Problemen met Ardanta uitvaartverzekering in natura.
Uitvaartverzekering in natura afgesloten op index bij de Facultatieve Crematie in 1978 is nu premie vrij.
Onlangs in 2013 zijn alle belangen overgedaan aan Ardanta met de voorwaarde dat alle rechten zouden blijven bestaan voor de verzekerden.
Bij deze polis is met de Facultaieve een minimaal pakket afgesproken wat geindexeerd zou worden.
Ook wordt er in de voorwaarden vermeld dat de uitvaartkosten tot een maximum vergoed word zoals dat geld in het kalenderjaar van overlijden.
In 1978 werd dit bedrag ingesteld op 2500,00 gulden.
Nu blijkt dat Ardanta deze 2500,00 gulden hanteerd als verzekerd bedrag en dat er omgerekent naar euro het verzekert bedrag 1134,00 euro plus indexering van 1073,00 euro neer komt op een totaal bedrag van 2207,00 euro.Dit is uiteraad bij lange na niet voldoende maar Ardanta weigert te voldoen aan de afspraak van een maximum vergoeding van de kosten die gelden in het kalenderjaar van overlijden en keert niet meer uit aan de uitvaartverzorger van 2207,00 euro. Heeft iemand hier al ervaring mee zoja hoe dan te handelen om Ardant op andere gedachten te brengen.
Als ik het goed begrijp denkt u dat u verzekerd bent voor de kosten die in het jaar van overlijden gebruikelijk zijn. Bijvoorbeeld in 1978 2.500 gulden en nu b.v. 5.000 euro zonder aanpassing van de premie. Dat kunt u toch niet menen. Natuurlijk is het verzekerde bedrag 2.500 gulden. U zult zich bij moeten verzekeren en als u dat niet wilt een spaarpotje moeten hebben.
Geachte JACKYH
Mijn inziens begrijpt u het niet helemaal en zal ik proberen om dit in het kort duidelijk te maken.
Deze polis is in 1978 afgesloten op index en had een looptijd van 10 jaar, je kon je ook inkopen door de premie voor de hele verzekering in een keer te voldoen.
Deze polis is een naturapolis die een minimale pakket bevat wat men in het geval van overlijden moet leveren.
Het bedrag wat daar mee gemoeid was is in 1978 is vastgesteld op 2500,00 gulden.
In de voorwaarden is opgenomen dat het bedrag jaarlijks aangepast zou worden i.vm stijgende prijzen.
In de voorwaarden is ook opgenomen dat in het kalenderjaar van overlijden het maximale bedrag wat betaald moet worden in dat jaar uitgekeerd zal worden aan de uitvaartondernemer.
Het moge dan ook duidelijk zijn dat de 2500,00 gulden nog de thans 2207 euro waar Adanta over spreekt bij lange na niet voldoende zijn.
Dit doet me een beetje aan Yarden denken. Daar zijn jaren geleden ook de naturaverzekeringen, stiekem, omgezet naar een sommen verzekering. Zijn later nog hele toestanden over geweest op tv en ook een topic hier.
Als u in 2013 een naturaverzekering had, met een bepaald pakket bij de uitvaart, dan dient u ook nu dat pakket te krijgen.
Ik weet niet welk maximum nu zou gelden, maar ik weet wel dat, als mijn eerdere veronderstelling juist is, Ardanta de boel beduvelt.
Zal eens zoeken of ik die kwestie over Yarden kan vinden.
Als u gaat zoeken op Grenswetenschap.nl komt u ook een relaas tegen van een gevecht met een uitvaartbedrijf. Als mijn geheugen mij niet bedriegt was dat de Dela. Moraal van dit verhaal laat u niet afschepen. http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9354
@wilhelmina59: Uw link werkt, bij mij, niet.
Goegelen op grenswetenschap en daarna bij zoekfunctie Dela intikken
Zeepkist week 46 en 48
Ik zou zeggen, lees dit verhaal over Yarden eens helemaal door. Mijns inziens identiek aan uw kwestie.
naturapolis/sommenverzekering
Topantwoord
U schrijft dat de polis nu premievrij is. Hoe komt dat? Doordat een bepaalde leeftijd is bereikt? Of hebt u hem zeld premievrij laten maken?
Geachte TIJGER1
De polis is in 1978 afgesloten op index en had een looptijd van 10 jaar en is dus in 1988 al premie vrij geworden.
Volgens het UKV waar de polis toen beheerd werdt was de crematie waarde op dat moment opgelopen naar 3109 gulden en zou verder jaarlijks aangepast worden aan de stijgende kosten tot een gemiddelde waarde.
Je kon in 1978 deze polis ook afsluiten en de premie in zijn geheel voldoen ( zogenaamd inkopen) maar daar waren voor ons de finaciele middelen niet toerijkend voor.
Hopelijk is nu een en ander duidelijk geworden.
In principe is mijns inziens niet van belang welk bedrag er mee gemoeid is (was). Het gaat om de omschrijving van het pakket in uw originele polis. Dus dat pakket moet nog steeds geleverd worden. Hoeveel het ook (nu) kost.
Bedankt voor uw reactie en ik ben de zelfde mening toegedaan maar Adanta denkt daar anders over en tot op dit moment kom ik er nog niet door heen ondanks er in de voorwaarden duidelijk omschreven staat welke goederen of ze moeten leveren. Heb ook de hulp ingeroepen van de facultative die heben dat ook toegezegd door mij terug te bellen maar die het moet doen is met vakantie dus kan het nog wel even duren.
Lees dat Yarden verhaal, wellicht staat daar in wat u er tegen kunt doen. Succes gewenst.
Heb het verhaal gelezen en het lijkt inderdaat identiek.
Voorbij gaan aan het afgesproken pakket en aan een vast bedrag bedrag vast houden. (wat nergens op slaat na bijna 40 jaar)
Ik hoop dan ook vurig dat er meer mensen zijn (Wetend of onwetend) die ook deze polis hebben en nu ook bij Ardanta zitten zullen reageren zodat we eventueel een vuist kunnen maken.
U zult zelf een vuist moeten maken. Kassa is met vakantie, maar misschien is het wat voor het programma van Max. Vooral omdat het over uitvaartverzekeringen gaat. :-((
U kunt misschien bij die persoon van de link van tijger1 het vonnis opvragen om zo ook nog uw verhaal kracht bij te zetten. Eventueel bij Ardant en anders bij het Kifid.
Het advies van Zoekster
http://www.hansvrij.nl
Als u zelf in wilt loggen, toetst u in de adresbalk in
www.hansvrij.nl
volgende scherm bij inlogcode: 06
volgende scherm : uitvaart
Heb de zaak hansvrij bekeken en deze zaak is mijn inziens identiek aan die van Ardanta.
Bedankt voor het advies.
Graag gedaan.
Er zijn prille nieuwe ontwikkelingen.
Heb dit probleem ook op het forum van Tros Radar geplaatst.
Via deze forum een reactie gehad van Ardanta om eventueel telefonisch contact op te nemen voor verder toelichting.
Heb op deze forum bericht aan Ardanta dat dit zinloos is omdat ik het al meerder keren geprobeerd zonder enige vorm van toe nadering van hun kant.
Ardanta heeft nu mijn reactie op de gang van zaken opgenomen als een klacht met een verzoek om de polis nummers per mail op te sturen en dan zou een klachtencoordinator de zaak bekijken en uiterlijk 2 september ofwel per mail of telefonisch contact opnemen.
Er zijn dus ontwikkelingen alleen jammer dat er nog zo weinig mensen gereageerd hebben terwijl ik er van overtuigd ben dat er nog veel meer polissen zijn als die van mij die op het moment dat het aan de orde is verkeerd door Ardanta geinterpenteerd worden met alle negatieve gevolgen voor de nabestaanden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer