janjannes_1
door janjannes_1 Oct 26, 2010 om 21:15
Garantie & verzekeringen

Kan ik van deze verzekering af?

Beste Kassa,

Mijn vriendin en ik hebben in 2002 een overlijdensrisicoverzekering (ORV) afgesloten bij Klaverblad (samen met een hypotheek en andere verzekeringen). Ik ben afgelopen september in dienst getreden bij de Rabobank en nu kan ik dus verzekeringen en andere bankproducten onder personeelsvoorwaarden afsluiten.

Nu ben ik echter naar de polisvoorwaarden van mijn ORV aan het kijken en ik zie dat de polissen (zowel die van mij als van mijn vriendin) niet afkoopbaar zijn of premievrij te maken zijn.
Het lijkt mij vreemd dat je nooit meer (in ieder geval tot 2032) niet meer van de verzekering af kan. Zeker omdat verzekeringen in het algemeen steeds korter worden van verlengingstermijn, maar ook omdat Klaverblad sinds die tijd in de polisvoorwaarden opgenomen heeft dat dit 30 dagen voor premievervaldatum op te zeggen is. Ik heb deze vraag dus ook rechtstreeks aan Klaverblad gesteld, want het lijkt mij eerlijk gezegd dat dit gewoon niet meer mag van de AFM.
Klaverblad antwoordt echter dat er niets veranderd is aan de polis en de voorwaarden en dat deze allebei niet opzegbaar of premievrij te maken zijn.
Weet iemand of deze voorwaarden niet onredelijk bezwaarlijk zijn en dus niet meer mogen? Ik heb de vraag ook bij de rechtsbijstand neergelegd, maar ik ben benieuwd of jullie weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Alvast bedankt,

JanJannes

2361 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 27, 2010 om 00:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jan,

Op de manier zoals jij dat brengt, zegt mijn gevoel dat dit een onredelijk bezwarend beding is voor de consument.
Doch je zult het dan voor de rechter uit moeten zoeken wanneer jij of je rechtsbijstandverzekering daar geen jurisprudentie over vindt. Bij het zoeken met zoekargument: onredelijk bezwarend beding verzekering kom ik in Google wel wat zaken tegen waarbij een rechter dezelfde mening was toegedaan, doch het ontbreekt me nu aan tijd om die zaken allemaal voor je te onderzoeken of er een zaak/jurisprudentie bij is die één op één vergelijkbaar is met die van jou.
Misschien heb jij als bankmedewerker daar meer tijd voor. Ik ben gepensioneerd, dus tijd tekort...

Hardware ERror MAN.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 09:53
777 Antwoorden / 31 Vragen

De overlijdensrisico verzekering is gekoppeld aan uw hypotheek. Ik neem aan dat als uw hypotheek wijzigt u de ovr ook kunt wijzigen. Aangezien de ovr als risicoafdekking door de hypotheekgever zal worden gezien, lijkt me de koppeling logisch. Ik zou overleg plegen met de hypotheekverstrekker. Wellicht heeft deze geen probleem met een vervangende zekerheidsstelling.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Oct 27, 2010 om 12:33
84 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een zogenaamde koppelverkoop van hypotheek en verzekering.
Zolang de hypotheek bij deze instantie loopt, kun je ook niet van de verzekering af.
Enige mogelijkheid is dus de hypotheek oversluiten bij je werkgever, in dit geval Rabobank, want dan heb je geen schuld meer waaraan de overlijdensrisicover- zekering is gekoppeld. Dan kun je ook de verzekering opnieuw afsluiten.
Even goed de voorwaarden doorlezen, maar ik denk dat dit de enige mogelijkheid is.
Heb het ook al eens eerder bij de hand gehad, en toen beide overgesloten.

Succes

door 60plus - Oct 27, 2010 om 12:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier om risico verzekering bij een hypotheek.
De verzekering is hoogst waarschijnlijk "verpand" aan de hypotheekverstrekker.
De verzekering kan gestopt worden op het moment dat er overgegaan gaat worden naar een andere hypotheekverstrekker.
Een levensverzekering is iets anders dan een risico verzekering, bij een risico verzekering betaal je premie voor het risico van overlijden, en bouw je zelf geen vermogen op.
Op het moment dat de verpanding wordt opgeheven kan de overlijdens risico verzekering
zonder meer gestopt worden.

Een auto verzekering is ook een risico verzekering, ook altijd opzegbaar.

Vraag dit maar na bij een de huidige hypotheekverstrekker.

getty
door getty - Oct 27, 2010 om 14:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is er bij het aangaan en overdracht van de hypotheek niet in 1 x de premie voor de komende 30 jaar al betaald? Dat zou het in dit soort situaties lastig maken om tussentijds weer op te zeggen.

jscholtes
door jscholtes - Oct 27, 2010 om 14:17
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=getty schreef op woensdag 27 okt 2010, 14:04]Is er bij het aangaan en overdracht van de hypotheek niet in 1 x de premie voor de komende 30 jaar al betaald? Dat zou het in dit soort situaties lastig maken om tussentijds weer op te zeggen.

Je betaald zo'n premie periodiek. 30 jaar in het vooruit is niet gebruikelijk. Maandelijks, kwartaal, halfjaar en jaar zijn denkbaar. Als je 30-jaar in het vooruit kunt betalen kies je vaak voor een hypotheek op levensverzekeringsbasis. De gedachte is dan ook niet aannemelijk.

getty
door getty - Oct 27, 2010 om 14:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je betaald zo'n premie periodiek. 30 jaar in het vooruit is niet gebruikelijk. Maandelijks, kwartaal, halfjaar en jaar zijn denkbaar. Als je 30-jaar in het vooruit kunt betalen kies je vaak voor een hypotheek op levensverzekeringsbasis. De gedachte is dan ook niet aannemelijk.

Als je het hebt over de overlijdensrisico ben ik het met je eens. Vraagsteller heeft het ook over andere verzekeringen. Mijn gedachten gingen toen uit naar een mogelijke woonlastenverzekering voor arbeidsongeschiktheid of ziekte. Deze worden vaak wel in 1 x betaald voor de hele looptijd (was bij ons in ieder geval wel het geval)

te
door terpstra - Oct 27, 2010 om 21:37
174 Antwoorden / 5 Vragen

janJannus. Ga informeren bij uw nieuwe collegea. Daar is vast wel iemand bij die op de hoogte is met recente regel en wetgeving. Schaam u niet dat u die kennis niet heeft. De domste vraag die u kunt stellen is NIET vragen.
Ik wens u succes. groet,H.