OSO Tuinmeubelen biedt geen garantie
Via bol.com hebben we een zweefparasol bij OSO Tuinmeubelen in Dronten besteld. Na dertien maanden is de parasol kapot gegaan. Op de website staat dat we twee jaar garantie hebben, dus we hebben contact gezocht over de schade. Daarop zegt het bedrijf dat de schade eigen schuld is, omdat het windschade zou zijn en die niet onder de garantie valt. We laten de parasol echter nooit open staan bij veel wind. OSO Tuinmeubelen claimt dat de parasol bij windkracht 2 al ingeklapt moet worden. Dat staat niet in de verkoopinformatie. Als we dat hadden geweten, hadden we de parasol nooit gekocht. Een zuchtje wind staat er bijna altijd wel. Kan OSO Tuinmeubelen daadwerkelijk de garantie afwimpelen op basis van informatie die de koper niet heeft? En is bol.com als verkopend platform verplicht de garantie te bieden?
Ik vermoed dat je rechtstreeks bij OSO gekocht hebt. Bol is niet meer dan, in casu, niet meer dan een platform en zij zijn geen contractpartij voor jou. OSO wel daar moet je dus echt zijn voor je garantie.
Hallo Ellen38 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Dit staat op de site :
Een producteigenschap hoeft niet genoemd te worden bij de verkoop. Ze hebben ook niet verteld dat een parasol niet tegen regen beschermd en dat het doek kan gaan schimmelen als je deze vochtig opbergt.
Daarnaast is garantie altijd voor problemen die je niet mag verwachten en niet door externe oorzaken veroorzaakt zijn. Het gaat dus om fabricagefouten. En een parasol in de wind laten staan is niet normaal gebruik en valt dus niet onder garantie.
Je hebt een zweefparasol van €100 tot €1000. Van de duurste kun je meer verwachten dan van de goedkoopste.
De parasol is kapot gegaan, schrijf je. Dat is nogal vaag.
En het is ook net of je de parasol dag en nacht en in weer en wind maanden lang open hebt staan.
Na 13 maanden kun je moeilijk spreken van een fabrieksfout.
Het hangt dus van de kwaliteit en de manier van omgaan met de parasol of je eventueel een beroep kunt doen op de wettelijke garantie.
Lees ook eens onderhoudstips:
https://symoparasols.com/blog-parasols-tips/22-tips-van-een-parasol-expert-voor-een-exxxxxtra-lange-levensduur-van-je-parasol/
Wat is de schade precies? Ik heb namelijk al 15 jaar een horeca parasol, een hele grote dus. Iedere avond na gebruik, doe ik daar een stevige waterdichte hoes omheen en ik kantel de parasol met zware voet schuin tegen mijn aanbouw. Onder de schuinstaande voet leg ik 2 cobblestones om terugkantelen te voorkomen. Dit alles doe ik voor het geval het hard gaat waaien. Wordt er in de zomer storm verwacht, kantel ik de parasol zelfs bijna plat en met het hoogste punt op een tuinstoeltje. In de winter gaat de hoes er af en wordt de parasol binnen gezet.
De parasol heeft in de winter binnen gelegen. We hebben er altijd een hoes omheen zitten. We gebruiken hem uiteraard niet bij veel wind. Maar windkracht 2 is niks. Dus als die daar niet tegen kan, is het wel handig als dat in de omschrijving staat. Dan hadden we de parasol nooit gekocht.
Nogmaals, wat is er stuk aan de parasol? U geeft alleen aan dat de parasol na 13 maanden kapot is gegaan, maar u zegt niet wat er kapot is. Zo kan niemand u vertellen of u enige kans van slagen heeft als u OSO schriftelijk aansprakelijk stelt.
Heeft er vocht in de hoes gezeten tijdens opbergen?
Een vlag moet bij hevige wind al gestreken worden en vanaf windkracht 8 absoluut naar beneden worden gehaald, omdat de mast kan breken.
Zelfs een gesloten parasol vangt veel meer wind dan een vlaggenmast.
Dit nog voor u gevonden: De parasol kan tot een windkracht van 3 uitgeklapt blijven, daarboven gaan dient de parasol ingeklapt en gefixeerd te worden. Het grootste voordeel van een zweefparasol is misschien wel dat deze 360° om zijn as kan draaien.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj35aChsPn5AhUDy6QKHQ-bAJ0QFnoECDYQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.countrywood.nl%2Fwaarom-kiezen-voor-een-zweefparasol&usg=AOvVaw1heinLnkXdeTa3i8HV6opq
Na 6 maanden ligt de bewijslast dat een opgetreden defect niet de gebruiker te verwijten is bij de koper van het product als de leverancier de garantieclaim afwijst. Dat lijkt hier het geval te zijn. U dient dus aannemelijk te maken dat het (door u verder niet beschreven) defect u niet te verwijten is en ook niet te verwachten was binnen 2 jaar.
Na dertien maanden kapot betekent dat u moet aantonen dat het product niet door eigen schuld is kapotgegaan. Ik vrees dat u vrijwel geen recht kunt halen.
bol is niet verplicht, maar contact opnemen met de klantenservice helpt soms wel. Zij gaan dan weer contact opnemen met OSO hopelijk weten zij er dan iets van garantie uit te slepen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer