El
door Ellen38 Sep 3, 2022 om 14:02
Garantie & verzekeringen

OSO Tuinmeubelen biedt geen garantie

Via bol.com hebben we een zweefparasol bij OSO Tuinmeubelen in Dronten besteld. Na dertien maanden is de parasol kapot gegaan. Op de website staat dat we twee jaar garantie hebben, dus we hebben contact gezocht over de schade. Daarop zegt het bedrijf dat de schade eigen schuld is, omdat het windschade zou zijn en die niet onder de garantie valt. We laten de parasol echter nooit open staan bij veel wind. OSO Tuinmeubelen claimt dat de parasol bij windkracht 2 al ingeklapt moet worden. Dat staat niet in de verkoopinformatie. Als we dat hadden geweten, hadden we de parasol nooit gekocht. Een zuchtje wind staat er bijna altijd wel. Kan OSO Tuinmeubelen daadwerkelijk de garantie afwimpelen op basis van informatie die de koper niet heeft? En is bol.com als verkopend platform verplicht de garantie te bieden?

2571 9 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Sep 3, 2022 om 14:20
863 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vermoed dat je rechtstreeks bij OSO gekocht hebt. Bol is niet meer dan, in casu, niet meer dan een platform en zij zijn geen contractpartij voor jou. OSO wel daar moet je dus echt zijn voor je garantie.

marita5
door marita5 - Sep 3, 2022 om 14:33
11536 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ellen38 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Dit staat op de site :

ne
door neodutchio - Sep 3, 2022 om 16:11
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Een producteigenschap hoeft niet genoemd te worden bij de verkoop. Ze hebben ook niet verteld dat een parasol niet tegen regen beschermd en dat het doek kan gaan schimmelen als je deze vochtig opbergt.
Daarnaast is garantie altijd voor problemen die je niet mag verwachten en niet door externe oorzaken veroorzaakt zijn. Het gaat dus om fabricagefouten. En een parasol in de wind laten staan is niet normaal gebruik en valt dus niet onder garantie.

panter22
door panter22 - Sep 3, 2022 om 17:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een zweefparasol van €100 tot €1000. Van de duurste kun je meer verwachten dan van de goedkoopste.
De parasol is kapot gegaan, schrijf je. Dat is nogal vaag.
En het is ook net of je de parasol dag en nacht en in weer en wind maanden lang open hebt staan.
Na 13 maanden kun je moeilijk spreken van een fabrieksfout.
Het hangt dus van de kwaliteit en de manier van omgaan met de parasol of je eventueel een beroep kunt doen op de wettelijke garantie.
Lees ook eens onderhoudstips:
https://symoparasols.com/blog-parasols-tips/22-tips-van-een-parasol-expert-voor-een-exxxxxtra-lange-levensduur-van-je-parasol/

sira
door sira - Sep 3, 2022 om 18:49
2366 Antwoorden / 24 Vragen

Wat is de schade precies? Ik heb namelijk al 15 jaar een horeca parasol, een hele grote dus. Iedere avond na gebruik, doe ik daar een stevige waterdichte hoes omheen en ik kantel de parasol met zware voet schuin tegen mijn aanbouw. Onder de schuinstaande voet leg ik 2 cobblestones om terugkantelen te voorkomen. Dit alles doe ik voor het geval het hard gaat waaien. Wordt er in de zomer storm verwacht, kantel ik de parasol zelfs bijna plat en met het hoogste punt op een tuinstoeltje. In de winter gaat de hoes er af en wordt de parasol binnen gezet.

El
door Ellen38 - Sep 3, 2022 om 20:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

De parasol heeft in de winter binnen gelegen. We hebben er altijd een hoes omheen zitten. We gebruiken hem uiteraard niet bij veel wind. Maar windkracht 2 is niks. Dus als die daar niet tegen kan, is het wel handig als dat in de omschrijving staat. Dan hadden we de parasol nooit gekocht.

sira
door sira Sep 3, 2022 om 21:42
2366 Antwoorden / 24 Vragen

Nogmaals, wat is er stuk aan de parasol? U geeft alleen aan dat de parasol na 13 maanden kapot is gegaan, maar u zegt niet wat er kapot is. Zo kan niemand u vertellen of u enige kans van slagen heeft als u OSO schriftelijk aansprakelijk stelt.
Heeft er vocht in de hoes gezeten tijdens opbergen?

Een vlag moet bij hevige wind al gestreken worden en vanaf windkracht 8 absoluut naar beneden worden gehaald, omdat de mast kan breken.
Zelfs een gesloten parasol vangt veel meer wind dan een vlaggenmast.

Dit nog voor u gevonden: De parasol kan tot een windkracht van 3 uitgeklapt blijven, daarboven gaan dient de parasol ingeklapt en gefixeerd te worden. Het grootste voordeel van een zweefparasol is misschien wel dat deze 360° om zijn as kan draaien.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj35aChsPn5AhUDy6QKHQ-bAJ0QFnoECDYQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.countrywood.nl%2Fwaarom-kiezen-voor-een-zweefparasol&usg=AOvVaw1heinLnkXdeTa3i8HV6opq

sw
door swat1500 - Sep 3, 2022 om 22:24
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Na 6 maanden ligt de bewijslast dat een opgetreden defect niet de gebruiker te verwijten is bij de koper van het product als de leverancier de garantieclaim afwijst. Dat lijkt hier het geval te zijn. U dient dus aannemelijk te maken dat het (door u verder niet beschreven) defect u niet te verwijten is en ook niet te verwachten was binnen 2 jaar.

mo
door mof - Sep 5, 2022 om 15:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Na dertien maanden kapot betekent dat u moet aantonen dat het product niet door eigen schuld is kapotgegaan. Ik vrees dat u vrijwel geen recht kunt halen.

ME
door ME91 - Sep 5, 2022 om 16:54
8 Antwoorden / Vragen

bol is niet verplicht, maar contact opnemen met de klantenservice helpt soms wel. Zij gaan dan weer contact opnemen met OSO hopelijk weten zij er dan iets van garantie uit te slepen.