M.
door M. Groenevelt Jul 18, 2021 om 11:15
Garantie & verzekeringen

Premieverhoging bij doorgeven adreswijziging

Mag een maatschappij bij het doorgeven van een adreswijziging, de premie van de polis gelijk verhogen met 347%? Het betreft een autoverzekering met een premieverhoging van € 184,07 naar € 639,47. Als reden hebben wij te horen gekregen  de leeftijd van de regelmatige bestuurder. De regelmatige bestuurder is nu 86 jaar. De voorgaande jaren was hij toch ook oud?

Of denk ik te simpel?

 Ben benieuwd naar de reacties.

11604 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2021 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een dwaze toestand. Uiteraard kan de premie verhoogd worden als het adres ineen duurdere regio ligt, maar nu de leeftijd aanvoeren is echt idioot.

Welke verzekeraar is dit? En is dat alleen WA?

Ik zou daar een klacht over indienen.

mi
door miennaamishaaz - Jul 18, 2021 om 11:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

Voorbeeld:
Met een fietsverzekering voor een Ebike
heb ik gehoord van de verkoper dat deze in mijn omgeving [5 jaar volledig casco 550 euro is]
Maar in amsterdam is de Premie noujuist hoger [uitgerekend dat dit: 790 euro is voor 5 jaar volledig casco].
De reden dat deze daar hoger is is omdat in Amsterdam vaker fietsen worden gestolen/gesloopt

De verzekerings-premie hangt dus af van uw omgeving, het kan zijn dat in uw nieuwe gemeente/omgeving, meer schade wordt gereden, waardoor ze daar de premie hoger maken.

Maar indien u/de verzekerde nog steeds in dezelfde gemeente woont, maar nu in een zorghuis, is het vrij vreemd dat de Premie zo hoog is.

koekeloer
door koekeloer Jul 19, 2021 om 11:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

De reden voor verhoging is de leeftijd zegt de vragensteller. Wat heeft het adres er dan mee te maken voor een e-bike verzekering?

mi
door miennaamishaaz Jul 19, 2021 om 18:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

@koekeloer, dit gaf ik als voorbeeld.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 18, 2021 om 11:50
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de premies voor een autoverzekering honderden euro’s per wijk kunnen verschillen.

https://www.consumentenbond.nl/verhuizen/denk-aan-je-autoverzekering-als-je-gaat-verhuizen

mi
door miennaamishaaz Jul 18, 2021 om 14:13
725 Antwoorden / 1 Vragen

IDD, dit is niet alleen voor auto-verzekringen, ook voor fietsverzekeringen. en normale verzekeringen.

Want in een plaats waar meer diefstal en schade wordt gereden zijn de premies noujuist hoger. dan in de Middle-of Nowhere

sw
door swat1500 - Jul 18, 2021 om 12:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Of het kan en mag moet blijken uit de voorwaarden die gelden voor deze verzekering.
Zoals al gezegd kan het veranderen van postcode een verhoging van de premie tot gevolg hebben omdat in de nieuwe woonomgeving het risico hoger is.
Ook kan het zijn dat de leeftijd van de verzekerde een hoger risico voor de verzekeraar met zich brengt.
Dit.moet echter blijken uit de voorwaarden.
Het is mogelijk dat de verzekeraar de voorgaande jaren abusievelijk een verhoging ivm de leeftijd niet heeft doorberekend en nu door de wijziging "wakker" is geworden.
De verhoging maakt het wel mogelijk om kosteloos over te stappen naar een nieuwe (goedkopere) verzekeraar. Hoewel de leeftijd bij veel verzekeraars als risico verhogend wordt beschouwd.

mahadma
door mahadma - Jul 18, 2021 om 12:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een verkeersverzekering in een grote plaats kost meer als in een rustiger postcode gebied. 86 jaar speelt ook een rol. Niet gaan veranderen, want dan wordt je nergens meer geaccepteerd.

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2021 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een autoverzekering wordt door een regiowijziging geen ruim 300 procent duurder.

En verhoging ivm leeftijd, en dan niet zo'n dwaze, mag natuurlijk alleen maar op de vervaldagen niet naar aanleiding van een verhuizing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2021 om 17:58
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan een adreswijziging wel reden zijn dat de premie wordt verhoogd. Dat de leeftijd van de regelmatige bestuurder echter de aanleiding zou ziujn is m.i. 'compleet van de gekke' en het riekt m.i naar leeftijdsdiscriminatie.

Mijn primaire advies: zoek heel snel een andere verzekering die met met name van de schadevrijejaren niet zo idioot (mijn woorden) duurder is.

Doe een melding bij https://www.mindnederland.nl/actueel/leeftijdsdiscriminatie-en-strafrecht/ (Indien u zoekt en ook deze ziet https://meld.nl/melding/discriminatie/leeftijdsdiscriminatie/ zult u helaas zien dat melden daar nog niet kan. (Melding onderaan de sitepagina)

Herhaald primair: snel naar een andere verzekeraar omzien.

P.s. Het lijkt mij ook zinnig dat dit ter kennis wordt gebracht van de Ombudsman van het KiFid, zie: https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/

mahadma
door mahadma Jul 18, 2021 om 18:05
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Herenietkreeft, welke verzekeraar neemt een 86 jarige indekken? Zeer weinig vrees ik, of tegen absurde premie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 18, 2021 om 18:16
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, betrokkene had dekking en de adreswijziging was reden tot een m.i. zeer idiote verhoging. M.i. is dit zelfs klachtwaardig (KiFiD)

mahadma
door mahadma Jul 18, 2021 om 19:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De verhoging is fors, echter als de verzekering altijd de verhogingen niet doorberekend heeft, heeft de TS geluk gehad al die jaren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2021 om 18:23
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend ook deze info die m.i. voor u van belang is: https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/senioren  De verhoging die u noemt is als hieruit af te leiden 'ook van de gekke', uitdrukkelijk naar mijn mening.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 19, 2021 om 10:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoewel ik ietsje jonger ben....

De regio  kan ook  een premie bepalen.
Van mijn huidige plek naar Centrum Amsterdam  zou ik hetzelfde  krijgen.

Maar op leeftijd,   dat doen ze alleen bij een nieuwe Polis dus vraag eerst eens of  ze dit goed verwerkt hebben.

Elders verzekeren word erg duur of geweigerd helaas....

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 19, 2021 om 10:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit inderdaad ook niet uit dat hier een (behoorlijke) fout is gemaakt. Vandaar o.a. mijn suggestie: melden bij de Ombudsman van KiFiD.

johanna66
door johanna66 - Jul 19, 2021 om 11:51
48 Antwoorden / 6 Vragen

Meer dan belachelijk deze premieverhoging. Er zijn echt wel verzekeringsmaatschappijen die niet aan leeftijdsdiscrimenatie doen zoals de ZLM.

panter22
door panter22 Jul 19, 2021 om 11:58
6599 Antwoorden / Vragen

Wat kost de ZLM Autoverzekering?

Bereken hier uw premie. Die is afhankelijk van uw leeftijd, waar u woont en de nieuwwaarde van de auto. U kunt uw premie per maand of per jaar betalen.
https://www.zlm.nl/autoverzekering

Bovendien kun je alleen in Zeeland of Noord Brabant daar een autoverzekering afsluiten.

panter22
door panter22 - Jul 19, 2021 om 11:56
6599 Antwoorden / Vragen

Zolang je niet verhuist, geen nieuwe auto neemt of een andere verzekering, blijft alles zoals het was. Bij een verhuizing wordt alles weer opnieuw bekeken, andere, misschien wat minder beoordeelde  wijk, nieuwe voorwaarden wat betreft het aantal km per jaar en leeftijd met veel hoger risico op schade  Zo zullen er wel meer variabelen zijn die meetellen voor de hoogte van de premie.
Dat betekent in jouw geval extra premie betalen.
Dan is het kiezen. Betalen of de auto wegdoen. Bij een andere verzekering kun je niet meer terecht.

Sw
door Swaam - Jul 19, 2021 om 12:27
2 Antwoorden / Vragen

Waarom zo moeilijk doen,informeer bij een andere maatschappij wat of daar de premie is,dan heb je een vergelijking en kan dan als nog weg gaan of de andere verzekering aandoen.

Groet. J

agapon1951
door agapon1951 - Jul 19, 2021 om 13:37
169 Antwoorden / Vragen

Indien betrokkene nog steeds schadevrij rijdt lijkt mij dit grote onzin en leeftijdsdicrimnatie. Het is wel zaaks alle maatschappijen naast elkaar te leggen en de juiste eruit te viisen. Onlangs achter gekomen dat Unvie maar liefst per maand meer dan 22.50 naar binnen graaide vergeleken met een andere maatschappij, zelfde inhoud/voorwaarden polis. Alianz bij mij 12,50 meer aan premie betaalde dan de hudige verzekering. Het is dus (niet via tussenpersonen) verstandig alle maatschappij waarbij meneer toegelaten wordt naast elkaar te leggen.
Regio kan er inderdaad invloed op hebben, woon zelf in een stadt en ben met 20 euro per maand verzekerd als 70 jarige.

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2021 om 17:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zag in een bovenstaande link dat de hoogste leeftijd voor verzekeren voor acceptatie slechts bij één verzekering 80 jaar is, ergo, als de TS opzegt, dan kan hij zich zeer waarschijnlijk nergens meer verzekeren.