengekomen met het incassobuerau dat het betaald zou worden voor 19 augustus 2010

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, dat verandert de zaak. Je hebt niet met een deurwaarder te maken, maar met een incassobureau. Die mogen rekenen wat de gek ervoor geeft aan kosten, of ze gerechtvaardigd zijn of niet.

Er zijn wel bepaalde regels, die je daarbij kunt toepassen. De regels die rechter aanhouden bij het incasseren van incassokosten.

Ohra Arnhem heeft het bedrag na diverse misverstanden het verschuldigde bedrag (van het oude rekeningnummer) doorgeboekt een jaar later. Er was dus in feite niet een paar jaar een echte schuld aan Ohra. Omdat Ohra over het bedrag beschikte is er geen rente verschuldigd. Ze hadden immers het bedrag.

Ondertussen is de zaak in handen gegeven van een incassobureau (en niet een deurwaarder, dat maakt een wereld van verschil) en die rekenen nu allerlei incassokosten.

Omdat de hoofdschuld (aan Ohra) al betaald is, gaat het hier alleen nog over de incassokosten. Gelijk stoppen met betalen, geen cent meer. Ze hebben al meer dan genoeg ontvangen.

Brief aan incassobureau:

De hoofdschuld was reeds per ...(betaaldatum)......... voldaan aan de Ohra. Vanaf die datum is er geen wettelijke rente meer verschuldigd, omdat Ohra over het bedrag kon beschikken. Als Ohra niet wist wat zij met dit bedrag aan moesten, hadden zij het bedrag als overschuldigde betaling moeten terugboeken of op z'n minst contact moeten opnemen.

Volgens het rapport Voorwerk II zijn de incassokosten (ontstaan door een fout van Ohra en daarna het inactieve beleid van Ohra Arnhem) reeds lang voldaan, incl. de eventueel verschuldigde wettelijke rente. Er is eigenlijk al teveel betaald door onwetendheid mijnerzijds. Maar inmiddels heb ik het Juridische Loket geraadpleegd.

Daarom beschouw ik deze zaak als gesloten en wens door u niet meer lastig gevallen te worden. Mocht u hiermee geen genoegen nemen, dan zie ik u graag voor de rechter terug waar u uw standpunt en berekeningen kunt uit/voorleggen aan de rechter voor een uitspraak.

Hoogachtend,

naam

Vergeet niet boven de brief te vermelden: Betreft uw dossiernr. ... t.n.v. ......

Verzend de brief aangetekend met ontvangstbewijs (kost minder dan € 10,--), maar dan is jouw dochter ervan af. En een leugentje om bestwil als het "juridische Loket" mag best gebruikt worden. De bedragen, die dat bureau durft te rekenen, zijn ook niet netjes (en dan druk ik mij nog zachtjes uit). Incassobureaus zijn heel goed in dreigen (met de deurwaarder) en andere middelen om iemand onder druk te zetten. Ze hebben geen poot om op te staan!!!!

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier om Flanderijn en Van Eck, Incasso Gerechtsdeurwaarders Betalingsbeheer.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohra en Flanderijn zijn er reeds 1 week van op de hoogte dat het bedrag 1 jaar geleden als is voldaan en Ohra weet dat het door hun fout is ontstaan.

Ohra is 3 x in de fout gegaan:
1. Ohra heeft jan. 2009 (05-01-09) geïncasseerd
2. Ohra heeft het terug geboekt (12-01-09), terwijl mijn dochter het al eerder had laten terug storten door de bank (07-01-09)
3. Ohra het ontvangen bedrag in augustus 2009 (14-08-09), na betaling terug gestort (21-08-09)
4. Ohra Arnhem heeft het voor de 2de keer ontvangen bedrag (21-08-09) niet door gestort naar de nieuwe rekening
5. Ohra geeft aan Flanderijn door dat de hoofdsom op 5 augustus 2010 is ontvangen en niet op 14 augustus 2009

Het vervelende is dat mijn dochter alles voor 19 augustus zou betalen, omdat anders de deurwaarder bij haar langs komt.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gezegd lijkt mij de beste weg om eerst maar te betalen om te voorkomen dat de deurwaarder langs komt en het teveel betaald terug te vorderen. Zal niet gemakkelijk zijn, maar dat is een deur waarder ook niet lijk mij.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Flanderijn en Van Eck bestaat uit een incassodeel en een deurwaardersdeel. Deurwaarders hebben een aantal vaste bedragen, die ze mogen doorberekenen en ook vrije bedragen, incasso is geheel vrij in wat ze berekenen.

Dus met welk deel heb je te maken? Als ze zeggen dat het nog niet bij de deurwaarder lag, maar er bijna naar toe was gegaan, dan zit je bij het incassodeel.

De rekensom: Ze willen nog hebben €655.90 - €261,51 (is betaald) - €106,18 = €288,21.

De hoofdsom was € 104,11 vermeerder met de wettelijke rente tot € 106,18. Dan blijft over aan incassokosten € 549,72. Wat is de specificatie van dat bedrag?

De hoogte kan erop duiden dat er een rechtszaak is geweest, maar dan moet er een dagvaarding uitgebracht zijn (bezorgd of overhandigd) waarin diverse dingen staan, als wanneer de rechtzitting plaatsvindt met tijd en datum en plaats, een rolnummer etc.) Soms stuurt incassobureau een "nep"-dagvaarding. Daarin zijn die dingen niet ingevuld maar staan er el vast in, omdat er nog geen echte zaak bij de rechter loopt.

Een gerechtsdeurwaarder behoort de kosten te verantwoorden door een specificatie te geven.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet bang zijn voor een deurwaarder, die heeft zich aan regels te houden. Als je betaalt aan een incassobureau (ook al is er ook een deurwaardesrdeel) krijg je het geld nooit terug. Je stemt in met de in rekening gebrachte kosten. Dan kan je de zaak verder wel vergeten en naar de centen fluiten.

Dus eerst een specificatie van de kosten. Is die er niet dan er aangetekend schriftelijk om vragen. Geen rechter, die dat vreemd vindt, sterker nog die vindt dat je daar recht op hebt en zal dat nooit tegen je gebruiken.

Een deurwaarder kan niets tegen je beginnen zolang er geen oordeel in jouw nadeel ligt door een rechter. De deurwaarder mag voor de tijd helemaal niets doen. Geen beslag leggen etc. alleen bang maken en dreigen en daar maken sommige graag gebruik van, alhoewel dat in 99,9% de incassobureaus zijn, die die technieken gebruiken.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohra maakte een fout en had een rekening met het teveel terug gestorte geld moeten vragen.
Als U deze kreeg en binnen redelijke termijn heeft voldaan is er geen reden voor betalen Rente of Incasso kosten.

Dus is deze brief door Ohra verstuurd?
Ik vind dat zelf foute bedragen terug halen toegestaan is, en dat zij niet controleerde of het al was terug gehaald is hun probleem.

Dus heeft Ohra tijdig een brief gestuurd en het geld gevraagd?
Ook zij moeten zich aan de regels houden als ze incasso procedure willen starten en als zij fouten maakten zult U een rechtszaak zeker winnen dus voor laten komen.

Of zie ik nu iets verkeerd of ontbreekt hier info?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Invalide,

Alias Gozik en nog een aantal andere aliassen: ga met je onsamenhangend gebrabbel terug naar Rusland.

Ohra maakte een fout en had een rekening met het teveel terug gestorte geld moeten vragen.
Als U deze kreeg en binnen redelijke termijn heeft voldaan is er geen reden voor betalen Rente of Incasso kosten.

Weer geen touw aan vast te knopen.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 7 augustus 2009 is het naar het de incasso afdeling gegaan en op 14 augustus 2009 heeft ze betaald.
Hoe stap ik hier voor het beste naar de rechter?

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

tamohammed

Mijn advies is: alles onder protest betalen en daarna het gehele onverschuldigde bedrag (dus inclusief incasso- en andere kosten) op Ohra te verhalen. Hiervoor kun je de Geschillencommissie KIFID in Den Haag inschakelen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2010 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tamohammed kom er morgen op terug. Nog niet betalen in ieder geval.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 13, 2010 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mede naar aanleiding van wat ik hier heb gelezen, heb ik een klacht ingediend bij Ohra. Binnen 1 dag werd ik gebeld en werd de klacht serieus in behandeling genomen. Het een paar dagen geduurd, met name door dat de zaak al wel voor de rechter was geweest en daar een uitspraak lag, moest er binnen Flanderijn eerst overlegd worden wat juridisch juist zou zijn. Vandaag werd ik gebeld door Ohra dat het hele dossier wordt terug getrokken en dat wat er al betaald is wordt terug betaald en dat het beslag op de zorgtoeslag ook wordt ingetrokken. Hier uit blijkt dus wel dat klagen wel degelijk zin heeft. Een betere uitslag had er niet kunnen komen.
Iedereen die heeft meegedacht, mijn hartelijke dank!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tamohammed

Proficiat!!! Zo zie je maar dat je als bewuste consument soms echt wel iets kunt bereiken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.