Recht op een vervangend product of vergoeding bij dwaling?
Ik heb in November 2019 een tapijt gekocht voor in het trapportaal van ons appartementencomplex te Den Helder. Dit namens onze Vereniging van Eigenaren. Ik heb samen met de verkoper een tapijt uitgekozen dat voldeed aan onze wensen, een huiselijke sfeer. Drie weken later werd het tapijt ingemeten door een stoffeerder. Begin Januari had de verkoopmedewerker het te leggen tapijt ongevraagd veranderd naar een tapijt van een ander soort. Een tapijt dat meer geschikt zou zijn voor een trapportaal na even telefonisch contact te hebben gehad. Ik besloot te gaan kijken en kwam in de winkel in gesprek met zowel stoffeerder als verkoopmedewerker. Het door hen gekozen tapijt was inderdaad meer geschikt voor dergelijke situaties, maar na overleg zou het eerste gekozen tapijt toch minimaal 5 jaar meegaan in goede staat. Dit was voor ons als vereniging acceptabel. De offerte van 4 februari bevatte alle gegevens en was akkoord. Op 6 februari werd het tapijt gelegd. Alles prima op enkele details na, en deze zijn enige tijd later ook prima afgewerkt. Maar na het leggen ben ik zoals afgesproken naar de winkel gegaan om te betalen. Daar kreeg ik de eindbon gepresenteerd volgens wat er gelegd was. De bedragen klopten. Wat er wel aan de bon was toegevoegd, en wat ik op dat moment niet gezien heb was dat er onderaan was neergezet: Tapijt zonder ondervloer, geen garantie bij slijtage. Een aspect (de ondervloer) wat in de eerdere gesprekken wel aan de orde was gekomen, maar niet als noodzakelijk werd gekwalificeerd. Zowel niet door de verkoopmedewerker als de stoffeerder. Nu bleek 5 maanden na het leggen het tapijt al ernstige inloop-, doorloopplekken en lichte kaalheid te vertonen. Naar oordeel van een andere gerenommeerd tapijtbedrijf uit Den Helder zou deze situatie onacceptabel zijn en had het tapijt onder deze omstandigheden nooit gelegd mogen worden. Een ondervloer was nodig. Ik voel me bedonderd aangezien de verschenen tekst op de afrekenbon bewust is verzwegen. Wat voor rechten heb ik?
Je hebt dus een tapijt gekocht wat kon, maar niet echt geschikt was voor een trapportaal.
Sterker nog er is je geadviseerd een ander tapijt te nemen dat meer geschikt zou zijn.
Maar je hebt doorgezet en het eerst gekozen tapijt gekocht.
Dat is een bewuste keus geweest die niet goed is uitgevallen. Dan is er geen sprake van dwaling,
Als je dat op de foto ziet, is het zacht effen grijs tapijt waar je alle vlekken en loopplekken op ziet. Zo'n tapijt blijft niet mooi als iedereen met schoenen er overheen gaat lopen.
Was het ook nog heel dun tapijt?
Wat voor ondervloer had er dan onder gemoeten.
Je zult toch wel teruggaan zijn naar de winkel, neem ik aan.
Hebben zij een oplossing?
Hoi Panter,
Het tapijt zou alleen geschikt zijn als er een ondervloer zou komen. Dit blijkt achteraf. Dit is mij door de verkoper, die productexpert zou moeten zijn, niet medegedeeld. Ik heb niet doorgezet, maar overleg gepleegd of het eertste tapijt mogelijk was, want het andere tapijt wilden wij niet. Het was heel lelijk.
Het betreft dan een flexibele/meeverende ondervloer. Ik ben uiteraard teruggegaan. Er wordt beweert dat ik de ondervloer heb afgewezen. Volkomen waanzin natuurlijk gezien te technische onhaalbaarheid. Ze willen het niet oplossen.
Groeten.
Waarom heb je de rekening geaccepteerd terwijl er iets op stond wat niet was afgesproken? Je had het m.i. toen moeten oplossen.
Geachte RJW,
TS heeft het niet gelezen,staat in het verhaal.
Geachte Joost,
Welke functie heeft u bij de Vereniging van Eigenaren?
Bent U bevoegd om deze beslissing in uw eentje te nemen zonder te overleggen met anderen?
Daar gaan we weer, totaal niet relevant of de TS bevoegd was. De vraag gaat over slijtage van een tapijt.
Dit namens onze Vereniging van Eigenaren, dus die is op de hoogte geweest van de aanschaf.
@ts is bordenwasser en chef groen maar wat doet dat ertoe?Natuurlijk is hij bevoegd staat toch in het verhaal!
Geachte Justmeagain & Gerbera,
Een Vereniging van Eigenaars moet ingeschreven zijn in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel.
Deze vraag is dus geen consumentenvraag.
Ja, dat klopt misschien maar deze vraag stel je niet in de eerste vraag.
Er is uiteraard overleg geweest, en ik ben medebestuurder.
Hoe weet jij dat ik bordenwasser ben Justmeagain?! :P
Topantwoord
Het heb je de offerte nog? Of een startbon? Je kan deze dan naast elkaar leggen
Hoi Pin, ja ik heb alle bonnen nog. Op alle andere bonnen met hetzelfde tapijt staat de opmerking er niet bij.
(Edit) Mogelijk is het zinvol om naar de uitzending van MAX Meldpunt vanavond te kijken omdat daat een mogelijk vergelijkbaar iets aan de orde komt m.b.t. consumentenbescherming.
Ik geef u nu ook enkele verwijzingen naar hetgeen wettelijk van toepassing is maar wijs u er op voorhand op dat u dient te bewijzen dat uw klacht terecht is en er sprake is geweest van een product dat niet aan de normaliter te stellen eisen voldoet. Er is helaas 6 maanden verstreken. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten
; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
en voor de wettelijke tekstten: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt verder ook:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en indien u een beroep wilt doen op dwaling is het raadzaam een daarin gespecialiseerde advocaat te raadplegen, ik geef u ook een verwijzing, niet bedoeld dat u met dat kantoor in zee gaat.Dank u, ik ga dit even uitgebreid bekijken.
Heeft U dit als particulier gekocht, of heeft de VVE dit als vereniging gekocht?
Wij hebben dit als vereniging gekocht.
U kunt er vanuit gaan dat als u er niet onderling uitkomt met de tapijtzaak in tweede termijn alleen wat bewezen kan worden relevant is en dus de tekst op de bon heel zwaar telt.
Dat vermoeden had ik zelf ook al een beetje. De welwillendheid en eerlijkheid van de tapijthandelaar is helaas ver te zoeken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)
Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten
Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer