Pa
door Paasklaas Oct 25, 2023 om 14:32
Garantie & verzekeringen

Naturapolis

Ik heb de volgende basisverzekering van CZDirect:

CZdirect (Zorgverzekering Natura Direct)

Dit is een naturapolis.

Kan het in dit geval zo zijn dat CZDirect wel een contract heeft met ziekenhuis A, maar vervolgens tot maximaal 65% van een behandeling vergoed die in de basisverzekering valt?

De klantenservice gaf aan dat ondanks dat zij een contract hebben met ziekenhuis A, sommige behandelingen maar tot 65% vergoed worden. Ondanks dat deze behandeling in de basisverzekering is opgenomen. Ik dacht dat dat alleen van toepassing is op niet-gecontracteerde zorg.

10262 11 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 25, 2023 om 14:56
2093 Antwoorden / Vragen

Om overmatig speculeren te voorkomen, werd die behandeling op andere plekken dan wel voor 100% vergoed?

Pa
door Paasklaas Oct 25, 2023 om 16:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, de behandeling word door CZDirect op een ander plek wel 100% vergoed. De medewerker stelde zelf een andere instelling voor met de vermelding dat CZDirect het op deze plek 100% vergoed. Het gaat om een Bariatrische ingreep die vanuit de basisverzekering word vergoed.

Nou is de locatie niet zo'n probleem, maar ik weet niet beter dan dat wanneer er een contract is tussen verzekeraar en zorgverlener dat dan zorg uit de basisverzekering 100% vergoed moet worden. Ongeacht of je een natura polis of restitutie polis hebt. Maar zoals het nu word gebracht door CZDirect is "een contract" niet juist en word er juist verwezen naar specifieke behandelingen in dat contract. Of zie ik dat verkeerd?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 26, 2023 om 14:12
2093 Antwoorden / Vragen

Het geheel zo overziende lijkt mij de conclusie dat Ziekenhuis A in tegenstelling tot wat u denkt dus geen contract heeft. Als u zwart op wit heeft dat Ziekenhuis A wel een contract heeft zou ik een klacht indienen en dan kunt u naar behoefte ook door naar de geschillencommissie.

wi
door wilhelmina59 - Oct 25, 2023 om 15:16
519 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het Eigen Risico en is dat al aangesproken.

Pa
door Paasklaas Oct 25, 2023 om 16:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Van de €385 is €299 aangesproken.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 25, 2023 om 16:05
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

100% vergoed voor gecontracteerde zorg

U mag zelf uw zorgverlener kiezen. Kiest u voor zorg met contract? Dan vergoeden we 100% van de rekening. Zonder dat u geld voor hoeft te schieten. Toch naar een zorgverlener zonder contract? Dan vergoeden we 65% van de rekening tot 65% van het gemiddeld afgesproken tarief.

https://czdirect.cz.nl/zorgverzekering/basisverzekering

Pa
door Paasklaas Oct 25, 2023 om 16:26
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank. En dat is precies mijn probleem. Aan de ene kant zeggen verzekeraars dat wanneer er een contract is met een zorgverlener dat dan zorg uit de basis voor 100% word vergoed. Maar vervolgens spreken ze ook over "gecontracteerde zorg". Is "een contract" hetzelfde als "gecontracteerde zorg"? Die laatste klinkt namelijk weer alsof er per behandeling word onderhandeld.

Pa
door Paasklaas - Oct 25, 2023 om 16:19
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, de behandeling word door CZDirect op een ander plek wel 100% vergoed. De medewerker stelde zelf een andere instelling voor met de vermelding dat CZDirect het op deze plek 100% vergoed. Het gaat om een Bariatrische ingreep die vanuit de basisverzekering word vergoed.

Nou is de locatie niet zo'n probleem, maar ik weet niet beter dan dat wanneer er een contract is tussen verzekeraar en zorgverlener dat dan zorg uit de basisverzekering 100% vergoed moet worden. Ongeacht of je een natura polis of restitutie polis hebt. Maar zoals het nu word gebracht door CZDirect is "een contract" niet juist en word er juist verwezen naar specifieke behandelingen in dat contract. Of zie ik dat verkeerd?

Het eigen risico is op dit moment voor €299 aangesproken. Het maximale eigen risico van deze polis is €385.

Pa
door Paasklaas - Oct 25, 2023 om 16:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Even greep uit de voorwaarden. Hieruit word duidelijk dat volgens CZDirect de term "gecontracteerde zorg" niet betekent dat alles uit de basis word vergoed. Kan/mag dit?

"Gecontracteerde zorgverleners

Wij hebben contracten gesloten over zorg of middelen die zorgverleners leveren. In die contracten hebben wij afspraken gemaakt over de prijs, de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorg en de voorwaarden waaronder zij die zorg verlenen en bij ons declareren. Wij hebben een lijst gemaakt van de gecontracteerde zorgverleners. Die kunt u vinden op onze website. Als wij een zorgverlener hebben gecontracteerd, hoeft dat niet altijd te betekenen, dat wij dat hebben gedaan voor al zijn (zorg)diensten. Het kan ook betekenen dat wij een zorgverlener hebben gecontracteerd voor bepaalde of een aantal van zijn zorgdiensten of tot een bepaald budget (omzetplafond, volumeafspraken). Dit kan tot gevolg hebben dat de zorgverlener u niet meer in behandeling neemt vanwege deze volumeafspraken of als zijn omzetplafond (bijna) is bereikt.  Heeft u een zorgverzekering Natura? Dan kan ons Zorgteam u helpen een andere zorgverlener te vinden die u wel behandelt."

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 26, 2023 om 16:49
2093 Antwoorden / Vragen

U hebt toch vooraf met uw verzekeraar gebeld, wat is daar dan misgegaan, hebben ze het u niet goed uitgelegd of wilde u het niet horen?

mo
door mof - Oct 27, 2023 om 12:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is de manco van het huidige ziektekostensysteeem. Ik dacht ooit een contract met een zorgverzekering te hebben waar in december 2018 aangegeven was dat alle drie de grote ziekenhuizen in Nijmegen (Canisius Wilhelmina, Radboud en MAartenskliniek) waren gecontracteerd. Verzekering genomen. Toen ik aan mijn wijsvinger geopereerd moest worden in juni 2019 bij het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis kreeg ik daar te horen dat ik moest betalen omdat "de onderhandelingen nog steeds liepen". Pas nadat het contract zou worden gesloten zou ik mijn geld weer terug zien. Gelukkig kon ik met het Ziekenhuis regelen dat het een spoedgeval betrof en kon ik in principe overal terecht en verzekerd. Maar dat lag aan het CWZ en niet aan mijn verzekering. Ik weet niet meer welke dat was.

Basispakket hoort mijns inziens overal en altijd 100% verzekerd te zijn. Hopelijk komt er in het nieuwe kabinet meer aandacht voor een nieuw verzekeringssysteem. Dit huidige systeem laat mensen in de steek!

Za
door Zadiniah - Oct 27, 2023 om 12:59
4 Antwoorden / Vragen

Ik had ook al jaren verzekering bij Univé, onderdeel van CZ.
Vorig jaar kregen we brief van de pijnpoli dat er zo weinig werd vergoed door CZ (zorg uit basisverzekering!!) dat we óf moesten overstappen naar andere verzekeraar óf per behandeling €150 zelf moesten bijbetalen.
Het gaat mij boven de pet dat zorg uit de basisverzekering dan toch niet wordt vergoed. Wat mij betreft zou basiszorg echt een basis moeten zijn die bij iedere zorgverlener die geschoold is om de behandeling te geven wordt vergoed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2023 om 14:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mede n.a.v de reactie van @Sjjoppy: het lijkt mij niet terecht maar om zeker te zijn, richt uw vraag tot (zie) https://www.skgz.nl/ , de geschillencommissie zorg ombudsman.

1paul
door 1paul - Oct 27, 2023 om 15:24
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als er een kontrakt is met dit ziekenhuis kan dit niet, het zal dus zo zijn dat CZ voor deze behandeling geen kontrakt heeft met dit ziekenhuis en dan krijgt u inderdaad slechts een percentage vergoed in dat specifieke ZH voor deze behandeling..

staat hier nog eens uitgelegd.

Mikske10
door Mikske10 - Oct 27, 2023 om 17:20
10 Antwoorden / 2 Vragen

Dit kan je zelfs bij je apotheek overkomen.
De laatste dag van het jaar had ik onverwacht weer wondgaasjes nodig.
Normaliter zou MediReva dit leveren, maar dat lukte niet meer.
Huisarts regelde dat mijn apotheek het zou leveren.
Kreeg ik een factuur.
Wat raar dacht ik.
Dus bellen met VGZ bleek dat mijn apotheek en VGZ geen contract hadden voor deze wondgaasjes.
Tja, je moet het maar weten en waar kun je zoiets teruglezen in je polis?
Apotheek had mij ook niet geïnformeerd hierover. Dat vind ik niet netjes.
Gelukkig was VGZ heel begripvol en coulant en werd het bedrag aan mij terugbetaald. Het was geen heel hoog bedrag.

Pa
door Paasklaas - Nov 3, 2023 om 11:11
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een opsomming van de verschillende antwoorden van de klantenservice op basis van dezelfde vraag, namelijk "Word een bariatrische ingreep die opgenomen is in de basisverzekering voor 100% vergoed bij zorgverlener A waarmee CZDirect een contract heeft?":

-Zorg uit de basisverzekering bij een zorgverlener waarmee wij contract hebben word vergoed volgens de voorwaarden van de polis;
-Zorg uit de basisverzekering bij een zorgverlener waarmee wij contract hebben word volledig vergoed;

Bij de volgende ben ik echt gaan doorvragen. Het antwoord:

-Ik ben niet medisch onderlegd, maar als het om een specialistische chirurgische ingreep gaat, dan word het volledig vergoed bij een zorgverlener waarmee wij een contract hebben.

Ok, mooi. Want CZDirect heeft een contract met dat ziekenhuis. Maar wanneer ik dat ziekenhuis aangeef als de zorgverlener dan word het toch niet volledig vergoed, omdat het een specialistische ingreep betreft waarvoor CZDirect afsprakt heeft andere specialistische instellingen.

Na lang heen en weer gechat met de klantenservice komt dan toch het hoge woord eruit. Als je echt zeker wilt weten of een specifieke behandeling bij een zorgverlener, waarmee de verzekeraar een contract heeft, volledig word vergoed dan dien je bij de zorgverlener de declaratie code op te vragen. Alleen dan kan de klantenservice met zekerheid zeggen of een behandeling voor 100% word vergoed. En het gekke is is dat ik dat snap. De mensen van de klantenservice zijn niet medisch onderlegd. De mensen die je als klant te spreken zou moeten krijgen, zijn de mensen die de contracten opstellen.