Wh
door Whnmed Jan 17, 2023 om 11:44
Garantie & verzekeringen

Kun je muurvocht verwijderen met een speciaal zendertje?

In mijn woning heb ik last van vochtige muren. Verschillende aanbieders in NL bieden een eenvoudige oplossing aan waarbij een kleine zender in huis wordt geplaatst en waarvan de straling zou zorgen voor het verdwijnen van de vochtigheid. Ik heb zo'n zendertje laten plaatsen maar na een jaar was er geen merkbaar/zichtbaar resultaat. De leverancier heeft de muurvochtigheid daarna gemeten en stelt dat volgens zijn metingen de muren meetbaar kurkdroog zijn geworden, dus mijn garantieclaim is afgewezen. Ik heb vervolgens een jaar lang zelf de muurvochtigheid gemeten en ik meet geen enkel effekt van het aan- of uitzetten van het zendertje. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit soort zendertjes?

9417 24 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2023 om 11:48
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Vochtproblemen verwijderen met radiostraling via een zendertje? Lijkt mij zeer onwaarschinlijk en zelfs onmogelijk. De enige methode die ik ken met warmte via radiostraling is ghoogfrequent in eenmagnetron.  De metring van de leverancier lijkt mij 'flauwekul' en u zou dan kunnen nagaan door een ander te laten meten. Uw metingen geven toch ook aan dat de mren vochtig bleven.

Nu ik even heb gezocht ben ik wel nieuwsgierig waar u dit soort zendertjes dan gevonden heeft. Ik zie een veelheid van info over vochtbestrijding waaronder deze https://www.vochtbestrijding.info/databank/vochtbestrijding-doe-het-zelf/ edoch niets met zendertjes zoals u noemt.  Een lokale plek met infrarood kan wel.

Wh
door Whnmed Jan 17, 2023 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het zendertje (de "Delta") van www.muurvochtverwijdering.nl ; er zijn ook andere aanbieders zoals de E-dryer van JB Muurdroging www.drogemuren.nl en er zijn er nog een paar, ook in Belgie en Duitsland. Ik was (en ben) inderdaad zelf ook skeptisch over deze oplossing maar heb het geprobeerd op basis van de "niet goed, geld terug" garantie en heb daar bot gevangen. Daarom zoek ik naar mensen die ervaring hebben met dit soort oplossingen; de door www.muurvochtverwijdering.nl gegeven referenties zijn onbereikbaar... Zelf heb ik na uitgebreide metingen en onderzoek geconcludeerd dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het werkt of kan werken ( skepsis.nl/muurvocht/ ); maar wie weet zijn er andere ervaringen, zo niet dan zouden deze apparaatjes niet in de handel mogen komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2023 om 12:41
16849 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reactie: is het een idee om uw ervaring hiermee kenbaar te maken bij www.consuwijzer.nl en/of Consumentenbond?

Ik zie inmiddels ook deze http://www.muurvochtverwijdering.nl/ waarin inderdaad een apparaatje wordt aangeboden. Ik lees echter ook dit m.b.t. garantie '

  • Voor installatie onderzoekt één van onze adviseurs uw situatie en maakt een nulmeting van de hoeveelheid vocht in uw woning.
  • Als de oorzaak is vastgesteld volgt installatie.
  • De hoeveelheid vocht in uw muren en vloeren wordt enkele maanden later nogmaals gemeten, zo ziet u meteen de effectiviteit van onze methode.
  • U krijgt maar liefst 20 jaar garantie op werking.
  • U krijgt gedurende een jaar na installatie uw geld terug in het onwaarschijnlijke geval dat uw wanden niet opdrogen (via meting eenvoudig aantoonbaar).'    Daarmee zie ik reden om dit in ieder geval kenbaar te maken bij de ACM (https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont) . Het doen van een meting door de leverancier zelf is meten van 'eigen sop' en dat is bij lange na niet altid betrouwbaar.  Het is dus heel goed mogelijk dat men in gebreke is m.b.t. de naleving van de wetgeving in deze (Burgerlijk Wetboek art 17 t/m 25) en u zou eventueel in die context een ingebrekestelling kunnen doen edoch dat zal gelet op de dan mogelijke extra kosten niet zo zinvol zijn. Helaas.

Franske1958
door Franske1958 Jan 17, 2023 om 12:55
426 Antwoorden / 2 Vragen

Een aantal jaren geleden was er een vrouw in nederland met een lange blauwe jurk aan die erg bekend was om haar instralend vermogen, als U nu eens een aantal foto's van haar op die vochtplek ophangt, Grote kans dat dat even "goed" gaat werken als die dure elektrische placebo.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2023 om 13:13
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@FRANSKE1958: u reageert op mijn antwoord aan vraagsteller. Ik ben de vraagsteller niet en ik heb geen vochtproblemen in mijn huis. En 'Jomanda' heeft ook nooit op mij ingestraald.

Wh
door Whnmed Jan 17, 2023 om 13:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dank! inmiddels bij de ACM gemeld..

RA
door RAJG May 1, 2023 om 14:44
Antwoorden / Vragen

Beste WHNMED,
Ik heb hetzelfde probleem. Ook een delta unit gekocht en geen resultaat. 2x een aangetekende brief gestuurd om koop te onbinden, beide brieven geweigerd retour. Wel telefonisch contact gehad maar eigenaar is niet van plan koop te ontbinden.
Via leidse rechtswinkel blijken de garantievoorwaarden in strijd met consumentenrecht (artikel 7:6).
Heb inmiddels ook melding bij ACM gedaan.
Heeft u al een reactie ontvangen van de ACM?

hereistom
door hereistom - Jan 17, 2023 om 11:52
733 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang dat u bent opgelicht. Ik ken vele manieren om vocht aan te pakken, maar met een zender heb ik nog nooit van gehoord.
Ik neem aan die u niet nog steeds betaald daarvoor? Anders direct stop zetten.
En ga eens bij een echte specialist vragen.

Po
door Powers89 - Jan 17, 2023 om 12:20
1 Antwoorden / Vragen

Als je de ramen van je auto open hebt laten staan tijdens een regenbui of vergeten bent je badpak uit te trekken nadat je naar het zwembad bent geweest, kan het zijn dat je het interieur van je auto droog moet maken. Als het interieur echt doorweekt is, zal je er meer tijd voor uit moeten trekken. Misschien kun je nog voorkomen dat er zich muffe geurtjes en schimmel vormen! Als je al een schimmelprobleem hebt, verwijder dan de schimmel en zorg ervoor dat er geen vocht achterblijft. Zorg er daarna voor dat je nooit meer schimmel in je auto krijgt door te controleren op lekkages, en door bronnen van vocht meteen te verwijderen.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 18, 2023 om 13:12
167 Antwoorden / Vragen

Wie heeft het hier in hemelsnaam over auto's. Behalve jij dan.

Heb je wel gelezen waar het over gaat?

ju
door juliomariner - Jan 17, 2023 om 12:21
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ben benieuwd welk natuurkundig principe er achter zit. Vocht dat verdwijnt door een zender te plaatsen. Hoe verzin je het.

Wh
door Whnmed Jan 17, 2023 om 12:36
Antwoorden / 1 Vragen

Daar verwonderde ik me ook over, maar heb het geprobeerd op basis van de "niet goed geld terug" garantie van de aanbieder. Vervolgens heb ik wat verder gezocht naar achtergronden en een serie metingen gedaan ( zie skepsis.nl/muurvocht/ ) en geconcludeerd dat er geen reden bestaat om aan te nemen dat het werkt of kan werken. Als er echter mensen zijn die andere ervaringen hebben dan zou ik dat graag weten; tot op heden nog niemand gevonden...

ju
door juliomariner Jan 17, 2023 om 12:42
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is net zo'n product als de bio-stabil, de kussens en dekbedden bij de kaffeefahrten  etc. Kan gewoon niet werken maar met een mooi verhaal trappen er altijd mensen in.
Die controle van de muur door de leverancier na een beroep op de niet goed garantie is gewoon een wassen. Het apparaat zal waarschijnlijk zelfs als het  in een emmer water wordt gehouden nog aangeven dat het geen vocht meet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2023 om 13:14
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, m.i. dus ook weer een typisch voorbeeld van een 'verdienmodel' dat kennelijk ook nog oplevert. .

Er
door Erikkkk Jan 18, 2023 om 17:39
11 Antwoorden / Vragen

Ik geloof in veel sprookjes maar deze slaat alles.

pino123
door pino123 - Jan 17, 2023 om 14:26
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dus als je een lekkende leiding hebt in de muur verdwijnt dit dmv een zendertje die een bepaalde straling uitzendt? Gelukkig heb ik geen ervaringen hiermee, dit is pure oplichterij.

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2023 om 15:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kun je muurvocht verwijderen met een speciaal zendertje?

Ja, maar alleen in Fantasialand, maar in deze wereld raakt u wel uw euro's kwijt voor niks.

ro
door ronny530 - Jan 17, 2023 om 15:52
2780 Antwoorden / 41 Vragen

' vocht in uw muren stijgt op door verstoring van het evenwicht tussen cohesie en adhesie.
Bij cohesie trekken gelijke moleculen zoals waterdeeltjes elkaar aan. Bij adhesie gebeurt dit met ongelijke moleculen, zoals water en bouwmaterialen. Zodra de adhesie groter is dan de cohesie stijgt het vocht (capillaire werking). Er ontstaat een (soort van) elektrostatisch veld dat het water aanzuigt.
De oplossing bij opstijgend vocht is dan ook simpel, doorbreek het elektrostatisch veld.' Nooit geweten dat water elektrostatisch kan worden en dat vochtdeeltjes elkaar aantrekken.Ik heb vocht nog nooit zien vonken zoals bij een kledingstuk wel eens het geval is en heb nog nooit vocht in de omgeving naar een baksteen zien springen.Hoe kun je middels een zender een elektrostatisch veld tussen vochtdelen doorbreken als vocht geen elektrostatische lading heeft. Wie weet geeft de geplaatste zender een signaal in bouwmateriaal taal om het vocht in de muur te laten verdwijnen die luidt 'wegwezen hier zoek maar een andere muur en het liefst bij de buren' want die willen geheid ook zo'n zender. De magnetische water ontharder was al pure onzin maar deze onzin overtreft tot nu toe alles.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 18, 2023 om 13:15
167 Antwoorden / Vragen

Water zichzelf inderdaad aan volgens het principe van adhesie en cohesie. Maar dat een zender het droog maakt is onzin. En het heeft weinig te maken met capillaire werking.

gerbera
door gerbera - Jan 17, 2023 om 16:00
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nu u weet dat het kastje niet werkt zou ik een op zoek gaan waar dat vocht vandaan komt. Zijn het de binnenmuren kijk dan eens in de kruipruimte of daar voldoende ventilatie is. Zitten soms de buitenroosters dicht, zijn het de spouwmuren is daar tussen binnen en buitengevel voldoende ventilatie, vaak worden er, bij wat oudere bouw, wat voegen in de buitengevel open gelaten voor ventilatie. Slaat de buitengevel door omdat er slechte voegen zijn of stenen verzadigd zijn door regen. Zo kunnen er meerdere oorzaken zijn en het is verstandig dit te (laten) onderzoeken.

rj
door rjw - Jan 17, 2023 om 19:34
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Als een oplossing voor een ingewikkeld probleem heel eenvoudig is dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Als er normaal vocht in huis is worden grote ventilatoren met verwarmingelementen geplaatst. Als het zo simpel kan zou toch iedere aannemer voor zo'n klein zendertje kiezen.

En waren de muren niet al gewoon droog genoeg omdat de leverancier geen vocht meet?

1paul
door 1paul - Jan 18, 2023 om 10:41
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het di took in verreweg de meeste gevallen zo ook hier dus.

ventileren is de oplossing binnen of de spouw dan wel probleem veroorzaker op sporen en daar mee aan de slag te gaan!

mo
door mof - Jan 18, 2023 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De muren drogen middels straling? Kan wel, maar dan zul je wel de nodige intensiteit moeten toepassen ... of dat gezond is betwijfel ik. Met microgolven kun je water opwarmen zodat het uiteindelijk uit de muur dampt, maar dan maak je van de kamer wel een grote magnetron! Ik, gepromoveerd in de experimentele natuurkunde, geloof er niet in, dit soort apparaatjes, technologische kwakzalverij!

Ag
door Agamemnon - Jan 18, 2023 om 12:30
82 Antwoorden / 7 Vragen

[edit, graag ingaan op de vraag - redactie]

ha
door harrybre - Jan 18, 2023 om 13:46
240 Antwoorden / Vragen

Ooit iets aan natuurkunde gedaan op school ?
Water is uit iets te krijgen door compressie ( wringen van een dweil of zo), persen ( er op stampen), eraan zuigen ( pomp), absorbtie ( spons) of verhitten = verdampen.
Welk stuk knots heeft verzonnen, dat zoiets met electro-mangetische straling van een klein zendertje kan ? Ja, verhitten dmv een grote magnetron, kan ik me nog voorstellen, maar ... via radiostraling ? ? ?

Knarf10
door Knarf10 - Apr 13, 2023 om 13:10
1 Antwoorden / Vragen

Geen ervaring met het zendertje, maar met wat googlen word je een stuk wijzer ........ en kun jezelf concluderen.
Heb wel ervaring met de eigenaar van het bedrijf die deze Delta verkoopt en naar ik gelezen heb voor zeer wisselende prijzen
variërend van € 1500 tot € 4500.
De website van het (eenmans)bedrijf heeft geen gezicht, geen menselijke naam en eigen garantiebepalingen.

Ik adviseer om 2x na te denken alvoren in zee te gaan ........

Ko
door Koosjer - Apr 13, 2023 om 13:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ventileren is de oplossing waarschijnlijk.
-buitenmuren impregneren
-kijkje nemen in spouw misschien is de isolatie in elkaar gezakt , vooral bij oudere huizen komt dat voor ,
-buiten muur maakt daardoor contact met binnenmuur
- is de spouw nageisoleerd en niet uitgevoerd
- schuren in de raam dorpel voegen
kunnen allemaal redenen zijn voor het vocht probleem
Met een warmte camera kun je van buitenaf bekijken waar het meeste vocht zit , moet wel minimaal 15 graden buiten zijn
succes
jou verhaal klinkt als mevrouw u heeft last van scheurgras ,Jacobsen en van Es

1paul
door 1paul - Apr 15, 2023 om 15:12
3148 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook zo en zender en deze zou steeds mijn knip vullen, nu na een jaar merk ik er nog steeds niets van terwijl de verkoper zegt dat ie het toch echt wel doet!!!!

me
door mein33 May 1, 2023 om 15:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die knip moet wel worden opengezet, anders wordt het helemaal niets.
Het kan dan wel zo zijn dat inhoud er sneller uitgaat dan dat het er inkomt.

p.s. De verkoper spreekt vanuit zijn eigen ervaring, aangezien het vullen van zijn knip met de verkoop van de zendertjes wel werkt  ;-))

1paul
door 1paul May 2, 2023 om 10:29
3148 Antwoorden / 0 Vragen

AHA, dus zijne word wel gevuld, tja, dan werkt ie dus wel!!!!

:)