Omzetten begunstigde begrafenispolis, geen contact met verzekeringsnemer
Ik heb al sinds heel wat jaren een begrafenispolis bij Reaal Verzekeringen. De verzekeringsnemer van de polis is mijn moeder. Ik betaal zelf de maandelijkse premie voor deze verzekering. Ik heb echter geen contact meer met mijn moeder (zo'n 20 jaar) en ik wil dat ik zelf de verzekeringsnemer op de polis wordt. Vandaag contact gehad met Reaal verzekeringen en er is een handtekening van de verzekeringsnemer (mijn moeder) nodig om dit om te kunnen zetten. Ik heb absoluut geen behoefte aan contact met haar, maar wil wel graag dat ik de verzekeringsnemer van de polis word.
Er is een mogelijkheid om een volledig ingevuld formulier naar haar te laten sturen, echter staan daar mijn adres gegevens op. Ik wil niet dat zij weet waar ik woon omdat ik anders bang ben dat ze me gaat lastig vallen.
Is er echt geen andere mogelijkheid om zonder een handtekening van mijn moeder de polis om te zetten? Ik heb geen zin in gezeur.
Nee, er is geen andere mogelijkheid. En afgezien daarvan, wat schiet u er mee op dat u naast de verzekerde ook nog de verzekeringnemer bent?
U hebt het over een begrafenispolis. Die komt tot uitkering als u bent overleden en wat moet u er dan mee? Belangrijker is wie de begunstigde is. Dat zal in principe als eerste de verzekeringnemer zijn dus uw moeder, en daarna haar erfgenamen.
Normaal gesproken zal uw moeder eerder komen te overlijden dan u. En dan valt de polis toch u toe?
@gerbera
De enige mogelijkheid die de Ts heeft, is stoppen met het betalen van de premie, anders niet.
Het lijkt mij nogal wiedes dat Reaal een handtekening van uw moeder vraagt. Zij zal de polis hebben afgesloten. Het kan niet zo zijn dat iedereen zomaar de verzekering waar een ander voor getekend heeft, kan opzeggen omdat de contacten verstoord zijn. Het maakt wat dat betreft niet uit of dit een begrafenisverzekering is of een levensverzekering or what so ever. En de begunstigde is in deze niet belangrijk. Het gaat er om wie de verzekering heeft afgesloten. Alleen die persoon kan de verzekering weer opzeggen dan wel de gegevens laten aanpassen.
Sommige antwoorden begrijp ik niet en vraag mij af of deze ook wel juist zijn.
Mijn vader heeft toen ik heel klein was begrafenispolissen afgesloten bij een voorloper van Reaal Verzekeringen. Hij was de verzekeringnemer/premiebetaler en ik was/ben de verzekerde c.q. begunstigde. Mijn vader is al bijna 38 jaar overleden en kan nooit meer iets aan deze verzekering wijzigen of opzeggen. De verzekering is allang premievrij, dus er wordt niet meer voor betaald. Mijn adreswijzigingen heb ik altijd aan de verzekeringsmaatschappij doorgegeven en zij hebben deze ook in hun administratie verwerkt. Alle correspondentie krijg ik dus al jaren lang. Bij de verzekeringsmaatschappij is waarschijnlijk helemaal niet bekend dat mijn vader al jaren geleden is overleden.
Ik zelf heb ook al weer jaren geleden een begrafenisverzekering voor mijn dochter afgesloten. Ook bij Reaal Verzekeringen. Mijn dochter is toen opgenomen als verzekeringnemer en als verzekerde en ik als premiebetaler. De begunstiger is degene die tot het uitvoeren van de uitvaart opdracht gaat geven en daartoe ook bevoegd is. Tot nu toe betaal ik nog steeds de premie, maar over 2 maanden wordt deze polis premievrij. De verzekering laat ik dan ook overschrijven op het adres van mijn dochter. Zij ontvangt vanaf dan alle correspondentie.
Volgens mij gaat het er dus om wie de verzekerde is en niet wie de verzekeringnemer is/was!
De verzekerde kan natuurlijk niet de begunstigde zijn, want die polis keert pas uit als de verzekerde is overleden, en wat moet hij dan met de uitkering? Zo'n polis wordt uitgekeerd aan de verzekeringnemer en als die er niet meer is, aan degene due hem indient na een overlijden.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ik kende de handtekening van mijn moeder, die heb ik op het formulier gezet en toen ingestuurd. De verz.mij. heeft toen alles gewoon afgewerkt.
Dat is dus gewoon fraude.
Dit nog eens goed lezend en ook de reacties:
Ik vind het bijzonder vreemd dat iemand die wel zelf de premie betaalt de polis niet op zijn naam kan zettten. Ts zal zeel moverende redenen hebben om geen contact te willen en dat gaat oins overigens ook helemaal verder niets aan.
Dat bij evt. voortijdig overlijden van Ts hij zelf niets aan de uitkering heeft is correct maar als verzekeringnemer kun je wel de uitkeringsvoorwaarden (laten) aanpassen.
Het lijkt mij zinvol om hierover een vraag te stellen aan de KiFid ombudsman. Zie daarvoor www.kifid.nl
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer