ma
door mamseltje Dec 2, 2013 om 12:28
Garantie & verzekeringen

Provisiekosten voor het beheren van autoverzekering?

Onlangs kreeg ik de nota voor mijn autoverzekering voor komend jaar. Omdat er maar 1 bedrag op stond heb ik om een specificatie gevraagd nl. premie/no claimkorting/collectiviteitskorting/assurantiebelasting zodat ik inzage had in de opbouw van mijn nota. Toen bleek dat er ook provisiekosten a 17% op staan. Op mijn vraag wat dit inhield heb ik het antwoord gekregen dat dit een vergoeding is voor het beheren van mijn autoverzekering. Ik heb hier nog nooit van gehoord, is dit nieuw of zo? Het gaat dus om een bestaande verzekering en ik dacht dat provisiekosten alleen om de hoek kwamen bij het afsluiten van een verzekering.
Met vriendelijke dank voor reacties.

789 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u daar dus al langer verzekerd bent, is het onjuist dat men u die provisie in rekening brengt. De tussenpersoon krijgt gewoon prolongatie provisie van de verzekeringsmaatschappij.

Voor gecompliceerde verzekeringen mag vanaf 1 januari 2013 bij het afsluiten geen provisie meer vergoed worden en moet u daarvoor apart betalen.

Dat is niet van toepassing voor een autoverzekering. Alleen als dus de premie verlaagd is met die provisie, mag de tussenpersoon iets rekenen.

Veel tussenpersonen zijn bezig op een oneigenlijke manier geld binnen te halen. Ook nog zonder dat aan te kondigen en zonder uw toestemming. Maak dus bezwaar tegen dat bedrag en eis het terug. Hebt u nog niet betaald? Dat bedrag dan niet betalen. Gaat de tussenpersoon daar niet mee akkoord, dan kunt u de incasso laten lopen via de verzekeringsmaatschappij en hebt u niets meer met die tussenpersoon te maken.

ma
door mamseltje - Dec 2, 2013 om 14:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen tussenpersoon en krijg de nota rechtstreeks van de verzekering en die rekent nu provisie om mijn verzekering te "beheren"

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiterst wonderlijk. Nog niet van gehoord dat ook verzekeraars dit flikken. Is uw premie daardoor ook gedaald ten opzichte van het jaar ervoor? Nee? Dan zou ik een klacht indienen bij het Kifid, zie Google voor het adres en de procedure.

Zoek op internet een andere verzekeraar.