Fa
door Familie H Aug 27, 2021 om 12:46
Garantie & verzekeringen

Opstalverzekering 4 jaar op oude adres

Beste,

Wij hebben 4 jaar geleden bij onze verhuizing niet onze opstalverzekering aangepast. Bij een inbraakschade deze maand (schade aan een kozijn) kwamen wij hier achter.
Woongarant weigert nu de schade te betalen op het nieuwe adres aangezien dit adres niet in de polis staat.  Echter vinden ze niet dat we onterecht hebben betaald op ons oude adres en weigeren ze hier ook maar iets van terug te betalen.

Is het niet zo dat ik of terecht premie heb betaald en verzekerd ben of juist niet en dus mijn geld moet terugkrijgen.
ook bv voor 2021 een premie verschil betalen lijkt me een passende oplossing waar nog geen gehoor aan is gegeven.

Wij zijn beniewd of we wat meer argumenten hebben die ons wat kunnen steunen in ons gesprek met Woongarant.

6548 17 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 27, 2021 om 12:57
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Uw verzekering loopt op een bepaald adres. Als ik een nieuwe auto koop, maar de oude verzekering niet aanpas, dan ben ik echt niet verzekerd in de nieuwe auto.
Moreel gezien hebt u onterecht betaald voor het oude adres, maar wettelijk niet. Maar hebt u dan al 4 jaar lang de polis niet nagekeken? Dure les.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2021 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dan wel betaald voor een verzekering op een pand wat niet meer in uw bezit is, maar daar heeft de verzekeraar geen boodschap aan. En uiteraard is de schade aan uw huidige woning niet gedekt.

Dus u hebt geen recht van spreken.

Is uw inboedel wel op het juiste adres verzekerd?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 27, 2021 om 13:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het probleem;

Een adres wijziging is voor waar de factuur naar toe moet.
Zomaar een ander pand is andere  waarde dus kan niet zomaar.

Verder heb ik een nieuwe woning   en een oude die nu verhuurd word.

Zomaar op nieuwe adres zetten gaat niet.  totaal andere woning en ook de waarde is groot verschil.

U had oude adres moeten stoppen en nieuwe doorgeven als woning.

Tijdelijk beide  verzekeren mag   maar   de verzekeraar heeft geijk,  en of ze Coulance geven?

Dat mogen ze zelf bepalen.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2021 om 13:30
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens de polis heeft u geen rechten. Er staat een ander adres op als waar de schade ontstaan is. Probeer coulance 50/50.

va
door vanlotjegetikt - Aug 27, 2021 om 13:35
809 Antwoorden / Vragen

Het risicoadres van uw opstal/inboedel is niet aangepast bij de verhuizing(en dat is te zien op de polisbladen), daar valt weinig aan te doen.
Als uw verzekeraar wel de schade vergoed mag u dat wel in uw achtehoofd houden als een heel grote gunst.

me
door mein33 - Aug 27, 2021 om 14:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U ontvangt waarschijnlijk, net als elke andere verzekerde, jaarlijks een nieuw polisblad met daaraan gekoppeld de (nieuwe) premie voor het komende verzekeringsjaar.
Of heeft u geen polisblad ontvangen omdat dat naar het verzekerde adres is gestuurd en dat u geen polisblad ontving  is u niet opgevallen ?
Als u geen adreswijziging doorgeeft aan de verzekeraar, hoe zou die dan moeten weten dat u inmidels ergens anders domicili houdt ?

sw
door swat1500 - Aug 27, 2021 om 17:30
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zijn er geen argumenten die uw visie kunnen ondersteunen, tenzij u kunt aantonen tijdig het adres van het nieuwe te verzekeren object heeft doorgegeven en Woongarant heeft verzuimd de polis aan te passen.
Uit uw verhaal begrijp ik echter dat u heeft verzuimd de wijziging van het te verzekeren object door te geven.
Woongarant handelt conform de polis voorwaarden, uw huidige woning was immers niet bij hen verzekerd voor de opstal.

Coulance is geen recht en nu het verzuim volledig aan uw zijde ligt is coulance ook niet te verwachten.
Dientengevolge heeft u ook geen recht op premie teruggave, immers Woongarant heeft, conform de met u afgesproken overeenkomst, 4 jaar dekking verleend voor opstal schade aan uw oude woning. Dat er niets geclaimd is is geen grond voor teruggave van de betaalde premie.

Zo snel mogelijk dus alsnog een opstal verzekering afsluiten en de oude opzeggen. De schade die wenste te claimen komt volledig voor eigen rekening.

ro
door ronny530 - Aug 27, 2021 om 17:32
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen bent u verhuisd en heeft dat niet aan Woongarant door gegeven en dat is wel een beetje dom geweest, eigenlijk niet een beetje maar u bent heel dom geweest. Uw oude woning is in die vier jaar wel verzekerd geweest maar de nieuwe woning dan weer niet en u komt er nu er schade is pas achter. Wat u nu doet is uw nalatigheid afwentelen op Woongarant want u had verwacht dat Woongarant wel wist dat u verhuisd was maar hoe dan! u heeft de verhuizing niet doorgegeven en woongarant gaat niet actief vragen of u van plan bent te gaan verhuizen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2021 om 09:59
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening helaas! U kunt eventueel nog nader advies vragen bij

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl maar het antwoord zal dan niet anders zijn.

Mijn advies is dus, zeer snel omzetten indien u dat nog niet zou hebben gedaan en de nu geleden schade voor lief nemen. Het lijkt mij dat schade aan een kozijn nog 'te overzien is' en het in feite veel ernstiger had kunnen zijn.  Nog een tip, kijk al uw verzekeringen na op juistheid van adres verzekerd object etc.

rj
door rjw - Aug 28, 2021 om 16:41
3271 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals anderen al zeggen, je huidige woning is niet verzekerd. De achtergrond daarvan is dat voor de premie van een opstal gekeken wordt naar het te verzekeren object. Het nieuwe huis staat elders, is anders geconstrueerd en heeft ongetwijfeld een andere herbouwwaarde.

Ro
door Robbie-1960 - Aug 28, 2021 om 18:16
4 Antwoorden / Vragen

Als u de polis elk jaar op het nieuwe adres krijgt, heeft u blijkbaar de verhuizing doorgegeven.
Het zou in dat geval niet correct zijn van de verzekeraar om te denken dat u, na uw verhuizing nog steeds het object op het oude adres wenst te verzekeren.
Coulance zou dan op zijn plaats zijn.

1paul
door 1paul - Sep 1, 2021 om 10:39
3163 Antwoorden / 0 Vragen

nee niet de verzekeraar maar u zit fout, de verzekeraar heeft in uw opdracht een adres verzekerd, u heeft verzuimd het adres te wijzigen en daar kan de verzekeraar helemaal niets aan doen natuurlijk!!!!

di
door dibbertje48 - Sep 1, 2021 om 12:16
11 Antwoorden / Vragen

Beste Familie H,

Het feit dat u het adres niet hebt doorgegeven is natuurlijk een fout van u maar het kan niet zo zijn dat de verzekeraar daarvan dubbel profiteert.Enerzijds hebben ze premie ontvangen voor het oude adres maar betalen ze niet uit voor schade aan het nieuwe adres. Ik denk dat het inderdaad zo is dat de verzekeraar betaling van de schade kan weigeren vanwege het niet doorgeven van de verhuizing. Maar als er dus geen aansprakelijkheid is voor het nieuwe adres dan is er geen enkele risico geweest voor het oude adres. Er is dus vier jaar lang premie betaald voor een niet bestaand risico. De verzekeraar moet dan die premie terugbetalen. Misschien kunnen ze daarop nog wat administratie of poliskosten in mindering brengen maar ik zou echt terugbetaling claimen. Eventueel kunt u contact opnemen met het verbond van verzekeraars of een klacht indien bij Kifid. Een veel gebruikte tactiek is om maar af te wijzen in de verwachting dat de klant het er uiteindelijk bij laat zitten. Ik zou doorbijten en het er niet bij laten zitten.

mo
door mof - Sep 1, 2021 om 14:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het iseen opstalverzekering en daarmee direct gekoppeld aan het adres. U heeft het pand op uw oude adres verzekerd gelaten en daarboor premie betaald.

het is uw eigen verantwoordelijkheid uw verzwkering in tw lichten.

gerbera
door gerbera - Sep 1, 2021 om 15:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@dibbertje48,

U ziet een belangrijk ding over het hoofd, als er op het oude adres schade onstaat is dat voor de verzekering van de TS die het dan ook zelf moet claimen. Is er schade op het nieuwe adres is er geen verzekering die uitkeerd, gewoon omdat het pand niet verzekerd is. Dat de TS het oude pand is blijven verzekeren is slordig maar  dat heeft niets te maken met waar deze thans woont Er bestaat zelfs een kans dat het vorige pand dubbel verzekerd is doordat de nieuwe bewoner ook een verzekering heeft afgesloten. Dus dat er geen risico voor het oude adres is, die is er wel degelijk, alleen is de vraag of de TS ooit te weten komt dat daar schade is.

panter22
door panter22 - Sep 1, 2021 om 16:19
6599 Antwoorden / Vragen

Een verhuizing vergeten te melden wil nog niet altijd zeggen dat je geen schade vergoed krijgt.
Is dat het adres niet op de polis staat wel de enige reden voor niet willen vergoeden  van de schade?
Heb je de verzekeringsvoorwaarden gelezen? Kijk bij artikel 6.2 ev.
https://www.woongarant.nl/polisvoorwaarden/