sa
door saunafreakje Jan 3, 2012 om 16:45
Garantie & verzekeringen

Onterechte tandartsdeclaratie

Ik kreeg eind december een rekening van VGZ voor de tandarts van 707 euro. Dat is dus een bedrag wat ik bovenop mn 1000 euro verzekering verbruikt zou hebben. VGZ gebeld en die beweerden dat ik in april 2 kronen had gehad. Ik heb in april helemaal geen kronen gehad! Onze tandartspraktijk was dicht tot 1 januari, dus vanmiddag ben ik daar naartoe geweest.
De assistentie alles voor me uitdraaien wat ze gedeclareerd hadden en dat klopte allemaal, was totaal 972 euro. Maar in april dus geen kronen.
Ik zei, mag ik hier het VGZ bellen? Dan zit je nog dicht bij het vuur.
Weer de situatie uitgelegd, zij kijken, en op 5 april was er een rekening ingediend (op mijn naam) voor 2 kronen, een drievlaksvulling, foto en nog wat dingen van 735 euro. Door wie is die dan ingediend?
Door tandheelkundigpraktijk F. vd Linde & Co. Nooit van gehoord en de assitentes kenden het ook niet. Dus nu gaan ze het uitzoeken, want ik zei, jullie moeten ook kunnen zien naar welke rekening dat bedrag is overgemaakt. Die tandarts heeft dus onterecht 735 euro gekregen en dat moet terug. Mijn eigen tandarts kwam er nog bij, en die zei ook dat die behandelingen nooit bij me uitgevoerd waren en dat hij het altijd in de gaten houd dat ik niet boven die 1000 euro uitkom.
Thuis gekomen ga ik even googelen en kom ik bij een tandarts uit in Assen!! (ik woon in Zuid-Holland). Hoe komen die aan mijn naam en verzekeringsnummer?
Dus ik ga ze bellen, maar ze kon niks vinden. Want hun besteedden de declaraties ook weer uit bij een extern bedrijf. Dus ik heb gezegd dat hun t maar moeten regelen met VGZ en dat dat geld teruggestort moet worden.
Wat een toestand zeg. Als ik dus vorig jaar niks aan mn gebit zou hebben gehad zou er geen hond naar gekraaid hebben.
Daar gaat je dure zorgpremie

913 7 Rapporteer

godefrieda
door godefrieda - Jan 3, 2012 om 20:16
195 Antwoorden / 12 Vragen

Opgelucht?!

marjon1
door marjon1 - Jan 3, 2012 om 20:17
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al eens begrepen dat dit vaker voorkomt, ook bij ziekenhuizen.
Heb al eens een verhaal van een kennis gehoord die ik weet niet wat allemaal aan ziekenhuiskosten zou hebben gemaakt. Hij was er inderdaad wel geweest maar er zaten bij zijn declaraties die bij zijn verzekering waren ingediend kosten bij die zeker niet van hem waren. Toen hij bij zijn verzekeraar aanklopte deed die een beetje laconiek, hij hoefde zich geen zorgen te maken want alles werd toch betaald. En het had ook niets meer met zijn eigen risiko te maken, dat had hij al verbruikt.
In plaats van alarmbellen te laten rinkelen en in aktie te komen en het tot de bodem uit te zoeken deden ze eigenlijk gewoon niks.
Het was zo'n rare reactie dat het leek wel of de verzekering er niet van op keek en dit vaker wel voorkwam.

Tja, met die vele wanbetalers die toch zorg nodig hebben en zich niet eens verzekeren proberen ze het misschien wel op deze manier de rekening toch betaald te krijgen.

Wat betreft de tandarts. Ik laat alle rekeningen bij mij thuis komen, niks rechtstreeks declareren. Ik betaal meteen en declareer het zelf wel. Zo hou ik de controle en zie ook wat iets kost.

sa
door saunafreakje - Jan 3, 2012 om 21:01
14 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mijn tandarts kan dat vanaf dit jaar ook niet meer. Nu komen de rekeningen rechtstreeks naar de klant/patient. Voorheen werd alles gelijk doorgestuurd naar de zorgverzekeraar, dus je had geen idee.
Godefrieda je vraagt of ik opgelucht ben? Ja dat wel, maar toch heb ik een erg nare bijsmaak. Ik vind dit rieken naar oplichting, maar ik weet ook niet bij wie ik verder aan moet kloppen om dit aan de kaak te stellen. Dient deze tandarts misschien wel vaker onterechte declaraties in?

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2012 om 21:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@saunafreakje,

.....Dient deze tandarts misschien wel vaker onterechte declaraties in?
.....

Hij/zij zal de eerste niet zijn.
Door de ondoorzichtigheid van het declaratiestelsel wordt dit in de hand gewerkt.

Maar ... er kan natuurlijk ook ergens een vergissing gemaakt zijn.
Al is het wel vreemd dat je NAW-gegevens én verzekeringsnummer gebruikt zijn.

Benieuwd hoe dit afloopt.

VGZ stuurt trouwens altijd netjes een declaratie-overzicht, zodat je alles kunt controleren!

Met vr.gr.

sa
door saunafreakje - Jan 3, 2012 om 21:19
14 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg nooit declaraties van het VGZ, alleen als het boven het verzekerde bedrag uitkomt.

sc
door scheidsinfo - Jan 12, 2012 om 21:07
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen geloof mij, dat het weldegelijk mogelijk is om op wie dan ook te declareren in Nederland. Met uitzondering van het koninglijkhuis. Elke zorgverlener kan beschikken over deze gegevens, en dat weten de verzekeraars en regering ook.

Dit soort mis stappen komen alleen aan het licht als diegenen die fraude plegen, toevallig op een zelfde tijdstip declareren voor het zelfde verzekerd pakketje. Dan krijgt namelijk de eerste betaald en de tweede krijgt een afwijzing. En die is dan meestal diegenen die wel terecht declareerd en zich houd aan de regels.

En ja, dit maakt onze zorg enorm duur. En krijgen mensen die echt hulp nodig hebben nu geen hulp meer omdat de regering dit heeft geschrapt per wet. Vraag het maar eens de mensen die een hart operatie hebben gekregen of reuma hebben. Die krijgen geen fysiotherapie meer, zijn weer aangewezen op dure medicijnen die ook weer niet vergoed mogen worden. Diabets personen krijgen geen hulp middelen meer vergoed ( prik naalden en teststrips ) dus kunnen niet testen. Meer ontregeling dus ziekenhuis opname en die is zeker goedkoper.

Zolang we deze weg blijven volgen, wordt het alleen maar duurder en zullen er meer onverzekerde mensen rond gaan lopen. Die het ook werkelijk niet meer kunnen betalen. Dus de cirkel is rond en we mogen weer betalen.

Ben je niet ziek dan wordt je ziek.

de
door deesje_pit - Jan 15, 2012 om 21:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk (bijna zeker te weten) geen opzet maar een (slordige) administratieve fout. De patientgegevens bij de tandarts in Assen zijn (deels) foutief geregistreerd en/of aangeleverd aan extern factureringsbedrijf. Na controle van deze gegevens bij een landelijk register (van zorgverzekeraars) is saunafreakje gevonden.

De medewerkers van VGZ had in deze zelf contact moeten opnemen met de declarerende tandarts. Op basis van de declaratiedatum had VGZ en de tandarts in Assen moeten kunnen herleiden voor welke patient deze declaratie wel was bedoeld!

Uiteraard is dit systeem van declareren niet geheel foutloos en zeker vervelend voor saunafreakje. Het enige wat ik kan aangegeven is blijf de zaak zelf controleren!

Maar duidelijk is dat de tandarts in Assen en evt het extern bedrijf de zaak moeten onderzoeken (en verbeteren)...