esther1969
door esther1969 Dec 25, 2005 om 10:29
Garantie & verzekeringen

Overstappen naar een nieuwe verzekeraar

Goedemorgen, door omstandigheden heb ik besloten om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. De soorten verzekeringen waar het om gaat zijn o.a. rechtsbijstand, aansprakelijkheids, inboedelverzekering, auto verzekering en nog een 2 tal andere verzekeringen. Ik ben 14 jaar bij mijn huidige verzekeringsmaatschappij verzekerd. Nu wil de nieuwe verzekeraar dat ik alles opgeef wat ik de afgelopen jaren geclaimt heb. De tussenpersoon zegt dat ik niet moet vergeten om alles op toegeven omdat ik anders de kans loop beschuldigd te worden van "opzettelijk verzwijgen". En natuurlijk heb ik niets te verbergen maar ik kan me voorstellen dat ik iets vergeet in 14 jaar verzekerd te zijn. Mijn vraag is nu: Is het gebruikelijk dat ik dat zelf allemaal op moet geven? Kan mijn nieuwe verzekeringsmaatschappij dat niet zelf doen? Ik ben namelijk bang dat ik iets vergeet en dat ik dan mezelf niet meer kan verzekeren of iets dergelijks. Bij voorbaat erg bedankt voor eventuele reactie's. Groet, Kristel

722 16 Rapporteer

boy
door boy - Dec 25, 2005 om 11:48
92 Antwoorden / 44 Vragen

Is de afgelopen jaren wel bedoelt de 14 jaar dat je bij dezeverzekeringsmaatschappij bent geweest??? Het lijkt mij een ontzettende lange termijn.

Als dit zo is, kan ik mij voorstellen dat je iets vergeet. Ik zou denk ik zelf niet naar zo'n verzekeringsmij gaan, want heb je iets vergeten en komen zij er op een of ander manier achter bij een eventule schade, proberen ze natuurlijk onder het vergoeden uit te komen.

Boy

esther1969
door esther1969 - Dec 25, 2005 om 11:56
20 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb het misschien een beetje onduidelijk neergezet. Ik ben nog niet overgestapt maar dat gaat gebeuren in januari. En inderdaad 14 jaar is ontzettend lang en ik ben bang dat ik iets vergeet. En je hebt gelijk stel dat ik iets moet claimen en ik ben iets vergeten. Dan keren ze niet uit of iets dergelijks.

boy
door boy - Dec 25, 2005 om 12:23
92 Antwoorden / 44 Vragen

Ik zou ook nog eens bij andere maatschappijen informeren, of zij de zelfde regels (14 jaar) hanteren.

Je verzekeringsman is hier neem ik aan ook wel van op de hoogte.

En anders , indien mogelijk, invullen onder voorbehoud dat er iets vergeten mocht zijn. Ik denk dat niemand van je kan verlangen, wat er bv. 13 jaar geleden is gebeurt.

Boy

vladja
door vladja - Dec 25, 2005 om 13:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weet u zeker dat het een periode van 14 jaar is? In de meeste aanvraagformulieren staat een periode genoemd van 5 jaar.

Vladja

esther1969
door esther1969 - Dec 25, 2005 om 13:20
20 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb het even nagekeken maar ik ben nu bijna 13 jaar verzekerd bij mijn huidige verzekeringsmaatschappij. Of bedoelde u dat niet?

vladja
door vladja - Dec 25, 2005 om 13:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, dat bedoel ik niet. Op het aanvraagformulier voor de nieuwe
verzekering staat een vraag, die ongeveer ongeveer luidt: heeft u in de
laatste 5 (?) jaar schade geclaimd. Meestal gaat dit dus over de
laatste 5 jaar en niet gedurende de volledige looptijd van de oude
verzekering.

Vladja

al
door alfred7 - Dec 25, 2005 om 14:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk zelf bij een assurantietussenpersoon en heb nog nooit een
maatschappij gezien die een langere termijn hanteert dan 5 jaar. Meest
luidt de vraagstelling 'heeft u in de afgelopen 5 jaar schade geclaimd
op een verzekering zoals u die nu aanvraagt'. Langer lijkt me ook niet
reeel. Ik denk dat een maatschappij die een langere termijn hanteert op
een gegeven moment ook wel door het verbond van verzekeraars zal worden
'teruggefloten'. Als precieze bedragen en toedrachten  niet meer
bekend zijn kan worden volstaan met 'plm' en 'ongeveer'. Als de
acceptant meer informatie wil komen ze hier vanzelf op terug. Ook
worden alle schades van iedere persoon in een voor alle verzekeraars
toegankelijk administratiesysteem bijgehouden. Hiermee controleert de
acceptant de gegevens op het aanvraagformulier. Uw eigen
assurantietussenpersoon kan u hier echter ook alles over vertellen.

Groeten, Alfred

esther1969
door esther1969 - Dec 25, 2005 om 15:52
20 Antwoorden / 17 Vragen

Alles wordt geregeld door een tussenpersoon. En die tussenpersoon die zei dat ik alles moest opgeven van de afgelopen 13 jaar. Maar over afgelopen 5 jaar heeft hij het helemaal niet over gehad.

esther1969
door esther1969 - Dec 25, 2005 om 15:55
20 Antwoorden / 17 Vragen

Toch blijf ik het een vreemde vraag vinden. Ook wil de tussenpersoon weten of we een strafrechtelijk verleden hebben. Maar daar heb ik minder moeite mee.

esther1969
door esther1969 - Dec 25, 2005 om 17:04
20 Antwoorden / 17 Vragen

Inderdaad zoiets dacht ik al. Maar ik denk dat ik eerst die tussenpersoon ga aanschrijven. Ik heb zoiets ik ben toch een nieuwe klant. En als ze er niet mee akkoord gaan dan zoek ik gewoon een andere verzekeraar. Maar ik weet zeker dat ik wel iets vergeet als ik alles moet overleggen over de afgelopen 13 jaar. Ik zal anders dinsdag de Fortis (wil ik naar overstappen) zelf eens bellen. Kijken wat ze zeggen.

vladja
door vladja - Dec 25, 2005 om 17:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je moet toch zelf het aanvraagformuloier ondertekenen. Ook al vult je
tussenpersoon het in voor je. Lees het dan goed na in ieder geval.

Vladja

vr
door vroegevogel_1 - Dec 25, 2005 om 17:34
59 Antwoorden / 2 Vragen

Kristel,

Ik heb het verhaal eens gelezen + de reacties tot nu toe maar 1 ding is voor mij duidelijk: de maatschappij hanteert vreemde regels. Tevens wil ik even zeggen dat ook een tussenpersoon invloed heeft op het gehele gebeuren. Mijn verhaal in het kort; ik wilde weg bij mijn tussenpersoon en deed dit door over te stappen naar de ZLM. Nu werd ik in eerste instantie keurig geaccepteerd. Alle documenten werden bij mij thuis ingevuld door de tussenpersoon van de ZLM. Vervolgens krijg ik 4 weken later een behoorlijk onbeschofte brief want ik had mijn schadeverleden verzwegen. Nu, ik niet dus. De ZLM-tussenpersoon heeft alles geregistreerd, evenzo mijn claimkorting van 75% en 19 treden bij Stad Rotterdam. Om een lang verhaal kort te houden moest ik dus opgeven welke schade ik de afgelopen 3 jaar door eigen schuld had veroorzaakt. Nou, een heleboel gezien mijn claimkorting, vind je niet. Het hele verhaal kwam er op neer dat wij, 3 auto's, 9 keer een schade hadden geclaimd welke door derden waren veroorzaakt in de afgelopen 15 jaar.

1: ik had niets misdaan, .

2: een schadeverleden opgeven van de afgelopen drie jaar is wet.

3: ik had niets verkeerd ingevuld of opgegeven, de tussenpersoon wel!!!

4: mijn oude Stad Rotterdam heeft alles teruggedraaid en daar ben ik weer gewoon verzekerd, alleen nu via een andere tussenpersoon. Ik was toch zo'n slechte klant nog niet.

vladja
door vladja - Dec 27, 2005 om 20:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het vragen naar een strafrechtelijk verleden gebeurt bij iedere nieuwe
verzekeringsaanvraag, net als de vraag heeft u de laatste vijf jaar
schade geclaimd, zoals ik al aangaf.

Een strafrechtelijk verleden: bijv. vooroordeeld wegens brandstichting.
Bij brandstichting betaalt de verzekering niet uit. Dus zoiets komt
niet naar voren bij de vraag: heeft u de laatste 5 jaar schade
geclaimd. Er is niets uitbetaald, dus ook niet officieel geclaimd. De
verzekeringsmij zal je dan niet willen verzekeren voor brandschade etc.
Daarom deze vraag.

Vladja

esther1969
door esther1969 - Dec 28, 2005 om 13:00
20 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb besloten om niet over te stappen naar deze verzekeringsmaatschappij. Ik vind het echt belachelijk dat ik alle schades op moet geven van de afgelopen 14 jaar. Stel dat ik nu eens wat vergeet en bv mijn huis brand af of zoiets. Dan krijg ik misschien niets uitgekeerd. Nee, het risico is te groot. Maar ik ga nog wel uitzoeken of een nieuwe verzekeringsmaatschappij dat mag verlangen van een nieuwe verzekeraar.

ha
door hanneke - Jan 11, 2006 om 18:51
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vermoed dat er hier sprake is van een enorm misverstand, OF van een tussenpersoon die zijn vak niet verstaat.

Vragen over het schadeverleden lopen meestal maar 5 (maximaal 8) jaar
terug, en naar het strafrechtelijk verleden mag ook maar hoogstens 5
jaar worden gevraagd.

Noch de verzekeraar zelf, noch de tussenpersoon mogen vragen stellen over langer dan die periode.

En als ze ook maar de basisbeginselen van hun vak verstaan, dan moeten ze dat weten.

Zou het niet kunnen zijn dat uw tussenpersoon het u verkeerd heeft
uitgelegd, of dat u het misschien verkeerd hebt begrepen of zo? Want
anders snappen ze er niks van, en zou ik in ieder geval van
tussenpersoon veranderen, niet van verzekeraar...

esther1969
door esther1969 - Jan 13, 2006 om 14:07
20 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Hanneke, ik heb dat dus ook zitten bedenken dat mijn tussenpersoon fout zat. Ik heb dus rechtreeks contact opgenomen met Fortis. En inderdaad, ik moest alles opgeven van 14 jaar. Ik ben nu dus overgestapt naar Unive die een beetje globaal alles wilde weten van de afgelopen 5 jaar. Ook die man zei dat het helemaal niet mocht. Ik blijf het belachelijk vinden.