Mi
door Mikske1 Aug 5, 2016 om 19:48
Garantie & verzekeringen

Matras nu al versleten

vIn september 2010 kocht ik een elektrisch instelbare boxspring en nieuwe matras met 10 jaar garantie.
Juist omdat ik chronische rugklachten heb kocht ik deze producten bij een speciaalzaak.
Er werd mij verzekerd dat ik zeker 10 jaar plezier van deze matras zou hebben.
Echter een paar maanden geleden bleek er al een deuk in te zitten. Hij zakt door in het midden. Daar waar je normaliter met je onderrug ligt.
Had geen telefoonnummer of adres meer van de deze speciaalzaak, omdat deze inmidels was overgenomen door iemand anders en deze de zaak verplaatste naar een andere plaats.
Bij toeval belde deze nieuwe eigenaar mij om te vertellen dat hij de zaak had overgenomen en dat ik nog steeds garantie had op de boxspring.
Heb meteen de kans aangegrepen om hem over de matras te vertellen.
Hij is komen kijken en constateerde inderdaad een deuk.
Echter hij kon mij niet veel meer bieden dan dat hij deze deuk zou opvullen, want hij had geen klanten overgenomen alleen de zaak.
En de fabriek waar deze matras vandaan kwam bestond ook niet meer.
Uiteindelijk beloofde hij mij om contact op te nemen met de oude eigenaar van de zaak.
Deze belde mij en vertelde dat hij niks voor mij kon betekenen, want hij was geen eigenaar meer en de nieuwe eigenaar wilde mij tegemoetkomen en de matras dus opvullen.
Ik kon mij hier niet in vinden, omdat garantie garantie is en de nieuwe eigenaar ook het klantenbestand had overgenomen.
Dit werd wederom ontkent. Totdat ik vertelde over het spontane telefoontje van de nieuwe eigenaar. Ohh van die kant was zijn reactie toen. Uiteindelijk bleef hij bij het verhaal van opvullen. Meer was er niet en dat moest ik realiseren. En dat opvullen zou op zeer korte termijn kunnen en ze hadden hier goede ervaringen mee. Heb toen gezegd dat ik onder protest akkoord ging. Echter tot op heden niks meer vernomen en op zijn site staat dat de winkel voorlopig gesloten is en nader bericht z.s.m. volgt. Dit was begin juli en toen was ik al een paar weken aa het wachten.
Mijn vraag: moet ik met die opvulling akkoord gaan? Is de nieuw eigenaar verantwoordelijk gezien het feit dat hij mij in zijn klantenbestand heeft staan. Wat is redelijk in deze? En wie heeft ervaring met opvullen van een matras. Wat kan c.q. mag ik hier van verwachten?

2686 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Opvullen van een matras? Het is toch geen ouderwets kapokmatras of verenbed. Dus dat opvullen gaat helemaal niet werken.

Maar in principe heeft de nieuwe eigenaar niets met u te maken. Hij hoeft dus ook geen garantie te verlenen, ook al heeft hij een kaartenbak waar u inzit. En wat staat er dan precies in die garantie voorwaarden?

En ligt die kuil aan het matras of aan de boxspring?

Als het aan de matras ligt, koop dan een nieuwe matras bij Ikea, komen altijd als beste uit de test en voor heel wat voordeliger dan al die zogenaamde bedden speciaalzaken.

ha
door halex Aug 5, 2016 om 21:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nuance: ze zijn niet als beste getest (dat waren Pullman matrassen), maar de Morgedal is wel de beste koop.

ja
door jackyh - Aug 5, 2016 om 20:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou accoord gaan.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2016 om 20:01
16835 Antwoorden / 108 Vragen

"Bij toeval" belde de nieuwe eigenaar? Dat denk ik niet. Heeft het adressenbestand natuurlijk ook overgenomen. Ik hoop voor u dat hij weer boven water komt, de nieuwe eigenaar dan. Hoop ook dat u zijn aanbod accepteert, vullen is beter dan niets. En ja, u heeft recht op 10 jaar garantie, alleen, als zowel de fabrikant als de oude eigenaar niet meer bestaan, word dit alles moeilijk. Succes.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar is het matras van gemaakt?

Mi
door Mikske1 - Aug 5, 2016 om 20:23
19 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een matras opgebouwd van 8 cm Visco en daaronder 14 cm koudschuim een afneembare hoes en met toepasing van Aloë Vera voor de antistatische geleiding. En ligt op een elektrisch verstelbare  boxspring.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat Visco is dus traagschuim. Daarvan is het de bedoeling dat het zich vormt naar uw lichaam door druk en warmte.

En dan dat of daaronder opvullen? Gaat mijns inziens niet werken.

Hebt u zelf al wel gecontroleerd of de lattenbodem nog goed is? Vaak zitten daar schuiven op waarmee je de buigzaamheid kunt veranderen.

Of zijn het veren in een bak? Daar al eens aan gevoeld of die plek dieper inzakt?

edrick3
door edrick3 - Aug 5, 2016 om 21:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is de nieuw eigenaar verantwoordelijk gezien het feit dat hij mij in zijn klantenbestand heeft staan.

Nee.

Je kunt dan wel garantie hebben, maar als de zaak en de fabriek niet meer bestaat ......

Alles wat er voor je gedaan kan worden is meegenomen.
Beter één vogel in de hand, dan ....

ha
door halex - Aug 5, 2016 om 21:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet wat u onder garantie verstaat, maar recht op een nieuw matras hebt in niet (zomaar). Als het matras binnen de garantietermijn gebreken vertoont die onder de garantie vallen, dan behoort de leverancier die gebreken te herstellen. Ik ben geen matrassenspecialist, maar als het doorzakken door opvullen hersteld kan worden, dan is dat een goede oplossing binnen de garantie.

aurora1
door aurora1 - Aug 5, 2016 om 22:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Keert en draait u dat matras wel regelmatig?
Als het niet aan de bodem ligt dan kunt u kiezen voor (gratis) opvullen en zien hoe dat bevalt.
Anders dan toch maar een nieuw matras aanschaffen?

Mi
door Mikske1 - Aug 5, 2016 om 22:36
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

De springbox is van dik stevig hout en daarom bekleed met stof en daaronder ligt meteen de motor van de elektrische bediening.
Als de matras vanhet bed af is, is er niks dat doorzakt.

Beste Aurora1,

Deze matras mag niet gedraaid worden gezien de opbouw van de matras.

Mi
door Mikske1 - Aug 5, 2016 om 22:39
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

Is een goede tip om eens bij de Ikea te kijken.
Hun matrasse zijn uitgeroepen tot beste matrassen van 2015/2016 en ik heb 25 jaar garantie!

Dank je wel voor de geweldig goede tip.

Cookies
door Cookies - Aug 5, 2016 om 22:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Hun matrasse zijn uitgeroepen tot beste matrassen van 2015/2016 en ik heb 25 jaar garantie!.....

Niet op alle matrassen en wel onder bepaalde voorwaarden, zie http://www.ikea.com/ms/nl_NL/media/pdf/garantie/matrassen_25jaar_garantie_NL1522.pdf

ph
door philip36 - Aug 5, 2016 om 23:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Bed electrisch instelbaar.
Zit die deuk in het matras soms op het buigpunt als u het bed rechtop zet?
Doordat het matras op die plaats telkens gebogen wordt kan de veerkracht daar minder geworden zijn.
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij dat opvullen, heeft de nieuwe eigenaar uitgelegd wat dat precies inhoudt?
Als u chronische rugklachten hebt vraag ik me af of opvullen wel een goed idee is?

di
door digioma Aug 6, 2016 om 12:23
646 Antwoorden / 29 Vragen

Dit is het enige goede antwoord op de vraag van TS. Wanneer iemand 6 jaar lang iedere nacht een paar maal de hoogte van het bovenste deel van de matras instelt, dan wordt het schuim op de plek van de buiging elke keer in elkaar gedrukt, zeker als diegene die erop blijft liggen mogelijk de laatste jaren wat in gewicht is toegenomen. Een nieuw stuk ertussen gaat 't niet worden... door het buigen gaat alles verschuiven en mogelijk de motor overbelast of je houdt een rare erg irritante prop over. IKEA is mogelijk een goede optie, maar denk er bij de aankoop aan dat die matras niet te dik is en wel geschikt voor een dergelijk bed. Succes.

Mi
door Mikske1 - Aug 5, 2016 om 23:09
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Philip36,

De deuk zit inderdaad op het buigpunt.
Ja, hij zou het versleten stuk schuim er uitknippen en dan een nieuw stuk schuim plaatsen. Dat dus los komt te liggen.
Door mijn chroische rugklachten zie ik dat niet zitten.
Denk dat ik beter af ben met een nieuwe matras.

ph
door philip36 Aug 6, 2016 om 00:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo mikske1, (uit Brabant?)

Helpt het als u het matras omdraait, hoofdeind naar het voeteneind.
Kan zijn dat u dan toch last blijft houden van die deuk in het matras.
Denk inderdaad dat u beter af bent met een nieuw matras.
Op de site vd. consumentenbond zijn de meningen nogal verdeeld over het slaapcomfort van de Ikea matrassen.
Misschien geeft de nieuwe eigenaar u korting op een nieuw matras.
Hij hoeft bij aanschaf van een nieuw matras het oude niet op te vullen.

Mi
door Mikske1 Aug 6, 2016 om 00:16
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Philip36,

Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid waar ik aan gedacht heb.
Echter de nieuwe eigenaar is sinds half juli niet meer bereikbaar.
Hij heeft een bericht op zijn site geplaatst dat de winkel voorlopig gesloten is tot nader orde.

hansje klein
door hansje klein - Aug 5, 2016 om 23:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Raar verhaal met de nieuwe eigenaar die opbelt om te zeggen dat u nog garantie heeft, maar de klanten niet overneemt.

Deze traagschuimmatras is dus erg traag met het terugkomen in de normale dikte en het "opvullen" zal eerder het omwisselen van één van de gebruikte lagen zijn. Met een rits is dat géén grote act. Doen dus, ook wanneer er arbeidsloon voor gerekend zal worden. Garantie is u weliswaar beloofd, maar door de vorige eigenaar en de fabrikant.

Mi
door Mikske1 - Aug 5, 2016 om 23:51
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Hansje Klein,

Nee, het is echt het stuk dat niet meer goed is er uitknippen en op die plaats een nieuw stuk schuim leggen.
Dus geen hele laag. Als het dat zou zijn was ik niet zo sceptisch. Dan was de hele matras bijna als nieuw.

hansje klein
door hansje klein Aug 6, 2016 om 11:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het plaatselijk vervangen, indien kostenloos, zou een optie kunnen zijn. Mogelijk zijn dit stroken uit een andere matras? De kwaliteitsverschillen bij koudschuim  >> lees hier<<  , het is wèl informatie van een..........koudschuimproducent!

Mi
door Mikske1 Aug 6, 2016 om 12:11
19 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie HANSJE KLEIN.
Zie jammer genoeg geen info staan over koudschuim bij jouw reactie?
Het is altijd het proberen waard als het kosteloos is en inderdaad hele stroken.
Mocht het niet bevallen kan ik altijd nog een nieuwe matras kopen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 6, 2016 om 00:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vaag verhaal, na een paar maanden was er al een  deuk, dan bent u al kwijt bij wie u de matras heeft gekocht.
Dat wist u niet meer maar wel dat het om een speciaalzaak ging.  Nu bijna zes jaar later wil iemand iets aan die deuk doen op amateuristische wijze.
Maar u denk nog garantie te hebben op een matras, gekocht bij een inmiddels failliet bedrijf en de fabrikant is ook ter ziele gegaan.
Een plek in hun klantenbestand geeft u geen recht op garantie.

Mi
door Mikske1 - Aug 6, 2016 om 11:31
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste diewilik,

Denk dat je mijn relaas niet goed gelezen hebt.
Ik heb de matras in 2010 gekocht en een paar maanden geleden (dus van dit jaar) ontdekte ik die deuk.
En de nieuwe eigenaar heeft ook kortgeleden de zaak pas overgenomen.

Mi
door Mikske1 - Aug 6, 2016 om 11:37
19 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen,

Dank jullie wel voor al jullie reacties en goede tips c.q. adviezen.
Denk dat ik eens bij de Ikea ga kijken voor een nieuwe matras.
Een andere mogelijkheid is bij de huidige eigenaar een nieuwe matras te kopen en dan vragen om korting.
Jammer dat een dure matras geen garantie geeft dat hij inderdaad ook minimaal 10 jaar meegaat.
Heb ik wel van geleerd.