sk
door skla Oct 11, 2023 om 09:59
Garantie & verzekeringen

Ingebouwde kookplaat heeft schade, onder welke verzekering valt dit?

Ik huur sinds 2 jaar deze huurwoning. Ik heb een glazenpotje op het ingeboude inductie kookplaat laten vallen en hier zit nu een barst in. Alles doet het verder nog, maar het moet wel opgelost worden. Ik heb mijn inboedel/aansprakelijkheidsverzekering gebeld en zij geven aan dat dit niet verzekerd word gezien het niet mijn kookplaat is. De vriendelijke telefoniste gaf aan dat het misschien verzekerd is vanuit de opstalverzekering van de verhuurder.

Weet iemand of ik dit kan verhalen bij de verhuurder? Online zie ik staan dat de verhuurder aansprakelijk is voor inbouwaparatuur, maar als je verder scrollt dat de huurder weer aansprakelijk is voor zelf gemaakte schade.

Please help!

1830 3 Rapporteer
sira
door sira - Oct 11, 2023 om 10:17
2418 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u al contact gehad met de verhuurder? Dan moet u dat eerst doen.

Schade verhalen op de verhuurder kan niet, want dan zou u hem dus aansprakelijk stellen voor een schade die úzelf heeft veroorzaakt. Andersom kan wel.

Aanvulling:
Schade aan huurpand, wie draait op voor de kosten?
Een goede vuistregel hierin is dat over het algemeen de huurder verantwoordelijk is voor alle schade als gevolg van eigen gedrag en gebruik (bijv. krassen op een kookplaat). De verhuurder is doorgaans verantwoordelijk voor alle schade door slijtage, ouderdom of overmacht (bijv. glasbreuk door hagel).
Bron: https://vastgoedc.be/blog/schade-aan-een-huurpand-wie-draait-wanneer-op-voor-de-kosten

Nog een aanvulling:
Volgens de wet is de huurder aansprakelijk voor alle schade die aan de huurder kan worden toegerekend. De huurder moet die schade aan de woning herstellen. De woning moet teruggebracht worden in de oorspronkelijke staat (met uitzondering van normale slijtage ontstaan tijdens de huurperiode).
Bron: https://www.invorderingsbedrijf.nl/schade-door-huurder-verhalen/

sw
door swat1500 - Oct 11, 2023 om 10:42
3808 Antwoorden / 0 Vragen

U moet de schade melden bij de verhuurder. Zodra deze u aansprakelijk stelt voor de schade dan kunt u dit neerleggen bij uw WA verzekering. U heeft immers schade bij een derde veroorzaakt.
Het valt inderdaad niet onder de inboedel of uw opstal verzekering.
Het zou kunnen dat uw WA verzekering een uitsluiting kent voor schade binnen uw woning. Dus voorwaarden goed lezen.
Heeft u geen WA verzekering of kent deze een specifieke uitsluiting voor de eigen woning dan komt de schade voor uw rekening.

sira
door sira Oct 11, 2023 om 10:52
2418 Antwoorden / 24 Vragen

Het is de Aansprakelijkheidsverzekering. De WA is uitsluitend voor schade veroorzaakt met de auto. Tenzij de kookplaat op straat stond en de TS er met de auto tegenaan is gereden ;-))

sw
door swat1500 Oct 11, 2023 om 23:18
3808 Antwoorden / 0 Vragen

Een auto moet inderdaad minimaal WA verzekerd zijn. Er zijn echter ook particuliere WA verzekeringen die niet voor auto's zijn.

JMA2
door JMA2 Oct 11, 2023 om 23:43
129 Antwoorden / 2 Vragen

@Swat volgens mij bestaan die verzekeringen niet meer onder de naam WA. Dit is nu de AVP verzekering geworden.

Janzegt
door Janzegt - Oct 11, 2023 om 14:17
140 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet waar de barst zit, maar als deze in een zone zit, dan zou de plaat eigenlijk niet meer gebruikt mogen worden. Er bestaat de kans dat er vocht in het inductie circuit komt en dat is niet wenselijk. Daarom in elk geval de schade melden aan de verhuurder. Als het een woningbouw vereniging betreft, dan zal deze de inductieplaat probleemloos vervangen. Als u huurt van een particulier, kan het anders zijn. Lees daarom ook uw huurcontract.
In het geval dat de verhuurder u aansprakelijk stelt, dan kunt u weer contact opnemen met  uw Persoonlijke aansprakelijkheids verzekeraar.