Ro
door Roz Aug 25, 2020 om 04:13
Garantie & verzekeringen

Kapotte Air Max gekocht

Ik heb laatst zwarte Air max gekocht via footlocker. Ze waren afgeprijst naar 59,99 wat weinig geld is voor die schoenen. Normaal gesproken zijn ze 130. Contact gehad met de verkoper en ik mag ze nu opsturen voor onderzoek want hun verwachten ook een fabrieksfout. Alleen als dit zo is willen zij mn geld terug geven. Maar ik heb niks aan 60 euro want ik wil deze schoenen al heel lang, en voor dat geld kan ik geen nieuwe kopen. Het lijkt mij ook normaal dat als je iets kapots koopt je het zelfde product vervangend krijgt. Wat moet ik nu doen?

4659 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 25, 2020 om 06:31
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Als het een fabrieksfout blijkt te zijn dan kunt u beter dat geld terug accepteren want deze mooie dure schoenen zijn niet voor niets afgeprijsd en u zou bij een ander  paar ook wel eens een foutje kunnen vinden waardoor ze minder lang meegaan.

ne
door neodutchio - Aug 25, 2020 om 07:04
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Met welke reden waren ze afgeprijsd? Omdat ze niet goed zijn, of omdat dat model uitverkocht zou worden?

Als de schoenen niet meer verkocht worden daar is het lastig nieuwe eisen. En aangezien u 60 euro betaald hebt is het wel zo netjes om dat geld, en niet het dubbele, terug te krijgen.

Tja, iets willen en iets kunnen zijn 2 heel verschillende zaken. Doe wat je niet laten kan, maar laat wat je niet doen kan. Zijn de schoenen simpelweg veel te duur voor u, dan moet u ze dus laten liggen. En dat geldt ook de Ferrari die wellicht nog op de wensenlijst staat.

panter22
door panter22 - Aug 25, 2020 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt je schade vergoed. Die schade is €59,99. Op meer heb je geen recht.
Wat je moet doen is die €60 aannemen en sparen voor schoenen uit de nieuwe collectie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 25, 2020 om 10:03
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de schoenen in een stenen winkel gekocht? Dan geldt normaliter de consumentenwetgeving waarik u zo een verwijzing naar geef. Gelet evenwel op het feit dat de schoenen waren afgeprijst is het zeer waarschijnlijk (zeer onwaarschinlijk) dat er in de winkel geen melding werd gedaan (al of niet mondeling of middels een melding op het betrokken schap) dat inruilen hierop niet van toepassing zou zijn.
Hoe dan ook is het volgens die wetgeving zo dat de verkoper verantwoordelijk is voor een goed product en indei dat niet zo is men dient te repareren of een vervanging aan te bieden, of uw geld terug.
En het is frappant dat men dat hier doet.
Ook als er sprake is van on-line verkoop gelden deze wettelijk regels maar zou u binnen 14 dagen bedenktijd het product (zonder reden) hebben kunnen terugzenden en dan zou u recht hebben op geld terug. Mogelijk kunt u dat nog doen mits de 14 dagen niet voorbij zijn.

Verder kort gezegd: zijn de 14 dagen voorbij, dan geldt dit: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en de geldende wetgeving waarop dit is gebaseerd vindt u in art 7:17 t/m 25 van het BW.

M.i. indien de 14 dagen voorbij zijn, de  60,00 accepteren! U ontvangt uw geld terug.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2020 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat helemaal niet over ruilen. Er mankeert iets aan die schoenen. Lees de vraag nog eens.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 25, 2020 om 10:44
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1 wat mankeert er aan uw ogen? Lees mijn reactie nog een goed en probeer die dan ook te begrijpen; het gekochte product voldoet kennelijk niet aan de eisen die er aan gesteld mogen worden. Ik heb het helemaal NIET over ruilen!

Ts. stelt dat er iets aan de schoenen mankeert en dat is toch echt hetzelfde als 'de schoenen voldoen niet aan de verwachting die Ts er aan meent te mogen stellen.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2020 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

k) dat er in de winkel geen melding werd gedaan (al of niet mondeling of middels een melding op het betrokken schap) dat inruilen hierop niet van toepassing

U weet zelf niet wat u schrijft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 25, 2020 om 14:43
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, Inderdaad, er blijkt 'zout op een slak' te liggen. Ik heb uiteraard in de gehele context van een mogelijke melding in de winkel in plaats van ruilen bedoeld dat terugbrengen niet zou kunnen.  Deze 'spijker op laag water' is u dus terecht niet ontgaan. Wat vervelend is dat nu toch. Ik hoop echt dat u er niet van wakker blijfdt liggen en dus 'excuses'.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 25, 2020 om 12:27
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roz,

Dit onderwerp is al eens op dit forum geweest (even zoeken via "menu").

De Topicstarter kreeg toen als advies om contact op te nemen met de importeur (Nike Nederland) en het werd opgelost.

Misschien wilt Nike uit coulance een nieuw paar schoenen geven....

Succes ermee.

mahadma
door mahadma - Aug 25, 2020 om 14:43
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt ze dus opsturen (is daaruit op te maken dat het een internetaankoop is?), op dat moment gaat u accoord met het besluit van de verkoper/importeur. Als die besluit te vervangen dan krijgt u andere. Als het besluit valt dat 100% van het aankoopbedrag terugbetaald wordt dan heeft u daarmee te leven. U zult nooit meer uitgekeerd krijgen als de schade bedraagd.

Off Topic: In het gulden tijdperk hadden alle winkels in (toen ook mijn werkadres, fotowinkel) alle winkeliers in het centrum één artikel voor Fl 0,01 zouden etaleren. Ook de goed werkende inruil camera werd dus verkocht door mij voor Fl 0,01 met kassabon. Een half jaar later de koper in de winkel, camera defect en meneer verwachtte garantie. Kopie bon opgezocht want meneer had de bon "niet meer". Toen bleek de aankoop van Fl 0,01. Met een groots gebaar heb ik die meneer de volledige aankoopprijs ten bedrage van Fl 0,01 terugbetaald.

ka
door kama - Aug 26, 2020 om 10:21
161 Antwoorden / 19 Vragen

Zou me wat zijn, € 60 betalen voor schoenen en er € 130 voor terugvragen.

Zou een mooi handel zijn in de supermarkt: ik koop een aantal producten, 2 voor de prijs van 1, en breng ze na een paar dagen terug en wil het standaard aankoopbedrag krijgen.

Nee, wees blij met die € 60 ! Of regel iets via Nike zelf.

john devries
door john devries - Aug 26, 2020 om 10:34
218 Antwoorden / Vragen

Afwachten wat de bevindingen van Footlocker zijn. Meer dan 60 euro terug ontvangen zal het niet worden. Dat is nl de schade die je geleden hebt.Footlocker heef regelmatig deze schoenen in de opruiming voor rond 80 euro als er een nieuwe collectie uitkomt .Er wordt schandalig veel aan deze schoenen verdiend.

koekeloer
door koekeloer - Aug 26, 2020 om 11:04
562 Antwoorden / 18 Vragen

[edit redactie, bijdrage verwijderd. Graag inhoudelijk reageren op het forum]

1paul
door 1paul - Aug 27, 2020 om 08:44
3148 Antwoorden / 0 Vragen

het is vrij simpel, in principe heeft u recht op een vervangend paar schoenen, heeft men dezelfde schoenen niet meer dan heeft u recht op een vervangend paar met minimaal dezelfde kwaliteiten, kan ook dat niet dan pas komt restitutie van geld in beeld....

wimmi20
door wimmi20 - Aug 27, 2020 om 15:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Met deze vraag kan ik nix.
Wat is er mis met de schoenen.