Incasso en deurwaarderskosten
Ohra heeft ten onrechte nog de verzekeringspremie van januari 2009 geïnt. Deze heeft mijn dochter laten terug storten en een paar dagen later Ohra ook. Dus 1 betaald en 2 x terug. In aug. 2009 is er opnieuw betaald (14-08-2009 en 21-08-2009) met rente, maar Ohra heeft dit 1 x terug gestort. Mij dochter heeft hier telefonisch contact over gehad met Ohra en ze hadden het ontvangen en het was zo in orde. Nu is het zo dat het op een oud rekening nummer van Ohra was gestort en Ohra-Arhem heeft verzuimd dit door te storten naar hun nieuwe rekening, pas op 5 augustus 2010 is dit door gestort. Intussen is er op 7 augustus 2009 een dossier naar de deurwaarder gestuurd door Ohra. Wat mijn dochter nu niet vind kloppen is dat ze alle rente en incassokosten van na 21 augustus 2009 ook nog moet betalen. Is het terecht dat ze nadat ze betaald heeft nog van een heel jaar de rente en incassokosten moet betalen?
Behalve het exacte verschuldigde bedrag, welke bedragen worden er extra gevraagd aan rente en andere kosten (met name omschreven)?
Vladja
Van Januari 2009 was €104,11
Van aug. 2009 €106,18
Wat er tot 21 aug. 2009 is bijgekomen aan kosten ong. €120
Er is betaald €261.51
Ze willen nog hebben €655.90 - €261,51 (is betaald) - €106,18 = €288,21
Is de zaak voor de rechter geweest? Vanwege de zogenaamde wanbetaling? Anders begrijp ik die hoge kosten niet.
Vladja
De deurwaarder was al in aantocht, maar ik ben overeengekomen met het incassobuerau dat het betaald zou worden voor 19 augustus 2010
Oh, dat verandert de zaak. Je hebt niet met een deurwaarder te maken, maar met een incassobureau. Die mogen rekenen wat de gek ervoor geeft aan kosten, of ze gerechtvaardigd zijn of niet.
Er zijn wel bepaalde regels, die je daarbij kunt toepassen. De regels die rechter aanhouden bij het incasseren van incassokosten.
Ohra Arnhem heeft het bedrag na diverse misverstanden het verschuldigde bedrag (van het oude rekeningnummer) doorgeboekt een jaar later. Er was dus in feite niet een paar jaar een echte schuld aan Ohra. Omdat Ohra over het bedrag beschikte is er geen rente verschuldigd. Ze hadden immers het bedrag.
Ondertussen is de zaak in handen gegeven van een incassobureau (en niet een deurwaarder, dat maakt een wereld van verschil) en die rekenen nu allerlei incassokosten.
Omdat de hoofdschuld (aan Ohra) al betaald is, gaat het hier alleen nog over de incassokosten. Gelijk stoppen met betalen, geen cent meer. Ze hebben al meer dan genoeg ontvangen.
Brief aan incassobureau:
De hoofdschuld was reeds per ...(betaaldatum)......... voldaan aan de Ohra. Vanaf die datum is er geen wettelijke rente meer verschuldigd, omdat Ohra over het bedrag kon beschikken. Als Ohra niet wist wat zij met dit bedrag aan moesten, hadden zij het bedrag als overschuldigde betaling moeten terugboeken of op z'n minst contact moeten opnemen.
Volgens het rapport Voorwerk II zijn de incassokosten (ontstaan door een fout van Ohra en daarna het inactieve beleid van Ohra Arnhem) reeds lang voldaan, incl. de eventueel verschuldigde wettelijke rente. Er is eigenlijk al teveel betaald door onwetendheid mijnerzijds. Maar inmiddels heb ik het Juridische Loket geraadpleegd.
Daarom beschouw ik deze zaak als gesloten en wens door u niet meer lastig gevallen te worden. Mocht u hiermee geen genoegen nemen, dan zie ik u graag voor de rechter terug waar u uw standpunt en berekeningen kunt uit/voorleggen aan de rechter voor een uitspraak.
Hoogachtend,
naam
Vergeet niet boven de brief te vermelden: Betreft uw dossiernr. ... t.n.v. ......
Verzend de brief aangetekend met ontvangstbewijs (kost minder dan € 10,--), maar dan is jouw dochter ervan af. En een leugentje om bestwil als het "juridische Loket" mag best gebruikt worden. De bedragen, die dat bureau durft te rekenen, zijn ook niet netjes (en dan druk ik mij nog zachtjes uit). Incassobureaus zijn heel goed in dreigen (met de deurwaarder) en andere middelen om iemand onder druk te zetten. Ze hebben geen poot om op te staan!!!!
Vladja
Ohra en Flanderijn zijn er reeds 1 week van op de hoogte dat het bedrag 1 jaar geleden als is voldaan en Ohra weet dat het door hun fout is ontstaan.
Ohra is 3 x in de fout gegaan:
1. Ohra heeft jan. 2009 (05-01-09) geïncasseerd
2. Ohra heeft het terug geboekt (12-01-09), terwijl mijn dochter het al eerder had laten terug storten door de bank (07-01-09)
3. Ohra het ontvangen bedrag in augustus 2009 (14-08-09), na betaling terug gestort (21-08-09)
4. Ohra Arnhem heeft het voor de 2de keer ontvangen bedrag (21-08-09) niet door gestort naar de nieuwe rekening
5. Ohra geeft aan Flanderijn door dat de hoofdsom op 5 augustus 2010 is ontvangen en niet op 14 augustus 2009
Het vervelende is dat mijn dochter alles voor 19 augustus zou betalen, omdat anders de deurwaarder bij haar langs komt.
Eerlijk gezegd lijkt mij de beste weg om eerst maar te betalen om te voorkomen dat de deurwaarder langs komt en het teveel betaald terug te vorderen. Zal niet gemakkelijk zijn, maar dat is een deur waarder ook niet lijk mij.
Flanderijn en Van Eck bestaat uit een incassodeel en een deurwaardersdeel. Deurwaarders hebben een aantal vaste bedragen, die ze mogen doorberekenen en ook vrije bedragen, incasso is geheel vrij in wat ze berekenen.
Dus met welk deel heb je te maken? Als ze zeggen dat het nog niet bij de deurwaarder lag, maar er bijna naar toe was gegaan, dan zit je bij het incassodeel.
De rekensom: Ze willen nog hebben €655.90 - €261,51 (is betaald) - €106,18 = €288,21.
De hoofdsom was € 104,11 vermeerder met de wettelijke rente tot € 106,18. Dan blijft over aan incassokosten € 549,72. Wat is de specificatie van dat bedrag?
De hoogte kan erop duiden dat er een rechtszaak is geweest, maar dan moet er een dagvaarding uitgebracht zijn (bezorgd of overhandigd) waarin diverse dingen staan, als wanneer de rechtzitting plaatsvindt met tijd en datum en plaats, een rolnummer etc.) Soms stuurt incassobureau een "nep"-dagvaarding. Daarin zijn die dingen niet ingevuld maar staan er el vast in, omdat er nog geen echte zaak bij de rechter loopt.
Een gerechtsdeurwaarder behoort de kosten te verantwoorden door een specificatie te geven.
Vladja
Niet bang zijn voor een deurwaarder, die heeft zich aan regels te houden. Als je betaalt aan een incassobureau (ook al is er ook een deurwaardesrdeel) krijg je het geld nooit terug. Je stemt in met de in rekening gebrachte kosten. Dan kan je de zaak verder wel vergeten en naar de centen fluiten.
Dus eerst een specificatie van de kosten. Is die er niet dan er aangetekend schriftelijk om vragen. Geen rechter, die dat vreemd vindt, sterker nog die vindt dat je daar recht op hebt en zal dat nooit tegen je gebruiken.
Een deurwaarder kan niets tegen je beginnen zolang er geen oordeel in jouw nadeel ligt door een rechter. De deurwaarder mag voor de tijd helemaal niets doen. Geen beslag leggen etc. alleen bang maken en dreigen en daar maken sommige graag gebruik van, alhoewel dat in 99,9% de incassobureaus zijn, die die technieken gebruiken.
Vladja
Vladja
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer